At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Jeg er vokst opp på Vestvågøya, og jeg *vet* hvordan standaren på enkelte veier kan være. Men jeg har og vært litt rundt om kring andre steder og, og kan konstantere at veiene andre steder i verden faktisk ikke er noe bedre.

Når de partiene som skriker høyest etter bedre veier, mener de ikke veien til Glomfjorden, eller diverse steder på vestlandet, men å få to ekstra filer på alle Motorveiene inn til Oslo.


Aaaaaanyway.. Var egentlig ikke dette jeg skulle kommentere..

Boombadila: Greit nok at fart i seg selv ikke dreper. Men enig med Locoen. 2cv er ikke den idielle opplæringsbil, selv om den ikke går fort. Det hjelper ikke det når en Suburban smeller i deg i 60km/h. I en bil med beskyttelse rundt deg vil du nok overleve det, men ikke i en 2cv.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Når det gjelder veistandarene og tungtransport, så mener jeg ikke dette er noe bra argument for bedre veier. Ingenting som provoserer meg mer enn å se halvlasta godstog mellom Saltdal og Mo, for så å bli liggende bak 20 trailere på tur ned Dunderlandsdalen. Neste dag er det avisoppslag om at disse veiene er for dårlige, men da kan det jo ikke være verre enn å laste mer på tog/båt istedefor å absolutt kjøre lastebil over fjelloverganger?? Uansett så fortstår jeg jo at det ikke lar seg gjøre med jernbane overalt, spesielt ikke langs den nordnorske kysten, men her på Østlandet så går det jo tog konstant halvlasta både med folk og gods. Mens biltrafikken går i stå utpå E6 så sitter jeg godt plassert på et varmt og behagelig tog! Og nyter det når jeg ser køer langs E6 :lol:
Førr Evig!
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Re: At det er mulig!?

Post by glimtrox »

Her jeg bor er det rett og slett ikke mulig å få tungtransporten over på båt(eller tog)! Vi har nordlands største båttrafikk, og har flere hundre trailere som går til og fra industriparken. Allikevel har vi de dårligste veiene og staten sier at vi ikke får veien inn i nasjonal transportplan før tidligst i 2010. Nå bygges det ny vei inn mot Tverlandet, en vei som er dobbelt så bra som den vi har her. Hvor er logikken i dette? Når industriparken nå bygges ut, vil det bli nesten 1000 personer som må komme seg til og fra jobb på veier som ikke er blitt utbedret siden 1980. Vi har blant annet en sving hvor det har vært bortimot 20 ulykker de siste 5 årene. Og folk sier veiene ikke har noe med ulykker å gjøre!? Jeg blir flau når jeg ser på veistandaren i Norge. Tenk at jeg betaler 36% skatt, og avgifter for flere titallstusen i året for ringene i Oslo skal få ny asfalt.

- Regjeringen vil føre en politikk som bidrar til et transportsystem med høyest mulig grad av sikkerhet og minst mulig sårbarhet, bygd på en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller livsvarig skadde i trafikken – nullvisjonen, heter det i Nasjonal transportplan.

http://www.forskning.no/artikler/2008/mai/181253
Go shave your wrists Gillett!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Flere innbygere i Bodø, kanskje? MYE større trafikk. Har og hørt at det er forsvarmessig en svakhet at det bare en vei ut av byen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Re: At det er mulig!?

Post by glimtrox »

Fra tverlandet og søroverer det de aller fleste som kjører fra Meløy og Gildeskål. Hjelper lite å forbedre den beste delen av strekningen Meløy-Bodø. Har faktisk bare opplevd å bli stående 2 ganger etter ulykker på den strekningen som nå utbygges og jeg ferdes ganske så ofte Glomfjord-Bodø. Og i tillegg må man betale bompenger for den nye strekningen. Feil prioritering kalles det..
Go shave your wrists Gillett!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Begynte å tenke på hva som skjer den dagen brua i Hopen siger helt sammen. Da er Bodø uten innfartsvei, det er litt spesielt og egentlig litt skummelt!
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Tja, da får vi jo bare gå tilbake til gamledager og få ferge på skjerstadfjorden :wink:

Men ja, veinettet i salten er jo rart. spør du meg så burde man oppgradere både veier, men ikke minst, bilene som kjører der og.

Re 2cv: Poenget her er den at 2cv er nevnt som en bil som går sakte, og det er hele poenget mitt. Det spiller ingen rolle hvilken bil ungdommen får, bare den ikke går alt for fort, dvs over tja, 80 km/t.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Jeg vil nå egentlig påstå at deler av strekninga mellom Tverlandet og Saltstraumen er de verste vegbitene mellom Bodø og Glomfjord, etter at Storvikskaret ble erstatta av tunnel. Men nå er jeg ikke helt sikker på hvilken del av vegen det bygges om for, har ikke kjørt strekninga på ei stund.

Ang. brua i Hopen, så ble det vel sagt at Vegvesenet har ei ekstra bru liggende i tilfelle.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Hvis noen kan si at Løding til Gøy-brua er av det bedre som finnes på strekningen Bodø-Meløy. Da vet jeg at det er mange år siden vedkommende har kjørt den strekningen.

Brua i Hopen blir erstattet av en bru lenger ut i fjorden. Det må sies å være ett riktig valg. Det er en meget farlig strekning fra Vikan svingen til Hopen. Denne trenger sårt oppdatering og reduksjon i rasfare. Da er det genialt å endelig legge den brua over fjorden lenger ut.

Det kan klappes for vei nå, men det som egentlig burde vært gjort var å støtte det alternative forslaget når 3-felts veien ble anlagt. Da ble det foreslått en vei opp i Maskinisten, videre forbi Soløyvannet også skulle den kobles på Naurstadhøgda. Det var første skikkelige forslag til alternativ ferdselåre ut av Bodø. Det kommer vel de færreste av oss til å få oppleve.
@liverglimt
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Re: At det er mulig!?

Post by glimtrox »

Vil si at strekningene Glomfjord-Ørnes og Skaugvoll-Sundsfjord er værre enn den strekningen osm nå oppgraderes. Men, det er vel bare å sitte å vente på den dagen bussen kolliderer i 80 km/t front mot front med en lasteebil med 25 tonn masse på planet. Da blir det vel fortgang på veiutbyggingen kan jeg tenke meg!
Go shave your wrists Gillett!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Skaugvoll-Sundsfjor er også ganske ille ja. Men det er jo ingen grunn til at en buss og en lastebil skal kollidere i høy hastighet dersom ingen av sjåførene gjør noe dumt. Nesten uansett hvor dårlig vegen er, så kan man kjøre ulykkesfritt på den hvis alle gjør hva de skal. At det tærer på sjåførene og er økonomisk belastende, er en annen sak.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Re: At det er mulig!?

Post by glimtrox »

Kan ikke se for meg at det ikke kommer en storulykke der snart. Ned mot skaugvoll, fra skaugvlltunnellen, har det faktisk vært flere trailerulykker de siste årene.. Den er bratt, svingete og steike glatt om vinteren. En tunell fra Glomfjord til Sundsfjord ville fjernet mange av problemstrekningene fra Meløy til Bodø. Den var også planlag en gang, men som vanlig satte politikerne ned foten og sa at det vcar sløsing med penger...
Go shave your wrists Gillett!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

For å dra denne tråden mer back to topic:

http://www.nettavisen.no/verden/article1824307.ece" onclick="window.open(this.href);return false;


:shock: 18, ja! For overforbrukende amerikanere er det jo for lite av i denne verden. Godt at noen er sitt ansvar bevisst! :roll:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: At det er mulig!?

Post by NupiSnowJog »

Jeg har lyst på mange barn, men 18 er kanskje litt i meste laget. Men for all del, min tippoldemor fikk 14 og det var bare jenter det.

Av økonomiske grunner så tror jeg at 5 må være en max for meg :wink:
ARGH!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: At det er mulig!?

Post by MhepA »

At det er mulig?!

Det har begynt å snø :!:
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: At det er mulig!?

Post by Snorreth »

Si det, MhePa!

Fikk sjokk i går kveld, fikk sjokk i morges når plena var ganske hvit, og nå snør det igjen tross at det er blå himmel og null snø på bakken!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

hihihi
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by MacDaddy »

Sulliken, er det ikke godt å bo i Oslo? :glis
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

En ting kan jeg si, det er godt å bo på Gran Canaria! :blå
@liverglimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: At det er mulig!?

Post by MhepA »

Men billig er det jammen ikke? :wink:
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Liverglimt går jo i hundene uansett :wink:

Hvem var det som fant på ordet lættis?

at det er mulig...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by MacDaddy »

MhepA wrote:Men billig er det jammen ikke? :wink:
Prisnivået er nok behagelig sett med norske øyne..
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Hvor stokk dum går det ann å bli?

http://www.an.no/nyheter/article3530389.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Han er ikke dum, han er bare grisk... :roll:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: At det er mulig!?

Post by NupiSnowJog »

hahaha
ARGH!
Post Reply