At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Og ellers i lokale nyheter:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10129495
:lol: :lol: :lol:

Er det noen som har vært og sett på?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: At det er mulig!?

Post by Zero »

Jeg jobber der :) de fixet dette MEGET fort mens de sto der :lol:
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Gelius ny prest i Lom:

http://www.gd.no/nyheter/article7192396.ece

Intet nytt at Hamar er på den liberale siden av kirkelandskapet, men dette topper virkelig alt. LYKKE til sier jeg bare! :roll:
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Hva er problemet med å ha han som prest?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Ikke ett problem, mange!

For det første er det i seg selv en underlig affære å retilsette en kar som for relativt kort tid siden fikk fyken i samme organisasjon, selv om det dreier seg om et annet bispedømme. Det skal usedvanlig mye til for å kunne reise en avskjedssak mot en prest, men Gelius hadde til slutt så mye på personalmappa si at han sluttet frivillig. Du finner neppe andre seriøse arbeidsgivere som gjør et sånt stunt.

Og det er ikke bare historikken i Vålerenga som taler i mot ham. Han har arbeidet under både Vagle i Nidaros, og Stålsett og Kvarme i Oslo, og kom på kant med dem alle tre. Ingen av dem er spesielt konfliktorienterte ledere, for å si det diplomatisk.

I tillegg til narcissistiske personlighetstrekk (hvilket på ingen måte regnes som noen god egenskap for en sjelesørger) er han rent faglig helt på viddene. Teologien hans har ingen støtte selv hos de mest liberale innen kirken, og bokutgivelsen "Sex i Bibelen" er faglig slaktet av alle seriøse teologer, fra folk på den mer konservative siden som Olav Dag Hauge til langt mer liberale som Bjørn Eidsvåg, og feministteologer som Grete Hauge og Jone Salomonsen. Sistnevnte er professor i teologoi, og forsker på områder som feministisk teologi og kjønnsteori, neopaganisme, hekser og nyreligiøsitet, og skulle vite hva hun snakker om. Hennes mening om boken kan du lese her:

http://www.dagbladet.no/2010/10/23/kult ... /13956472/

Å ha en mildt sagt avvikende bibelforståelse er kanskje et friskt pust i debatten, men manglende grenser for åpenhet rundt egne sexuelle preferanser ville jeg vært bekymret for som arbeidsgiver uansett hvilken stilling jeg skulle besette. At det er en prestestilling gjør det på ingen måte bedre. Jeg er langt fra sikker på at alle vil være helt bekvem med å gå til intime samtaler rundt sorg, samlivsbrudd, dåp, ekteskap m.m. hos en kar som publiserer følgende om sitt eget syn på golden showers: «Hvorfor virker urin pirrende på noen? (....) Jeg tror det handler om en begivenhetsløs hengivenhet til et annet menneske, en stor grad av trygghet og tilhørighet og dette utrolige samspillet mellom to elskende mennesker som vil dele alt med hverandre, også kroppsvesker. Det er opphissende og stimulerende, og det våte gjør at hele sexakten får nye dimensjoner.»

Hans opptreden som "ekspertpanel" på Vil-du-bli-millionær sammen med Tommy Steine for noen år siden avslørte en manglende bibelkunnskap langt over grensen til det pinlige da han ikke kunne svare på hva sønnene til Noa het, og det på tross av at han fikk alternativer! Etter historien om Edens hage må vel historen om Noa og arken være den mest kjente fra det gamle testamentet, og bent fram søndagsskolestoff. At en kar med syv års teologiutdanning og mange års prestetjeneste blingser på noe slikt er på nivå med at en mattelærer ikke klarer femgangen!

Når han i tillegg besitter en kronisk illojalitet til egen arbeidsgiver, som manifesterer seg i gjentatte stunts mot direkte ordre, så framstår han virkelig som en drømmearbeidstaker. Not!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Jeg kan heller ikke navnene på sønnene til Noa...
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Så lenge store deler av prestene i Norge er (blant annet) imot at homofile skal ha like rettigheter som heterofile ser jeg ikke at en prests seksuelle forståelse skulle være så kontroversielt.

Dèt sagt så har jeg ingenting med kirken å gjøre, så jeg har ingen videre interesse i saken.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Det er svært stor bredde blant prestene i den norske kirke, både når det gjelder synet på homofili og mye annet. Det er variasjoner mellom alt fra prester som selv er åpent samlevende homofile til de som mener homofili kan (og bør) kureres. Sistnevnte er i forsvinnende (og utdøende) mindretall, men gjør dessverre litt for mye ut av seg fordi det er godt avisstoff å intervjue slike.

Saken om Gelius handler imidlertid overhodet ikke om homofili, ikke i det hele tatt. Mannen er selv (åpent) heterofil, og har et slikt behov for å offentlig slå det fast at han i sin egen bok forteller om sine egne erfaringer med sidesprang med to damer samtidig. En smuuule selvutleverende kanskje, men hey, nå er kanskje jeg litt sneversynt.

Uansett, selv om man ser helt bort fra teologien her, så handler jo dette om en tilsettingssak. Selv har jeg jobbet noen år med HR i større organisasjoner (også i kirken), og har min porsjon av tilsettinger på samvittigheten. Jeg kan garantere at at jeg aldri(!) ville tatt i en søker med ildtang dersom jeg visste at:
1. Vedkommende ble skyflet ut av sin forrige jobb på grunn av manglende lojalitet og rolleforståelse.
2. Vedkommende har narcissistiske personlighetstrekk
3. Vedkommende har en omfattende konflikthistorikk i tidligere arbeidsforhold
4. Vedkommende fullstendig mangler grenser for hva som hører privatlivet til (enn si terapirommet) og hva som er helt ok å utlevere offentlig
5. Vedkommende mangler forståelse for begrepet lojalitet til arbeidsgiver
6. Vedkommende mangler forståelse for når man skal uttale seg til media og når man skal holde kjeft

Når så denne listen kan toppes med at vedkommende må regnes som faglig meget svak, så er det helt utenfor min fatteevne at noen arbeidsgiver kan tenke på å tilsette ham.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Sånn bare av nysgjerrighet, en varsler kan jo fort havne under punkt 5. Hvordan skiller man?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Normalt vil det ikke by på problemer, da det er et krav om at et varsel skal være forsvarlig. Det betyr at man så langt det er mulig skal følge bedriftens interne varslingsrutiner, og dersom man av en eller annen grunn fraviker fra disse så må det være en saklig grunn for det.

Grensetilfeller kan selvsagt oppstå, men dersom bedriften har tatt sitt ansvar alvorlig og har gode varslingsrutiner på plass, så er dette i utgangspunktet uproblematisk.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Hva kaller man en varsler i kirka?

*trommevirvel*

En ateist! :D
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

:lol:
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

:lol:
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Einar Gelius er vel den eneste presten jeg har hatt sansen for! Gratulerer til Lom :) Dere har nå den eneste presten jeg kjenner navnet til! Ganske sikker på at kirka trenger flere slike typer, skal den ikke svinne helt hen i et årtusen der kirkens terreng er tydelig svekket.

Kanskje på tide med nye korstog? Slik at man på nytt kan skryte over utbredelsen til Kristendommen? Og på nytt kan skryte over at prestene innehar gode kristne verdier..
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: At det er mulig!?

Post by Zero »

Hva faen gjør 18 åringer i en ferrari?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/0 ... et-ferrari
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

I VG deler vi gjerne andres gode aprilspøker med leserne, men kommer ikke til å publisere noen aprilsnarrer selv. Ingen skal beskylde oss for å være humørløse her i VG. Men vi liker at det vi skriver er sant. Derfor har vi i mange år hatt et prinsipp om å ikke ha aprilsnarr i VG.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vil- ... /10146818/

Jo, jeg! Jeg skal beskylde VG for å være humørløse. I alle fall humor-løse!

Vet ikke noe som mer beskriver manglende humor enn VGs holdning om å "heve seg over" tullingene som publiserer april-spøker, samtidig som de selv ødelegger for sine mediekolleger ved å publisere dem før dagen er omme. I år har de vært "snille" nok til å vente helt til 10.30 med å publisere saken, i motsetning til i fjor da nyheten var ute før ni.

Og uskikken brer om seg; andre medier synes nå også at det er stas å avsløre andres spøk tidlig om morgenen. NRK-Nordland flagget allerede klokken syv i morges at de hadde gått på en spøk, og det var jo selvsagt morsomt, men samtidig ødela de muligheten for at alle lytterne skulle gå på spøken senere på dagen. Hvorfor synes folk det er ok å ødelegge andres spøker?
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: At det er mulig!?

Post by mortsto »

http://www.an.no/nyheter/article7320446.ece
Eksrussefest. Russ fra 1999 til 2013. Jeg har aldri hatt på meg russedressen etter russetida. Er det virkelig folk som var russ i 99 (34 år) som tar på seg russedressen og rølper som om de var 19 igjen?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

"Smartpistol", som bare kan avfyres av autroisert bruker, gir grunnlag for drapstrussler i USA:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/n ... /10139606/

Her burde jeg hatt en kommentar eller to å legge til, men jeg har faktisk ikke ord! :shock:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 236 times
Been thanked: 115 times

Re: At det er mulig!?

Post by Wendigo »

Murica
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Tromsø IL skal ut i Europa! Det er så kvalmt.. De der Fair Play reglene burde tatt høyde for finanser og (FFP).. !
Førr Evig!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Ville Lehtinen »

Jaja, økonomisk ekstravaganza på utenlandsturene bidro sterkt til knekken i fjor, så vi kan jo håpe at de fortsetter i samme sporet.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: At det er mulig!?

Post by Shredd »

Ikke mye fair play at NFF tviholder på kriteriene for Fair play kåringen. De har vel nevnt at positivt spill, oppførsel fra publikum, antall kort og antall scorede mål, samt kamp arrangement teller.
Og med det som basis er det i hvertfall uforståelig at TIL vinner. Kun 2 lag slapp inn mer mål, 10 lag scoret mer eller like mye. 3 lag med bedre kortstatistikk. Er det slik at TIL vinner dette basert på publikumsoppførsel siden de aldri har fans på bortebane?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Og fansen roper "Heia TIL, heia TIL, heia TIL" i 70 minutter i strekk. Det er jo tortur i ørene til alle, TIL-spillerne inkludert.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10476
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: At det er mulig!?

Post by MhepA »

Et nedrykk burde være grunn nok i seg selv til å utelate TIL. Få noen andre som faktisk har en mulighet til å representere Norge i Europa tenker nå jeg, ihvertfall. Hødd kvalifiserte seg på en fair måte, og hadde TIL vunnet cupen så hadde saken vært en helt annen. Men fair play-prisen burde deles ut til noen i Tippeligaen, ikke noen som rykker ned og spiller for 1/6 av stadionkapasiteten.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Kanskje det er en langsiktig plan for å slå til konk, eventuelt rykke lengre ned?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply