Bodø tilbake til steinalderen?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Post by Sulliken »

Videre presiseres det at i handlingsplanen at:

all forskning og statistikk (kilde Statens institutt for rusmiddelforskning), viser at økt tilgjengelighet gir økt forbruk.
Her har du en rapport å slakte, Boombadila.

Økt tilgjengelighet fører til økt forbruk, ja. Dårligere tilgjengelighet på lovlige varer fører til økt tilgjengelighet på ulovlige varer som igjen fører til økt omsetning på ulovlige varer. Dette fører da til høyere mørketall på konsumet av alkohol (For ikke å snakke om at det er kriminelt). Siden hvitetallene som kommer frem av omsatte enheter blir lavere, kan enkelte dunke seg på brystet å si at de hadde rett. Og feie problemene under teppet.

Lenge leve Kristenfundamentalistene.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
KristofferElvevoll
Posts: 454
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø/Grønnåsen

Post by KristofferElvevoll »

Jeg hadde skjønt kritikken hvis folk benyttet seg av åpningstidene til utestedene til det fulle. Men mesteparten kommer ut på byen svært sent. De får med seg ca. 2 timer før utestedet stenger. Eneste forskjellen blir at man må dra ut halv tolv istedet for halv 1. De stenger mange uteplasser i England klokken 2 og der er det full rulle fra 10-11 tiden mange steder, med fulle utesteder osv.

Men i Norge er vi som aper. Drikker oss fulle på vors, drar ut på byen godt over midnatt og lurer på hvorfor utestedene stenger så tidlig. Man fikk jo bare vært der i 2 timer.

Og ja, jeg har jobbet i utelivsbransjen.
Panzer
Posts: 748
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:41 am
Location: Bodø

Post by Panzer »

Den neste geniale planen er vel å selge billetter til glimtkampene i domkirka, søndager kl 11.00.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Post by Sulliken »

KristofferElvevoll wrote:
Men i Norge er vi som aper. Drikker oss fulle på vors, drar ut på byen godt over midnatt og lurer på hvorfor utestedene stenger så tidlig. Man fikk jo bare vært der i 2 timer.
Og ja, jeg har jobbet i utelivsbransjen.
Har du jobbet i utelivsbranjen, vet du at prisene for alkohol på byen er ofte helt hinsides, spesielt i Bodø. Mye billigere å vorse først for så dra på byen sent.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

KristofferElvevoll wrote:Men i Norge er vi som aper. Drikker oss fulle på vors, drar ut på byen godt over midnatt og lurer på hvorfor utestedene stenger så tidlig. Man fikk jo bare vært der i 2 timer.
Hehe 8)

Dessverre er at flesteparten oppfører seg på samme vis også under Parkenfestivalen.

I øl-landet England stenger pubene 23.00 de fleste steder mens kollektivtrafikken enda går for fullt. Noen klubber har åpnet etter det. Folk går tidligere ut og kommer seg tidligere i seng og dermed større sjans til et normalt liv dagen derpå. Kanskje redder det flere ekteskap også? :oops:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Post by liverglimt »

Sulliken wrote:
KristofferElvevoll wrote:
Men i Norge er vi som aper. Drikker oss fulle på vors, drar ut på byen godt over midnatt og lurer på hvorfor utestedene stenger så tidlig. Man fikk jo bare vært der i 2 timer.
Og ja, jeg har jobbet i utelivsbransjen.
Har du jobbet i utelivsbranjen, vet du at prisene for alkohol på byen er ofte helt hinsides, spesielt i Bodø. Mye billigere å vorse først for så dra på byen sent.
Enig med deg Sulliken. Det slår meg alltid at en pils i 0,4 glass skal koste så voldsomt. Er det å vente at jeg går mindre og mindre ut når jeg er i Bodø?
@liverglimt
KristofferElvevoll
Posts: 454
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø/Grønnåsen

Post by KristofferElvevoll »

Sulliken wrote:
KristofferElvevoll wrote:
Men i Norge er vi som aper. Drikker oss fulle på vors, drar ut på byen godt over midnatt og lurer på hvorfor utestedene stenger så tidlig. Man fikk jo bare vært der i 2 timer.
Og ja, jeg har jobbet i utelivsbransjen.
Har du jobbet i utelivsbranjen, vet du at prisene for alkohol på byen er ofte helt hinsides, spesielt i Bodø. Mye billigere å vorse først for så dra på byen sent.
Jeg mener ikke at folk skal starte på utestedene. Det er forskjell på å ta seg noen øl og noen drammer på vors, og det å drikke seg full.

Hvis målet til folk er å hive innpå med drikke på vors for så å vralte ned til byen i ett tiden, så ser ikke jeg poenget med å dra ut i det hele tatt. Det er mange som bare tar noen rolige på vors før de drar på byen, men gud bedre meg det er mange som er mellom full og dritings.

Som sagt: jeg hadde skjønt argumentet mot å stenge klokken to hvis folk hadde benyttet seg av utestedene hele kvelden, og ikke bare noen få timer.

Et spørsmål til slutt: Hva er det som er de store ulempene med å stenge klokken 02:00?

PS: I Stavanger så stenger spritsalget klokken 01:00, mens øl selges til helt til klokken 03:00.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Post by Sulliken »

Vel. Ulempen med å stenge 0200. Flere Nachspiel. Folk er ikke ferdigfestet 0200. Det fører til mer husbråk rundt om kring, og igjen, større mørketall.

Jeg er derimot positiv til tidligere stegning av spritservering enn av ølservering. Det er en del drammer man har tatt på slutten av en kveld som man i ettertid ser man skulle ha holdt seg unna :)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Post by Glimt1916 »

Boombadila wrote:du får ett stort utvalg av ting du ellers ikke ville ha fått i butikkene. !
For de som e interessert i øl utover å finn billigst mulig Tuborg å drekk sæ drita på så e faktisk ølutsalg en fin ting. Men det e jo tungvint, det e ikke til å kom bort fra.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

PM wrote:http://www.an.no/nyheter/article3391893.ece

Dette er jo bare helt fantastisk, hvis dette blir gjennomført vil jeg nok søke utfordringer noen annen steder i landet.


Sist endret av PM den Onsdag 05 Mars 2008, 12:40, endret 5 ganger
Endret 5 ganger? Har du badet i øl? Eller moderert deg?
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

PM wrote:Skal dere bli nødt til å handle på ølpol og betale mer for ølen, men kanskje få mer utvalg , eller vil dere handle den der dere handler melk og brød?
Syns dagens ordning fungerer greit, hvis man ser bort fra åpningstidene på ølsalget.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

PM wrote:Hvis du trykker 5 ganger på "OK" etter at du har forandret linken endrer du innlegget fem ganger.

Hva synes resten av dere. Skal dere bli nødt til å handle på ølpol og betale mer for ølen, men kanskje få mer utvalg , eller vil dere handle den der dere handler melk og brød?
Det aller beste hadde vært å fått handlet brød og melk på ølutsalget, så hadde man sluppet unna de lite ryddige til dels lite innbydende (særlig på kveldstid) matbutikkene man finner rundt omkring.
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Post by NupiSnowJog »

Jeg synes ølbutikker er en fin ting jeg:)

Og jeg tror at i en ølbutikk vil det være noen som er flinkere til å sjekke leg på de 15 åringene som prøver seg, enn enkelte butikkmedarbeidere. Men det er en helt annen diskusjon.
ARGH!
Krestmund
Posts: 529
Joined: Sun Apr 17, 2005 10:56 am
Location: Stavanger

Post by Krestmund »

Ser ingen problemer med dagens ordning.
Trofast til Børvas sprenges
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Post by Sulliken »

The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Trapattoni wrote:...så hadde man sluppet unna de lite ryddige til dels lite innbydende (særlig på kveldstid) matbutikkene man finner rundt omkring.
Du tenker selvsagt på Rema på hunstadsenteret, ikke vanskelig å tenke seg til. Den butikken er skremmende rotete og skitten på kveldstid... :?
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Post by Sulliken »

Det er egentlig ikke så mye til debatt det her. AP Har sagt i fra at de ikke kommer til å støtte dette. Vi VET at FRP aldri i verden vil støtte dette, og de partiene har jo flertallet til sammen, om det faktisk skulle bli en uenighet når denne saken skal behandles. Eneste jeg kan tenke meg støtte dette er SP KRF og Rødt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply