En takk!

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

En takk!

Post by Los-Loco »

På tross av overdrevent spekulative overskrifter, misvisende bildetekster, og tvilsomt redaksjonelt innhold, er likevel nettavisene vg.no og db.no såpass store på nyheter her på berget at man liksom ikke helt kommer utenom dem. Følgelig titter jeg innom nesten daglig, for å holde meg litt oppdatert på hist og hint.

En ting disse avisene har fått mer og mer av, er kommentarfelt under de enkelte artiklene, slik at leserne kan bidra med sine innsiktsfulle kommentarer og bemerkninger til artikkelens innhold. Dette er forøvrig en skikk som også praktiseres flittig i våre to lokale nettaviser.

Tidligere irriterte det meg grenseløst at spesielt db.no utelukkende åpnet for kommentarer på døve saker som kjendisnytt, og en gang i blant ulike sportshendelser. Dette har endret seg en del, og nå kan man som regel kommentere også på politiske artikler, både utenriks og innenriks.

Da er det forstemmende å se måten det norske folk bruker denne muligheten til demokratiutvikende debatt på! Det er helt utrolig at det går an. Det går i høyden tre innlegg før debatten har fått sitt første "drit i ballen; ta mannen med knottene først"-innlegg, og etter det går diskusjonen bare i én retning. Alle(!) kommentarfelt til politiske saker fylles opp av høyreekstreme som hakker løs på alle de mistenker kunne ha politiske preferanser noe til venstre for Senterpartiet, og får svar med samme mynt fra venstrevingen. Er det en stakkar som forsøker seg på et konstruktivt on-topic-innlegg, så blir han umiddelbart slaktet på grunn av en skrivefeil, og det gjerne av selveste æresmedlemmet i dysleksiforbundet som stolt vil markere at han har funnet en feil hos andre, hvilket han med stor skadefryd bekjentgjør i et innlegg som inneholder minst like mange gramatiske feil som det innlegget har kritiserer. Dette går selvsagt ikke andre debattanter forbi, så de kaster seg på og vi får en lang tråd med drittslenging og besserwiske innlegg om norsk rettskrivning i stedet for det som kunne vært en interessant samfunnsdebatt.

Jeg blir så matt!

Så, jeg vil derfor rette en stor takk til alle aktive debattanter her på forumet, som er med på å opprettholde min tro på at det finnes intelligent liv der ute, og til moderatorteamet som effektivt hindrer oss i å skli ned til gjørmenivået på db.no og deromkring.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: En takk!

Post by Larsen »

Åhh, det var nå så lite :wink:

Jeg vil forresten benytte anledningen til å takke jeg også, jeg har blitt litt bedre på rettskrivning gjennom min tid her inne. Du husker vel tråden din regner jeg med?

Jeg har riktignok fortsatt en drøss mer eller mindre bevisste feil men forsøker nå å rette opp når jeg blir skikkelig var hva jeg knoter til.

I bunn og grunn har årene med forumet betraktelig bedret min skriftlige formidlingsevne og da tenker jeg ikke bare på skriveleif. (Det taler muligens heller ikke helt godt om tilstanden tidligere)
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: En takk!

Post by Boombadila »

Jeg synes personlig at kommentatorfeltet på db.no er mest egnet til å få seg en real latterkule.
Personlig foretrekker jeg http://www.bbc.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; når det gjelder nyheter, mest av alt fordi at de tross alt er litt bedre enn de norske, og det faktum at deres kommentarseksjon (have your say) er gjemt bort slik at man må trykke på opptil flere linker for å komme ditt hvor man kan poste eller lese.

Men jeg synes også at moderatorene her gjør en bra jobb, selv om jeg er uenig i enkelte saker. Men det vil jo altids skje, så da får man bare leve med det. Jeg er uenig, men forstår grunnen til at de gjør som de gjør, og da kan jeg ikke gjøre noe mer.

Forresten, jeg synes nå at de fleste her greier seg greit når det gjelder det skriftlige. Klart, en og annen feil vil det jo altids være, men alt i alt så er det vel ingen grunn til å hente inn rettskrivningspolitiet fra dabla enda?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: En takk!

Post by Los-Loco »

Boombadila wrote:Forresten, jeg synes nå at de fleste her greier seg greit når det gjelder det skriftlige. Klart, en og annen feil vil det jo altids være, men alt i alt så er det vel ingen grunn til å hente inn rettskrivningspolitiet fra dabla enda?
Nei, for all del. Mitt poeng var jo at det blir håpløst når noen henger seg opp i skrivefeil hos folk, isteet for å diskutere saken. Når det er sagt, er det jo selvsagt hyggelig om folk bestreber seg på å skrive noenlunde korrekt, men som du sier; det er ganske bra nivå på det her.

Larsen; rettskrivingstråden ja! Den forsvant vel sammen med alle andre herlige tråder fra smått og stort da du hadde storrengjøring for en tid tilbake. Husker jeg ikke feil, så var den til ære for "Fra Oslo". Savner henne jeg! Lenge siden hun har vært innom nå!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: En takk!

Post by Boombadila »

kanskje feil tråd, men tar sjansen, hvem var denne Fra Oslo"? Har jo hørt så mye om henne fra de gamle forumtraverene her inne, så hva var spesielt med henne?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: En takk!

Post by eidurgud »

Hun var her når jeg begynte, men forsvant relativt kjapt. Norsklærer, bosatt i Oslo, regner jeg med - husker ikke helt. Rettet vel på det som var å rette på, for å sette det litt på spissen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: En takk!

Post by Los-Loco »

"Fra Oslo" var vel neppe norsklærer, mener hun gikk på videregående da hun kom hit først i alle fall. Til å være fra hovedstaden hadde hun oppegående meninger om det meste, og var litt over gjennomsnittlig opptatt av at det norske språket skulle anvendes i gramatikalsk riktige former. Traff henne aldri, så hvordan hun ser ut aner jeg egentlig ikke, men hun er en sånn jente som man lett innbilder seg er søt, basert på hva hun skriver! :mrgreen:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: En takk!

Post by liverglimt »

Lett innbiller seg er søt, de er som regel litt annerledes enn akkurat søt. :lol:
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: En takk!

Post by Los-Loco »

Kom ikke her med ufine insinuasjoner om "Fra Oslo"!!! :evil:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: En takk!

Post by Larsen »

Fra Oslo var da søt hun :)

Image

Det er hun som står mellom Hågen og Macdaddy til venstre i bildet.

Forøvrig er det to andre gamle forumtravere som ikke er så mye å se lenger på samme bildet. Nemlig K1M og mester, de står i midten av bildet.
User avatar
milla
Posts: 896
Joined: Tue Jul 20, 2004 9:38 pm
Location: Bartebyen

Re: En takk!

Post by milla »

Jeg er helt enig med deg Los-Loco! Men en ting jeg irriterer meg enda verre med ang disse kommentatorfeltene er all negativiteten som spys ut der. Særlig er ab24 utsatt for denne typen innlegg. Jeg har ikke oversikt over hvor mange ganger jeg har lest innlegg som: "Dette var jo helt uinteressant lesing", "ab24 er dårlig" osv. Om det er så utrolig uinteressant å lese en artikkel, hvorfor leste du den i utgangspunktet da? Å hvorfor i alle dager gidder du å kommentere den da?! Kan ikke folk heller bare være glad for at d finnes et tilbud som feks ab24?
Glimt - i medgang og motgang
DGHmedlem nr 19, drakt nr 5 :D
Medlem av Musketøsene
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: En takk!

Post by Los-Loco »

Larsen wrote:Fra Oslo var da søt hun :)
Bortsett fra en litt tvilsom rød øyenfarge så må jeg si meg enig i den vurderingen!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: En takk!

Post by eidurgud »

Hehehehehe!! Var sikker på at hun (Fra Oslo) var norsklærer, type "Borgen skole-lærerinne"! Så feil kan man altså ta... :tenk
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Re: En takk!

Post by Fra Oslo »

Hei alle sammen!

Ville bare meddele at jeg lever i beste velgående (eller så godt som kan forventes) her i Tromsø. Studerer fortsatt, men har ingen umiddelbare planer om å bli norsklærer - det får forbli min nerdete hobby. Men, siden det er kult å være nerd går det fint.

Heiet på Glimt under kampen sist helg, satt sammen med de galingene på den nye langtribunen og spredde det gule budskap.

Håper ellers alle har det bra! Har jo kantakt med noen av dere fortsatt, selv om jeg ikke akkurat er her inne altfor ofte.

Stor klem Fra Oslo i Tromsø

PS Liker det gamle forumet best!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: En takk!

Post by Ville Lehtinen »

Ja, det er altfor lite dobbeltposter og tilfeldige feilmeldinger på nyforumet!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16632
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: En takk!

Post by Sulliken »

Er enig med Fra Oslo, jeg, Savner det mørke fine forumet... Når et den nye templaten ferdig, Liverglimt?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5663
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 185 times
Been thanked: 361 times

Re: En takk!

Post by poteten »

Han er opptatt med Ogame, ser det ut som. ;)
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: En takk!

Post by liverglimt »

Jeg er opptatt med jobb og livet som helhet. Jobben er i gang og skal bli ferdig mellom nå og jul. :)
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: En takk!

Post by Kesseboy »

milla wrote: "Dette var jo helt uinteressant lesing", "ab24 er dårlig" osv. Om det er så utrolig uinteressant å lese en artikkel, hvorfor leste du den i utgangspunktet da? Å hvorfor i alle dager gidder du å kommentere den da?!?
Jeg er delvis enig med deg, men bare delvis. For det første fordi man nesten må lese en artikkel for å finne ut om den er interessant eller ikke. For det andre er dette en av de mer konstruktive bruksområdene sånne kommentarfelt har -- de gir avisa tilbakemelding på det de leverer (men da er det jo alltids en fordel at tilbakemeldinga har i seg et snev av konstruktiv kritikk og seriøsitet).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: En takk!

Post by Boombadila »

men appropos denne, om det som står under forumledelse på forsiden stemmer, så er det bare tre moderatorer her og en admin, synes at det er imponerende at de klarer å holde oss i ørene med tanke på hvor få de er.

Eller så kan det jo bare være det faktum at vi er veloppdrad 8)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply