Whiskey-tråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Whiskey-tråden

Post by Larsen »

Jeg husker vi diskuterte whiskey tidligere her inne i en eller annen tråd, dog fortjener emnet en helt egen tråd.

Jeg anbefalte da en Jameson 12 år gammel whiskey som en utmerket opplevelse. Nå fikk jeg nylig anbefalt en ny sak som sannelig også var temmelig fortreffelig.

Jeg snakker her om Glen Moray 8 år gammel singel Malt, herlig smak rett og slett.

Noen som har noen andre berikende whiskey opplevelser å anbefale?

Bør vel legge til at jeg ikke har kommet dit at jeg setter pris på drikke ting som smaker av bål.
OTH
Posts: 2270
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Re: Whiskey-tråden

Post by OTH »

Selv er jeg Johnnie Walker drikker. Gold Label på 18år er en perle, men det går mest i Black Label på 12år. Vat69 kan jeg også anbefale
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Whiskey-tråden

Post by Boombadila »

I kveld har jeg blitt påspandert blant annet GLENFIDDICH 12 YEAR OLD, Single malt.

Var akseptabel :)

Btw, whiskydebatten startet i spam of the night-tråden, samme natt som jeg opprettet tråden. I skrivende stund så mener jeg at det var jeg, sullikken, larsen og nupi som diskuterte whisky der, og blant annet hva forskjellen på whisky og whiskey var.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Sulliken »

To skotske klassikere. Glenlivet og ikke minst "Laffen", Laphroaig (lafråig). Den siste får man vanlig som 10 års, og fungerer utmerket. Rett og slett en herlig Single malt. den har en anelse søtlig smak som gjør den smooth. Til dags dato er "Laff" min favoritt. Tylla i meg ganske mye av det i går.

for de som LIKER bålsmak vil jeg anbefale Laphroaig Quarter Cask. Dener lagret i mye mindre tønner (Kvartparten såstore, men det sier vel seg selv) enn vanlig Laff, noe som gjør røyk og tresmaken veldig utpreget. Quarter Casken er og noe sterkere (48% hvis jeg ikke husker feil), så den er ikke like smooth som vanlig Laff. Jeg brker faktisk å ha en isbit i denne :oops:

Glenliveten er god, men etter å ha blitt vant med laffen, så har all annen whisky en svak odør av "borgvatn"..

Men Larsen. Jeg anbefaler virkelig at du prøver 10 års Laphroaig. Du får den på polet, og du kommer til å elske den.

Boombadilla. Var det ikke da vi møttes på byen etterpå?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Whiskey-tråden

Post by Boombadila »

Jupp, var da vi møttes på byen :)

Men nå skal jeg ut på tur med famous grouse 8)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Whiskey-tråden

Post by FSHelgeland »

Uff kjenner hodepinen kommer sigende. Tåler ikke brunt brennevin, får migreneanfall etter første glasset.
Tippeliga 2015
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 236 times
Been thanked: 115 times

Re: Whiskey-tråden

Post by Wendigo »

For de av oss som liker at det smaker bål og gammel båt, så er det aller upperste Lagavulin. Men det kan lønne seg å øve med Laphroiag først...

Uansett, det jeg har satt mest pris på i det siste er Ardbeg, very nice; og det virker som og Highland Park har dratt litt på med røyksmaken i det siste, en fin touch på en ypperlig drikke-whisky, det vil si når du har seriøs drikking på gang. Lages på Orken-øyene med mye havsalt i smaken.

standard Highland og irsk er for de sene timer, når din evne til å verdsette de ordentlige sakene er nedsatt. Men som vi vet, da er evnen til å ta gode beslutninger også nedsatt, så da bestiller du heller en 25 år gammel Caol Ila...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Sulliken »

På vorspielet i går fikk jeg prøvesmake Higland park.. og jeg syns det har en svak fuselsmak.. litt HB, faktisk. Men for all del. Absoluyy drikkenes.

Lagavullin har jeg smakt bare en gang, men da hadde man allerede 2,1 i promille
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
gorgo
Posts: 209
Joined: Sat Apr 05, 2008 6:22 pm

Re: Whiskey-tråden

Post by gorgo »

Jeg er mer cognac-mann enn whiskey-mann, men har til tross for det, sansen for blan annet Famous Grouse. Nå har jeg en liter Gold Reserves 12 years old, som står å venter på at jeg skal komme hjem fra jobb. :skål
Y.N.W.A.
VI SKA VINNE ADECCO!!!!!!
Paradigma
Posts: 592
Joined: Sun Feb 22, 2004 9:01 pm
Location: Trondheim
Been thanked: 12 times

Re: Whiskey-tråden

Post by Paradigma »

Famous Grouse og Jameson er fine whiskyer som kan nytes på fest, men når det er skikkeli kosekveld, da er jeg enig i at Laphroaig må frem ja. Og det er ikke noen skam i å ha litt vann/is i quarter casken! Lagavulin er også fin, men synes den blir litt for mye i forhold til Laphroaig. Islay wiskyene er skikkeli spennende. Så en Port Ellen til salgs i London for 170 pund, den er kanskje en bedre investering enn aksjer i disse tider, da bryggeriet er lagt ned og den blir mer og mer skjelden for hver lørdagskveld som går..

Slàinthe
Sven-Rune
Posts: 3031
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Re: Whiskey-tråden

Post by Sven-Rune »

Så var det han som kom inn i en pub her i byen og bestilte en Whiskey hvorpå bartenderen spurte om han skulle ha is i?
Jeg er da vel ikke skøyteløper, bare en helt vanlig alkoholiker :D
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Sulliken »

Enkelte whiskyer kan man godt ha 1 isbit i. Det er bare en myte at det overhode ikke skal være Is i whiskyen..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Whiskey-tråden

Post by FSHelgeland »

Ikke drikker jeg whisky, men jeg har jammen meg ta skikkelige stener for å ha i den ;-)
Tippeliga 2015
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Sulliken »

Hvor i all verden fikk du tak i det?

Sånne VIL jeg ha, men aldri funnet det noe sted.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Whiskey-tråden

Post by FSHelgeland »

Jeg var på en ungdomskonferanse for noen år siden i regi av Nordisk elutbildingskomite som representant for LO. Da fikk vi slike stener i gave.
Tippeliga 2015
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Los-Loco »

Is i whiskyen ja...

In the good old days, aka midten av nitti-tallet, hadde jeg en kort periode hvor jeg ikke var avholds. Tilfeldigvis sammenfalt det i tid med at EU-avstemmingen ble vunnet, og ytterligere tilfeldigheter gjorde at jeg og en kompis befant oss i Thailand på det tidspunktet. En slik begivenhet måtte jo feires da nyheten om Norges "NEI" nådde Koh Phi Phi, så jeg gikk til baren med en påtatt verdensvant mine og bestilte to doble whisky "on the rocks". Bartenderen skjønte ingenting av den bestillingen, men etter mye peking, peiving, og forklaring kom jeg tilbake til bordet med en hel flaske whisky og en bøtte med is! Så ja; whisky kan helt klart drikkes med is, men generelt er det vel å si etter den tildragelsen der at for folk som ikke er drikkevant så anbefales det en roligere start enn en halv flaske whisky per mann! 8)
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1213 times
Been thanked: 1100 times

Re: Whiskey-tråden

Post by Kesseboy »

Jeg har måttet sitte på hendene for å unngå å forsure denne tråden, men jeg greier ikke lenger: Jeg forstår ikke hvordan dere får til å drikke greiene :lol:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Whiskey-tråden

Post by FSHelgeland »

Stenene som finnes her er de jeg har: http://presentz.se/present-till-kille/k ... rocks.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har nå lovet disse bort til Sulliken, jeg har desverre ikke esken de kom i lengre, men bruksanvisning finner du jo på nettsiden.

Kom nå bare på å sende meg adressen din på PM så sender jeg stenene til deg.
Tippeliga 2015
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Sulliken »

Adressen har du vel fått på PM?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Ville Lehtinen »

Kesseboy wrote:Jeg har måttet sitte på hendene for å unngå å forsure denne tråden, men jeg greier ikke lenger: Jeg forstår ikke hvordan dere får til å drikke greiene :lol:
Støttes, har alltid syntes det smaker råtten bensin. :)
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Sulliken »

Har du smakt råtten bensin? Sånn siden du har en ekspertkommentar om det.....
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Ville Lehtinen »

Om bensin kunne råtne, kan jeg forestille meg at det smaker slik. Tenkte bare jeg skulle lufte mine følelser omkring whiskey når det først dukket opp en slik tråd. :)
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Whiskey-tråden

Post by FSHelgeland »

Sulliken wrote:Adressen har du vel fått på PM?
Ja har fått den, skal prøve å få de avgårde før helgen
Tippeliga 2015
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 236 times
Been thanked: 115 times

Re: Whiskey-tråden

Post by Wendigo »

Ville Lehtinen wrote:Om bensin kunne råtne, kan jeg forestille meg at det smaker slik. Tenkte bare jeg skulle lufte mine følelser omkring whiskey når det først dukket opp en slik tråd. :)
Bensinen har allerede råtnet, over milioner av år...

Forøvrig vil jeg takke for at du ikke drikker whisky, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!

mer til meg...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Whiskey-tråden

Post by Ville Lehtinen »

Bensin (raffinert petroleumsolje) oppsto rundt midten av 1800-tallet i følge Wikipedia. :wink: :fy Når det er sagt, vil jeg modere min forrige post ved å legge til at jeg er en stor tilhenger av Irish Coffee.
Post Reply