Ny macbook!

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Godt forsøk Larsen, men den fungerte verken i Barca eller her på øya, dato tid funksjonen altså. :lol:
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Larsen wrote:Dette har en ganske enkel løsning.

Høyst sannsynlig så har du et kors, bibel, vievann eller annen reiligøs artifakt i nærheten av din iphone hvilket får demonene som driver alt sammen til å reagere tregere enn normalt.

Fjern dette og ditt problem forsvinner :)
Du er i slag i dag, Larsen? :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Ny macbook!

Post by Larsen »

Føler meg i god form ja :lol:
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Ny macbook!

Post by Larsen »

Jeg var nede på eplehuset og kikket på den mye macbooken.
Synes egentlig ikke de svarte tastene var særlig lekre i forhold til maskinen jeg har, men alt annet var ordentlig stas. Større harddisk, mer ditt, mer datt og selvfølgelig det nye systemet jeg ikke har giddet å oppgradere til.

Har fryktelig lyst på nye maskin selv om jeg egentlig klarer jeg meg fint enda et år med den jeg har.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Jeg var på eplehuset for ett par dager siden. Har bestillt en Macbookpro som forhåpentligvis ligger og venter på øya om en uke. Jeg vil ha, men jeg gruer meg til Glossy skjerm. Kan ikke forestille meg at det er noe høydare og se knokene hele dagen i skjermen.
@liverglimt
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Jeg har hatt glossy skjerm i et par år nå, og liker det egentlig veldig godt. Ville absolutt valgt det igjen - eneste gangene jeg har hatt problemer har vært de få gangene jeg har sittet med laptopen ute i skarp sol om sommeren, men da tror jeg vel egentlig ingen "vanlig" skjerm ville fungert særlig bra.


Jeg frykter nesten at min PlastBook skal dø snart (skumle lyder og litt slike ting), så jeg må ha ny, men "håper" det er kun disken som ryker, om noe ryker. Kommer rett og slett ikke over FireWire-mangelen, er helt avhengig av det, og 15" er litt stort for en laptop, imo. Anyways, en løsning kan være iMac (de bøør ikke finne på å fjerne FireWire på den når den sannsynligvis blir fornyet om ikke alt for lenge), noe jeg har vurdert i snart et år, og tenker å kaanskje kjøpe om pengene strekker til til våren. Hadde vært herlig å ikke sitte med en 13" skjerm som hovedskjerm, slik jeg har gjort de siste par årene.. Kan jo alltids bare kjøpe en random skjerm, meen en stasjonær maskin frister veldig.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Ny macbook!

Post by Cheese Smirnoff »

Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

IPHONE

Post by liverglimt »

Aftenposten wrote: Fortsatt en stjerne

I dag vil vi nok anbefale Apples variant til alle som tåler at Steve Jobs & co bestemmer hva man får laste ned til mobilen, og ikke er avhengig av å fortsette med eller er spesielt stor fan av Microsoft eller Nokias operativsystem og brukergrensesnitt.

Apple er fortsatt klart best i klassen på brukervennlighet, med den beste kombinasjonen av velfungerende berøringsskjerm og operativsystem.
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Etter å ha vært eier av Iphone i noen måneder, så er vel min konklusjon at noen "stjerne" er den ikke.

Alt av mediebruk er selvsagt uovertruffent, men som telefon har den åpenbare svakheter. Mangelen på MMS og mulighet til videresending av SMS-er er kanskje det mest påfallende. At man ikke kan avvise en inngående telefonsamtale når tastelåsen er på, er også helt på trynet. Idéen med App Store, hvor alle og enhver kan designe programmer til Iphone og legge dem ut for salg, var i utgangspunktet veldig god. Men nå er App Store helt overfylt av totalt meningsløse programmer utelukkende til bruk for show off eller noen minutters amusement (hvem har i grunnen bruk for et Star Wars lyssverd på mobilen sin i lengden?) at det som måtte være der av gode programmer drukner totalt, og blir umulig å finne fram til. Summa summarum så er konklusjonen at hvis man har bruk for en god arbeidstelefon så er ikke Iphone tingen, etter min mening.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Ny macbook!

Post by Boombadila »

Det er dette mobilhysteriet som får meg til å lure, var ikke ting bedre før? Ikke kunne noen nå deg når du var ute å gikk tur, og skulle du huske noe, så enten husket du det, eller så skrev du det ned. Og i tillegg hadde man mer penger til å bruke på andre ting.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Jeg slengte inn sitatet fordi jeg synes det var morsomt at Aftenposten, som har dullet windows hele tiden, endelig ga litt kred til apple.

Telefonen er bra og den fungerer brukbart til jobb. Det som ikke fungerer med apple generellt er at de ikke klarer å integrere mail, notater og kalender i samme funksjon. Det er latterlig og gjenspeiler seg i telefonen også.

Ellers er den super, surfing, synkro av mail, små programmer for oversetting og registrering av golfslag osv. Men ja, enig at appstore er fullt. Det blir for mye skit.
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Boombadila wrote:Og i tillegg hadde man mer penger til å bruke på andre ting.
Akkurat dét er vel strengt tatt feil; mobilhysteriet som du kaller det tok vel av i 94-95 når de første 1-kronesmobilene kom, og siden da har vi hatt en eksplosiv vekst i privatøkonomien her i landet. Mobil eller ikke, vi har aldri før hatt så mye penger å bruke på "andre ting".
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Ny macbook!

Post by Boombadila »

Joa, men om du nå er som hun jenta som sender 14000 sms per uke, om du da kutter ut moben, synes ikke du og at du får mer penger til å bruke på andre ting? Det er vel derfor folk bytter abonement?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny macbook!

Post by Kesseboy »

liverglimt wrote:Ellers er den super, (...) små programmer for (...) registrering av golfslag osv.
Noe alle trenger, med andre ord :glis
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Jeg er ikke i den gemene hop. Jeg er noe helt annet og ja jeg har ikke empati nok til å sette meg inn i andres liv. Hvordan kan jeg da vite hva de andre trenger? :mrgreen:
@liverglimt
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Ny macbook!

Post by Frodo Baggins »

Mye enig med Loco'en her, at man ikke kan videresende SMS er totalt idiotisk, og at man heller ikke kan sende kontaktdata via sms som visittkort plager meg.

Etter at siste oppdatering kom, så kan man faktisk bruke den som telefon også, den kutter ikke samtaler så ofte som før. Derimot har det dukket opp andre feil som irriterer:
- Selve telefondelen har en tendens til å henge seg opp, og det er det kun restart som funker.
- Etter å ha vært inne på ett par sider så kutter Safari, rykk tilbake til start, start Safari på nytt ... Irriterende.

Når det gjelder lyssverd, så har jeg hatt en bestilling inne på ekte lyssverd siden 1977, dette har jeg enda ikke fått, og da er lyssverd på telefonen ett greit substitutt... May det force be with you..

Neida, bare tuller, er her også enig med loco'en, masse fullstendig tullete apps som er moro i 0,3 sekunder.. Og som sagt Appstore er full av disse, som vanskeliggjør det å finne gode (og nyttige) programmer
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

SMS og kortdata som du beskriver er jeg helt enig i. Det burde komme.

Derimot så savner jeg ikke MMS, det jeg savner er at alle har ett forhold til sin elektroniske postkasse. Jeg har hørt sågar enkelte som ikke har lest sin e-post på flere måneder!
@liverglimt
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Re: Ny macbook!

Post by Bateman26 »

Los-Loco wrote:Hvis Mac-ene nå har intel-kjerne, og man uproblematisk kan kjøre Windows på en mac dersom man skulle ønske det, burde ikke det bety at det kan gjøres motsatt også, altså kjøre OS-X på en PC? Et genialt og stabilt operativsystem kombinert med en billig PC uten alt Appel-vrøvvel! Det vil JEG ha!
Det er ikke noe problem og ordne.

http://www.hackint0sh.org/forum/f133/64334.htm

Der er deler som er anbefalt og skal være rimelig rett fram og sette sammen. Det er superenkelt og sette sammen en datamaskin og det er artig også.

Her er en link til komplett handleliste. Har da lagt til litt mere ram enn det som var forslaget
11.768,00 ble prisen på den maskinen og den har firewire aner ikke om det støttes i osx der eller om det er billigere enn hva mac leverer
Edit:
Så på apple.no og der vil en mac pro med ca samme spesifikasjoner koste over 30 000
http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx? ... 86EEFFADAF
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Jo, men hvem vil ha et stasjonært treskverk som det der?

Jeg må ha en bærbar sak, drømmen er få ombygget en av de bittesmå 8-9 tommerne til å takle OS-X. DA snakker vi.

En sånn her f.eks.:

http://www.datakjeden.no/PartDetail.asp ... 89;c:36159
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Re: Ny macbook!

Post by Bateman26 »

da kan du bare velge her og finne en du liker og så er det bare og bestille
http://www.itavisen.no/sak/799062/Disse ... r_Leopard/
her er en oppdatert liste
http://gadgets.boingboing.net/2008/12/1 ... patib.html

Vist du kjøper deg en sånn sak kan jeg helt sikkert hjelpe deg og innstalere osx på den. Har ikke gjort det men jeg er sikker på at jeg skal klare det og jeg elsker og knote sammen slike saker.

en how-to video
http://www.youtube.com/watch?v=ZPYYJ0Bd_ik

etter litt mere research er det enkelt og oppgardere til 2 gb ram på msi winden og vist man ønsker større og raskere harddisk er det heller ikke noe problem.
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Los-Loco wrote:Etter å ha vært eier av Iphone i noen måneder, så er vel min konklusjon at noen "stjerne" er den ikke.

Alt av mediebruk er selvsagt uovertruffent, men som telefon har den åpenbare svakheter. Mangelen på MMS og mulighet til videresending av SMS-er er kanskje det mest påfallende. At man ikke kan avvise en inngående telefonsamtale når tastelåsen er på, er også helt på trynet. Idéen med App Store, hvor alle og enhver kan designe programmer til Iphone og legge dem ut for salg, var i utgangspunktet veldig god. Men nå er App Store helt overfylt av totalt meningsløse programmer utelukkende til bruk for show off eller noen minutters amusement (hvem har i grunnen bruk for et Star Wars lyssverd på mobilen sin i lengden?) at det som måtte være der av gode programmer drukner totalt, og blir umulig å finne fram til. Summa summarum så er konklusjonen at hvis man har bruk for en god arbeidstelefon så er ikke Iphone tingen, etter min mening.
En oppgradering til Iphones operativsystem 3.0, og vips så er telefonen det den strengt tatt burde ha vært for lenge siden. Tar man med at den fremdeles er overlegen på mediebruk, kan jeg nå endelig anbefale Iphone for alle og enhver. Dessverre er den dyr i bruk, men det er det eneste som nå trekker ned.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Mariasha kom for lenge siden i denne tråden med gode råd om programmet Senuti for å kunne flytte musikkfilene dine til Itunes. Det fungerte strålende, men når jeg nå har bruk for å gjøre det samme (altså flytte sanger fra Iphone til et Itunes-bibliotek) på en PC, trenger jeg tydeligvis et annet program siden Senuti bare funker for OS-X. Noen tips?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Har du gått bort fra mac? :shock:
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Ny macbook!

Post by Boombadila »

No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

liverglimt wrote:Har du gått bort fra mac? :shock:
På ingen måte, men frua har Iphone og PC. Hun ønsket seg selvsagt en kopi av innholdet i min Itunes, siden det også inneholder det aller meste av cd-ene våre, men kan ikke ta det med seg til sitt bibliotek via sin telefon uten å bruke et tilleggsprogram. Eksakt samme problemt som Mariasha løste for meg ved å tipse om Senuti, men får det ikke til å funke på PC.
liverglimt wrote: Hjelper disse da?
http://www.iskysoft.com/syncpod.html#187
http://www.bigasoft.com/articles/how-to ... html?hints
Takk for tips. Får prøve den siste der, ser ut til at det første programmet bare funker på OS-X.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply