Ny macbook!

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Ny macbook!

Post by Larsen »

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=538116" onclick="window.open(this.href);return false;

Og:

http://www.eplehuset.no/produkt/1152_ma ... inium.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;


Åhåhåhå, sikle sikle.

Det er mulig jeg må skaffe meg en slik på nyåret :D
Mariasha
Posts: 2715
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 41 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Jeg hater at de har fjernet FireWire-porten. Men ellers.. Viiil ha. Alu-MacBook har jeg ønsket leenge, PlastBooken er diverse sprekker i, og blir så skitten i tillegg til at den er utslitt. MBP har FW, da, men er dyr. Fatter ikke hvorfor den er billigere enn før i USA, men dyrere her.

Ikke at jeg har råd, da. Tokyo-tur, livet generelt, iMac og ny MacBook - to av fire går, og må vel nesten prioritere de to første.

Kan jo alltids "håpe" Macen jeg har tar kvelden, så jeg har god unnskyldning, men ser foreløpig ut til å fungere utmerket etter 2 år.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Ny macbook!

Post by Larsen »

Tokyo tur??

For en sammentreff, har utviklet en aldri så liten fascinasjon for Japan og satt faktisk i går å tittet på turer til Japan.
Etter det jeg forstår er det ganske dyre saker.

Hvor har du skaffet turen og hva slags opplegg legger du opp til?

Frister å dra til Japan :)
Mariasha
Posts: 2715
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 41 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Er hovedekskursjon på sivingstudiet :) Skal vel besøke universitetet der og en del bedrifter. Valget stod mellom San Francisco, Bangalore, Tokyo og Hong Kong, men Tokyo vant ganske overlegent i avstemningen (kanskje ikke så merkelig, da datastudenter av en eller annen grunn virker til å ha større sjanse for å være fascinert av Japan). San Francisco hadde forsåvidt vært mer interessant i forhold til firmaer (Silicon Valley..), men Tokyo er jo spennende :D

Dyrt er det nok, ja, om man reiser på egen hånd. Vi får forhåpentligvis dekket nesten hele summen takket være jobbing på forhånd og muligens noe sponsorer. I fjor betalte de vel rundt 14 000, og fikk tilbake 13 000 etter turen, eller noe i den duren, men så må man jo vel regne med en del lommepenger på en sånn tur..
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Ny macbook!

Post by Larsen »

I see, I see.

Jeg er nokså misunnelig, jeg skal innrømme det. Forventer full rapport med bilder og greier :)

Det er forøvrig en ting som ikke er så fristende med Tokyo, jeg er nærmest kronisk allergisk mot å stå i kø... :?
Mariasha
Posts: 2715
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 41 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Up close and personal with the new MacBook Pro
MacBook Pro updated: now sports integrated and discrete GPU
MacBook gets aluminum, faster graphics, but loses FireWire
Hands on with the Macbook/Pro's removable hard drive

De ser unektelig ganske nice ut, både utseendemessig og specmessig. Forøvrig jammen på tide at hele MacBook-rekka har SuperDrive nå, altså integrert DVD-brenner.. Men det at FireWire er droppet på MacBook er for meg helt uforståelig. Har sett argumentet at FW hovedsaklig blir brukt til kameraer, og da bruker man gjerne en Pro-maskin, men det er da mange i lowend-markedet som bruker det til blant annet eksterne disker og slikt. Har selv en finfin FW-seriekobling med 2-3 eksterne disker og en DVD-brenner.. 2 USB-porter er lite med alle ekstratingene som brukes i dag. Ikke-blåtann-mus, eksterne disker, MP3-spillere, mobiler, kameraer osv.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Mariasha wrote:Men det at FireWire er droppet på MacBook er for meg helt uforståelig.
Da er vi to! :tenk

Har akkurat kjøpt meg firewirekabel for å laste inn video. Og jeg har en gammal iBook!

Den nye Macbook-en frister veldig, ingen tvil om det. Men hva er alternativet til firewire? Finnes det noen konverteringsplugger, slik at man f.eks. kan ta inn signalene via usb eller noe slikt?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Ny macbook!

Post by Frodo Baggins »

Hvis du har en så må du nok kalle den macmook :
Image

Tastaturtabbe
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Mariasha
Posts: 2715
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 41 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Fantastisk artikkel. Slår til med "bongotrommer står i fare for å bli «mongotrommer»" og greier! "mroblemet" er riktignok litt fail.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny macbook!

Post by eidurgud »

Hele artikkelen be ødelagt av det ordet, gitt.. :lol:

her vinkler de alt morsomt mot at "b"en mangler, og så klarer de å skriv "mroblemet"... :roll:
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Ny macbook!

Post by Boombadila »

Det er jo det jeg altid har sagt; Mac er dårlig, elendig! Heia Windows :mrgreen:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Bix
Posts: 628
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:14 am

Re: Ny macbook!

Post by Bix »

B er jo en skikkelig stygg bokstav uansett, da. :D

YOU FUCKING MITCH!!!
Se så, man går fra å kalle noen noe veldig stygt til å kalle dem etter den absolutt tøffeste i Baywatch. :D

Ja, Maywatch, altså.
æ lika han Alo
åsså lika æ å hold bluss
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by MacDaddy »

Boombadila: Rart at det er flere som går fra Windows til Mac enn andre veien da ;)
Los-Loco wrote:
Mariasha wrote:Men det at FireWire er droppet på MacBook er for meg helt uforståelig.
Da er vi to! :tenk
Tror ikke det ligger noe mer bak enn at FW er på vei ut. Det meste har USB-støtte nå. Husk at Apple var de første som fjernet 3,5" diskettstasjoner som standardutstyr. Og med USB3 på vei inn ser vi kanskje bare starten på en utbytting.

I tillegg kan det hende Apple vil ha et lite skille mellom consumer og prosumer-produktene sine nå som designet er så og si likt...
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Er klar over at Apple har hatt rimelig god teft på hva som ikke trengs på datamaskiner om et par år.

Problemet mitt er bare at jeg kjøpte et videokamera som ikke var av den aller nyeste sorten (utelukkende av prishensyn), og derfor blir stående uten mulighet til å laste inn videoen fra dette kameraet over til datamaskinen dersom jeg kjøper en ny macbook og det ikke finnes noen måte å omgå problemet på! :evil: Jeg kan selvsagt skylde på meg selv som investerer i gamle modeller, men jeg hadde ingen ambisjoner om å lage en helaftens spillefilm heller, så utstyrsbehovet var deretter.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mariasha
Posts: 2715
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 41 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Det er slett ikke uvanlig for videokameraer i de lavere prisklassene å bruke kun FireWire, og når MacBook er den modellen som kanskje er mest aktuell for eierne av disse (siden det er consumermodellen), er det absolutt ugunstig.. Jeg tror forøvrig det har vel så mye å gjøre med at Apple ønsker å skille klarere mellom MB og MBP, enn det at FW nødvendigvis er på vei ut.. Mulig det er det, men det er likevel mange som har valgt FW som teknologi og bruker det nå, og Apple har jo vært av de som har vært ivrigst på å fremme FW..
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Jeg har bestillt maks utgaven av MacBookpro. 30-45 dagers leveringstid. Så jeg får den vel til jul.

Men i dag er iPhone i hus! :mrgreen:
@liverglimt
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Ny macbook!

Post by Frodo Baggins »

Gratulerer med ny telefon! Selv har jeg hatt iPhone siden juli, og har ett elsk/hat forhold til den.

Mange fiffige og geniale løsninger i brukergrensesnittet, men som telefon er den av og til på grensen til å være ubrukelig. Dekningen er elendig, og jeg har endt opp med å måtte stå på en spesiell plass i huset for å kunne snakke i den, mens jeg er innendørs. I tillegg så må man bruke iTunes som er direkte dårlig (og som er hovedgrunnen til at jeg ikke vurdere Mac i det hele tatt)

Kort fortalt :
+ Enkelt brukergrensesnitt
+ App store, utrolig mange geniale programmer
+ God lagringskapasitet
+ God skjerm
+ SMS systemet

- Dekning ved bruk av telefonen
- Batterilevetid
- iTunes
- iTunes (det er så dårlig at det fortjener å bli nevnt 2 ganger)
- Kamera (ikke at jeg bruker det så mye, men det er dårlig)
- GPS'en er lite imponerende, ekstremt unøyaktig
- Plassering/utforming av knappen som justerer ringevolumet.Har flere ganger stilt ned ringevolumet uten å være klar over det.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Frodo Baggins wrote:Dekningen er elendig, og jeg har endt opp med å måtte stå på en spesiell plass i huset for å kunne snakke i den, mens jeg er innendørs.

Jamen, hallo? Bor ikke du ute i villmarken da?


Btw, er det noen som vet hva det programmet heter som gjør at man kan sende MMS? Er et betydelig drawback å ikke kunne sende MMS som en standardfunksjon i telefonen, når man først har investert i en såpass dyr telefon som iPhone! Men det finnes altså et program som fixer biffen, har bare aldri funnet det.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Ny macbook!

Post by Frodo Baggins »

Bor i Bodø, så ja det kan nok defineres som villmark :-)

MMS programmet heter Swirly MMS, men hvis du komemr over det så funker det kun på telefoner som er cracket/åpnet. Altså må du slik jeg har forstått det først få åpnet telefonen ( noe som helst sikkert er ensbetydende med at garantien ryker) før man kan installere MMS programmet.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Ny macbook!

Post by Boombadila »

Siden jeg ikke har brukt dingsen selv, så må jeg bare spørre, kan den faktisk ringe?

For meg som skal ha en telefon som bare kan motta anrop, ringe med selv og sende mlder så virker jo iphone som tidenes penisforlenger.

så, da blir altså spørsmålet mitt, er den verdt det?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny macbook!

Post by eidurgud »

Siden den kun kommer med netcompakke her til lands, så er svaret et rungende nei!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Boombadila wrote:Siden jeg ikke har brukt dingsen selv, så må jeg bare spørre, kan den faktisk ringe?
Den kan faktisk ringe!
Boombadila wrote:For meg som skal ha en telefon som bare kan motta anrop, ringe med selv og sende mlder så virker jo iphone som tidenes penisforlenger.

så, da blir altså spørsmålet mitt, er den verdt det?


Hvis du kun har behov for helt enkle funksjoner på telefonen, og generelt er fornøyd med penislengden din, så er svaret klart nei, iPhone vil ikke være verdt prisen for deg!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Nå er telefonen aktivert. Gleder meg til å teste denne dingsen. Nå har jeg liksom litt mer tilgjengelig hvor enn jeg går uten å måtte ta med macen hele tiden.

Frodo, hvis iTunes er eneste årsaken til at du ikke vil bytte, så ALDRI bytt. Hold deg til hva du enn har. Det er etter min mening ett av de beste programmene for musikk. Jeg har forsøkt flere i tidlig iPod tid. For da var jeg en ulykkelig win-bruker. Nå synker alt enkelt.
@liverglimt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny macbook!

Post by eidurgud »

jeg har verken mac, ipod elelr iphone, men bruker itunes likevel.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Ny macbook!

Post by Kesseboy »

Jeg støtter Frodo i hans opplevelse av iTunes.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply