Ny macbook!

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Ny macbook!

Post by FSHelgeland »

Å som Liverglimt allerede vet så støtter jeg Frodo og Kesseboy i deres vurdering av Itunes.
Tippeliga 2015
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Dere som hater iTunes; hvorfor?

Spør av ren nysgjerrighet, da jeg har brukt det som fast musikkavspillingsprogram i flere år, både før jeg fikk meg iPod og før jeg fikk meg Mac, og aldri hatt noen nevneverdige problemer.
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by MacDaddy »

Skjønner heller ikke dette.. Er det rett og slett for genialt og brukervennlig? Hva organiserer musikk og video på en bedre måte og i tillegg streamer musikken trådløst til stereoanlegget?
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny macbook!

Post by Kesseboy »

Hvis vi ser bort fra alle problemene det har voldet meg med iPoden min, at det til stadighet forsøker å lure meg til å installere Safari, samt at QuickTime aldri har fungert bra på en PC jeg har eid, så liker jeg rett og slett ikke grensesnittet. Jeg synes det er tregt, tungvint og savner muligheten til tilpasninger. Men, bortsett fra de tekniske problemene det kan framvise, så er det jo ikke annet enn smak og behag som gjør at jeg ikke liker det.

Oh, jeg må skyte inn en ting -- hvis jeg ikke ønsker at iTunes skal sortere musikken for meg, så overvåker den ikke mappene der musikken ligger, så all musikk må legges til manuelt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Jeg savner det virkelig slående argumentet angående iTunes. Det er ingen av dere som har kommet med ett eneste godt argument.

Jeg kan nevne at jeg har brukt Music Jukebox, det var skrekkelig dårlig. Rett og slett fordi det ikke organiserte noen ting. Lage en spilleliste var for Ingeniører, ja jeg er det, men jeg fikk det aldri til uten masse træl.

Takker meg til iTunes og AT det programmet faktisk sorterer musikken min perfekt. Jeg og iTunes er helt enig om hva som er alfakronologisk rekkefølge.
FSHelgeland wrote:Å som Liverglimt allerede vet så støtter jeg Frodo og Kesseboy i deres vurdering av Itunes.
Det eneste jeg vet er at sjefen i huset ditt setter grå hår i hodet på deg fordi hun er smartere i sitt valg av MP3 spiller enn deg. :lol:
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny macbook!

Post by Kesseboy »

liverglimt wrote:Jeg savner det virkelig slående argumentet angående iTunes. Det er ingen av dere som har kommet med ett eneste godt argument.
Hva slags argumenter er det du er ute etter dersom programmets notoriske ustabilitet, ubehagelige utseende, en del fraværende funksjoner og sedvanlig apple-rigide tilpasningsregime ikke er gode? Disse er jo alle subjektive, men det vil jeg tro dine pro-itunes-argumenter er også ...?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Hva slags funksjoner er fraværende?

Jeg leser helt klart at du har mest i mot utseende og applergidigheten. Noe som for meg ikke har noe å si på ett program. Itunes fungerer, og det fungerer så bra at jeg ikke kan skjønne argumentet til Frodo om at det er grunn nok til å holde seg unna. Men som jeg har sagt før, jeg er glad for hver person som sverger til win, da slipper vi enda en stund å få tyrkerne interesserte i å lage skit til macosx.
@liverglimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Ny macbook!

Post by FSHelgeland »

Kesseboy, jeg er enig med deg i alle dine vurderinger. Ser vi bort fra det så kan du bare gi deg i denne diskusjonen mot Liverglimt, han er av den totalt motsatte oppfatning av oss og når han har bestemt seg så har han bestemt seg. Når det er sagt så er jeg også uenig med Liverglimts i hans vurdering av Musicmatch jukebox, men han har vel sikkert lagt like mye energi i det som jeg har lagt i itunes. Bare det at når man legger inn Itunes på pcn så skal det absolutt ha deg til å legge inn Qt er grunn nok til å styre unna.
Tippeliga 2015
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny macbook!

Post by Kesseboy »

liverglimt wrote:Hva slags funksjoner er fraværende?
Nå skal jeg ta høyde for at funksjonene er der, bare at jeg ikke har greid å finne dem (det har skjedd før, og applikasjonsmessig anser jeg funksjonene da for å være fraværende). Jeg savner først og fremst en funksjon á la Winamps "Rescan Watch Folders" eller Amaroks "Update Collection". Det er tungvint å måtte legge inn mapper med musikk manuelt. Dernest savner jeg en "Send til"-funksjon i kontekst/høyreklikk, siden klikk-og-dra-funksjonen for å legge musikk til iPoden er i beste fall humørsjuk. Coverart-funksjonaliteten er også mystisk, og jeg kunne sett for meg en del forbedringer i den.

Jeg brukte Winamp til å administrere iPod Nanoen jeg hadde tidligere, og var kjempefornøyd med det, men det er visst umulig å få støtte for iPod Touch i Winamp. Dermed må jeg forholde meg til iTunes. Jeg overlever, men jeg liker det ikke.

Musicmatch Jukebox har jeg vel bare vært borti to ganger, da det kom ferdig installert på PCer jeg kjøpte. Jeg skjønte ingenting av det de første tjue sekundene, så jeg avinstallerte det like greit.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny macbook!

Post by eidurgud »

Det er tungvint å måtte legge inn mapper med musikk manuelt
Hvordan skal de ellers "komme seg inn i" programmet?
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Enkelte programmer kjører overvåkning av en mappe, slik at når noe legges til i mappa, legges det til i programmet. Tok meg også litt tid å bli vant til at iTunes ikke gjør det, men nå tror jeg det ville gått meg på nervene. Mer oversiktlig, slik jeg har ting organisert, å dra det inn i iTunes enn å dra det inn i ei mappe, da iTunes sorterer for meg, og jeg uansett ikke laster ned/kopierer inn musikk til noe annet enn Downloads-mappa, og tar ting derfra.

Forøvrig skjønner jeg, etter å ha forsøkt å hjelpe ei venninne, frustrasjonen med at funksjonen der man drar enkeltsanger til iPoden er, vel, humørsyk. Har ikke prøvd dette selv, da jeg heller opprettholder ei spilleliste for Shuffle'en, og legger til sanger der, men det var mildt sagt irriterende å få låter til å faktisk legge seg på iPoden, av en eller annen grunn.

Når det er sagt, har jeg aldri opplevd iTunes som ustabilt (tar noen sekunder å åpne nå, men 7000+ låter liggende, men det er nå så) og liker utseendet veldig godt (men så digger jeg utseendet på OS X generelt, nå når de (i stor grad) har fjernet stygge brushed metal- og aqua-greia).
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

FSHelgeland wrote:Når det er sagt så er jeg også uenig med Liverglimts i hans vurdering av Musicmatch jukebox, men han har vel sikkert lagt like mye energi i det som jeg har lagt i itunes.
Jeg har verken bestemt meg eller noe, kommer det noe bedre enn itunes så bruker jeg det. SÅ enkel er den saken. Jeg brukte forøvrig Musicmatch i 1,5 år. Det fungerte ekstremt dårlig til mitt bruk

Sånn for å bøte på alt, så kan jeg si at jeg skal yte plass nå for excel på min maskin. Det er ett av to programmer som er laget for mac av MS som det ikke finnes maken til. Det andre er entourage, men jeg har ikke exchangeserver så da hopper jeg over det i denne omgang.

Vil forøvrig si at så langt har jeg hatt mye moro med min iPhone. Justert det meste sånn at det passer til mitt bruk. Men enig med alle at batteriet er latterlig, på linje med 2. gen iPod. :)
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

iTunes har minst én elendig begrensning, som er til stor frustrasjon for tiden. Hjemmeområdet på mac-en (som jeg for sikkerhets skyld har kryptert) har krasjet slik at jeg sitter igjen med en ubrukelig og utilgjengelig kryptert pakkefil på 15 Gb. Mens jeg spekulerer på hvordan jeg skal klare å bryte den opp, har jeg begynt å bygge meg opp igjen på et annet brukerområde på samme maskin. Ettersom alle låtene som lå på iTunes også lå på iPhonen, så jeg på ingen måte mørkt på akkurat den delen av datatapet, og regnet med at jeg bare kunne kopiere alt fra telefonen over på en ny iTunes. Men nei du, iTunes vil bare la meg synce telefonen mot ett iTunes-bibliotek. Og siden iTunes automatisk går ut fra at jeg er en tyv, får jeg bare lov til å legge over sanger som jeg lovlig og redelig har kjøpt og betalt gjennom dem. At halvparten av sangene i biblioteket møysommelig er lagt over fra egne cd´er, det er vanskelig å få forklart. Smått provoserende for en kar som legger sin ære i å betale for musikken jeg hører på.... :evil:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Los-Loco: Om jeg forstod problemet ditt rett, så bør Senuti kunne hjelpe deg. Fremdeles en begrensning i iTunes som jeg er enig i at er teit, men da får du i alle fall gjort noe med det..
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Du kan også laste ned all musikk på nytt fra ITMS som du har kjøpt der.

Som Mariasha sier, senuti er tingen for å hente fra iPod.
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Konklusjon etter halvannen måned med iPhone: Oppskrytt møkkamaskin! Hårete dårlig batterikapasitet, ustabilt operativsystem, usannsynlig mange totalt meningsløse applikasjoner som fullstendig drukner de gode programmene som etter ubekreftede rykter finnes på app.store. Mangel på helt essensielle funkjsoner som man tar som en selvfølge på alle andre mobiler, som f.eks. MMS (hvilket på forhånd ble fortalt at det kan avhjelpes med en egen applikasjon for dette, men som jeg ikke har funnet enda av ovennevnte grunner) og videresending av sms.

Et "no choice"-abbonementssystem som setter limit for antall ringeminutter, uten en funksjon på telefonen som kan holde telling på bruken for deg (joda, det finnes, men den teller totale minutter, ikke utgående. Jeg driter da vel i antall minutter som andre betaler for!).

Fantastisk festelig de første par ukene, med mye morrofunksjoner man ikke har på andre telefoner. Men i lengden blir man litt lei av et seismometer som kan brukes til ingenting annet enn show off, eller et elektronisk vater som jeg får praktisk bruk for sikkert max én gang i året. I utgangspunktet har jeg behov for et pratisk verktøy, ikke et leketøy. Da ville jeg heller lagt pengene i en playstation!

Vel, anbefalingen for de som ikke har kjøpt enda er klar fra meg: styr unna, ikke verdt pengene!


EDIT: Har ikke fått testet tipset ditt enda Mariasha, men funker det er du en helt!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Ny macbook!

Post by Kesseboy »

Los-Loco wrote:I utgangspunktet har jeg behov for et pratisk verktøy, ikke et leketøy. Da ville jeg heller lagt pengene i en playstation!
Det bekreftes at dette er en strålende disponering :glis
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Ny macbook!

Post by Frodo Baggins »

Los-Loco wrote:
Et "no choice"-abbonementssystem som setter limit for antall ringeminutter, uten en funksjon på telefonen som kan holde telling på bruken for deg (joda, det finnes, men den teller totale minutter, ikke utgående. Jeg driter da vel i antall minutter som andre betaler for!).

!
Hvis du har ett av iTalk abbonementene så får du en sms fra Netcom når du nærmer deg grensen på sms og ringeminutter som inkludert i abbonementet.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Joda, men jeg setter pris på å holde kontroll på en bedre måte enn å få vite "Du har to minutter igjen å ringe for de siste 20 dagene av måneden". :evil:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Mariasha wrote:Los-Loco: Om jeg forstod problemet ditt rett, så bør Senuti kunne hjelpe deg. Fremdeles en begrensning i iTunes som jeg er enig i at er teit, men da får du i alle fall gjort noe med det..
Tusen takk, det fungerte utmerket! Fullstendig latterlig at ikke den funksjonen som Senuti utfører ikke kan ligge inne i iTunes!

Nå er det bare iPhonen igjen som trøbbler, men den må jeg vel levere inn for å få fart på den igjen. Har prøvd å reinstallere programvaren, og iTunes spurte hyggelig nok om jeg ville ta vare på innstillinger og data. Så det ble installert på nytt fra backup etter reinstalleringen, men alle applikasjonene som jeg har lastet ned (og betalt for!) er nå borte. Dersom det finnes en metode for å hente de ned igjen uten å betale på nytt, så har de skjult den godt! Og forøvrig, iPhonen er temmerlig treg fremdeles. :evil:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Siden tråden allerede er brukt til masse annet Mac-prat, slenger jeg like godt inn dette også:

CrossOver Mac Pro og CrossOver Linux Pro gratis i dag!

Dette er altså programmer for å kjøre en del Windows-programmer i OS X og Linux :) Om man ikke nødvendigvis har bruk for det nå, så er det greit å ha.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.188471/ ... ratis-idag" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.codeweavers.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://digg.com/apple/All_Codeweaver_Pr ... ice_of_Gas" onclick="window.open(this.href);return false;

Nettsiden til CodeWeavers lider av Digg-effekten nå, men skal være mulig å få ned programmet likevel.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Ny macbook!

Post by Los-Loco »

Hvis Mac-ene nå har intel-kjerne, og man uproblematisk kan kjøre Windows på en mac dersom man skulle ønske det, burde ikke det bety at det kan gjøres motsatt også, altså kjøre OS-X på en PC? Et genialt og stabilt operativsystem kombinert med en billig PC uten alt Appel-vrøvvel! Det vil JEG ha!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny macbook!

Post by Mariasha »

Det går an, men Apple liker det ikke :p Apple sin softwarelisense tillater ikke at OS X kjøres på hardware som ikke er Apple-merket, i mangel på et bedre ord.

Men det er absolutt mulig og gjort mange ganger. Litt googling av hackintosh, osx86 og os x on a pc er vel et greit utgangspunkt.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Ny macbook!

Post by liverglimt »

Dette er i ferd med å bli en fantastisk problemløsingstråd, så jeg prøver meg med ett spørsmål.

Når jeg trykker på dato og tid på iphonen så ender jeg etter litt venting på startmenyen. Er det en kjent bug, eller bare min bug? 8)
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Ny macbook!

Post by Larsen »

Dette har en ganske enkel løsning.

Høyst sannsynlig så har du et kors, bibel, vievann eller annen reiligøs artifakt i nærheten av din iphone hvilket får demonene som driver alt sammen til å reagere tregere enn normalt.

Fjern dette og ditt problem forsvinner :)
Post Reply