Bøker vi vil anbefale andre å lese

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderatorer: Larsen, Mod-gruppen.

Svar
Brukeravatar
Boombadila
Moderator
Moderator

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Legg inn av Boombadila » fre apr 06, 2012 7:06 pm

Snublet innom en bokhandel mens jeg ventet på heathrow mens jeg ventet på flyet til afrika, og der fant jeg følgende bok: The beautiful game, searching for the soul of football av David Conn.

Anbefales på det sterkeste. En bok som viser veldig mye av det som er galt med fotballen, i hvert fall for oss supportere.
If you have ghosts, you have everything

Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Sted: Kløfta
Kontakt:

Legg inn av Sulliken » søn apr 08, 2012 12:00 pm

Fantasy:
Brandon Sanderson's Mistborn-triologi
Noe av den bedre fantasyen jeg har lest på flere år. Like bra som Patrick Rothfus' Name of the wind.

http://www.amazon.com/Mistborn-Final-Em ... 709&sr=8-1
OBOSmester 2017

Glimt1916

Legg inn av Glimt1916 » tir jun 12, 2012 9:55 pm

Takk for tipset Boombadila. Skal sjekke ut den boka.

Leste ut A life too short : The tragedy of Robert Enke i dag, og må si den gjorde sterkt inntrykk.
It is an extraordinary and vivid account, which evokes Enke's feelings of escalating anxiety in what might be perceived as everyday occurrences for a footballer. The stress of trying to avoid mistakes, the fear of public ridicule, the worry about the coach's decisions, the dread of moving to a new club and into the unknown.
http://www.guardian.co.uk/football/blog ... tory-pause
Form is temporary, class is permanent.

Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Sulliken » søn aug 03, 2014 11:33 pm

Patrick Rothfuss' "the name of the wind" er nå blitt oversatt til norsk. Boka er en av mine all time favoritter, og plukker den opp igjen med jevne mellomrom. Litt sånn som en god film kan sees flere ganger.

Terningkast 5 i avisa, litt vanskelig å ta det seriøst, burde vært en sekser. (Uten at jeg har lest den norske oversettelsen).
OBOSmester 2017

Brukeravatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Sted: Bodø

Legg inn av Larsen » søn aug 24, 2014 4:32 pm

Hehe, denne tråden er beviset på at jeg likte Game of Thrones før det var kult, flere som har hørt om det nå enn i 2008 :wink:

Jeg klarte riktignok å rote med tittelen, jeg skrev George Martin men brukte tittelen til Steven Erikssons verk.

Kan forøvrig anbefale Neil Gaiman: "The ocean at the end of the lane", den like jeg veldig godt selv om den er litt annerledes enn hva jeg vanligvis leser. Et godt tegn når boka dukker opp i tankene dine lenge etter at du har lest den.

Mariasha
Sted: Oslo

Legg inn av Mariasha » søn aug 24, 2014 8:33 pm

Jeg har femteboka i A Song of Ice and Fire liggende her nå, må bare bli ferdig med Rødstrupe av Jo Nesbø først. Men i motsetning til de fire første bøkene, er eksemplaret biblioteket stilte med for stort til å passe i håndveska, så t-banelesing blir det dårlig med og da kan det fort ta lang tid :/

Vil forresten anbefale Gone Girl av Gillian Flynn! Kjempespennende thriller som jeg slukte på et par dager (anbefaler for øvrig ikke å lese så fryktelig om den før man begynner – Wikipedia spoiler for eksempel ganske mye). Katherine Boo sin Behind the Beautiful Forevers: Life, Death, and Hope in a Mumbai Undercity (fengende oversatt til Bak den vakre fasaden på norsk) anbefales også, veldig bra dokumentar om en slum i Mumbai.

Brukeravatar
Ville Lehtinen
Sted: Oslo/Steigen
Kontakt:

Legg inn av Ville Lehtinen » søn aug 24, 2014 9:28 pm

Lånte meg Rødstrupe og leste den uten å ha lest noen av de andre Nesbø-bøkene, likte plottbeskrivelsen. Det viste seg å være en veldig god bok! Ikke for å spoile så mye, men jeg elsker en bok med et saftig plot-twist :mrgreen:

Jeg har blitt en skikkelig sucker for lydbøker de siste årene, og i en piratbukt fant jeg en svær samling av kjente sci-fi-verk som jeg driver og jobber meg gjennom. Hvis jeg skal trekke frem noen anbefalinger, må det være Contact av Carl Sagan. Den ble det laget en film av som ikke når boka til anklene en gang. Handler om menneskehetens første kontakt med utenomjordisk siviliasjon, les les les.

Litt i samme gata er bokversjonen av 2001: A Space Odyssey. Boka forklarer og utfyller en hel del av tingene som virket svevende og uforståelig i filmversjonen. Kort er den også.

Brukeravatar
Kesseboy
Sted: Bodø

Legg inn av Kesseboy » man aug 25, 2014 12:42 am

Hele 2001 er vel svevende og uforståelig?
Shikata ga nai

Brukeravatar
Ville Lehtinen
Sted: Oslo/Steigen
Kontakt:

Legg inn av Ville Lehtinen » man aug 25, 2014 8:04 am

Ja, spesielt slutten, men boka forklarer i det minste bakgrunnen for det som skjer i motsetning til filmen.

Mariasha

Legg inn av Mariasha » man aug 25, 2014 9:03 pm

Ville Lehtinen skrev:Lånte meg Rødstrupe og leste den uten å ha lest noen av de andre Nesbø-bøkene, likte plottbeskrivelsen. Det viste seg å være en veldig god bok! Ikke for å spoile så mye, men jeg elsker en bok med et saftig plot-twist :mrgreen:
Shit, det var litt en twist, ja :| 230 sider unnagjort i dag, bare for å finne ut hva som skjedde :D Men usj, fikk lyst til å kaste boka i veggen sånn cirka midt i, etter det med Ellen.

Frister mest å bare låne Sorgenfri (fjerdeboka) med én gang, men får vel starte på A Dance with Dragons. Håper å få hørt litt på lydbok fremover også i testperioder på jobb (krever minimalt med tankevirksomhet), regner med det blir The Descendants først. Er cirka halvveis i den, liker den godt foreløpig.

Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Sulliken » tir aug 26, 2014 1:38 pm

Er straks ferdig med phillip pullmans "His dark materials"-triologien igjen, og det slår meg at den faktisk er ganske bra.
1.boka, The golden compass ble jo filmatisert tilbake i 2007, men pga syerke religiøse krefter, ble film 2 og 3 aldri noe av. " Blasfemi" og "angrep" på den katolske kirke var årsaken.
Uansett. Bøker som er verdt å lese.
OBOSmester 2017

Brukeravatar
ingen87
Sted: Saltdal
Kontakt:

Legg inn av ingen87 » tir aug 26, 2014 2:17 pm

Kun 14 dager til et av årets beste litterære verk kommer i en bokbutikk nær deg!!
SERIØST SOM JEG GLEDER MEG!!!!!

Bilde
Førr Evig!

Brukeravatar
Boombadila
Moderator
Moderator

Legg inn av Boombadila » tir aug 26, 2014 4:50 pm

Mens vi er inne på tegneserier, løp og kjøp følgende:
Krüger & Krogh, Brennpunkt: Oslo
http://www.univers.no/tegneserier/ovrig ... /sku-53502
If you have ghosts, you have everything

Brukeravatar
Loffen
Sted: Oslofoten
Kontakt:

Legg inn av Loffen » tir aug 26, 2014 6:05 pm

Oooh, høres ut som feite saker :)
Her i huse et vi torsketunge!

Brukeravatar
gavharr

Legg inn av gavharr » ons jun 14, 2017 12:21 pm

Har nettopp lest de 3 første bøkene i "The Expanse"-serien.

Leviathan Wakes og Caliban's War er terningkast seks, mens Abaddon's Gate var litt treigere, men tok seg kraftig opp mot slutten og lander på et terningkast fire.

Noen andre som har lest noen av dem?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Brukeravatar
gavharr

Legg inn av gavharr » tir jun 20, 2017 12:36 pm

Har lest biografien til John Taylor som spiller bass i Duran Duran. Boka var interessant og lettlest. Anbefales om du er nogenlunde fan av bandet, men tror også den passer for de fleste med litt over average interesse for musikk generelt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Wendigo

Legg inn av Wendigo » tir jun 20, 2017 2:51 pm

Leste nylig Cryptonomicon av Neal Steaphenson, en slags sci-fi om kryptografi og kodeknekking i andre verdenskrig og idag. Fantastisk bok. Men temaene bør nok interresere litt før du legger ut på denne...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-

Svar