Bøker vi vil anbefale andre å lese

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Snublet innom en bokhandel mens jeg ventet på heathrow mens jeg ventet på flyet til afrika, og der fant jeg følgende bok: The beautiful game, searching for the soul of football av David Conn.

Anbefales på det sterkeste. En bok som viser veldig mye av det som er galt med fotballen, i hvert fall for oss supportere.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Fantasy:
Brandon Sanderson's Mistborn-triologi
Noe av den bedre fantasyen jeg har lest på flere år. Like bra som Patrick Rothfus' Name of the wind.

http://www.amazon.com/Mistborn-Final-Em ... 709&sr=8-1
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Glimt1916 »

Takk for tipset Boombadila. Skal sjekke ut den boka.

Leste ut A life too short : The tragedy of Robert Enke i dag, og må si den gjorde sterkt inntrykk.
It is an extraordinary and vivid account, which evokes Enke's feelings of escalating anxiety in what might be perceived as everyday occurrences for a footballer. The stress of trying to avoid mistakes, the fear of public ridicule, the worry about the coach's decisions, the dread of moving to a new club and into the unknown.
http://www.guardian.co.uk/football/blog ... tory-pause
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Patrick Rothfuss' "the name of the wind" er nå blitt oversatt til norsk. Boka er en av mine all time favoritter, og plukker den opp igjen med jevne mellomrom. Litt sånn som en god film kan sees flere ganger.

Terningkast 5 i avisa, litt vanskelig å ta det seriøst, burde vært en sekser. (Uten at jeg har lest den norske oversettelsen).
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Larsen »

Hehe, denne tråden er beviset på at jeg likte Game of Thrones før det var kult, flere som har hørt om det nå enn i 2008 :wink:

Jeg klarte riktignok å rote med tittelen, jeg skrev George Martin men brukte tittelen til Steven Erikssons verk.

Kan forøvrig anbefale Neil Gaiman: "The ocean at the end of the lane", den like jeg veldig godt selv om den er litt annerledes enn hva jeg vanligvis leser. Et godt tegn når boka dukker opp i tankene dine lenge etter at du har lest den.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 64 times
Been thanked: 35 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Mariasha »

Jeg har femteboka i A Song of Ice and Fire liggende her nå, må bare bli ferdig med Rødstrupe av Jo Nesbø først. Men i motsetning til de fire første bøkene, er eksemplaret biblioteket stilte med for stort til å passe i håndveska, så t-banelesing blir det dårlig med og da kan det fort ta lang tid :/

Vil forresten anbefale Gone Girl av Gillian Flynn! Kjempespennende thriller som jeg slukte på et par dager (anbefaler for øvrig ikke å lese så fryktelig om den før man begynner – Wikipedia spoiler for eksempel ganske mye). Katherine Boo sin Behind the Beautiful Forevers: Life, Death, and Hope in a Mumbai Undercity (fengende oversatt til Bak den vakre fasaden på norsk) anbefales også, veldig bra dokumentar om en slum i Mumbai.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Ville Lehtinen »

Lånte meg Rødstrupe og leste den uten å ha lest noen av de andre Nesbø-bøkene, likte plottbeskrivelsen. Det viste seg å være en veldig god bok! Ikke for å spoile så mye, men jeg elsker en bok med et saftig plot-twist :mrgreen:

Jeg har blitt en skikkelig sucker for lydbøker de siste årene, og i en piratbukt fant jeg en svær samling av kjente sci-fi-verk som jeg driver og jobber meg gjennom. Hvis jeg skal trekke frem noen anbefalinger, må det være Contact av Carl Sagan. Den ble det laget en film av som ikke når boka til anklene en gang. Handler om menneskehetens første kontakt med utenomjordisk siviliasjon, les les les.

Litt i samme gata er bokversjonen av 2001: A Space Odyssey. Boka forklarer og utfyller en hel del av tingene som virket svevende og uforståelig i filmversjonen. Kort er den også.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Kesseboy »

Hele 2001 er vel svevende og uforståelig?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Ville Lehtinen »

Ja, spesielt slutten, men boka forklarer i det minste bakgrunnen for det som skjer i motsetning til filmen.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 64 times
Been thanked: 35 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Mariasha »

Ville Lehtinen wrote:Lånte meg Rødstrupe og leste den uten å ha lest noen av de andre Nesbø-bøkene, likte plottbeskrivelsen. Det viste seg å være en veldig god bok! Ikke for å spoile så mye, men jeg elsker en bok med et saftig plot-twist :mrgreen:
Shit, det var litt en twist, ja :| 230 sider unnagjort i dag, bare for å finne ut hva som skjedde :D Men usj, fikk lyst til å kaste boka i veggen sånn cirka midt i, etter det med Ellen.

Frister mest å bare låne Sorgenfri (fjerdeboka) med én gang, men får vel starte på A Dance with Dragons. Håper å få hørt litt på lydbok fremover også i testperioder på jobb (krever minimalt med tankevirksomhet), regner med det blir The Descendants først. Er cirka halvveis i den, liker den godt foreløpig.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Er straks ferdig med phillip pullmans "His dark materials"-triologien igjen, og det slår meg at den faktisk er ganske bra.
1.boka, The golden compass ble jo filmatisert tilbake i 2007, men pga syerke religiøse krefter, ble film 2 og 3 aldri noe av. " Blasfemi" og "angrep" på den katolske kirke var årsaken.
Uansett. Bøker som er verdt å lese.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by ingen87 »

Kun 14 dager til et av årets beste litterære verk kommer i en bokbutikk nær deg!!
SERIØST SOM JEG GLEDER MEG!!!!!

Image
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Mens vi er inne på tegneserier, løp og kjøp følgende:
Krüger & Krogh, Brennpunkt: Oslo
http://www.univers.no/tegneserier/ovrig ... /sku-53502
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Loffen »

Oooh, høres ut som feite saker :)
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by gavharr »

Har nettopp lest de 3 første bøkene i "The Expanse"-serien.

Leviathan Wakes og Caliban's War er terningkast seks, mens Abaddon's Gate var litt treigere, men tok seg kraftig opp mot slutten og lander på et terningkast fire.

Noen andre som har lest noen av dem?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by gavharr »

Har lest biografien til John Taylor som spiller bass i Duran Duran. Boka var interessant og lettlest. Anbefales om du er nogenlunde fan av bandet, men tror også den passer for de fleste med litt over average interesse for musikk generelt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Wendigo »

Leste nylig Cryptonomicon av Neal Steaphenson, en slags sci-fi om kryptografi og kodeknekking i andre verdenskrig og idag. Fantastisk bok. Men temaene bør nok interresere litt før du legger ut på denne...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by gavharr »

Leste nettopp selvbiografien til J. Michael Straczynski (Skaperen av Babylon 5 og Sense8).
Det er til dags dato den beste selvbiografien jeg har lest. Han har en meget interessant familiehistorie og oppvekst, og dette kombinert med fortellingen om hvordan han gradvis har tatt stegene i mediebransjen gjør boka til en fest å lese.
Såeh... Les "Becoming Superman"
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by gavharr »

For dem som vil skjønne litt mer av Russland og Putin så vil jeg anbefale Bernard L. Mohr sine bøker "Hvorfor stemmer russerne på Putin?" og "Hva vil russerne med Norge?". De er dokumentariske i formen, men samtidig ganske så spennende. Det er et driv i dem, til tross for at det i høyeste grad er sakprosa.

Bill Browder sin bok "Min krig med Putin" er også høyst leseverdig og har en mer skjønnlitterær stil, selv om den også er basert på reelle hendelser.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by mortsto »

Slenger også på Veien til Ufrihet av Timothy Snyder for mer innsikt i Putin/Russland-tankegangen.
Post Reply