Bøker vi vil anbefale andre å lese

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Larsen »

Har ikke lest Fearie tale eller Trudi Canavan nei.

Angående Wot så vill jeg ikke si at han slapp opp for ideer, men at fokus ble feil. For mye vås med jenter som "sniffs" til ting og tang. Side opp og side ned.

Den siste boka dog, der tok det av. Og så døde forfatteren og det var jo noe av en nedtur. Serien skal dog sluttføres av en annen forfatter og jeg blir nødt til å vite hvordan det hele ender.

EDIT:

Har du lest wotfaq´en?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

har ikke lest den, nei.

Men "tom for idèer" var kanskje feil skrevet, men det er jo overhodet ikke noe fremdrift etter bok 5. Det er jo derfor folk hopper av. Jeg leste faktisk bok 6 og i håp om at det bedret seg der, men neida.

Men siden du nå leser på the Hyperion cantus (du er vel på tredje boka nå, hvis jeg husker riktig), så bør du lese Pandora's Star og Judas unchained når du er ferdig med sisteboka.

En liten kuriositet. På jobben min er arbeidspråket engelsk, så på jobbintervjuet sa de at det meste så bra ut, men de var bekymret for engelsken min (intervjuet gikk på norsk), siden jeg ikke har noe utdanning på det utover videregående. Uten et ord gikk jeg ned i sekken og dunket (bokstavelig talt) Judas unchained i bordet. Den ene Intervjueren leste et avsnitt eller to midt i boka. Ba meg gå ut av møterommet, kalte meg inn et par minutter senere og sa "velkommen om bord".

HVem sier at å lese Sci-fi på engelsk er bortkastet? :mrgreen:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by dalers »

Etter Skottlandturen heiv jeg meg på Ian Rankins "black and blue". En hærlig skildring av korrupt skotsk politi og underverden i Glasgow, Edinburgh og Aberdeen.
Hvis noen så Rebus på nrk (noe jeg ikke fikk med meg) så er det hovedpersonen i bøkene.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Wendigo »

Heisann, hiver meg på med litt av hvert:

Nestenfaglitt: A Short History of Nearly Everything av Bill Bryson, fantastisk bok om nesten alt.

Fantasy: The Second Apocalypse av R. Scott Bakker, første triologi "The prince of nothing" består av tre bøker, første bok heter The Darkness that comes before. Go read!

Jonathan Strange & Mr Norrell
av Susanna Clarke

Og til slutt den boka jeg leser mest i for tiden: Veien til førerkortet denne boka suger bigtime, men jeg leser likevel...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by FSHelgeland »

Noen favoritter er jo mesteparten av Clive Cussler, Camilla Lackberg, og sist men ikke minst Stieg Larsons Millenium-trilogi. Det er virkelig synd at Stieg Larson gikk bort etter å ha skrevet de 3 bøkene. De er rett og slett fantastiske og skulle gjerne lest mere. Nå holder de på å spille inn film basert på trilogien og den gleder jeg meg virkelig til å se. Disse bøkene anbefales på det varmeste. Er jo selvfølgelig masse andre bra forfattere, men den siste tiden har det gått mye i disse 3.
Tippeliga 2015
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Larsen »

Sulliken wrote:har ikke lest den, nei.

Men "tom for idèer" var kanskje feil skrevet, men det er jo overhodet ikke noe fremdrift etter bok 5. Det er jo derfor folk hopper av. Jeg leste faktisk bok 6 og i håp om at det bedret seg der, men neida.

Men siden du nå leser på the Hyperion cantus (du er vel på tredje boka nå, hvis jeg husker riktig), så bør du lese Pandora's Star og Judas unchained når du er ferdig med sisteboka.

En liten kuriositet. På jobben min er arbeidspråket engelsk, så på jobbintervjuet sa de at det meste så bra ut, men de var bekymret for engelsken min (intervjuet gikk på norsk), siden jeg ikke har noe utdanning på det utover videregående. Uten et ord gikk jeg ned i sekken og dunket (bokstavelig talt) Judas unchained i bordet. Den ene Intervjueren leste et avsnitt eller to midt i boka. Ba meg gå ut av møterommet, kalte meg inn et par minutter senere og sa "velkommen om bord".

HVem sier at å lese Sci-fi på engelsk er bortkastet? :mrgreen:
Du skal ikke se bort fra at jeg leser både Pandora's Star og Judas unchained nei :)

Forøvrig så bør du sjekke ut wotfaqén, den åpnet øynene mine for de mange hintene som lå innbakt i serien. Det er noe av det som var så spennende med Wot, man kunne ha sine teorier basert på mange hint om hva som kom til å skje i de fremtidige utgivelsene.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor langt wotfaqén er oppdatert så det er mulig du risikerer spoilers. Men det er definitivt verd å lese.
Nettopp det faktum at man kunne bruke bøkene til å "spå" handlingen resulterte i relativt mange forsjellige teorier:

http://www.theoryland.com/theories.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående dette med engelsk så har jo sannelig dette begynnt å bli et problem. De aller fleste bøker jeg leser er på engelsk, det har resultert i at jeg sliter med å skrive noe selv. Jeg tenker ofte i engelsk vendinger eller vet et perfekt engelsk ord til å beskrive det jeg vil ha frem som ikke eksisterer på norsk, det er tidvis fryktelig frustrerende.

Jeg må snart ta å lese et titalls bøker på norsk utelukkende for å suge til meg et bedre språk :evil:

Wendigo wrote:Fantasy: The Second Apocalypse av R. Scott Bakker, første triologi "The prince of nothing" består av tre bøker, første bok heter The Darkness that comes before. Go read!
Leste den serien i fjor, slett ikke værst om enn ikke på nivå med Eriksson, men det er det sannelig ikke mye som er heller :)


Kom forøvrig på en annen Sci-fi bok som absolutt er å anbefale.

Enders Game av Orson Scott Card.

Vel, de fleste anbefaler den boka. Ved en tilfeldighet leste jeg Ender´s Shadow først, som egentlig er samme boka bare fortalt fra en annen hovedperson. Jeg likte den bedre enn Enders Game men de fleste andre mener Enders Game er den beste. Døm selv.
Knallbra uansett.
mutz
Posts: 1379
Joined: Sun Oct 17, 2004 5:45 am
Location: bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by mutz »

Sagaen om Denimfolket!!!

Anbefales!
gul 2005/2006 og turkis 2006/2007 drakt 17 tilhører nå MEG :D

Stolt medlem a DGH- Cheerleading, Pesslurskolt og DGH- Retards :D
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Larsen »

Sulliken wrote:
Men siden du nå leser på the Hyperion cantus (du er vel på tredje boka nå, hvis jeg husker riktig), så bør du lese Pandora's Star og Judas unchained når du er ferdig med sisteboka.
Jeg var ferdig med boka for en tid tilbake, måtte bare fullføre Need for speed undercover samt den siste av bøkene jeg bestillte samtidig med Hyperion og Endymion.

Nå er Hidden empire, Judas unchained og Pandora's star bestillt, det burde få meg velberget gjennom jula så fremt jeg får dem i tide :)
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

husk å lese dem i riktig rekkefølge da ;)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Ville Lehtinen »

For de som er fans av såkalt alternativ historie, vil jeg gjerne anbefale to bøker.

Den første er Red Storm Rising (Rød Storm) av Tom Clancy. Jeg vet at det kanskje er harry å anbefale Tom Clancy, og det skal sies at som forfatterer er han endimensjonal som få. Likevel er boka en fantastisk storslått fortelling om en forestilt storkrig mellom NATO og Warszawa-pakten på 80-tallet, Norge og Bodø har tilogmed en liten rolle i det hele.

Den andre boka er Robert Harris' Fatherland (Fedreland) som er en kriminalroman som tar plass i Berlin på 1960-tallet, i en verden hvor Nazi-Tyskland vant krigen og har havnet i kald krig med USA, med påfølgende konsirasjonsteorier.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg vil anbefale Robert B. Kebric bok Roman People, som er et must å lese for dem som skal ha eksamen i Antikkens Roma på NTNU. Meget informativ, men ganske rotete skrevet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Ville Lehtinen wrote:For de som er fans av såkalt alternativ historie, vil jeg gjerne anbefale to bøker.

Den første er Red Storm Rising (Rød Storm) av Tom Clancy. Jeg vet at det kanskje er harry å anbefale Tom Clancy, og det skal sies at som forfatterer er han endimensjonal som få. Likevel er boka en fantastisk storslått fortelling om en forestilt storkrig mellom NATO og Warszawa-pakten på 80-tallet, Norge og Bodø har tilogmed en liten rolle i det hele.
Det er faktisk en av de bedre Clancybøkene, "helten" Ryan er ikke med...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
dr.mojo
Posts: 281
Joined: Mon Mar 28, 2005 7:25 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by dr.mojo »

Akkurat ferdig med Gert Nygårdshaug triologi. Det mest fantastiske jeg har lest. (Bortsett fra PL-tabellen med Tottenham på 4.plass). Anbefales på det sterkeste. Begynt å ta for meg andre deler av hans forfatterskap. Helt glirmrende. Ikke minst stiller han en kirurgisk presis diagnose på hvor vanvittig skandaløst dårlig mennskeheten har forvaltet sin overlegenhet på kloden.
Byråkratiets formål er å kompensere for inkompetanse og manglende disiplin. Et problem som forsvinner av seg selv hvis man har de rette personene om bord.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Har nå lest ferdig Brave New World av Aldous Huxley. Anbefales på det sterkeste.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by NupiSnowJog »

Bernard Hvals forsnakkelser :glimt
ARGH!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by dalers »

De gales øy av Dennis Lehane

kanskje den beste boka jeg har lest :)
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Larsen:
Har du lest Void-triologien? Det foregår i samme univers som Pandoras Star, bare røflig 1500n år senere. Enkelte karakterer er med fra Pandoras. Triologien er ikke så "tungstartet" som de første bøkene, og Hamilton blander sci-fi og fantasy på en glimrende måte. Anbefales virkelig. Personlig likte jeg disse bøkene enda bedre enn Pandoras star og Judas unchained.

Sisteboka kom ut for et par måneder siden, så det er en helt ny triologi. Førsteboka heter "The dreaming Void".
http://www.amazon.com/Dreaming-Void-Tri ... 966&sr=8-1
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Trommevirvel!

Har begynt på en bok som jeg vil anbefale, nemlig The God Delusion av Richard Dawkins.

Den gjør noen tankevekkende poeng om forholdet mellom samfunnet og religion, og ikke minst i mellom hvordan vi tenker og behandler religion innad i samfunnet. Som det heter på nynorsk, a must read.
Det er sikkert ikke alle som vil være enig med herremannen, men han fortjenner å blir lest.
forøvrig, nettsiden hans: http://richarddawkins.net/
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Jeg fikk et boktips for lenge siden av en kar jeg veit leser mye sært (det sier litt når det kommer fra meg). Karentil og med kjøpte boka til meg for å få meg til å lese den. Boka ble bare stående i hylla i ca et halvt år.

Så en fredag i vinter hadde man gjester, og to av dem lot merke til boka i hylla, og reagerte med vantro på at hverken samboeren eller meg hadde lest den. Jeg nølet enda litt, men når det tilslutt hadde blitt et titalls personer uavhengig av hverandre som skrøt hemningsløst av boka, tok man et hint.

Det har jeg ikke angret på. Fantastisk bok. Første delen i en triologi, bok 2 kom i vår, bok 3 vites ikke.

The name of the Wind - Patrick Rothfuss
http://www.amazon.com/Name-Wind-Kingkil ... 630&sr=8-1

Fantasy, ja. Men ikke selvhøytidelig. Det er en helt annen tilnærming til historien en de klassiske "ut på en quest"-historiene. "Helten" er ingen "Supergod-skal-ut-å-redde-verden"-type. Han er mer ekte, med gode og dårlige sider, samme med bikarakterene. Forfatteren virker å være en menneskekjenner.

Det er og veldig behagelig å lese Rothfuss. Jordnært, reletivt enkelt språk, uten at det blir banalt eller barnslig, og han bruker analogier man kan kjenne seg igjen i.

Anbefales på det aller, aller sterkeste.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by NupiSnowJog »

Imorgen var jeg alltid en løve. Helt fantastisk bok skrevet av en psykolog som tidligere var innlagt i årevis pga schizofreni. En sterk bok om psykiatrien og hvordan psyken virkelig kan ødelegge en.
ARGH!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Og vi anbefaler enda en bok, denne er for de av dere som er interessert i krigen, og litt om forløpet.
http://vegaforlag.no/Product.aspx?id=301
Krysseren Blücher POCKET
Av Alf R. Jacobsen

I grålysningen 9. april 1940 seilte den tyske Kampgruppe 5 innover Oslofjorden med den flunkende nye krysseren Blücher i tet. Målet var å vinne rask kontroll over hovedstad, konge og regjering. Hitler spilte høyt. Okkupasjonen av Norge skulle sikre isfrie havner for transport av svensk jernmalm fra Narvik og ubåt- og flybaser i kampen om Atlanterhavet.
Alt så ut til å gå etter planen. Forsvarsverkene i ytre Oslofjord var passert uten tap. Det eneste som sto i veien for tyskerne, var den utrangerte kystfestningen Oscarsborg med sine gamle kanoner. Og en besluttsom oberst Birger Eriksen. Admiralstaben var taus, ingen overordnede ga ham noen retningslinjer eller ordrer. Alt hvilte på ham da silhuetten av de tyske skipene kunne skjelnes i tåkehavet.


Senkningen av Blücher i Drøbaksundet er en av de viktigste begivenhetene i Norges historie. Ved hjelp av et omfattende kildemateriale har Alf R. Jacobsen gjenskapt de dramatiske hendelsene i tyskernes skjebnesvangre forsøk på å erobre Oslo. I en fortellende og levende form skildres opptakten, personlighetene og utfallet både på tysk og norsk side, i det som utgjør den endelige versjonen av slaget ved Oscarsborg. Forfatteren gir oss et unikt innblikk i Norges skjebnetime – 9. april 1940.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Ville Lehtinen »

Støttes, fikk den boka der i bursdagsgave og slukte den rå. INGEN skriver dokumentarbøker som Alf R. Jacobsen. Hans bok "Forlis" om Utvik Senior-saken bør være obligatorisk lesning for alle som kaller seg nordlendinger!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Når det gjelder bøker om krigen, vil jeg anbefale Antony Beevor sine bøker. D-Dagen - Slaget om Normandie og Berlin - Nederlaget 1945.

Store deler av Band of Brothers er basert på D-Dagen. Man kjenner igjen mange av situasjonene og.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Ville Lehtinen »

TV-serien Band of Brothers er også basert på boka med samme navn skrevet av populærhistorikeren Stephen Ambrose, og er en enda mer detaljert i sin beskrivelse av Easy company, så den anbefales for alle som likte serien.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Stephen Ambrose går mer spesifikt inn på Easy company, mens Antony Beevor er helt nede på lagplan i det ene kapittelet, for så være inne på kontoret til Generalstaben i det neste kapittelet.

Fallskjermdroppet rett før landsettingen er meget bra beskrevet i D-Dagen, og nesten kliss lik samme scene i Band of Brothers. Slaget om Ardennene er og nesten helt kliss lik.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply