Bøker vi vil anbefale andre å lese

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Vet ikke om en slik tråd eksisterer fra før, så tar sjansen og oppretter den :)

Jeg har ofte lurt på hva folk anbefaler av gode bøker, både når det gjelder "vanlige" bøker og mer fagorientert litteratur. Så derfor starter jeg denne tråden hvor man kan anbefale hverandre gode bøker, som kan leses hvis man nå skulle få seg en influensa i disse tider.

Den første boka jeg anbefaler er Se gorillaen! Etikk i arbeid av Øyvind Kvalnes.

Den gir en veldig god introduksjon til emnet etikk og mer spesifikt mot praktisk rettet etikk.

her er hjemmesiden for de som er interressert. http://www2.universitetsforlaget.no/seg ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Kun fagliteratur?

Hvis ikke:

Hyperion av Dan Simmons 4 bøker totalt i den serien. Genial
Pandora's Star av Peter F. Hamilton bok 1 av 2. Relativt tunglest første gangen; det tar ca 300 sider før du skjønner hvilken vei det går, da det er mange historier som etterhvert knyttes inn i hverandre. Man.. den mannen kan fortelle.
Bok 1 i Belgariad-serien av David Eddings Veldig koselig, lettlest serie med karakterer som kler hverandre. Mye humor (uten at det blir dumt som mange av Terry Pratchetts bøker). Fantasy for nybegynnere.
Bok en i Black Magician triology av Trudi Canavan. Første kvinnelige fantasyforfatteren jeg har lest noe av. En favoritt blant kvinnelige fantasylesere. Det er tydelig at en kvinne har skrevet bøkene. Fint med en forandring. Jeg holder nå på med en annen triologi som hun har skrevet.

Da har dere lesestoff for ca et halvt års tid :)

PS. Selv om det bare er en bok i de linkene jeg poster, er det jo opplagt at det er seriene som jeg anbefaler, ikke bare de enkelte bøkene.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Neida, tenker selvsagt på alt av litteratur. Grunnen til at jeg nevnte se gorillaen er at jeg har brukt den en del til casestudier, og synes at den er berikende.

Men klart, av andre ting kan vi anbefale discworldserien :)

http://www.terrypratchettbooks.com/discworld/" onclick="window.open(this.href);return false;

Første bok i denne serien heter The Color of Magic og er vel verdt stunden det tar og lese den.
http://www.harpercollins.com/features/p ... 0061020711" onclick="window.open(this.href);return false;
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

føkk discworldserien.. Det er for dumt, rett og slett.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by ingen87 »

Helge Ingstad - Pelsjegerliv!
Førr Evig!
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Parelius »

Jeg kan jo anbefale Beatles av Lars Saabye Christensen.
En helt ufattelig morsom bok! :D
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by eidurgud »

The Firm
The Street Lawyer
The Last Juror
The Broker

Alle av John Grisham.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Sulliken wrote:føkk discworldserien.. Det er for dumt, rett og slett.
Hehe, du om det.

Ingen; er boka til Ingstad fiktiv eller fakta?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

eidurgud wrote:The Firm
The Street Lawyer
The Last Juror
The Broker

Alle av John Grisham.

Ah.. Grisham. Fin lett lektyre. Men du glemte King of torts (som jeg syns er den beste),the pelican brief, the client, og ikke minst, the rainmaker.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by eidurgud »

Gadd ikke ramse opp alle bøkene, bare :wink:

Tok de som sto nærmest i bokhylla... :blå
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by eidurgud »

Forøvrig, og som med alle andre bøker kontra film, så er boka The Firm uendelig mye bedre enn filmen med samme navn.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Larsen »

Sulliken wrote:
Hyperion av Dan Simmons 4 bøker totalt i den serien. Genial
Pandora's Star av Peter F. Hamilton bok 1 av 2. Relativt tunglest første gangen; det tar ca 300 sider før du skjønner hvilken vei det går, da det er mange historier som etterhvert knyttes inn i hverandre. Man.. den mannen kan fortelle.
Bok 1 i Belgariad-serien av David Eddings Veldig koselig, lettlest serie med karakterer som kler hverandre. Mye humor (uten at det blir dumt som mange av Terry Pratchetts bøker). Fantasy for nybegynnere.

Artig at den anbefalingen dukket opp nå ettersom jeg er i gang med Hyperion av Dan Simmons, nærmere bestemt er jeg kommet i gang med første bok av Endymion (har naturligvis lest de foradgående). Anbefalest absolutt.

Terry Pratchetts discworld serie er jeg uenig i kritikken av, jeg storkoser meg med de aller fleste av de bøkene og tar meg ofte i humre høyt. Dog mest av de første i serien.

Jeg har ikke lest den boken du anbefaler fra Peter F. Hamilton, men jeg har lest Nights Dawn trilogien fra ham og den satte jeg stor pris på.

Belgariad serien har jeg lest men synes ikke den er spesielt sterk i forhold til annet, lignende literatur der ute.

Vi har i det hele tatt forbløffende lik smak :)

Da skal jeg anbefale et par bøker i tilfeldig rekkefølge:

1.
Dersom du likte Belgariad skal du prøve A Malazan book of the Fallen av [/b]Stephen Eriksson[/b]. Første boka i serien heter Gardens of the Moon

Ganske tøff å komme inn i og tar også vel 300 sider før man begynner å forstå noe, men tålmodigheten er vel verdt det. Dette er den sterkeste serien av denne typen jeg noensinne har lest. Overraskende nok taper den seg ikke utover heller, slik som vanlig er av slike lange serier.

2.
Good Omens av Terry Pratchett og Neil Gaiman.

De to foradgående personene jeg har anbefalt denne boka til har begge fått denne som en av sine favoritter.

3.
The long walk av Stephen King under pseydonymet Richard Bachman.

Fantastisk bok som jeg ikke kan anbefale nok. Handler om en konkurranse hvor 100 unge gutter i alderen 14-16 deltar i den lange marsjen. En konkurranse hvor vinneren kan ønske seg hva han vil. Deltakerene får mat og vann men må holde seg over en viss minimumshastighet. De som ikke lenger klarer å holde minimumsfarten og har brukt opp advarslene sine, blir nådeløst skutt av soldater som til enhver tid overvåker marsjen. Marsjen stopper kun en gang, når det bare er en deltaker igjen-vinneren.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Kesseboy »

Noen forslag:
Fatso, av Lars Ramslie. (Ikke sett filmen ennå, så vet ikke hvordan den er i forhold til boka)
Professor Andersens natt, av Dag Solstad. Tung, men definitivt verdt det.

Jeg burde hatt flere, men kommer ikke på noen i farta.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Larsen:
Good Omens er ca den eneste pratchettboka jeg liker.

Pandora's Star er første del av "the commonwealth saga" Anbefales på det sterkeste. 2 bøker a 1000 sider

Belgariad er en koselig serie, men ikke så veldig "magisk" som mye annen fantasy. Men som sagt. Bra for nybegynnere i sjangeren.

Glemte forøvrig Raymond E Feist sin Riftwar Saga, med førsteboka Magician

Så har vi Terry Goodkinds Sword og thruth-serie men Wizards first rule som førstebok
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
gorgo
Posts: 209
Joined: Sat Apr 05, 2008 6:22 pm

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by gorgo »

Larsen wrote: The long walk av Stephen King under pseydonymet Richard Bachman.

Fantastisk bok som jeg ikke kan anbefale nok. Handler om en konkurranse hvor 100 unge gutter i alderen 14-16 deltar i den lange marsjen. En konkurranse hvor vinneren kan ønske seg hva han vil. Deltakerene får mat og vann men må holde seg over en viss minimumshastighet. De som ikke lenger klarer å holde minimumsfarten og har brukt opp advarslene sine, blir nådeløst skutt av soldater som til enhver tid overvåker marsjen. Marsjen stopper kun en gang, når det bare er en deltaker igjen-vinneren.

Den beste "Steven King" boka, i tillegg til "IT" etter min mening. Ellers så vil jeg anbefale "Udyret", av Anders Roslund og Börge Hellström, samt selvbiografien til Slash! :)
Y.N.W.A.
VI SKA VINNE ADECCO!!!!!!
User avatar
Skriket
Posts: 3428
Joined: Fri May 06, 2005 12:27 pm

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Skriket »

Kesseboy wrote: Fatso, av Lars Ramslie. (Ikke sett filmen ennå, så vet ikke hvordan den er i forhold til boka)
Boka e mye bedre! :D
Ækte nordnorsk stolthet!
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by NupiSnowJog »

En bønn for Owen Meany- John Irving, jævlig tung de første hundre sidene. SÅ tar det seg drastisk opp og det er en helt vanvittig leseropplevelse.

Greven i Monte Christo (har lest den i to bind). Vil anbefale bind en, fortsettelsen var en solig skuffelse

Beatles- Lars Saabye Christensen Jeg er helt forelsket i denne boken, har ikke turt å lese oppfølgerne.
Maskeblomstfamilien- Lars Saabye Christensen Helt fantastisk.

PS. Jeg elsker deg Kjempesøt klissebok.

Bibelen Trenger vel ikke å utfylle den

Store Forventninger- Charles Dickens

Edgar Mints mirakuløse liv



Det er nå jeg skulle ønske jeg hadde en liste over alle bøkene jeg har lest, alle bøkene er nede i kjelleren i påvente av en mann som kan snekre bokhylle til meg. Har jo jobba fire år i bokhandel, så det ble nok litt vel mye bøker på meg.
ARGH!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Boombadila »

Men jeg kom til å tenke på litt lokal litteratur;

Landstryker-serien av Knut Hamsun som består av tre bøker; nemlig
1) Landstrykere
2) August
3) Men Livet lever

Ganske gode bøker :)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Bix
Posts: 628
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:14 am

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Bix »

Alt av Erlend Loe og Dan Brown.
Hilsen klisjé.
æ lika han Alo
åsså lika æ å hold bluss
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by G-s-enz »

Les "Hip-hop hoder-fra beatstreet til bygderap" av Øyvind Holen

Gir ett flott innblikk i historia til norsk hip-hop pluss at han intervjuer ca alle de sentrale folka innenfor denna kulturen,godt lese stoff for folk som intressere seg og for dæm som forhåndsdømme hele kulturen every day all day :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mutz
Posts: 1379
Joined: Sun Oct 17, 2004 5:45 am
Location: bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by mutz »

Finfin bok G-s-enz :D

Har lest den nesten to ganger! :)

irritere meg at jeg glemte P.S i love you på flyet nå, må kjøpe en ny!!! fikk ikke lest den ferdig :(
gul 2005/2006 og turkis 2006/2007 drakt 17 tilhører nå MEG :D

Stolt medlem a DGH- Cheerleading, Pesslurskolt og DGH- Retards :D
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Larsen: Du må jo melde deg in i "the church of final atonement" på fjesboka.. Vi er Shrike cultists hele gjenget :)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by ingen87 »

Det er jo kildringer fra den tida Ingstad levde sammen med pelsjegerne oppe i Nord-Canada! Det meste er vel fakta, men vil jo ikke så bort fra at han som alle andre overdriver litt i sine kildringer 8)
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Larsen »

Sulliken:

Feist og Goodkind seriene du nevner har jeg lest og de er også helt greie men ikke noe særlig mer. Du bør seriøst prøve Eriksson som jeg nevnte tidligere.
Det er divisjonsforskjell eller som Semb ville ha sagt det, Eriksson er klasse.

Jeg kan forøvrig også nevne George R.R Martin. A song of Ice and Fire.
Det er en spesiell serie, ikke spesielt mye magi så langt og forfatteren er helt hemmningsløs i å slakte akkurat de karakterene du setter mest pris på. Bør absolutt prøves.

Stephen Eriksson og George Martin regnes vel som det beste sjangeren har å by på og det er det vanskelig å være uenig i. Forøvrig vil jeg nevne Wheel of time serien til Robert Jordan også, selv om mange kutter den ut etter de fem første bøkene.

Hehe, den Shrike kulten skal du ikke se bort fra at jeg melder meg inn i, men ikke før jeg har lest ferdig Endymion. Jeg tør ikke risikere å få noe av handlingen røpet :)
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Bøker vi vil anbefale andre å lese

Post by Sulliken »

Wheel of time og Sword of Thruth-serien lider av samme greia: Forfatteren går tom for idèer, og hver bok kan nesten kalles som en forberedelse til neste bok. Wizards first rule lest isolert (det kan den) er meget bra.

Men til Feists sin Riftwarserie. Kan være enig at det ikke er verdens beste historie, men: Han har og lagd en triologi om det som skjer på den andre siden av "riften" hvor vi følger ei ung jente, Mara, i de politiske intrigene der."Daughter of the empire", "Mistress of the empire" og "Servant of the empire". Jeg likte de bøkene best, mens dama syns Magician var best. Så det er nok litt smakssak og i bildet.

Det bra med de tre nevnte bøkene er at de bryter med det fleste folk forbinder med fantasy. Greit at det er magi der, men det er ikke jern, ikke vogner, samfunnet går på klaner, og de har en absurd form for æresfølelse. Lukter faktisk litt Japansk. Alt det folk bryr seg om er "the great game" som rett og slett er politikk (intriger, drap, backstabbing, etc) Meget underholdene hvis du vil ha litt pause fra standard fantasy.

Apropos Feist: "Fearie Tale" Genial bok som overhodet ikke ligner på noe annet Feist har skrevet. handlingen foregår i nåtiden.

Lest Trudi Canavan, Larsen?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply