Russ 09

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Russ 09

Post by MhepA »

Tenkte vi kunne få ha en egen tråd ;)
Dere som ønsker å gi ris eller ros angående forskjellige rampestreker eller arangementer kan gjøre det her :lol:


RUSS 09
En gang Glimt, alltid GLIMT!
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Russ 09

Post by NupiSnowJog »

Eg har ei klage!
Kva faen er vitsen med å SPØRRE bubben om ein kan stjele matpakken??? Seriøst, det står at du skal stjele den! Tamruss.

Haha, eg er russ til neste år.
ARGH!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Russ 09

Post by eidurgud »

Jeg ser klagen, og høyner med et spørsmål:

Hvorfor betaler folk massevis av penger på å kjøpe russeklær og biler/busser, for å få en unnskyldning til å drikke og oppføre seg som idioter, når de likevel gjør det de andre 11,5 mnd av året, uten russeklær?
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Russ 09

Post by G-s-enz »

Godt spørsmål,jeg gadd ikke være så aktiv i mi russetid hvertfall,hadde dog ikke lov av legen å slite meg ut(utbrent),men faen russefestan va jo omtrent som en vanlig fest bare at alle hadde samme klær og va opphypa som faen fordi heeey vi va jo russ,men ha ei fin russetid :D
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Russ 09

Post by tomath »

Vel, russetiden sprenger jo idiotskalaen på sin egne hysteriske måte da. Det er noe med kombinasjonen av russedrakt og den kollektive idiotien som man ikke får de resterende 11,5 mnd (forøvrig tror jeg du hadde vesentlig kortere russetid enn meg).
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Russ 09

Post by NupiSnowJog »

eidurgud wrote:Jeg ser klagen, og høyner med et spørsmål:

Hvorfor betaler folk massevis av penger på å kjøpe russeklær og biler/busser, for å få en unnskyldning til å drikke og oppføre seg som idioter, når de likevel gjør det de andre 11,5 mnd av året, uten russeklær?
Høhø, eg veit faktisk ikkje kva eg skal kjøpe, men eg rekner med at det blir berre buksedressen (eller kva det no kalles). Ironien skal jo sjølfølge ha det til at eg blir blåruss, når eg har rød barnevogn, tenk så gøy eg kunne hatt det i borgertoget.

Sålenge det ikkje er ondskapshumor så synest eg det ikkje gjer noko, det gjeld berre å tenke litt kreativt.

Også reagerer eg sterkt på at Horten og Jessheim (og sikkert fleire plasser) starta russefeiringa 1 APRIL!!!! Kva er vitsen?
ARGH!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Russ 09

Post by eidurgud »

Hvor mange av dagens russ har hørt
Chickelacke, chickelacke, show, show, show!
Bummelacke, bummelacke, bow, bow, bow!
Chickelacke, bummelacke, jazz bom bøh!
Julekake, julekake, hjembakt brød!
mon tro?

Leser på wikipedia at
Avhengig av hvor i landet man har studert, begynner russefeiringen med russebusser og russekroer på høsten siste året på videregående eller i slutten av april eller begynnelsen av mai og varer til 17. mai eller lenger

Trodde russetiden var fra 1. mai til 17. mai, jeg..
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Russ 09

Post by Snorreth »

Jeg har hørt rimet, mottoet eller hva det er, eidurgud! :D
Har hørt den takket være Henrik Elvestads oppvekking av russen grytidlig om morgenen. 8)

De ble jo bare redde eller så stirra de.
Julie:)
Posts: 671
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:15 am
Location: Bodø

Re: Russ 09

Post by Julie:) »

RUSS 09: Vors i skolegården til Bodø vgs i kveld. KOM! :D :skål
K_Duck

Re: Russ 09

Post by K_Duck »

RUSS 09: Brenn langsomt i smult og klorin, og TA MED PENGER hvis dere har planer om å bli fraktet med drosjebil. Neste forfyllede fjomp jeg får ombord som ikke evner å gjøre opp for seg kan få imponere medruss med sine egne kneskåler hengende i lua.

...bare en vennlig oppfordring i natten. :mrgreen:

[e]Vi deler dog ut bonuspoeng for god samling; Breivika er stor og lett å unngå om man vil. ^_^ [/e]
User avatar
glimtpia
Posts: 2858
Joined: Tue Aug 16, 2005 7:11 pm
Location: Egentlig Steigen<3|| Men holder hus i Bodø!

Re: Russ 09

Post by glimtpia »

E bærre ælska å vær russ!! <3
Seier
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Russ 09

Post by Kesseboy »

Kommentar til artikkelen: Tankeløse kuksvingere :lol:
Jeg bet meg merke i at artikkelforfatteren sier vi vet mye om sosialpsykologi, og det omfatter like mye det øvrige samfunnets reaksjon på russefeiringen som russen selv.

Jeg ikke på mange år sett en så rolig russetid som i år, det virker som om russen har gjemt seg. Allikevel kommer denne debatten opp hvert år, og "alle" har en mening om den norske drikkekulturen og norsk ungdom.

For å trekke inn sosialpsykologien, vil jeg i særlig grad trekke frem tilgjengelighetsheuristikken, som sier at vi trekker slutninger basert på et lite representativt, men tilgjengelig utvalg informasjon, f.eks. avisartikler, drita fulle russ vi ser på gaten, og ikke minst, at det er svært lett å legge merke til mennesker med røde bukser i grupper. I tillegg lar man seg påvirke av informasjonen der man får den fra, og det er fra mennesker på jobben, journalister, rett og slett alle andre steder enn hos russen selv.

Det er noen punkter jeg mener det er viktig å huske når det kommer til russefeiringen.

1. Flertallet er ikke voldelige kidnappere som flyr gatelangs med kuken svingende, tilsølt i sitt eget spy. Man ville rett og slett sett det oftere på gaten dersom dette stemte. Det er en marginal andel av russen som oppfører seg slik. Dette i seg selv er ikke rart, dette er den samme andelen som alltid har oppført seg som tankeløse kuksvingere, og den samme andelen som oppfører seg som tankeløse kuksvingere senere i livet, på julebord etc. Det finnes altså et visst antall kuksvingere i alle lag av befolkningen, det er ikke en atferd som oppstår 25. april og forsvinner 17. mai.

2. Russen fester ikke hardere eller verre enn den jevne nordmann. De gjør bare det samme de ellers gjør fredag og lørdag, bare at de gjør det tre uker i strekk, så vi rekker å se det mange ganger, utendørs så det blir synlig, og de samler seg i grupper når de gjør det, så det blir enda syneligere. Det tydeliggjøres videre av at de har røde bukser.

3. Russen er et årlig tverrsnitt av befolkningen. Dette føler jeg er det viktigste poenget. Russen kan umulig bli verre år for år, de byttes jo ut hvert år, det er nye mennesker. De gjenspeiler den generelle utviklingen i befolkningen. Dersom man synes det er noe galt med russen, er dette et uttrykk for at man har noe imot den generelle samfunnsutviklingen, og noe imot hvordan ungdom oppfører seg generelt (Det har de eldre synes til alle tider, men det går stort sett bra).

4. Drikkepress finnes uansett. Drikkepress utvikler seg fra tidlig i tenårene, og tydeliggjøres i russetiden, men det er ikke på noen måte noe som kjennetegner russetiden, det er drikkepress også på absolutt alle norges universiteter og på mange arbeidsplasser. Men man kan ikke be folk avstå fra drikkepress i russetiden, dersom det allerede har oppstått. Dessuten er drikkepress er noe som like mye eksisterer i den som presses som i den som presser. Den som presser er som regel ikke klar over det. Her må det til en omfattende holdningsendring som må fremmes ikke bare fra ungdommene begynner i 3. året på videregående, men i 5-6-klasse på barneskolen for å ha effekt. Ungdommene begynner å drikke i 12-årsalderen, og det forebyggende arbeidet begynner ikke før i 15-årsalderen, og da er det som regel for sent.

Dette er mine tanker om russetiden, jeg syns debatten er for snever, og håper folk tar seg tid til å lese dette. Som på alle andre områder er det viktig å kunne ta andres perspektiv og se forbi sensasjonspregede avisoverskrifter.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16632
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Russ 09

Post by Sulliken »

eidurgud wrote: Leser på wikipedia at
Avhengig av hvor i landet man har studert, begynner russefeiringen med russebusser og russekroer på høsten siste året på videregående eller i slutten av april eller begynnelsen av mai og varer til 17. mai eller lenger
Trodde russetiden var fra 1. mai til 17. mai, jeg..
Jeg var russ i '98. Gjennom hele høsten og vinteren hadde vi diverse russefester hvor vi leide et utested og kun adgang for vårt årskull (jeg var med i festkomiteen, så dette VET jeg). Vi hadde Russekro på et mindre utested hver tirsdag igjennom hele året. Alt dette dog uten russeklær.

Vi kjørte russedåpen og isbadinga natt til 1 mai. Isbadinga først og dåpen etterpå. Så var det ut i den store verden for å samle inn knuter.

Ei jeg kjenner var forsinket russ i år. De hadde Russeslippet 17 April, men dåpen, og dermed og mottakelsen av lua, hadde de ikke før natt til 17 mai.. Hvorpå man da fester alle duppedittene til dusken.. med andre ord så skal man huske alle knutene man har tatt i løpet av en mnd på fylla før man samlet fester det på dusken. Hvor er morroa i det? Det morsomme var jo å se etter helgene hvem som har gjort hva.

Nå har ikke jeg sett noen russekrav i år, men det jeg har hørt virker tamt. Vi hadde et spenstig krav for å bli direkte Eliteruss: Mure igjen nappstraumtunellen =)

I løpet av Mai har vi vært flere ganger i div parker for grilling og pilsing, og uten unntak har russen som og var ute i parken vært den grupperingen med minst liv i.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Russ 09

Post by NupiSnowJog »

Her i Bodø har enkelte berre pissa og drete i ein barnehage natt til 17 mai.
http://www.an.no/nyheter/article4340214.ece
ARGH!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Russ 09

Post by Kesseboy »

Skjønner godt at de blir tammere og tammere, jeg. Russetida er jo på ingen måte lenger et fenomen med stor oppslutning i samfunnet. Russ i "uniform" risikerer å få gjennomgå så det synger etter for det aller minste. Det er fullstendig legitimt å totalslakte russens minste krumspring i leserinnlegg og på diskusjonsfora. Jeg hadde mine grunner til å ikke delta i russetida den gang jeg kunne vært russ -- hadde det vært i dag tror jeg ikke jeg hadde tort uansett.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2718
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: Russ 09

Post by Mr Bean »

Russ liksom: der det pisses og drites og forsøples over en lav sko.. Ikke mye og være stolt av... :roll:

Er no ikke såå rart at russen får pes i media.. (selv om det er noen få som ødelegger for alle andre).
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
Post Reply