Ny PC!

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Ny PC!

Post by MhepA »

Det er mye nytt som skal kjøpes til sommeren/høsten. Jeg MÅ kjøpe ny PC (laptop) ettersom jeg muligens har brent hele batteriet på den gamle, som attpåtil bare er problemer med. Lurer på om det ikke er meningen å ha en PC i mer enn 3 år.

Ihvertfall...
Jeg har sett på mange forskjellige ACER-modeller og sliter med å fordele navnene rundt omkring på de forskjellige modellene. Men jeg ser ihvertfall etter en ganske god PC som kan vare i noen år, som jeg kan få kjøpt brukt på markedet for rundt 4-5000 kr. En skjerm som har ca. 15" er et krav, samtidig som at grafikkortet og rammen burde være forholdsvis bra. HD og blueray-avspiller hadde vært kjekt men får være en luksusvare hvis det finnes. Noen som har gode forslag. Evt. fra andre merker. Jeg har dårlig erfaring med HP.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Ny PC!

Post by liverglimt »

Hva forventer du for 4-5000 kroner? Noe som skal vare i mer enn 1-2 år tilfredsstillende?

Her finner du hardware som fungerer uansett operativsystem. Til og med studentrabatt.

Ett bruktmarked
@liverglimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Ny PC!

Post by MhepA »

Ja, så lenge den ikke streiker etter 1 1/2 år, så funker den fint for meg. Jeg bruker ikke PCn til å spille Crysis på full grafikk, så noen monster-pc trenger jeg ikke (og har forsåvidt ikke råd til)
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Ny PC!

Post by liverglimt »

Monster maskiner finnes ikke i bærbare utaver. :wink:

Bærbar maskin er ett kompromiss så lenge du bruker mindre enn 10-15000, selv da er det ikke det beste som blir levert, bare det som tåler mest. Desverre er det mange som forventer det samme av en bærbar som stasjonær maskin, det er ikke mulig.

Nå skryter så mange av Win7 at det sikkert er en mulighet for å slenge inn på en gammel maskin, og da kan du nok få noe som duger til en lavere pris enn du skisserer.

Stå på, bare pass på at du ikke kjøper tyvegods. :)
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Ny PC!

Post by Cheese Smirnoff »

For all del ikke kjøp Acer. Da har du en maskin som varer maks ett halvt år.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16632
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Ny PC!

Post by Sulliken »

Ser MHEPA sier at han har dårlig erfaring med HP. Det fatter ikke jeg.. Syns HP fungerer meget bra. Har HP hjemme og gamlejobben kjører HP.På Nyjobben kjører vi Dell. De fungerer og greit. (og ja. Det er snakk om laptoper. med dockingporter)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Ny PC!

Post by Kesseboy »

Har HP på jobb (laptop med docking) og HP hjemme (tablet-hybrid) og er intet annet enn strålende fornøyd.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Ny PC!

Post by MhepA »

Min PC er ødelagt, og det er ikke av virus eller lignende. Den (batteriet) er rett og slett brent. Dette er helt sikkert fordi laderen har blitt byttet opptil fire ganger på tre år, og dermed må ha nøyet meg med en som ikke burde brukes på slike PCer. Ellers så har touchpaden min blitt om til en slags gjørme som nærmest klistrer fingeren fast. Den har klikket mye (det kan være virus), og jeg har ofte hatt problem med den. Skjermen har begynt å gå i oppløsning, flerfoldige striper med farger ligger utover skjermen. Noen deler på PCen er knekt. Og jeg vil faktisk ikke påstå (tross at den har ligget i en skolesekk i tre år) at jeg har vært uforsiktig med hverken den eller laderen. Bare for å nevne en ting til så ble batteriet så dårlig på slutten at det varte i 1 minutt fra da jeg dro den ut, så den ble jo nærmest ikke trådløs lenger. CD-rommet har jeg også opplevd har satt seg fast, helt uten grunn. Dette er HP.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Re: Ny PC!

Post by Kenneth »

MhepA wrote: Den (batteriet) er rett og slett brent. Dette er helt sikkert fordi laderen har blitt byttet opptil fire ganger på tre år, og dermed må ha nøyet meg med en som ikke burde brukes på slike PCer.
Det må vel kalle ganske så selvforskylt. Dessuten så er det et problem om man lar pcen stå og lade hele tiden. Det er lurt å lade batteriet helt ut i flekkene.
MhepA wrote:Ellers så har touchpaden min blitt om til en slags gjørme som nærmest klistrer fingeren fast.
Kanskje du skal flytte deg litt unna når du onanerer foran maskinen... :mrgreen:
MhepA wrote:Den har klikket mye (det kan være virus), og jeg har ofte hatt problem med den.
Har kjørt gratis antivirus (http://www.avast.com) i alle år og har aldri slitt med virus.
MhepA wrote:Skjermen har begynt å gå i oppløsning, flerfoldige striper med farger ligger utover skjermen. Noen deler på PCen er knekt. Og jeg vil faktisk ikke påstå (tross at den har ligget i en skolesekk i tre år) at jeg har vært uforsiktig med hverken den eller laderen.

Her svarer du jo på problemet. Du har dratt den med deg i hytt og gevær i alle år. Klart sånt sliter på maskinen. Hvor lenge tror du egentlig en bærbar holder? Det er ikke en gjenstand som følger deg gjennom hele livet altså :)
MhepA wrote:Bare for å nevne en ting til så ble batteriet så dårlig på slutten at det varte i 1 minutt fra da jeg dro den ut, så den ble jo nærmest ikke trådløs lenger.

Du har latt den stå i laderen hele tiden, eller mye av tiden (antar jeg), da blir det sånn. Vanligste årsaken til å ødelegge batterier på, er å la laderen stå i hele tiden.
MhepA wrote:CD-rommet har jeg også opplevd har satt seg fast, helt uten grunn. Dette er HP.
Javel. Min maskin er 2,5 år gammel og har hatt den inne til rep én gang (selvforsylt, den var innom gulvet fra ca 1,5 meters høyde) Dét er også HP :) Har også en på jobben med docking. Fungerer knirkefritt :)
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Ny PC!

Post by MacDaddy »

Kenneth wrote:
MhepA wrote: Den (batteriet) er rett og slett brent. Dette er helt sikkert fordi laderen har blitt byttet opptil fire ganger på tre år, og dermed må ha nøyet meg med en som ikke burde brukes på slike PCer.
Det må vel kalle ganske så selvforskylt. Dessuten så er det et problem om man lar pcen stå og lade hele tiden. Det er lurt å lade batteriet helt ut i flekkene.
Japp, minst en gang i mnd..
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Ny PC!

Post by Ville Lehtinen »

Jeg kjøpte min HP-laptop høsten 2005, den måtte inn på reparasjon etter et par måneder grunnet noe harddiskkrøll, men etter det har den fungert knirkefritt. Har den fremdeles, og nøler ikke et sekund med å kjøpe HP når jeg skal ha ny PC.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny PC!

Post by Los-Loco »

Kjøpte denne her for en stund siden:

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2549587

Fjernet windowsmølet som fulgte med, installerte Linux Ubuntu og Open Office og har ikke sett meg tilbake!

Hele operativsystemet og full Officepakke nedlastet på en minnepinne på under 1 Gb! Bill Gates, ta deg en bolle!

Helt overlegent å reise med så liten maskin, men det anbefales å investere i en ekstern skjerm, evt også fullsize tastatur som du kan arbeide på hjemme. Men til den prisen maksinen har, og med det du sparer på at Open Office er gratis, så er det en uproblematisk ekstrainvestering. Maskinen har 6-cellers batteri, som gjør den litt tyngre enn hva størrelsen skulle tilsi, men det lever man godt med på når man får så mye ekstra batteritid. Og det er uansett ikke noen tung maskin, målt mot en del alternativer.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Ny PC!

Post by MacDaddy »

Hva skjedde med Macen Loco?
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny PC!

Post by Los-Loco »

Den ble etterhvert gammel og ustabil. Bruker den fremdeles (nå for eksempel), men jeg kan ikke stole på den lengre. Vurderte selvsagt ny mac, men etter at de kuttet firewire på macbooken, slik at jeg måtte opp på macbook pro for å få med den funksjonen ble det uaktuelt; macbook pro er for stor (og for dyr).

Jeg reiser ganske mye, og må ha en maskin jeg kan jobbe med på fly. Den gamle macen gikk så vidt, noe større kunne jeg ikke ha.

Har en stasjonær maskin stående ubrukt i et skap, som jeg skal ruste opp og ha som basestasjon hjemme for bildebehandling, mediesenter o.l., og med den på plass er den lille lette mer enn nok til mitt behov.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny PC!

Post by eidurgud »

Hva er firewire, evt hva brukes det til?
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Ny PC!

Post by MacDaddy »

Los-Loco wrote: Macbook pro er for stor (og for dyr).
MacBook Pro 13"
kr 10.490,-
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Ny PC!

Post by MacDaddy »

eidurgud wrote:Hva er firewire, evt hva brukes det til?

http://en.wikipedia.org/wiki/FireWire
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny PC!

Post by Los-Loco »

MacDaddy wrote:
Los-Loco wrote: Macbook pro er for stor (og for dyr).
MacBook Pro 13"
kr 10.490,-
Nja, må nok opp på modellen til 13.000,- hvis det skal være noen vits. 160 Gb disk og 2 Gb minne blir litt snaut når man drar på noen videoer. Skal jeg først legge inn et femsifret beløp i en datamaskin, så må det være en betydelig forbedring fra det jeg allerede har. Det oppnår jeg først på modellen til 13.000,-. Skal på ingen måte påstå at det ikke frister, men litt mye penger altså.

Størrelsen er jo fin, men 13" Pro er jo helt ny, måtte opp på 15" for å få spesifikasjonene jeg var ute etter da jeg drev og så etter maskin, og det blir for stort.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
gorgo
Posts: 209
Joined: Sat Apr 05, 2008 6:22 pm

Re: Ny PC!

Post by gorgo »

Har nettopp kjøpt meg Acer Aspire 3810T, 13,3" skjerm. Er strålende fornøyd så langt. :)
Y.N.W.A.
VI SKA VINNE ADECCO!!!!!!
Post Reply