Skandaløs fredspristildeling!

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

ER det fuckings muuulig??

Barack Obama? Akkurat nå når Fredsprisen har gjenerobret litt troverdighet ved mange fornuftige tildelinger i de siste årene, etter det kraftige baugskuddet prisen fikk etter skandlaøst å ha blitt gitt til Yasser Arafat (terrorist), Yitzak Rabin (the bone breaker) og Shimon Perez (militær agitator).

Ut over at det er skandaløst i seg selv å gi prisen til en sittende amerikansk president, sett i lys av at landet er involvert i flere krigssoner enn noe annet land i verden, så har jo ikke Obama så langt utrettet noe som helst! Jeg betviler forsåvidt ikke hans gode intensjoner (ut over den generelle skepsisen jeg har til amerikanske statsoverhoder), men fine ord og løfter skal da ikke kvalifisere til den høyest rankede prisen i verden!

Dersom Obama i løpet av sin periode faktisk får til en markant forandring i positiv retning, ja da kunne vi snakket om saken. Det vi risikerer nå er en ny skandale hvor det viser seg at Obama ikke får til noe som helst, at ting blir verre under hans styre og at han blir husket som en luftslottspresident (som altså fikk fredsprisen).

Jeg har vært mycket skeptisk til Torbjørn Jagland som formann i Nobelkomiteen tidligere. Vanligvis gir det en viss tilfredsstillelse i å si "hva var det jeg sa". Nå er jeg bare kvalm!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Kesseboy »

Jeg er også passe sjokkert, i og med at jeg er enig med Siv Jensen i hennes umiddelbare analyse.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Frodo Baggins »

Veldig uenig med deg...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Boombadila »

ref en annen tråd:

Fredsprisen
hah!
What is it good for?
Absolutley nothing!
say it again y'all!

Men om dette var den beste kandidaten luerer jeg fælt på hvem de andre var? En herremann fra nordkorea kanskje?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

Fredsprisen er med denne tildelingen redusert fra å være verdens mest prestisjetunge pris, til den type ordensutmerkelser og medaljer som kongehusene deler ut til hverandre og som de får i kraft av at de er kongelige, og ikke for innsats. Det kan ikke herske noen som helst tvil om at Obama får denne prisen fordi han er president. Hadde han hatt de samme talene med det samme innholdet som senator eller en-eller-annen hvem-som-helst, ville han aldri fått den.

Man må faktisk yte mer praktisk innsats for å få svømmeknappen enn hva Obama har gjort for å fortjene fredsprisen, og det sier egentlig alt!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Mendi »

Los-Loco wrote:Fredsprisen er med denne tildelingen redusert fra å være verdens mest prestisjetunge pris, til den type ordensutmerkelser og medaljer som kongehusene deler ut til hverandre og som de får i kraft av at de er kongelige, og ikke for innsats. Det kan ikke herske noen som helst tvil om at Obama får denne prisen fordi han er president. Hadde han hatt de samme talene med det samme innholdet som senator eller en-eller-annen hvem-som-helst, ville han aldri fått den.
Akkurat det sier seg jo selv, men det er jo nettopp det at han sier dette som president som er det interessante. Hvem som helst kan jo si disse tingene så lenge de ikke bærer hele USA på ryggen, svært få eller ingen andre kan si det i hans posisjon. Så dreier det seg vel litt om handling også, ref FN-resolusjonen om atomvåpen.

Det sagt, så er jeg mye enig med deg i denne saken.
Last edited by Mendi on Fri Oct 09, 2009 2:21 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

Har tittet litt i utenlandske aviser, for å se hvordan verden forøvrig reagerer. Synes Washington Posts kommentator Michael Gerson setter ting pent på plass:
Apparently, they now give out a Nobel Peace Prize for good intentions. Unless I have missed something, President Obama has not yet achieved a nuclear free world -- which was also, by the way, Ronald Reagan's good intention. He has not yet achieved peace between Israel and the Palestinians -- a prospect the Israel Foreign Minister recently dismissed as years away. He has not yet tamed the nuclear ambitions of Iran, which has responded to outreach with deception, defiance, bloody crackdowns and missile testing. He has not yet pacified Afghanistan -- preferring, so far, to dither and fidget. He has not yet removed the nuclear threat of North Korea, the world's wackiest, totalitarian nuclear power. He has not yet solved the problems of global warming, achieved a free Tibet, ended the slaughter in Congo, lifted the oppression of Burma or settled the conflict in Darfur.

At first I thought the announcement of the prize was a joke. On further reflection, the Noble Committee has made itself a joke. It has decided to give a ribbon before the race, a trophy for aspiration, a gold star for admirable sentiments. Which means that the decision it made is entirely, purely, solely political. Members of the committee like Obama's goals and rhetoric. And since they aren't American citizens, this is the only way they could vote for him. In the process, they have forfeited any claim to seriousness. Peace -- the kind of peace that keeps people from being killed and oppressed -- is an achievement, not a sentiment. The Noble Peace Prize Committee can no longer distinguish between the two.

Intending to honor Obama, the committee has actually embarrassed him. Europe's slobbering embrace of Obama is really the worship of its own reflected image -- both are critical of America and elevate diplomatic process and promises over outcomes. Americans prefer their honors to come with achievements.

Verden ler av deg Jagland! Bra jobba!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Masinga »

Kesseboy wrote:Jeg er også passe sjokkert, i og med at jeg er enig med Siv Jensen i hennes umiddelbare analyse[/url].
Hva Siv Jensen sier er lite interessant i den store sammenheng. Hun er bare en liten fis i sivet.

Det er merkelige er, tross mange kontroversielle tildelinger i årenes løp, så synes oppmerksomheten rundt fredsprisen å være stigende rundt om i verden. Jeg er ikke bekymret for det. Men den relativt ferske Nobelkomitèen (bestående av Jagland, Kaci Kullmann Five, Sissel Rønbeck, Inger-Marie Ytterhorn og Ågot Valle, hvem er de to sistnevnte???) har kanskje vært litt hissig på grøten denne gangen. Selv ikke det hvite hus forventet en pris nå. Som det sies, ønsker gjerne amerikanerne å gjøre seg fortjent til noe før de belønnes.

Kjendisfaktoren er høy i år. Gjett om det blir sirkus i Oslo om et par måneder! Nå må atter en gang alle kumlokk sveises igjen, trafikken stanses og flytrafikk dirigeres vekk når vi har storbesøk.

Det nobelkomitèen antagelig håper på er at Obama med denne prisen får en skikkelig dytt i ryggen på de prosessene han har satt i gang. Sannsyligvis vil Obama med tiden få til mer enn f.eks. Ahtisaari, Wangari Maathai, Shirin Ebadi til sammen. Som verdens mektigste mann har han alle muligheter. Men kanskje burde Nobelkomitèen ventet et år eller to.
Masinga
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Kesseboy »

Jeg er ikke overvettes interessert i Siv Jensens analyser, det underlige er jo at jeg og Jensen er helt på linje. Det tror jeg ikke har skjedd mange ganger før ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by tomath »

Motivasjonen for dette er enten å legge press på Obama eller å få best mulig fredspriskonsert. Jeg håper det er førstnevnte, men synes det blir feil uansett hvordan man vrir og vender på det. Fredsprisen skal man gjøre seg fortjent til, og Obama er fortsatt milevis unna.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Kesseboy »

Jeg skjønner at man kan ha grunner for å velge Obama til å motta prisen, men synes vel motargumentene veier langt tyngre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by poteten »

Verden trenger helter. Barack Obama er en av heltene.
Kritisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Kesseboy »

Adolf Hitler var også en av heltene, for mange.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Glimt1916 »

Kesseboy wrote:Adolf Hitler var også en av heltene, for mange.
Sett mye på Fox news i det siste? :lol:

Regna med at de gjør dette for å legg press på Obama. Ser faktisk ikke så mange andre grunna. Fredsprisen har uansett vært en vits i mange år og æ grua mæ til Bono får den.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

Glimt1916 wrote:Fredsprisen har uansett vært en vits i mange år og æ grua mæ til Bono får den.
Ikke enig i det. Under Ole D. Mjøs styre var det mange gode og modige utdelinger, med Shirin Ebadi og Grameen bank som kanskje de mest positive overraskelsene. Man hadde klart å gjenreise prisen som verdens viktigste, også kommer denne Jagland-gjøken og river det ettertrykkelig ned igjen!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by poteten »

Det er en modig pris og det gleder meg at den har vekket harme. Det viser at noe er gjort riktig og at den atter en gang engasjerer.

Gratulerer til Obama som vi alle håper bruker den riktig!
Kritisk
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

poteten wrote:Gratulerer til Obama som vi alle håper bruker den riktig!
Kan i alle fall slutte meg til den! Obama har selvsagt ikke gjort noe galt i denne saken, og jeg håper inderlig at han viser seg tilliten verdig. Spørsmålet er vel bare hva han skal få hvis han virkelig evner å skape fred?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Kesseboy »

Glimt1916 wrote:Sett mye på Fox news i det siste? :lol:

Regna med at de gjør dette for å legg press på Obama. Ser faktisk ikke så mange andre grunna. Fredsprisen har uansett vært en vits i mange år og æ grua mæ til Bono får den.
Har ikke for vane å hitle, men her følte jeg at det var på sin plass :wink: Sånn i ettertid ser jeg jo at den passer fint inn i Fox News. Men så er jeg jo også enig med Siv Jensen her, så ...

Får håpe dette legger nok press på ham til at han lever opp til forventningene. Men synes det er litt feil at en sånn pris skal utdeles forskuddsvis.

Og ja, jeg gruer meg også til Bono får den ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Mr Bean »

He he.. Tenker den som har med sikkerheten i Oslo, sendte avgårde verdens lengste banneregle, når det ble offentliggjort :lol: .. Steiki for et siikerhetsoppbud det kommer til og bli... :?
Men det er no ikke av de verste som har fått fredsprisen han Obama da.. Men dem kunne nok ha ventet og sett om de ordene om fred og fordragelighet går i oppfyllelse :?:
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

Jeg blir bare mer og mer flau! Verden regelrett slakter Jaglands idioti!

The Times' kommentator skriver under overskriften "Prize fools" (hvilket strengt tatt sier sitt):
When Henry Kissinger was awarded the Nobel Peace Prize in 1973, the satirist Tom Lehrer remarked that he saw no further need to perform as the award had made satire obsolete. By offering the world’s most prestigious political accolade to Barack Obama, a man who has held office for barely nine months, the Norwegian Nobel Committee is in danger of putting the entire comedy industry out of business.

The committee has put hope above results, promise above achievement. The prize undermines the selfless triumphs of earlier winners. Indeed, the award’s obvious political intent looks partisan, a signal of European relief at the end of the Bush presidency.
Det som gjør det hele enda sykere, er at fristen for nominasjon til prisen gikk ut fjorten dager etter at Obama ble tatt i ed som president. Man måtte med andre ord som forslagsstiller ha bygget på hans valgkamp og løfter for hvordan ting skulle bli. Når man så vet at det tross alt ikke er hvem som helst som får lov til å nominere, så må man virkelig lure på hva tullingene har tenkt på. Hadde forslaget kommet fra en eller annen entusiastisk svart amerikaner i ekstase over å ha fått en mørkhudet president, så kunne man jo forstå det. Men man må altså være en person som fyller kriteriene i Nobels testamente for å være verdig retten til å nominere. Dette skulle presumtivt være oppegående folk:


Members of national assemblies and governments, and members of the Inter-Parliamentary Union

Members of the Permanent Court of Arbitration at the Hague and of the International Court of Justice at the Hague

Members of Institut de Droit International

University professors of history, political science, philosophy, law and theology, and university presidents and directors of peace research institutes and institutes of international affairs

Former Nobel Peace Prize Laureates and board members of institutions that have previously been awarded the Nobel Peace Prize

Present and past members of the Norwegian Nobel Committee

Former permanent advisers to the Norwegian Nobel Institute
Er bare rystet jeg!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Kesseboy »

Fidel Castro er positiv til utdelinga ...

Dette begynner å bli i overkant sært for meg. Føles som en litt avansert versjon av skjult kamera.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

De fleste statsledere, Fidel inkludert, må vel i anstendighetens navn uttrykke seg noenlunde positivt. Det er jo liten tvil om at Obama faktisk har startet på en viktig og riktig vei mot en bedre verden. En kritikk fra statslederhold kan veldig fort oppfattes i retning av at man ikke hilser Obamas nye tanker velkommen. Men også Fidel nevner jo det som alle andre tenker, at dette var prematurt så det holder!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by NupiSnowJog »

Los-Loco, no starter eg å tru at vi er sånn adskilde søsken eller noko slikt. Eg er TOTALT og KOMPLETT samd med deg!

Eg hadde gleda meg leeeenge til å sjå prisutdelinga og gløymte av den, fekk ei melding ifrå ei venninne som fortalte at det var Obama som vann, og dette var min umiddelbare reaksjon på epost til ho:
Ein liten svipptur for å seie at eg synest det er latterleg at ein president for eit land som driver krigføring får ein FREDSpris!

Uansett kor mykje han vil trekke ut soldatane ut av Irak eller Afghanistan eller gudbetremegkor, så er han ein person som "eiger" eit land som driver krigføring.

Dette gjorde at eg mista nesten all respekt for Lundestad og co.
Eg forstår meg ikkje på denne prisutdelinga, og no seier dei jo at det er viktig å presisere at det er PERSONEN Obama og ikkje presidenten Obama som fekk pris. :roll:
ARGH!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

NupiSnowJog wrote:Los-Loco, no starter eg å tru at vi er sånn adskilde søsken eller noko slikt. Eg er TOTALT og KOMPLETT samd med deg!
Tror du må komme med sterkere bevis enn at vi begge er enige i det som "hele" verden også er enig om, før jeg kjøper den teorien din! :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Skandaløs fredspristildeling!

Post by Los-Loco »

VG kommer med mere fakta for å sette Jaglands galskap i perspektiv:
Siden Barack Obama ble president 20. januar skal minst 1373 sivile være drept i Afghanistan, ifølge FN. 377 soldater fra den USA-ledede koalisjonen Operation Enduring Freedom i Afghanistan og Irak har mistet livet. Ifølge tall fra Iraq Body Count døde 2458 mennesker i Irak fra Obama overtok presidentembetet.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=573383

3831 sivile drept siden februar da Obama startet som president.

Det er altså nesten 1000 flere sivile drept enn totaltallet drepte i angrepet på Twin Towers og Pentagon (og Taliban-soldater, amerikanske soldater og ulike Irak-krigere er ikke med i det tallet). Finner det ganske fasinerende at det tross dette fremdeles finnes mennesker som forsvarer represalieangrepene på Afghanistan og Irak og mener det var både lurt og nødvendig. Lurer på hva total body count er oppe i etter at krigene startet....
In total 2,993 people, including the hijackers, died in the attacks.[3] The overwhelming majority of casualties were civilians, including nationals of over 90 countries. In addition, the death of at least one person from lung disease was ruled by a medical examiner to be a result of exposure to dust from the World Trade Center's collapse.[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/9/11


Fredspris? Blah!!!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply