Matprat

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Sulliken »

Den tapasen skal frekt og freidig plagieres. Dog er den hvitløksdressingoppskriften til forveksling svært lik mn egen.

på minitortillasen og portabellosoppen, brukte du ferske korianderblader, eller tørket koriander, eller korianderfrøpulver?

Hvis jeg ikke er kjempefan av aromat, vil da ikke gastromat gjøre samme nytten?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Re: Matprat

Post by poteten »

Hvitløksdressingen er nok ganske "universell". Nytt for meg på den, var litt lime sammen med sukkeret som mora til samboeren pleide å bruke. Bittelitt lime, bare.

Bruker fersk koriander på portabello-soppen. Brukte tørket korianderkrydder på de gratinerte tortillaen.

Er vel ikke bevisst, men mer et resultat av at jeg brukte en hel plante fersk koriander på fire stykk sopper ;)


Gastromat går helt sikkert fint. Jeg bruker stort sett krydder etter humør, men aromat er allround og mildt og brukes til det mest av meg, så det er ingen must der.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7349
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 468 times
Been thanked: 902 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Sulliken wrote:Hvis jeg ikke er kjempefan av aromat, vil da ikke gastromat gjøre samme nytten?
Aromat og Gastromat er ment å være samme type krydder, med dugelig med glutamat som smaksforsterker. Er enig i at av de to er Gastromat klart best. Jeg har brukt mye Gastromat opp igjennom, men nå forsøker jeg å utfordre med selv med å kutte det (nesten) ut. Krydderbruken blir langt vanskeligere uten, men samtidig så synes jeg maten blir bedre hvis man får det til med bare "ekte" krydder. Det fine med Gastromat er at man kan vente helt til slutt med å ha det i, så hvis man ikke lykkes med andre krydder kan man likevel berge maten helt på slutten rett før servering.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Sulliken »

Gastromat bruker jeg som regel "hvis noe mangler, blant annet salt" når jeg lager mat.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

poteten wrote:Serverer aldri saus til tapas ;)
Det må du gjøre, men ikke sauser a la Toro. Det må være chimichurri e.l.

Men, det jeg mente var til skikkelig chuleton! Den spiser man så ren som mulig.
@liverglimt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

Apropos krydder hva er galt med fingersalt og nykvernet pepper??

Jeg bruker stort sett bare annet krydder når jeg koker en gryte. :geeku
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Sulliken »

Det er ikke noe gæærnt med salt og pepper.. men av og til er det noe som... mangler..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7349
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 468 times
Been thanked: 902 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

For noen uker siden var jeg på reise i Kirgisistan og Kasakhstan. Kulinarisk kan man ikke si at det var en høydare, selv om maten stort sett var grei nok. Så fikk vi jo selvsagt også prøve hestemelk og kamelmelk, både i syrnet og i gjæret variant. Den siste kan jeg på ingen måte anbefale, men nå er jo ikke jeg kjent for å være særlig glad i gjæret drikke generelt.

Men én ting vi fikk servert var rätt kul som de sier i Sverige, eller en kul rett som det vel må bli på norsk. De hadde laget en fiskesuppe som var helt opp i kjeramikkboller, og så hadde de kjevlet en tynn deig og lagt den som et lokk over bollen. Inn i ovnen i noen minutter, og resultatet ble da en suppebolle med et tynt, nystekt brød som lokk. Dette måtte man bryte seg igjennom for å komme til suppa. Veldig stilig, og absolutt godt. Funker selvsagt ikke bare til fiskesuppe. Skal absolutt testes når jeg kommer over egnede suppeboller.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply