Matprat

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Matprat

Post by NupiSnowJog »

FSHelgeland wrote:...hvis du sjekker på http://www.stangekylling.no så ser du at det ikke er mange steder den er å få kjøpt akkurat.
Ja, eg las det for ei stund siden og tenkte at når dei skriver at dei sel det i dei fleste store byene langs kysten, så tenkte eg at det måtte jo vere nokre plasser dei har det her. Eg har enno ikkje vert på Eurospar og sett. Sendte dei forresten ein e-post for nokre veker siden og har enno ikkje fått svar.
ARGH!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Matprat

Post by Boombadila »

E-post til en butikk? Tviler sterkt på at du får svar på den, men det er nå bare meg.

Men ja, når det gjelder mat, bacon funker med alt! :D
Og har noen har prøvd pannekake i form?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Sulliken »

Eidur: Sjampis og Champis.. to forskjellige ting.

Og nei, jeg har ingen utdannelse, bare storkoser meg på kjøkkenet.. Men denne retten jeg beskrev nå var det en kompis som lagde med meg som assistent.

Dageb før lagde jeg intervallstekt lammestek. Noe enklere, men godt det og.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Matprat

Post by NupiSnowJog »

Boombadila wrote:E-post til en butikk? Tviler sterkt på at du får svar på den, men det er nå bare meg.
E-post til stangekylling.
ARGH!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Matprat

Post by FSHelgeland »

Slik som du skrev det så oppfattet også jeg det slik at du hadde sendt e-post til eurospar ;-) Du får sikkert svar etterhvert fra Stangekylling.
Tippeliga 2015
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Matprat

Post by NupiSnowJog »

:wink:
Eg skulder på feber 4 grader over min normaltemp.
ARGH!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Sulliken »

Er det noen som har en god oppskrift på en enkel, god Purreløksuppe? Da tenker jeg ikke på sånt som dette http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12636 Jeg har meget begrenset med tid.

EDIT:
Never mind. Jeg fant denne: http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx? ... ort=rating
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Jul er for mange kalkuntid, kanskje ikke på selve julaften men i allefall en av dagene fram til og med første nyttårsdag.

Lagde selv en seks-kilos i helgen, og fordi jeg trålte det meste av nettoppskrifter uten å finne en som faktisk inneholdt det essensielle med kalkunsteking; lav temperatur og lang tid, så gir jeg til beste min suksessformel her, formodentlig til glede for fugl-elskende forumister.

Kalkunkjøttet skal ha 68 grader for å være mørt og saftig. Utfordringen med stekingen er at når bryststykket innert ved beinet når 68 grader, så har store deler av kalkunen nådd 80-90 grader, kanskje mer. Og er ødelagt. Tørr og j**lig. Løsningen blir å steke kalkunen på den temperaturen man vil den skal ha, nemlig 68 grader. Lenge!

Tin kalkunen to døgn i kjøleskap (eller kald kjeller e.l.). Hurtig tining gjør at kjøttet "sprenges" og blir tørt. Smør den inn med smeltet meierismøt og pepper, fyll med whatever slags stuffing du synes er god, og sett den på langpanne. Pakk godt inn med aluminiumsfolie og sett den i ovnen på 68 grader ca et døgn før du skal servere den. Ta den ut fire-fem ganger i løpet av steketiden og pensle med mer smør (du kan bruke av smøret og kraften som er rent i pannen). Skru evt opp temperaturen litt et par timer før servering, dersom steketermometeret enda ikke har nådd riktig temperatur. Men ikke mer enn 120 grader. Ut av ovnen minst en halv time før servering, og la den hvile under folie og med et håndkle over. Voila! Mer saftig kalkun har du neppe smakt noen gang!

Oppskrifter på saus, stuffing og annet tilbehør ligger det flust av på nettet, så det gidder jeg ikke skrive.

Langsomsteking på denne måten egner seg forøvrig også på alle ting av litt størrelse, som lammelår, stek, hel laks etc. (Men steketiden vil variere selvsagt).
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

Langtsomsteking kan med fordel gjøres på kyllingklubber og -vinger. F.eks. 5 timer på 90 grader. Garantert suksess, men gud forby slike halvferdige løsninger.
@liverglimt
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Matprat

Post by NupiSnowJog »

Nå er det andre gangen jeg har laget viltgryte og den blir for tynn! Jeg prøver å stormkoke det slik at vannet koker vekk, men det funker jo ikke! Maizenna er bare drit. Tips?
ARGH!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Kremfløte er svaret. Vet ikke om du har en del fløte i fra før av, men å øke mengden fløte skader ikke. Minst en pakke. Ellers er Crème fraiche på slutten av koketiden et fint tykningsmiddel.

I sauser/gryter som du forsøker å holde fettnivået nede på (hvilket er noe dritt, men et nødvendig onde til tider), kan Maizena jevner brukes. Drysses rett i gryta, i motsetning til Maizena-mel, og funker mye bedre.

Pilrot er et siste alternativ for tykning, men er relativt dyrt da.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Matprat

Post by NupiSnowJog »

Ah, fløte tenkte jeg jo ikke på! Hadde en hel pakke med creme fraiche oppi og fulgte oppskrifta litt vel slavisk.

Og jeg prøver aldri å holde fettnivået nede, hehe. Prøvde med maizenajevner igår, men det funka jo aldeles ikke. Skal prøve å få tak i pilrot, hvor får en tak i det?
ARGH!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Kremfløte er i grunnen svaret på svært mange spørsmål innen matlaging. Kan sjelden overdrives. :D

Pilrot-pulver får du kjøpt i krydderhyller med litt utvalg, men da til en ganske latterlig kilospris. Prøv innvandrerbutikkene, pilrot er essensielt i mye asiatisk mat. Du bør vel forresten spørre etter arrowroot, det er ikke så mange som bruker den norske oversettelsen. Og det er bare pilrot-pulver/mel som kan benyttes som tykner, nytter ikke å kjøpe den i andre varianter. Brukes på samme måte som Maizena.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Matprat

Post by stormp »

Prøvde kalkuntrikset ditt på ribbe på julaften. Satte den inn i ovnen i 9-tida på 75-80 grader uten folie og uten vann. Etter kirketid (altså ca 4) var det bare å koke potet og ordne tilbehør, frese opp svoren ved hjelp av grillelementet og nyte en usedvanlig saftig ribbe :D
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Måtte skammelig langt ned i kjelleren for å hente fram denne tråden. Lite matprat de siste årene.

Anyway - jeg er en kar som er glad i god saus. Og i all beskjedenhet må jeg vel kunne si at jeg ikke er så verst til å lage god saus også. En av hemmelighetene med god saus er tidsbruken; for å få fram en riktig dybde kan gjerne sausen stå og putre i mange timer før servering.

Hva så med saus på vanlige dager hvor man ikke har mange timer til rådighet? Inntil for en tid tilbake var jeg henvist til litt kjipere varianter med kort koketid og i ekstreme tilfeller også posesaus. Så lærte jeg et triks som åpner mulighet for hurtigsaus på en ny måte, og som faktisk smaker godt. Hemmeligheten? Ost!

Vanlig Tine naturell kremost (sånn i små firkantede bokser), eller Philadelphia. Ved å smelte en boks ost i litt fløte/melk/vann (avhengig av hvor sunn du gidder å være) har du på et øyeblikk grunnlaget for en uendelig rekke knallgode sauser. Tilsett den smaken du vil ha, og voila: ferdig på et øyeblikk.

Et par varianter som er forsøkt med hell: Tilsett et par skjeer søt sennep (gjerne honningsennep), og du har en kjempegod sennepsaus som passer bra til det meste av fisk.

Kurry, chili, ingefær, koriander og kummin, og du har en knall indisk saus til kylling eller svin.

Det hele går fasinerende fort, og resultatet blir absurd mye bedre enn hva man får til med en posesaus.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Loffen »

Igår kjøpte jeg en lammesadel ifra kjøttdisken. Den kostet riktignok 300 kroner, men med tanke på at jeg skjærte ut 4 ytrefileter og 2 indrefileter så vil jeg kalle det en investering. På butikken betaler man f. eks mellom 150 - 200 kroner. Legg på at jeg idag skal koke kraft på bena så skjønner jeg ikke hvorfor jeg går i disken oftere :tenk
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Nyttårsaften nærmer seg, og siden det for mange er kalkuntid, så minner jeg om mitt kalkuntips litt lengre opp i tråden. Ser at flere aviser prøver seg med tips til kalkunsteking, og jeg blir seriøst bare trist. "Kjøl ned bryststykkene med fryseelementer for å gi lårene et stekeforsprang", eller "klipp opp fuglen og lag delene hver for seg" er blant tipsene som gis på for eksempel VG. Én bruker kommenterer artikkelen med spørsmålet "hva med langtidssteking på lav temperatur?". Og ja, det er faktisk svaret på alle utfordringene med helstekt kalkun. Fantastisk resultat.

Er fremdeles litt i stuss på egen nyttårsmeny forresten. Har en stor kalkun liggende, så det er jo et klart alternativ, men det begrenser jo variasjonsmulighetene litt; ikke så lett å ha mange retter hvis man skal ha helstekt kalkun.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Matprat

Post by Boombadila »

Kald skinke, fløtegratinerte poteter og en god saus tror jeg blir årets meny.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

Los-loco, du får meg nesten til å grine. Jeg bor i kåk uten steikovn og her blir jeg til midten av april :cry:
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Uten steikeovn? :shock:

Har du ikke steikeovn, så har du vel neppe heller oppvaskmaskin? Da kunne du brukt dette trikset: http://www.klikk.no/mat/spise/article806308.ece (lar seg helt sikkert gjøre med andre kjøttretter også)

Ellers er det jo forbausende hvor mye man kan få til med en koketopp. En god dampgryte kan fort gjøre susen for tilbereding av både kjøtt, fisk og grønnsaker.

Apropos spartansk utstyrte kjøkken: Hørte om en kar som bodde et halvår på en hybel uten kjøkkentilgang. Alt han hadde var en kaffetrakter. Den traktet han vann i, slapp nedi et par pølser som fikk stå og trekke seg varme, før han tok dem ut og blandet potetmospulver i pølsevannet. Voila. Pølse og potetmos på kaffetrakter. Etterpå skylte han kolben på badet, og var klar for ettermiddagskaffen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

Nå terger du meg. :evil:

NEI! Jeg har ikke oppvaskmaskin heller! Men naborestauranten er en av de beste i området! :mrgreen:
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

For de som har litt bedre utstyr på kjøkkenet enn Liverglimt har for tiden, kan jeg komme med følgende gode tips: brødbaking over natta. Jada, noen har investert i brødbakemaskin, og har man en slik så er det jo greit. Men den tar mye plass, og er med denne oppskriften heller ikke nødvendig.

300 g hvetemel
125 g spelt
2ts salt
1/2 ts tørrgjær
En dasj olje
3,5 dl kaldt vann

Rør alt sammen i en bolle, smør en brødfom og hell deigen i. Sett inn i ovnen på kvelden, sett ovnen på forhåndsinnstilling til 230 grader, 1times steking og ferdig til fem minutter etter at du har tenkt å stå opp på morgenen. Kald heving gjennom natta gjør susen, og du kan stå opp til et hus fylt med lukt av nybakt brød. Rekker akkurat å kjøle seg perfekt ned mens du er i dusjen, og frokosten får plutselig en helt ny dimensjon. :D

Oppskriften er så enkel at det seriøst tar meg kortere tid å hive et brød inn i ovnen enn å gå på butikken for å handle ett, og jeg har Joker som nærmeste nabo!

For en sunnere variant kan man f.eks. bytte til sammalt hvete, og/eller bytte spelten med havremel.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Matprat

Post by Boombadila »

På tide å lage møsbrømlefser!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Matprat

Post by Kesseboy »

Locoen: Forutsetter at du har et romskip av en steikovn, da.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Nei, virkelig ikke. Svært mange ovner, også av relativt billig type, har mulighet til programmering. Har ovnen klokke, så har den også programinnstilling, garantert. Husker vi hadde et drog av en ovn fra 70-tallet som hadde en sånn funksjon, riktignok med mekanisk urverk, men likevel. Slett ikke romskipsteknologi vi snakker om her. Sjekk bruksanvisningen på ovnen din, setter en femmer på at du blir positivt overrasket.
Post Reply