Matprat

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Matprat

Post by Kesseboy »

Ehr, ovnen vår er av type fire plater med innstilling fra 1 til 9, en steikovn med kombinasjoner av over- og undervarme og en termostat for steikovnen. Har egen lys-setting. Ellers ingen klokke, verken mekanisk eller digital, ingen varmluft, ingen induksjon og når jeg tenker meg om mangler vi en av bryterne også :D
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Ok, mulig jeg skylder deg en femmer da...

Du får legge ny ovn inn på ønskelisten til bursdag og jul. Du har noen kule kjøkkenopplevelser foran deg hvis du oppgraderer til en ovn med induksjonstopp, og kanskje enda bedre; dampfunksjon i stekeovnen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Sulliken »

Lagde en fantastisk middelhavsinspirert fiskesuppe på søndagen.

1 liter vann + 1 grønnsaks- og 1 fiskebuljong

1 liten boks tomatpurrè
div grønnsaker
cherrytomater
hvitløk
fersk laks
fersk torsk

salt
pepper,
chilikrydder (inneholder bla chili, nellik, allehånde..)
"pasta rosso"-krydder

mens buljongen koker opp, steker du tomatpurrèen noen minuter, slik at syrene fordamper og purèen får en rundere og søtere smak. Tilsett så denne i buljongen sammen med 5-6 oppkuttete cherrytomater. la koke litt slik at tomatene løser seg opp.

Grønnsakene bør deles opp I 2 "grupper"; de som trenger lang koketid og de som trenger kort. I første gruppe hadde jeg skivet potet, gulrot, persillerot, I den andre squash, løk og hvitløk.

mens grønnsakene kokes mør krydrer du etter ønske, og når det er gjort skrur du ned varmen slik at suppen ikke koker lengre. Tilsett så den oppkuttede fisken og la den trekke til den er ferdig

Server med rundstykker og smør

Voilà

Nammenamme
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Matprat

Post by ingen87 »

Pølse i lompe til middag idag.. Kanskje hvis jeg er heldig så er det litt ketchup og sennep igjen!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Matprat

Post by Larsen »

Jeg hater matlaging. Eller, jeg har hatet matlaging i mange år. Dette har følgelig heller ikke gitt grobunn for særlig til skills på kjøkkenet. Det har i grunn aldri vært noe problem for jeg er egentlig ganske enkel i matveien. Pølse, potet og litt smør så er jeg fornøyd.

En sjelden gang har jeg ekstra tålmodighet til matlaging og ønsker å være litt mer ekstravagant og storslagen. Da steiker jeg litt bacon til overnevnte måltid.


De siste årene har dette begynt å endre seg. Jeg har hatt gleden av å spise på NOMA noe som må sies å være en opplevelse av de sjeldne. Anbefales på det sterkeste.
Jeg har en del kompiser som etterhvert har blitt kløppere på kjøkkenet og ikke minst har jeg en kjæreste som er ganske så dyktig på matlaging. Dette har satt meg i en litt irriterende posisjon. Jeg har ikke lenger lyst til å være udugelig til å tilberede mat og vil definitivt ikke ha en husholdning hvor det bare er kvinnen som lager mat.

Så jeg prøver.

Hvilket har vist seg å ha svært varierende utfall. Min stakkars kjæreste har spist relativt lite middag ved mer enn en anledning. Desverre.

Oppskrifter har desverre en tendens til å utelate noe, eller ta for gitt en del grunnkunnskaper som jeg ikke besitter. Dermed er det en del oppskrifter jeg ikke en gang gidder å begi meg ut på. Andre oppskrifter krever at man er god på å gjøre flere ting samtidig. Det er ikke jeg. Det koker over, svis, overkokes og generelt ødelegges over en lav sneaker dersom jeg må kutte noe samtidig som noe annet oppvarmes.

En sjelden gang kommer jeg riktignok over en oppskrift som selv en døgennikt som meg kan håndtere og som likevel smaker aldeles fortreffelig. Det er en slik oppskrift jeg nå skal dele.

Det er en slags tapasrett, eller dessert kan man vel også kalle det. Det er i alle fall ingen middag.
Den er valgt ut rett og slett fordi det smaker så latterlig godt.

Det du trenger er følgende:

4-skiver formloff
8-skiver BACON* (*fordi BACON alltid skal skrives med store bokstaver**. **Larsens reviderte skriveregler)
Snøfrisk
1.dl. sorte oliven.


Skjær skiver av loffen og fjern skorpen.
Smør på snøfrisk og fordel hakket oliven på skivene.
Del dem i to og rull dem sammen med en baconskive utenpå.
Fest med småpinner (f.eks. tannpirkere uten smak) som først har ligget litt i vann.
Stek dem i oven i 5-10 minutter.

Dette ble en suksess her i heimen tross store mengder skepsis i forkant. Virkelig snadder!

Edit: Fikset noen småfeil.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Matprat

Post by Boombadila »

Noe som ofte kan være en fordel, er å bruke lav temperatur, men heller steike lengre. På den måten har du også bedre kontroll mens du bedriver multitasking på kjøkkenet.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Matprat

Post by Larsen »

Multitasking, et ord jeg frykter :?

Men ja, det kan nok godt hende jeg kjører på med for høy varme. Tålmodighet er ikke i krydderskapet når jeg begynner å bli sulten :)
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Ville Lehtinen »

Boombadila wrote:lav temperatur, men heller steike lengre.
Dette er alfa og romeo når det gjelder matlaging.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Matprat

Post by Kesseboy »

BACON er Alba og Omerta. I tvil? Bruk mer BACON. Litt iffy smak? Ikke nok BACON!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Matprat

Post by ingen87 »

Igår brillierte jeg på kjøkkenet! Satt ovnen på 225 grader, lot den forvarme mens jeg sjekket dagens nytt, før jeg satt inn den gyldne retten!

Grandiosa tenkte du?

Nånei, så primitiv er nok ikke jeg. Jeg klæsja inn et brett med kyllingvinger! HØY klasse!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Ville Lehtinen »

Jeg har fått dilla på hjemmelagd Chop Suey i det siste, det er latterlig enkelt og latterlig kjapt å lage!

Slik lager du en skikkelig ungkarsporsjon:
Lag 3-4 dl med kylling- eller grønnsaksbuljong. Oppi dette blander du et par spiseskjeer med soyasaus, en strøken teskje ingefær og en stor spiseskje maisennamel. Bland godt, og ha dette klart på kjøkkenbenken. Kok opp en porsjon med eggnudler også.

Kutt en kyllingfilet i strimler, hakk et par båter hvitløk og kutt en grei rødløk i strimler.

Kjør stekepanna di (eller wokpanna) på sterk varme, ha litt olje i pannen og fres kyllingstrimlene i et par minutter, så har du oppi hvitløken og rødløken og freser dette i et minutt sammen med kyllingen, til slutt slenger du i litt grønnsaker fra en wokblandingspose og steker alt sammen i et minutt eller to. Krydre gjerne med litt pepper.

Så skrur du ned på plata og heller over buljongblandingen du lagde først (den er ganske salt så derfor trenger man ikke å salte tidligere i prosessen). Rør godt rundt og la dette koke i et par minutter til det får en fin tykk konsistens. Server hele sulamitten sammen med eggnudlene.

Hvis du multitasker effektivt, er alt dette gjort på et kvarter, og det smaker godt som bare rakkern. 8)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

ingen87 wrote:Igår brillierte jeg på kjøkkenet! Satt ovnen på 225 grader, lot den forvarme mens jeg sjekket dagens nytt, før jeg satt inn den gyldne retten!

Grandiosa tenkte du?

Nånei, så primitiv er nok ikke jeg. Jeg klæsja inn et brett med kyllingvinger! HØY klasse!
Sett den på 55 grader inn med vingene 2-3 timer først så fyrer du den opp på slutten for å få den litt crispy!
Yummy
@liverglimt
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Matprat

Post by ingen87 »

Hmm snedig tips.. Idag ble det egg og bacon til middag etter ei oppskrift som ville fått Kesseboy til å sikle! Masse bacon, tre egg!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Sulliken »

Rettelse:
BACON
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Matprat

Post by Boombadila »

Painkak og BACON.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Matprat

Post by ingen87 »

Ingenting kan måle seg med pannkak med flæsk og sukker.. Prøv å spis det forran en gjeng med østlendinger! For å si det sånn, tror ikke det er den vanligste komboen i Oslo :p
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Matprat

Post by Los-Loco »

Fleskepannekaker? Det er da ikke spesielt nord-norsk mat, er det? Har inntrykk av at det spises overalt i landet. Google gir i allefall dugelig med treff både på fleskepannekaker og pannekaker med bacon. Mer enn hundre tusen fler enn "møsbrømlefse" som kan benyttes som referansesøk på noe som udiskutabelt er både nord-norsk og ganske lokalt.

Forøvrig er jeg enig, fleskepannekaker er middagen sin, det! Gjerne med iskald melk til!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Matprat

Post by poteten »

I dag inviterte vi et vennepar på middag i anledning den ene parten i venneparret sin bursdag i går.

Jeg disket opp Tapas ala Poteten.

1. Hjemmelagde greske kjøttboller.
- 400 g kjøttdeig, litt vann, litt grilja-mel og to poser med gresk dressing-pulver som man opprinnelig bruker for i rømme. Stekt i panne, før varmet i ovnen i ca 25 minutter.

2. Kyllingklubb-lår
- 8 stk marinert i koriander, kyllingkrydder og aromat over natten. I ovnen i ca 65 minutter på 160 grader. Nydelig.

3. Biffstykker
- Fire stykk små biffstykker, marinert i kryddersmør, olje og biffkrydder. Stekt i panne på lav varme før i ovnen i ca. 20 minutter.

4. Ostegratinerte minitortillas
- Fire stykk soft flour el paso mini-wraps, dysset i tørket hvitløk og koriander og litt grillkrydder. Revet norvegia og cheddar inni, sammen med oppskårte champinjong-sopp. Rullet sammen og revet cheddar oppå. I ovnen i ca 25 minutter.

5. Hjemmelaget hvitløksdressing
- En pakke majones, en boks rømme, hvitløk, salt, pepper og litt sukker. Rør sammen og la stå over natten i kjøleskap. Verdens beste dressing. Eksperimenter gjerne med aromat-krydder.

6. Hjemmelaget søtpotetgull
- Skrell fire stykk store søtpoteter og lag tynne skiver på raspern. Bruk olje i panna og friter alle skivene i 2 minutter hver, før tørkes på papir i en liten halvtime.

7. Sopp ala Børge
- Fire store portabello-sopper skrelles. Olje, fersk koriander, pepper og aromat-krydder som marinade. Gni soppene på utsiden og "innsiden". Legg i ildfast form, bitteliten dæsj kryddersmør i "sentrum" av soppen og legg en skive med Leicester-ost oppå.
Gratiner i ovnen i 10-12 minutter. EPISK GODT.

Litt hjemmelaget focaccia til og du har episk tapas-måltid.

Forutenom hvitløksdressingen og kyllingklubblårene, begynte jeg med alt i dag. Totalt tok det meg tre flotte timer, siden jeg mirakuløst nok klarte å planlegge meg gjennom prosessen.

Det er fantastisk digg å være på kjøkkenet :)
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Matprat

Post by ingen87 »

Hmm mulig det er litt lokale variasjoner der. Men har et veldig godt minne fra Ås at jeg og min Trønderske kompis vartet opp med pannekaker med flesk og sukker og serverte til blant annet en fra Tønsberg og Sarpsborg og begge synes det var like sært :p

Jeg vartet idag opp med kongen over alle lørdagsretter; risengrynsgraut! En særdeles undervurdert rett som jeg lett hadde satt på ei topp fem liste.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

Poteten, jeg er litt skuffet over din beskrivelse. På enhver tapastilstelning så er det viktig å servere rikelig med drikke.

Hva slags vin/øl serverte du? :geeku
@liverglimt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Matprat

Post by poteten »

Siden paret hadde med seg en 1-åring, og min samboer er gravid i 35. uke, så blir det dårlig med alkohol.

Ideelt ville jeg servert en god rødvin, samt litt god øl, type Hobgoblin.

Men det ble sjampagnebrus ;)
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Matprat

Post by Boombadila »

Maten står i ovnen nå.

Her blir det pannekaker, bacon og Hooper`s Ginger Brew. Superb godt!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Matprat

Post by Boombadila »

Doubletap! 8)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Matprat

Post by liverglimt »

Skal ikke kimse av en god champis. :LFC

Neste gang du skal servere tapas og har med litt kjøttretter så skal du kjøpe en flaske Protos Roble fra Ribera del Duero. Den kan også drikkes til en skikkelig kjøttrett, men slutt med masse saus. Det ødelegger for vinen!
@liverglimt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Matprat

Post by poteten »

Serverer aldri saus til tapas ;)
Post Reply