Vel talt-tråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

Cheese Smirnoff wrote:Kan du vise til hvilken regel de konkret har brutt?
Lik det eller ikke lik det, men den paragrafen du siterer lengre opp gir IOC en blankofullmakt til å vurdere hva som er brudd på regler, og hva som ikke er.

Dette er samme problemstilling som vi ser i forbindelse med mesterskap i fotball, i forbindelse med formel-1(hvor et privat selskap eier de komersielle rettighetene), og gir seg også utslag i andre idretter.


Kort fortalt, i det øyeblikket vi blir med i OL, så har vi faktisk godkjent at disse gjelder for oss og. Da hjelper det ikke å spille butthurt når vi faktisk får påpakning. Synd trist leit, men slik er det bare.

Om det derimot burde være slik, det er en helt annen debatt, og den er dere godt i gang med.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Boombadila wrote: Lik det eller ikke lik det, men den paragrafen du siterer lengre opp gir IOC en blankofullmakt til å vurdere hva som er brudd på regler, og hva som ikke er.
Hvis dette medfører riktighet, så; no further questions, your honor.

Da er OL død, begravet og til jord skal det bli. Hvis deltagerlandene skriver under på at det er bare IOC som vet reglene er det ikke mye Olympisk Lek å spore.
Last edited by Cheese Smirnoff on Sat Feb 15, 2014 1:12 pm, edited 1 time in total.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

Det gjør jo ikke det Bombis. Å gå med sørgebånd bryter jo ikke på noe som helst måte med det som står i charteret. De to første delene av den paragrafen det siktes til går slik jeg ser det på økonomi, det er ikke lov å publisere noe, reklamere for noe etc, i en kommersiell sammenheng. Det siste går på at det ikke skal være noen form for demonstrasjoner, så være politisk, religiøs eller rasistisk propaganda. Å gå med sørgebånd er ingen av delene og bryter ikke med charteret. Det å nekte noen å gå med sørgebånd etter slike hendelser bryter derimot med den olympiske ide og det er for meg et problem. Mulig derfor jeg ikke følger med noe særlig på OL denne gang, jeg som vanligvis sluker alt.

Så igjen, ser ikke at IOC har noen blankofullmakt til å nekte dette. I charteret slik som det er skrevet nå så har de mulighet til det aller meste, men ikke dette. Det vet de nok selv også og det var vel derfor de ikke kunne si annet en at de ikke likte det. De hadde ikke mulighet til å gjøre noe mer med det fordi at det ikke var brudd på noen regler.

EDIT: Mulig vi må definere hva det å gå med sørgebånd er? I mine øyne så er det en måte å vise empati og sorg over at noen man kjenner har mistet noen som står man nær, eller at man selv har gjort det. Dette er i mine øyne ingen markering av noe og det er heller ingen publisering. Så definisjonen av hva det å gå med sørgebånd er vil jo være avgjørende for om det er brudd på regelverket eller ikke. Hvis man velger å definere dette på en slik måte at dette bryter med charteret, ja da bryter jo charteret med den olympiske ide.

Jeg var fra før negativ mot et Oslo-OL. Er jeg det fortsatt, ja takke meg fan for det. Å ha hit en gjeng som totalt mangler gangsyn og skal parre det med norsk idrett som behandlet Tromsø og Nord-Norge som dritt, det er for meg totalt uaktuellt.

Dessverre så lever vi i et samfunn som hardner til og empati medfølelse, raushet med mer forsvinner mer og mer. En skummel utvikling synes jeg ikke bare innenfor idretten.
Tippeliga 2015
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Sulliken »

Hvis dere prøver å roe ned indignasjonen litt..

Et sørgebånd KAN, jeg gjentar, KAN brukes i politisk øyemed. Tenk nå litt etter. Jeg mener.. Hvis IOC sier det er helt greit med sørgebåndene til skijentene våre, så gir det jo en voldsom presedens. Eksemplet til Loco er helt legitimt. Senere en gang når nevøen eller andre slakninger til den nylig avdøde diktatoren i langtvekkistan vil gå med sørgebånd.. Kan IOC nekte dem?

Har dere LEST linken til locoen litt over?
Hvis ikke:
http://www.nrk.no/ytring/primadonnaland ... 1.11538680
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Sulliken wrote:Senere en gang når nevøen eller andre slakninger til den nylig avdøde diktatoren i langtvekkistan vil gå med sørgebånd.. Kan IOC nekte dem?
Bør IOC nekte dem? Hvorfor er det verre å markere døden til en slektning/treningskamerat enn kona til IOC-presidenten?
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

Jeg ser ikke at et sørgebånd noen gang kan bli en politisk markering så lenge det begrenses til de som er nært relatert. I eksempelet som her er brukt så mener jeg ikke at det heller er en politisk markering så lenge som de er i slekt. Ting blir som man gjør det til og man kan tviste å vri det til så mangt, men da er man jo der som jeg sier at man er på vei. Det er lite toleranse rundt oss og et OL som egentlig burde sørge for det motsatte gjør ikke det. Da er idretten inne på veier som gjør de like smålige og intolerante som enkelte av de despotene som her henvises til. Igjen, jeg mener fortsatt at det i reglementet ikke er grunnlag for å sanksjonere mot bruken av sørgebånd med mindre man definerer det som en politisk markering noe det definintivt ikke er. Tror dette får bli siste ord fra meg i denne saken, vi er visst grunnlegende uenige om hva det innebærer å dra på seg et sørgebånd og da kan vi jo heller ikke komme til noen form for enighet i debatten.
Tippeliga 2015
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Sulliken »

Poenget er at hvis man åpner døren for sørgebånd vil presedensen gjøre at "hvem som helst" kan sørgemarkere. Det KOMMER det til å bli brukt politisk. Å tro noe annet er bare naivt. Sorry.

Nå ble det ingen sanksjoner, bare en diskret påminnelse i det stille. IOC var ikke ute etter å gjøre noen stor sak av dette.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

Var herlig å se Cardiff - Wigan i dag et minutts stillhet før kamp og sørgebånd på spillerne. Sørgebånd blir vel aldri politisk, uansett hva dere sier.
Tippeliga 2015
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

Cheese Smirnoff wrote:
Boombadila wrote: Lik det eller ikke lik det, men den paragrafen du siterer lengre opp gir IOC en blankofullmakt til å vurdere hva som er brudd på regler, og hva som ikke er.
Hvis dette medfører riktighet, så; no further questions, your honor.

Da er OL død, begravet og til jord skal det bli. Hvis deltagerlandene skriver under på at det er bare IOC som vet reglene er det ikke mye Olympisk Lek å spore.
Det folk skriver under, kan på mange måter sammenlignes ved veilovens paragraf 3:
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Så kan du spørre, hva er aktsom? Vil aktsom være det samme uansett situasjon? Det er sikkert en mengde flere muligheter, men bunnlinja er, i motsetning til i rettsystemet hvor det er en rettsal som tolker detter, så blir dette tolket av de høye herrer i IOC. Og de høye herrer i IOC står helt fint til å vekte det de ønsker selv, på den måten de selv ønsker det. At dette medfører at man ikke vil tillatte bruk av sørgebånd fordi en "relativt" ukjent person som tilfeldigvis var i slekt med utøverene, så er det helt opp til IOC.

Så kan man sikkert skrike og hyle om dette i Norge, men vi snakker her om en person. Skal vi også ha sørgebånd for alle de som dør av sult i afrika? Alle terrorister som usa har drept? Hvor går egentlig grensa når vi først tillatter det?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Sulliken »

Videre.
Med alle utøvere og støtteapparat så er det SYKT mange mennesker i sving, og det er garantert flere utøvere/trenere/smørere/etcetc enn Astrid Uhrenholdt Jacobsen som har mistet nære og kjære i OL-perioden. Skulle alle disse også markere, hadde det blitt sørgemarkering fra en eller annen hele tiden.

OL= Olympiske LEKER, man skal fokusere på moroa med konkurranser, samhold utøverne i mellom og ikke minst idrettsgleden. Man skal ikke fokusere på sorg.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

Å vi skjønner ikke hvorfor dere har så vanskelig for å forstå. Sørgebånd har vært nyttet innenfor idretten i en manssalder og i verdens største sport FOTBALL, er det kutyme for dette. Der er det ingen som hyler, ikke engang FIFA. Hvem forstyrrer det om noen går med sørgebånd, og om absolutt alle gjorde det så forstyrrer det fortsatt ingen. Skal det bare være glede innenfor idretten, hva med de som ikke oppnår målene sine... Det vil kun forstyrre noen at noen går med sørgebånd i det øyeblikket man går ut og annonserer hvorfor man går med sørgebånd og da, men først da blir dette en markering som jeg mener bryter med reglementet. I det tilfellet her så visste vi alle hvorfor de norske løperne gikk med sørgebånd men ingen i den norske leiren gikk ut og proklamerte hvorfor man gjorde det. Vel i alle fall hvis vi ser bort fra det takket som Urenholdt Jacobsen tweetet. Hvis for eksempel Kinas curlinglag kom på banen i sin neste kamp med sørgebånd og du ikke visste årsaken, hadde det da plaget noen? Nei selvfølgelig ikke, men de hadde likevel fått vist respekt for en av sine og de det gjaldt hadde også sett og vist å sette pris på gesten. Dette handler for meg om evne til og vise empati og medmenneskelighet, noe som også vil være i god olympisk ånd. Ikke vil IOC eller noen andre hverken tjene eller tape penger på dette, så jeg ser virkelig ikke problemet. Jeg fatter dog fortsatt ikke hvordan dere kan se det...
Tippeliga 2015
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Wendigo »

Her var det blitt så mye kategorisk ytterpunktsargumentasjon at det minner om kommentarfeltene i avisene. Ikke beskyld folk for å ikke forstå, vi ser hva dere sier, vi er bare uenige.

Jeg skjønner ikke hvorfor DET skal være vanskelig å forstå...
(sorry, måtte bare)
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by ingen87 »

Hvis Vladimir Putin hadde dødd, brått under OL. Ville da IOC vært imot all markering? Skulle likt å sett at Heiberg hadde ben nok i nesa til å si at det ikke skulle være noen "sorgmarkering"..
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Kesseboy »

Er det problematisk å forstå at sakens kjerne er at IOC sjøl skal bestemme hva slags markeringer som skal finne sted, og når?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Sulliken »

Nei.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Okay, okay, okay. Nå er debattnivået dårlig her, da må jeg inn for å Christian Tybring-Gjeddifisere diskusjonen! Denne går til dere som er uenig med meg:

>>>Imsert mer eller mindre morsom CTG-meme her<<<
Last edited by Kesseboy on Sun Feb 16, 2014 11:46 pm, edited 1 time in total.
Reason: Fjernet meme da jeg føler usikker på jussen i denne sammenhengen, samt om det gavner diskusjonen noe særlig ...
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Kesseboy wrote:Er det problematisk å forstå at sakens kjerne er at IOC sjøl skal bestemme hva slags markeringer som skal finne sted, og når?
Det er ganske presist sakens kjerne ja, og hadde det ikke vært for at IOC er et organ det kan stilles meget velbegrunnede spørsmål ved, så tror jeg de fleste vil tenke at det er en fornuftig ordning at markeringer av ulike slag må forhåndsgodkjennes.

Det referers flere ganger til fotballen, men det er faktisk ikke annerledes der. Det skjer ingenting på en fotballbane hverken av sørgebånd eller stillhet som ikke er forhåndsklarert med arrangerende klubb, senest på sikkerhetsmøtet før kampen, med forbundsrepresentanten til stede. Det gjelder også for supporternes markeringer, de som har drevet med TIFO i regi av Horden eller Glis kan bekrefte dette. De ganger noen forsøker seg med markeringer som ikke er forhåndsklarert, blir konsekvensene just presis de samme som i OL; en påminnelse om reglene dersom det er av "uskyldig" art, og utestengelse og straff dersom det er mer alvorlig.
Last edited by Los-Loco on Mon Feb 17, 2014 7:46 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Vel talt-tråden

Post by Larsen »

Los-Loco wrote:
Hva hvis det skulle skje at Uzbekistans president/diktator Islam Karimov skulle dø, og at Artem Voronov som konkurrerer i alpint for Uzbekistan ville markere dette med sørgebånd? Ikke greit? Enn hvis de var i slekt?
Hmm, den biten ble plutselig aktuell.

"..Den internasjonale olympiske komité (IOK) har avslått en forespørsel fra ukrainske utøvere om å få bruke sørgebånd i OL-konkurranser.
De ønsket å gjøre det av respekt for de minst 25 menneskene som har mistet livet i opptøyene i Kiev de siste dagene, melder nettstedet R-sport..."

Link:
http://www.vg.no/sport/ol-2014/artikkel ... d=10129758
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Tipper at IOC er rimelig happy nå med at de faktisk påpekte Norges sørgebandbruk som regelbrudd, ellers kunne denne saken vært lei å hanskes med.

Ingen trenger å mistenke meg for verken å være ufølsom overfor de døde ukrainerne (jeg har forøvrig mange ukrainske venner) eller å ha særlig sympati med dagens regime i Ukraina. Men at en sørgebåndbruk i denne situasjonen ville være å anse som en politisk markering, det håper jeg få har vanskeligheter med å se. Og det på tross av at ofrene i Ukraina strengt tatt bør æres mer enn Jakobsens bror.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Kesseboy »

IOC har helt sikkert regelverket på sin side, men regelverket og IOC er helt på trynet.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Meget mulig, men jeg tror få om noen er tjent med at OL gjøres til arena for politiske markeringer for eller imot den ene siden i en begynnende borgerkrig.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Vel talt-tråden

Post by bjornage »

Nei, man kunne jo risikere å støte noen vekk fra McDonalds-reklamene.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Ville Lehtinen »

Cheese Smirnoff wrote:Okay, okay, okay. Nå er debattnivået dårlig her, da må jeg inn for å Christian Tybring-Gjeddifisere diskusjonen! Denne går til dere som er uenig med meg:

>>>Imsert mer eller mindre morsom CTG-meme her<<<
Er moderatorene redd for Tybring Gjedde i fiseringen?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Sulliken »

Larsen wrote:"..Den internasjonale olympiske komité (IOK) har avslått en forespørsel fra ukrainske utøvere om å få bruke sørgebånd i OL-konkurranser.
De ønsket å gjøre det av respekt for de minst 25 menneskene som har mistet livet i opptøyene i Kiev de siste dagene, melder nettstedet R-sport..."
Los-Loco wrote:Tipper at IOC er rimelig happy nå med at de faktisk påpekte Norges sørgebandbruk som regelbrudd, ellers kunne denne saken vært lei å hanskes med. (...) Men at en sørgebåndbruk i denne situasjonen ville være å anse som en politisk markering, det håper jeg få har vanskeligheter med å se.
Sulliken wrote:Poenget er at hvis man åpner døren for sørgebånd vil presedensen gjøre at "hvem som helst" kan sørgemarkere. Det KOMMER det til å bli brukt politisk. Å tro noe annet er bare naiv.
Game, Set and Match!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Wendigo »

Spurs spiller Europa league i Ukraina idag. det var sørgemarkerimg før kampen.

Game, set, and BS called out for what it is.
Post Reply