Vel talt-tråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Ingebrigt Steen Jensen får sagt det:

http://www.vg.no/sport/ol-2014/artikkel ... d=10129317
- Har Heiberg et poeng midt i all galskapen? spør Ingebrigt Steen Jensen.

- Alle kan vi være enige om at IOC er en merkverdig forsamling. De legger sine olympiske leker til de underligste steder (trolig mot god betaling), de er en gjeng med gamle gubber og har mistet så godt som all bakkekontakt. Derfor er de en takknemlig skyteskive for selvrettferdige nordmenn som reagerer med moralsk avsky flere ganger pr dag nå: At langrennsjentene brøt reglementet da de gikk med sørgebånd. At Martin Johnsrud Sundby kom over i feil løype i innspurten og kunne vært disket, skriver Steen Jensen før han kommer med sin konklusjon:

- Man kan vel mene hva man vil om sørgebåndreglementet, men det står altså svart på hvitt at OL skal være uten slike markeringer. At IOC da henstiller til norske utøvere om å ikke gjøre det om igjen, er neppe et bevis på at de er totalt på bærtur. Det er ingen som har nektet noen å sørge, holde rundt hverandre, ta vare på hverandre eller noen av de gripende reaksjonene og uttrykk for støtte vi fikk se etter jentenes duathlon; det avsindige er at IOC oppfordrer jentene til å følge regelverket neste gang. Dette får det selvrettferdige Norge til å blåse seg opp til de helt store høyer. Å bryte reglene (hvor merkelig de enn måte være) er ikke upassende så lenge det er nordmenn som gjør det. Å påpeke at reglene er blitt brutt og be om at de respekteres ved neste anledning, det er derimot upassende. Ja verre enn som så, det er et angrep på alt som er storslått, norsk og dermed best i verden.
Meget godt poengtert. Har frustrert meg over det samme, godt at folk med større gjennomslagskraft enn lille meg får uttrykt det!

Med 2800 utøvere og et støtteapparat på det mangedobbelte, så er det selvsagt mange som mister nære og kjære i løpet av to uker med OL. Å eksponere sorg (eller for den del andre budskap av kommersiell, privat, religiøs eller politisk art) er selvsagt fristende når man når ut til millioner av seere. Det regelverket er kan hende ikke så dumt når man først tenker seg om.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg ser ikke helt sammenhengen med å ha en svart, tynn stripe på armen og å ha reklame på drakt eller utstyr. Jeg tror ikke det er veldig forstyrrende for nordmenn som ser OL hvis en koreaner har et sørgebånd på armen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Vel talt-tråden

Post by liverglimt »

I verdens mest populære sport, fotball så brukes sørgebånd utallige ganger igjennom en sesong eller mesterskap. Selvsagt ikke OL for der er det bare for amatører. Ehhh... hva er en amatør?

IOC har utspilt sin rolle og OL er etter mitt syn klart for nedlegging. De legger mesterskap til de mest tullete plasser i verden. Bryr seg katta om hva som skjer før eller etter OL bare de kan si: the best games ever...
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Som Steen Jensen skriver; det er mye man kan kritisere IOC for, og det er meget mulig de har utspilt sin rolle. Men det er å blande kortene å henvise til disse tingene for å forsvare at Norge faktisk brøt et regelverk som både var kjent for alle på forhånd og som heller ingen hadde protestert mot på forhånd. Og det var jo heller ikke akkurat medaljefratakelse som var aktuelt, bare en påminnelse om regelverket og en henstilling om å følge det.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg har enda ikke funnet noe i OL-reglementet som sier at en svart stripe på armen er ulovlig, og jeg ser ingen grunn til at det skulle være det. Jeg tror det er kun IOC som er interessert i å håndheve noe så vagt og uproblematisk.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... vvpG9OMOWg
Sørgebånd-saken er ikke så vanskelig. IOC skal ha kontroll med all eksponering under OL - til fordel for seg selv. Det står i IOCs regler. Hvis det er OK med sørgebånd, ville det ha blitt mange rare markeringer som ville ha konkurrert med IOCs eget opplegg. Så saken er ikke vanskelig, bare klønete håndtert og virkelighetsfjernt, i likhet med mange andre IOC-beslutninger.

IOC er et privat firma i Lausanne i Sveits hvis formål er å tjene penger, og det er for så vidt greit nok. Men OL har utspilt sin rolle.
Mistet kontakten med virkeligheten

Vi har Birken, Finnmarksløpet, Grenserittet, KM, NM, EM, VM, World Cup i diverse grener, Tour de Ski, Tour de France, X-Games etc etc. Det burde være inspirasjon nok for å drive idrett.

OL er 98 øvelser og 15 verdensmesterskap arrangert samtidig innenfor en tidsramme på 14 dager. Det er simpelthen vanvittig.

La IOC holde på med sine 7000 sider med regler, og la deres medlemmer kose seg på ulike staters bekostning. IOC ser ut til ha mistet kontakten med virkeligheten.

Fortsetter de slik vil det ramle sammen av seg selv, og sørgebåndene kan flyttes til Sveits – det var moro så lenge det varte.

En og annen frynsete stat vil sikkert også har OL i fremtiden, men det blir stater som trenger å polere sitt ytre, og stater der man ikke spør folket om pengebruk.
Et sirkus

OSLO 2022 er for øvrig blitt en markedsføringsorganisasjon for OL. De bruker 12 millioner kroner på å få Norge med på dette sirkuset, med begrunnelser som forlengst er avvist i internasjonal forskning, som de enten ikke har lest eller ikke tror på, da egen synsing åpenbart er best.

Innen 14. mars skal Norges Idrettsforbund sende søknad om OL til IOC. Men uten at finansieringen er i orden i form av en ubegrenset statsgaranti. I seg selv en merkverdig prosedyre.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Det er da aldeles merkverdig at det ikke går an å holde en diskusjon på dette uten at alle, selv ringrevdebattanter som Liverglimt, tyr til ad-hominem argumentasjon og brønnpissing. Ja, alle er enige i at IOC har tvilsomme sider. Men hva har nå det med saken å gjøre da?

OL-charteret er tindrende tydelig på dette:
50 Advertising, Demonstrations, Propaganda*
1. The IOC Executive Board determines the principles and conditions under which any
form of advertising or other publicity may be authorised.
2. No form of advertising or other publicity shall be allowed in and above the stadia, venues and other competition areas which are considered as part of the Olympic sites. Commercial installations and advertising signs shall not be allowed in the stadia, venues or other sports grounds.
3. No kind of demonstration or political, religious or racial propaganda is permitted in any Olympic sites, venues or other areas.
http://www.olympic.org/Documents/olympic_charter_en.pdf

Javel, så er det en tulleregel. Likevel har Norge valgt å stille opp i OL, og ettersom det er en høyst frivillig greie så bør det også forventes at man forsøker å etterleve reglene.

Sørgebånd under et løp anses neppe som noen grov overtredelse, og fikk heller ingen streng reaksjon. Men hva er det som feiler oss nordmenn som ikke klarer å innse at dette teknisk var et regelbrudd, og at det følgelig er forventelig med en påtale? Istedet blåser vi oss opp i ekstrem selvrettferdighet og tar mannen i knehøyde med knottene først, og påpeker alle feil og svakheter ved IOC. Betyr det at alle andre regler i OL-Charteret kan settes til side av alle nasjoner etter eget forgodtbefinnende?
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Vel talt-tråden

Post by liverglimt »

Det er argumentasjonen og utførelsen av den som får mange av oss til å klikke og bli tilnærmet usaklig.

Selv har jeg gått fra å notere meg hver eneste medalje og tippe utfall til og bli totalt likegyldig. Hvorfor? Såre enkelt, OL utløser så mange negative vibrasjoner i kroppen min at jeg tilter... :?
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by ingen87 »

Èn ting er nå at IOC reagerer på bruken av sorgebånd, men en annen ting er å lage en så ufattelig stor sak av det. Vet ikke om det er media, Norge eller IOC som er synderen. En liten "hey slutt med det tullet" inne bak i kulissene har vært mer enn nok.

Akkurat der føler jeg at Heiberg må ta sin delen av skylda, for han har latt seg intervjue og pratet som ei kaklehøne om arrogante nordmenn, om hvor ille dette var i henhold til regelverket osv..

Det blir som å henge ut en fotballspiller i media pga feil innkast. Ja det er et regelbrudd, nei det er ikke noe å blåse opp.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Wendigo »

Er vel også nærmest der at jeg synes det er bare å legge ned hele driten.

Regelverk har ikke bare med bokstavtro tolking å gjøre (og det kan faktisk argumenteres for at sørgebånd havner langt utenfor den paragrafen som siteres høyere opp); men også om hvordan man praktiserer og hvordan man ser det større bildet.

Håndteringen her vitner om total mangel på gangsyn av en organisasjon som ikke har hatt bakkekontakt på 50 år.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

50 Advertising, Demonstrations, Propaganda*
1. The IOC Executive Board determines the principles and conditions under which any
form of advertising or other publicity may be authorised.
2. No form of advertising or other publicity shall be allowed in and above the stadia, venues and other competition areas which are considered as part of the Olympic sites. Commercial installations and advertising signs shall not be allowed in the stadia, venues or other sports grounds.
3. No kind of demonstration or political, religious or racial propaganda is permitted in any Olympic sites, venues or other areas.
Er sørgenbånd reklame, demonstasjon eller politisk/religiøs/rasemessig propaganda? Man skal være veldig oppfinnsom og/eller umenneskelig hvis man mener at ei svart stripe rundt arma er noen av delene. Hva med Tysklands regnbuefargede OL-uniform? Det stråler jo glede, og er et indirekte uttrykk for homofil "propaganda". Men selv ikke IOC vil forby fargekombinasjoner, håper jeg.

Hvis IOC vil gjøre enkelte følelser forbudt i OL, et mesterskap som vel først og fremst handler om følelser for tilskuerne, så må det vel bli forbudt å gråte på TV etter et dårlig løp? IOC er langt, langt ute i denne saken, og det handler selvfølgelig ikke om Norge eller "nordmenns overlegenhet" eller annet sprøyt.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

I tillegg så ble det flagget på halv stang under sommer-ol når Samaranchs kone gikk bort, men det var vel ikke brudd på det samme regelverket? Jeg klarer heller ikke å se at det å gå med sørgebånd var brudd på charteret i den form som det fremstår. Det å nekte å vise sorg på en slik måte står vel heller ikke i den olympiske ånd? Takke meg fan til fotballen hvis det skal være på denne måten, der er det titt og ofte både 1.min stillhet og spillere som spiller med sørgebånd uten at det legger noen demper på gleden. Ikke tror jeg noen taper penger på det heller, som vel er det IOC er redd for.
Tippeliga 2015
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Vel talt-tråden

Post by Larsen »

liverglimt wrote:
Selv har jeg gått fra å notere meg hver eneste medalje og tippe utfall til og bli totalt likegyldig. Hvorfor? Såre enkelt, OL utløser så mange negative vibrasjoner i kroppen min at jeg tilter... :?
Jeg har det desverre langt på vei på samme måte. I kraft av jeg er student for tiden har jeg anledning til å følge godt med om jeg vil det, men jeg klarer ikke å få opp noe i nærheten av entusiasmen jeg kan huske fra tidligere.

Grunnene er flere:
-Skepsis til hvorvidt deltakerne er rene.
-Pampeveldet med alt det innebærer.
-Ol-prosessen i Norge.

Når det da dukker opp en slik sak kan det fort bli vanskelig å holde seg saklig. En ting er hva reglementet sier, en annen ting er hva hensikten med det samme reglementet er. Er virkelig et sørgebind noe man må bruke energi på?
Enda mer tullete blir det når, som FSHelgeland skriver, at de selv finner det passende med sorgreaksjoner.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

ingen87 wrote:Èn ting er nå at IOC reagerer på bruken av sorgebånd, men en annen ting er å lage en så ufattelig stor sak av det. Vet ikke om det er media, Norge eller IOC som er synderen. En liten "hey slutt med det tullet" inne bak i kulissene har vært mer enn nok.

Akkurat der føler jeg at Heiberg må ta sin delen av skylda, for han har latt seg intervjue og pratet som ei kaklehøne om arrogante nordmenn, om hvor ille dette var i henhold til regelverket osv..

Det blir som å henge ut en fotballspiller i media pga feil innkast. Ja det er et regelbrudd, nei det er ikke noe å blåse opp.
Nå var det vel strengt tatt norske medier, og det norske folks reaksjoner, som gjorde at dette ble en stor sak. Så langt meg bekjent har ikke denne saken vært nevneverdig omtalt (om i det hele tatt) i utenlandske medier. At Heiberg kalte nordmenn arrogante var ikke rettet mot at vi tillot oss å gå med sørgebånd, men at vi ble så forferdelig selvrettferdige og oppesne når det ble påpekt at dette ikke var ønskelig.

I tillegg så ble det flagget på halv stang under sommer-ol når Samaranchs kone gikk bort, men det var vel ikke brudd på det samme regelverket?
Nei, det var helt i tråd med OL-charterets paragraf 50 punkt 1: "The IOC Executive Board determines the principles and conditions under which any form of advertising or other publicity may be authorised."

Man kan mene just presis hva man vil om forskjellen på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker i denne sammenhengen, og gudene skal vite at jeg ikke er noen stor Samaranch-fan(!!!), men vær saklige da folkens. Flaggingen hadde klarering i IOC på forhånd, sørgebåndene hadde det ikke. End of story.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Wendigo »

Los-Loco wrote:...

men vær saklige da folkens. Flaggingen hadde klarering i IOC på forhånd, sørgebåndene hadde det ikke. End of story.
Det er langt fra end of story, det bare beviser dobbeltmoralen. Og å påpeke dobbeltmoral må være lov uten at det skal bli kalt usaklig. Å påpeke noe som er totalt urimelig må være lov uten at det skal bli kalt usaklig.

Selv om man legger til grunn IOCs fortolkning av reglene betyr ikke det at det eneste valget man har er å dra ned buksen og bøye seg framover.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

Det er vel samme dobbeltmoralen som du finner i FOM, og som du jo har akseptert når du stiller opp i OL...

Hadde det vært tak i Norge, så hadde man jo sagt just presis fuck of til IOC og funnet på noe bedre å bruke ressursene på.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Vel talt-tråden

Post by bjornage »

IOC og FIFA, hvem er mest korrupt? Dersom det gubbeveldet får boltre seg med et OL i norge vet jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere. Jeg var mot OL i Tromsø og etter den latterlige behandlingen de fikk har jeg bare blitt enda mer mot et OL i Oslo. OL handler knapt om idrett lengre. Vi har vel bedre ting å bruke hundrevis av milliarder på enn å gi dem til IOC for at de skal gjøre Oslo om til en gigantisk McDonalds og Coca-Cola-reklame.

Derfor får jeg bare uendelig mer respekt for en som Terje Håkonsen. Som har "ofret" utallige millioner kroner i inntekt og sikkert enda flere OL-medaljer på sin langvarige og enda aktuelle boikott. Verdens beste snowboarder som kunne lagt verden for sine føtter i en ny OL-gren men heller viste dem fingeren.

Håper flere gjør det samme. http://www.tv2.no/a/5273918#.UvztvPl5Mqc
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Les, og prøv, prøv å se det fra andre lands synsvinkel:

http://www.nrk.no/ytring/primadonnaland ... 1.11538680

Og som det korrekt påpekes i kommentarfeltet:
IOC har da ikke offentlig levert denne meldingen til den norske troppen. Det er nordmennene som har valgt å offentliggjøre dette og lage en svær sak ut av det. Det er én ung utøver som gikk ut og klagde på Instagram når hun fikk samme beskjed for å støtte Sarah Burke, men laget hennes og Canadas representanter har ikke laget noe kvalme ut av IOCs påminnelse. Det gjorde derimot vi.
Hva hvis det skulle skje at Uzbekistans president/diktator Islam Karimov skulle dø, og at Artem Voronov som konkurrerer i alpint for Uzbekistan ville markere dette med sørgebånd? Ikke greit? Enn hvis de var i slekt?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Los-Loco wrote:At Heiberg kalte nordmenn arrogante var ikke rettet mot at vi tillot oss å gå med sørgebånd, men at vi ble så forferdelig selvrettferdige og oppesne når det ble påpekt at dette ikke var ønskelig.
Men det var det Ingebrigt Steen-Jensen hadde som poeng i artikkelen som startet denne diskusjonen.

Og å sammenligne Jacobsens bror og landslagets treningskamerat med en diktator er vel ikke innenfor saklighetens grenser heller. Såvidt meg bekjent hadde førstnevnte verken noen offentlig kjent religiøs, politisk eller rasemessig tilknytning.

Forhåpentligvis har det norske folk fått nok av Heiberg og IOC, slik at Oslo-OL blir en umulighet fra nå av.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

Ja Locon, hva sier utlendingene? Som for eksempel svenskene... må også få lov til å si at selv om vi ikke er enige med deg så er vi ikke av den grunn usaklige. Selv om vi ikke tolker reglementet på samme måte som deg så er vi fortsatt ikke usaklige. Tror derimot at både vi og IOC hadde kommet lengre med litt god gammeldags folkeskikk. Da hadde dette ikke vært noe problem og sørgebånd hadde vært en selvfølge.

http://www.expressen.se/sport/kronikore ... sligt-iok/

Denne er også verdt å lese:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 8323885.ab
Tippeliga 2015
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Vel talt-tråden

Post by liverglimt »

@liverglimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

Det var den liker-knappen...
Tippeliga 2015
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Sulliken »

Jeg er nå enig med Locoen.

Norge godtok reglementet ved å delta. Når nordmenn bryter disse reglene, må de faen meg tåle at arrangør påpeker det uten å komme hylende til media om det.

Men enn så lenge er reglene slik de er og er til for å følges. Hvilke regler Fifa og andre måtte ha er faktisk totalt irrelevant, da de ikke gjelder i OL, og i allefall ikke i vinterOL.

Så kan man heller diskutere om reglene kanskje burde endres til neste OL.

My 50 cents
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Kan du vise til hvilken regel de konkret har brutt?
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Vel talt-tråden

Post by FSHelgeland »

men så mener vi jo at bruken av sørgebånd ikke er et brudd på reglene slik som de er skrevet i dag.

Føler for å sitere Cheese Smirnoff
Er sørgenbånd reklame, demonstasjon eller politisk/religiøs/rasemessig propaganda? Man skal være veldig oppfinnsom og/eller umenneskelig hvis man mener at ei svart stripe rundt arma er noen av delene. Hva med Tysklands regnbuefargede OL-uniform? Det stråler jo glede, og er et indirekte uttrykk for homofil "propaganda". Men selv ikke IOC vil forby fargekombinasjoner, håper jeg.
Føler også for å sitere en artikkel på rbnett http://www.rbnett.no/meninger/article9124327.ece
Den olympiske idé er tuftet på at man skal ivareta den menneskelige verdigheten. OL skal være arena for at idretten skal bidra til gjensidig forståelse og vennskap mellom utøverne og mellom nasjonene.

Langrennskvinnenes sørgebånd var ingen politisk markering eller protest mot et regime, men et symbol for å vise hverandre og omverdenen at langrennsleiren var i djup sorg. På samme måte som det norske landslaget i fotball markerte ved å spille med sørgebånd mot Irland for å minnes fotballtreneren Knut Torbjørn Eggen. IOC og olympiske leker er pompøst nok, rigid nok og gjennomregulert nok uten at man også skal ta fra deltakerne anledningen til å være mennesker i sorg eller glede.
Hvis det faktisk er slik at dere mener å lese ut av charteret at det å nytte sørgebånd er et brudd på dette charteret, da har man et problem da dette både i mine og andres øyne definitivt bryter med den olympiske ide. Er man tjent med at man har et OL-Charter som bryter med hele OL's grunnide?
Tippeliga 2015
Post Reply