Om forsvaret og juss

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Om forsvaret og juss

Post by Boombadila »

I forbindelse med alle disse voldtektene i Oslo den siste tiden, så er det enkelte som har tatt til orde for å sette inn forsvaret som ordensvakt for å hindre voldtekter.

Hvorvidt dette er en god tanke skal vi ikke si noe om her, men det jeg lurer på er hvordan jussen ser ut. Vi har jo i utgangspunktet Heimevernsloven, samt bistandsinstruksen som setter visse grenser for hva forsvaret kan gi av hjelp(i fredstid vel å merke), men ut over dette så lurer jeg på om noen kan fortelle meg hva grensene er, og hvordan man evnt. kunne ha brukt militæret. Jeg regner med at all evntuell bistand må ta utgangspunktet sitt i grunnlovens §99, men hvordan kan denne forståes?
Ingen maa fængslig anholdes, uden i lovbestemt Tilfælde og paa den ved Lovene foreskrevne Maade. For ubeføiet Arrest, eller ulovligt Ophold, staa Vedkommende den Fængslede til Ansvar.

Regjeringen er ikke berettiget til militær Magts Anvendelse mod Statens Medlemmer, uden efter de i Lovgivningen bestemte Former, medmindre nogen Forsamling maatte forstyrre den offentlige Rolighed og den ikke øieblikkelig adskilles, efterat de Artikler i Landsloven, som angaa Oprør, ere den trende Gange lydelig forelæste af den civile Øvrighed.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Om forsvaret og juss

Post by Los-Loco »

Uavhengig av om dette kan gjennomføres i lovlige former eller ikke, så tror jeg det vil vekke streke reaksjoner. I Norge har vi svært lange (og gode!) tradisjoner for å trekke et sylskarpt skille mellom politi og forsvaret, selv om de to instansene samarbeider tett på mange områder.

Hvis tanken er å utnytte ressursen som de vernepliktige utgjør, så ville det vært bedre å oppfordre de frivillig til å ta oppdrag som natteravner i Oslo. Større kapasitet blant med flere natteravner kunne gitt mulighet for tilstedeværelse også på de "utrygge" stedene som parker og lignende. Tilstedeværelse av andre vil være effektiv forebygging.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Om forsvaret og juss

Post by Sulliken »

Likevel skjønner jeg ikke hva som er så riv ruskende gæærnt at Garden vokter slottsparken.

Argumentet er jo at det er politiets oppgave og det skal være skille mellom politi og Forsvar, etc.

Men da hadde vel Garden ikke noe med at vi satt noen og kosa oss med grill og pils i parken i sommer? (uten at det var fyll)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Om forsvaret og juss

Post by Boombadila »

Strengt tatt vokter ikke garden slottsparken, de vokter slottet og Kongen.

Liten forskjell, men den sier sitt om mandatet deres og hva de har mulighet til.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Om forsvaret og juss

Post by Sulliken »

og vi hadde en veldig truende oppførsel og var en risiko for kongen og skottet der vi koset oss :roll:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Om forsvaret og juss

Post by Boombadila »

ja, du vet sulliken, alle lofotværinger bør bures inn til sitt eget beste!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply