Om nakenbading og overgrep

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Om nakenbading og overgrep

Post by Los-Loco »

Alice måtte bade naken sammen med resten av troppen:

http://www.an.no/nyheter/article5810668.ece

For å ta det viktigste først; å "tvinge" noen til å gå over sine egne intimgrenser er et overgrep, enkelt og greit.

Men denne saken har vitterlig noen andre aspekter, som i full respekt for Alice og hennes grenser likevel bør kunne bemerkes.

Soldattrening handler om å sette personer i stand til å utføre ekstreme handlinger under ekstreme forhold, og adlyde ordre uavhengig av om ordren gir liten eller ingen mening for den som får den. Dette for at soldaten skal fungere under de ekstreme forhold som en krigssituasjon faktisk byr på.

Dersom Alices grenser for hva hun takler går ved nakenbading sammen med menn, så er det vel på sin plass å gjøre seg noen refleksjoner i forhold til hvordan slik grensesetting slår ut på hennes totale egenskaper som soldat. Alice trekker vel forsåvidt konklusjonen selv, og sier at hun ikke har tenkt å fortsette i Forsvaret.

Spørsmålet da blir bare hvordan det blir dersom ressonnementet til hylekoret rundt denne saken skal følges: Dersom Alice (og i likestillingens navn selvsagt også alle de guttene som syntes dette var ubehagelig) skulle ha sluppet badingen, skulle det ha skjedd helt uten konsekvenser for vurderingen av deres egnethet som soldat? Hvordan vil en intimgrense som dette gi seg utslag i for eksempel en situasjon hvor man må bruke egen kroppsvarme for å varme opp en nedkjølt person, eller hvis man blir tatt til fange av fienden (som i krigssituasjoner sjelden viser overdreven respekt for intimgrenser)?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Ville Lehtinen »

Man klarer nok å bade naken i felt hvis man skulle ende opp i strid, men er det strengt tatt nødvendig å trene på det i fredstid? Man lærer jo å skyte for å drepe i forsvaret, men alle er vel enig om at man skal øve ved å simulere det så man ikke trenger å praktisere det før det blir absolutt nødvendig.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Boombadila »

Det hadde vel strengt tatt ikke vært noe problem, om vi her hadde snakket om et oppegående befal, og latt henne få bade et annet sted.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Sven-Rune »

Selvsagt var dette et overgrep, men Los Loco setter fingeren på et betent, men viktig spørsmål!

I dag kommer det fram i en forskningsrapport som forteller at kvinner har lavest status i forsvaret. Dette kommer ikke som en overraskelse på meg, menn samtidig våkner mistanken om at man får de svarene man vil ha når man forsker! I rapporten sies det videre at kvinner som er store, sterke, kan bære tungt og gå langt blir akseptert mens de som ikke klarer dette blir "frosset" ut.

Med mine ord:De som klarer jobben de skal utføre blir godtatt, de andre ikke! Hva hvis man hadde dette som utgangspunkt for forskningen? Hvordan hadde små puslete gutter som ikke klarer det samme kommet ut i en slik undersøkelse? Jeg vet svaret!

I forsvaret blir kvinner kvotert inn rett og slett fordi de er kvinner. Unge spreke gutter diskrimineres ved opptak til befalsutdannning fordi jenter som blir "bært" gjennom opptaksuka kommer inn før dem, i kraft av sitt kjønn.

Det er ett sted i forsvaret det ikke finnes kvinner, og det er i en beredskapsavdeling med strenge fysiske krav. Disse kravene er det ingen kvinner som består.

I en evt. krig må du ha soldater som er lojale mot ledelsen og som klarer nettppp å bære tungt, gå langt samtidig som de er stridsdyktige. Av den grunn er jeg skeptisk til at personer som ikke er i stand til det, skal kvoteres inn i denne type virksomhet.

Dette høres sikkert veldig diskriminerende ut, men det er ikke min agenda. Min agenda er at de som skal inn i en slik jobb må kunne utføre det som kreves uavhengig av kjønn. For å si det sånn, gutter som ikke klarer kravene kommer heller ikke med!

For å trekke paralellen til fotballen:det er kun de som treneren vurderer som best som får spille.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Kesseboy »

Trodde vi hadde vedtatt at trøndere hadde klippekort? :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Frodo Baggins »

Sven-Rune wrote:
I en evt. krig må du ha soldater som er lojale mot ledelsen og som klarer nettppp å bære tungt, gå langt samtidig som de er stridsdyktige. Av den grunn er jeg skeptisk til at personer som ikke er i stand til det, skal kvoteres inn i denne type virksomhet.
Hvis den krigen du tenker på er noe a la Napoleons felttog mot Moskva i 1812, så er du inne på noe.
Men i dag er dette nesten helt irrelevant, hvor mye du klarer å bære over en lengre strekning, for å være en god soldat. Den teknologiske utviklingen gjør at fotsoldaten som går og går i årevis med kasser full av ammo på ryggen, er helt borte. Nå er det andre egenskaper som gjelder.

Og det finnes utallige funksjoner i forsvaret hvor ett kvikt hode er viktigere enn å være sterk.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Cheese Smirnoff »

Og i hvilken krig redder man livet ved å hoppe naken i elva for å vaske seg i skrittet?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Ville Lehtinen »

Da jeg var inne var det umotiverte tvungne gutter som var et effektivitetsproblem, ikke frivillige og ivrige jenter. Dessuten kan jeg tenke på drøssevis av jenter som både løfter tyngre vekter og springer raskere og lengre enn meg, likevel hadde jeg da ingen fysiske problemer med å gjennomføre førstegangstjenesten.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Cheese Smirnoff »

Det kan vel tenkes at denne "øvelsen" var nettopp for å øke motivasjonen til gutta.

Forøvrig håper jeg at befalet får fyken fra Forsvaret og et permanent stempel på CV'en med ordet PERVO på.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by FSHelgeland »

Skal ikke si så mye i denne debatten annet en at jeg er utrolig enig med de 2 siste talerne.
Tippeliga 2015
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Sven-Rune »

Jeg ser virkeligheten bak argumentet ditt Frodo men jeg tror du skal være klar over at her er det ikke snakk om bare høyteknologisk krigføring, men også bakkeoperasjoner som krever sin mann! -for å si det sånn.

Til cheese: Jeg vil tro at tanken bak denne badinga var at det er faktisk viktig å vaske seg både her og der når man er lenge i felt, men utførelsen var helt bak mål! Sånt befal fortjener ikke å lede andre i det hele tatt! Jeg vil sitere min gamle sjef da vi var ferdige på befalsskolen: Husk å behandle folk som folk!

Ville: Det er mulig jeg klarte å skjule budskapet mitt, men det handler om at folk må være kvalifisert ut fra hva de får til, ikke hva de har mellom bena!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by tjongs »

Snakker om at ting blir blåst ut av proporsjoner. Hva med alle guttene som måtte kle seg naken foran hun? Er det ikke noe synd i dem? Enn om det var en homofil blant guttene (av 30 stk er det vel rimelig sannsynlig), er det noe bedre for han enn for ei jente?

Selvfølgelig er det en uheldig sak, og den skulle kanskje ikke hendt, men å plassere den på forsiden av alle landets er rimelig overdrevet. Det er faktisk en fillesak i den litt større sammenhengen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Sulliken »

da jeg var inne var det enkelt: Gutta dit og jentene dit. Og i helvetesuka.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Boombadila »

Fant en fin kommentar til saken på nettet:
Den som kan forklare at det å stille opp på nakne på linje i åpent lende for å så gjennomføre turvis vask har noe med krigens krav skal få en gullmedalje.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Om nakenbading og overgrep

Post by Mariasha »

tjongs wrote:Snakker om at ting blir blåst ut av proporsjoner. Hva med alle guttene som måtte kle seg naken foran hun? Er det ikke noe synd i dem? Enn om det var en homofil blant guttene (av 30 stk er det vel rimelig sannsynlig), er det noe bedre for han enn for ei jente?
Det handler litt om det at det var 30 gutter og 2 jenter også. Det skal ikke undervurderes hvor mye det kan hjelpe å være flere om å utføre noe ubehagelig, så opplevelsen blir unektelig ikke det samme for hver av guttene og for hver av de to jentene. Man kan argumentere for at i en sånn situasjon er alle soldater, ikke gutter og jenter, men slik vil det neppe være. Kanskje i en reell krigssituasjon, men det er snakk om førstegangstjenesten her.

Når det er sagt, synes jeg hele øvelsen virker tåpelig. Jada, lær folk opp til at de må ha skikkelig felthygiene, men i en alder av 19+ år håper jeg de fleste faktisk klarer å skjønne hvordan det gjøres om man sier til noen at de kan vaske seg i ei elv. Og om de absolutt skal gjøre det i praksis, så taper man ingenting på å splitte opp kjønnene, eller for den saks skyld, la folk gå dit de vil og vaske seg. Synes for øvrig ikke en person burde kunne tvinge en annen person til å kle av seg og vaske underlivet foran 31 andre, uavhengig av om det er snakk om gutter eller jenter. Vil man skape samhold ved å la hele gjengen gjennomgå en vanskelig/ubehagelig opplevelse samlet, så kan man finne på noe annet enn underlivsvask.
Post Reply