Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 156 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by ingen87 »

Jeg tror jeg hadde ledd av han :p haha.. for en patetisk type! Tror faktisk ikke jeg hadde greid å gjort om det til noe fientlig :p
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

altså, det hadde vel tatt ca et kvarter før han var inne igjen.

I motsetning til italienske mafiabosser så kjenner jo alle ansiktet....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Politiet skal gjennomgå 60.000 timer videomateriale:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... zAAwJhTpSU

Det må snart være grunn til å spørre om ikke denne etterforskningen har tatt fullstendig av. De går jo åpent ut med at teorien om flere involverte er lagt død, og i så fall kan det virkelig ikke være grunn til å ta etterforskningen ned på et slikt detaljnivå som de driver med nå. En eller flere eventuell(e) medskyldig(e) måtte selvsagt prioriteres i etterforskningen, nær sagt til hvilken pris som helst. Men slik situasjonen er nå, grenser det nesten til det latterlige.

Hvis vi regner en gjennomsnittlig timespris på 1000,- kroner pr etterforskningstime for å gløtte igjennom disse videoene (hvilket antakelig er et alt for forsiktig anslag), så vil altså bare denne videogjennomgangen koste 60 millioner! 60 millioner!!! Og det i en sak hvor den siktede har tilstått absolutt alt, og hvor tilståelsen stemmer med alle politiets opplysninger så langt. Det framstår for meg som en totalt uforsvarlig ressursbruk.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

det er vel et forsøk på å unngå alle konspirasjonsteoretikere, ved å lage en vanntett etterforskning. Hvorvidt det er mulig er en annen sak.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by JimL »

Jeg er også imot at så inn i margen mye av våre skattepenger skal gå til å dømme/oppbevare et "menneske" jeg personlig mener ikke fortjener større utlegg enn en "human avlivning". Men det er en helt annen diskusjon, og jeg er klar over at jeg har ekstreme meninger på det feltet.

På den andre siden kan jeg forstå argumentene, de etterlatte vil vel i så stor grad som mulig ha svar på hva i allverden det egentlig er som har skjedd. Etterforskningen forsøker vel å belyse saken så godt som overhodet mulig.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

Jeg må si at jeg er litt småforundret over utviklingen i denne saken.

Altså, den siktedte vil ikke samarbeide med de nye rettspsykriaterene, hvilket er hans valg.
Dog kommer vi nå til det morsome; han skal da tvangsinnlegges, men på grunn av manglende sikkerhet skal han tvangsinnlegges i fengselet(hvilket i praksis vil si at han skal være der han er nå, bare at fengselsvaktene blir byttet ut med helsepersonell), han kan i tillegg ikke observeres 24 timer i døgnet pga avhør, forsvarsarbeide(forberedelse til rettsak) og det faktum at han sover alene, i isjolasjon og det er vel ikke kamera og mikrofon i cella siden dette krever rettsordre(såvidt jeg har forstått det regnes fengselscella som din boenhet mens du sitter der, og avlytting krever derfor rettsordre), og i tillegg skal all videoovervåkning være uten lyd...

Hvordan i all verden kan denne rapporten bli bedre enn den forrige? Skulle man ha fått en bedre rapport(et åpent spørsmål er jo om det i det hele tatt er mulig, eller om den forrige er best) burde han vel ha blitt lagt inn på dikemark, under full 24 observasjon?

Dette lukter jeg sirkus av.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

Da var tiltalen klar.
Ander Behring Breivik tiltales for terrorhandlinger og overlagt drap etter angrepene mot Utøya og Regjeringskvartalet. Statsadvokaten legger ned påstand om tvungent psykisk helsevern.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 78890.html
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Sulliken »

Tilregnelig:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-j ... d=10057049

Let the circus commence
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

Kjenner at jeg tar ferie fra oslo i den tiden, for dette gidder jeg ikke å være oppe i.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Hva kommer det av at både advokater og helsepersonell tenker at personvern og taushetsplikt ikke gjelder i ABBs tilfelle? Hva i all verden har innholdet i ABBs epikrise hos kirurgen i avisa å gjøre? Og hvorfor uttaler kirurgen seg om en pasient på denne måten til media?

http://www.dagbladet.no/2012/04/14/nyhe ... /21102430/
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

Du som vet slike ting, den forrige rapporten ble jo behandlet av en medisinsk kommisjon. Skal denne andre rapporten også behandles der, og hva skjer i så tilfelle om den blir underkjent?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Godt spørsmål.

Alle slike sakkyndigrapporter skal jo i utgangspunktet gjennom kommisjonen, men det har ikke vært noe fokus på dette rundt den siste rapporten. Skulle den siste eventuelt bli underkjent der, så er det i tilfelle mer sannsynlig at domstolen lander på utilregnelighet i sin avgjørelse.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Her er vel svaret: Den rettsmedisinske kommisjon har sett rapporten og kritiserer mangler ved den:

http://www.dagbladet.no/2012/04/26/nyhe ... /21309275/
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply