Mammutsalget

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Mammutsalget

Post by Masinga »

Er det flere enn meg som er skuffet over utvalget i årets Mammutsalg? Jeg har alltid vært bokinteressert og kan huske disse salgene tilbake til 70-tallet. Mammut startet mye tidligere enn det, men jeg kan aldri erindre et så dårlig utvalg som i år. Her er det mye "resirkulert"! Jeg har vel ikke tall på antall ganger jeg har sett Hellstrøms kokebøker bli forsøkt dumpet ut på markedet. Nå forsøker forleggerne igjen. Eller all kvinnelitteraturen, der bøkene ser ut til være laget over samme lest som "Tusen strålende soler" eller "Drageløperen" og den slags.

Nei, dette var gudsjammerlig kjedelig!
Masinga
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Mammutsalget

Post by Boombadila »

Eneste boken jeg fant ut som kunne ha et potensialle var denne: Dømmer ikke
O.H. Langeland.

Ellers var det mye tynt. Men så skal det jo sies at jeg sitter begravd i faglitteratur for tiden, og der kan jeg anbefale denne boka: http://www.akademika.no/sport-rules-and ... 0415329644
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Mammutsalget

Post by mortsto »

Synes egentlig den avisa ser ut som alltid, selv om muligens kokk/hobby/dilldall tar mer plass. Bøker jeg vurderer kjøpe; Oksanen-Stalins Kyr, Halberg-En norsk tragedie, Hansen-Definitivt hjerter ess, og Crumb-Genesis. Noen som har lest den Ambjørnsenboka forresten?
Ellers synes jeg folk bør kjøpe Innsirkling 2, Knaus 1 og Forbrytelse og Straff.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Mammutsalget

Post by Los-Loco »

Mammutsalget er blitt bare tøys. De har redusert antall titler fra 1400 til 600 (eller var det 800?), og prisene det opereres med er jo ikke salgspriser i det hele tatt.

Satt og bladde i Mammutavisen fra ARK, og det var flere titler der på bøker jeg har kjøpt på vanlig boksalg tidligere til en billigere penge enn det de nå var priset til. Ren svindel og bedrag.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Mammutsalget

Post by Masinga »

Helt enig, Los-Loco! Du får sagt det.

Selvfølgelig er det bøker her som er vel verdt å lese. Den som f.eks. ikke har lest "Hodejegerne" eller sett filmen, bør absolutt benytte sjansen nå. Det samme gjelder Dostojevskijs "Forbrytelse og straff". Det jeg mener å si er at førstnevnte bok kom for minst 4 år siden og har vært utallige ganger på salg. Den "hvite" utgaven av Forbrytelse og straff fra Solum forlag tilhører samlede verker. Det må vel være 20-30 år siden denne serien kom første gang.

Kanskje jeg kjøper biografien om Bjørneboe selv om jeg begynner å bli lei av alle disse forfatterbiografiene som kommer i bind etter bind.
Masinga
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Mammutsalget

Post by bjornage »

Jeg liker å lese bøker og syns det er fint å ha dem i hylla som ren dekorasjon. Likevel begynner elektroniske bøker å appellere mer og mer til meg. Spesielt i sommer var det en hendelse med en bok som kom ut i juli i USA og jeg bestilte den hos Ark i glasshuset som lovet at de skulle få den inn senest en uke etter slippdagen. Det endte opp med at den var "forsinket" i ytterligere tre uker før en av de ansatte der fant ut at den hadde kommet inn til riktig tid men at en av sommervikarene hadde solgt den til en annen kunde samtidig som den kom inn og ikke gitt beskjed til meg. Hele tiden mens boka var tilgjengelig elektronisk på Kindle/Itunes. Da begynte noen tanker å surre i hodet mitt ihvertfall.

Er det noen andre som hoppet over på den elektroniske bølgen? Rent praktisk sett er det utrolig kjekt med ebøker, men det blir ikke helt den samme sjarmen som å ha bøker å hylla. Også var det det med kompabilitet og digital eierskap litt på lengre sikt - vil ebøkene jeg kjøper i 2012 fortsatt være min "eiendom" og komptabile med systemene som brukes i 2032?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Mammutsalget

Post by Sulliken »

Å sitte inni sofakroken med en bok i fanget kan ikke erstattes med et nettbrett.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Mammutsalget

Post by Boombadila »

På samme måte som at kunstgress ikke kan bli bedre enn gress? ;)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Mammutsalget

Post by Masinga »

På en sandstrand derimot... Tror ikke jeg drasser med meg iPaden dit.

Nå leser jeg "Kjempenes fall" av Ken Follett. I paperback. Over 900 sider. Jeg ser at det hadde vært lettere med et nettbrett på t-banen. Samtidig får jeg trent armmuskulaturen. :)
Masinga
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Mammutsalget

Post by mortsto »

En bok kan ikke erstattes med et nettbrett på samme måte som spotify ikke kan erstatte vinylplater. Men etterhvert er spotify blitt så kjapt og kjekt, at trur du jaggu ikke platespilleren min står der og støver ned? Kindle er blitt temmelig billig, og jeg tror nok den blir kjøpt inn etterhvert.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Mammutsalget

Post by Cheese Smirnoff »

Håndskrevne brev kunne heller ikke erstattes av mail-skriving på PC en gang i tiden.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Mammutsalget

Post by Glimt1916 »

Kindle funker veldig bra. Ipad er sikkert ok men jeg tror ikke leseopplevelsen kan sammenlignes med en Kindle. I stedet for å forklare det selv sakser jeg dette fra en blogg :
I motsetning til iPad benytter Kindle seg av elektronisk blekk, som gjengir vanlig blekk på en så realistisk måte som mulig. Skjermen har ikke baklys, slik alle dataskjermer har, noe som betyr at det ikke er anstrengende for øynene i lengden å lese på en Kindle. Dette betyr at man lett kan lese på en Kindle i lyssterke områder, som på en strand, mens den er vanskelig å lese på i mørket. Rett og slett fungerer det som en vanlig bok.
Jeg liker også papirbøker (og vinyl!) men etter å ha fyllt opp veggene i tre rom pluss halve boden så er e-bøker en perfekt løsning. Jeg mener det er 3500 bøker man har plass til på en Kindle. Som man kan ha med seg overalt, til enhver tid. Pluss at du kan kjøpe bøker akkurat når du vil. Sitter du en kveld og leser om en bok du vil sjekke den ut er den kun noen minutters nedlastingstid unna.

Men når alt det er sagt så har jeg ødelagt to Kindler. Samme problem med begge, skjermen ble ødelagt. Den føste ramlet i bakken, den andre lå i kamera-veska når jeg var på ferie. Når jeg tok den opp var skjermen ødelagt. Det skjer ikke med papirbøker.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Mammutsalget

Post by Los-Loco »

E-bøker har jeg ikke testet ut i det hele tatt, skammelig nok. Har sett litt på nettet, men utvalget på norsk (av det jeg har funnet) har vært elendig.

Dere som har testet Kindle, er teksten i bøkene søkbar? Med mer enn 3.000 titler med seg "i lomma" høres det genialt ut om man også kunne søke på stikkord og finne fram i bøkene på det viset. Kunne man lagt inn fagbøker på den måten f.eks., ville det jo vært helt fantastisk!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Mammutsalget

Post by Glimt1916 »

Du kan søke etter både ord og hele setninger både i enkeltbøker og blant alle bøkene på Kindelen. Om du ikke er sikker på hvilken bok du skal søke i :) . Du kan også merke setninger og utsnitt som blir liggende i "my clippings". Altså som å gjøre notater. Nå har jeg aldri prøvd å bruke den til fagbøker, så om den er ok til akkurat det må noen andre svare på.

Det med norske bøker er det store problemet med Kindle. Jeg vet faktisk ikke om det finnes noen norske bøker til den enda. Grunnen til det er at norske forlag ikke vil la Amazon selge bøker for dem. Jeg finner ingen tall på det her og nå men jeg mener at jeg leste at fordelingen av profitten på salg av norske bøker er noe sånt som 30% til forlag og 50% til bokhandel. Når da forlagene selv eier de store bok-kjedene så kan de med andre ord putte 80% av fortjenesten i egen lomme. De pengene gir de nok ikke opp med det første...

Vil bare tilføye at jeg kjenner flere andre som har hatt Kindle i mange år uten at de har hatt problemer, så jeg har nok vært litt hardhendt med mine :) .
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Mammutsalget

Post by Mariasha »

Jeg bruker iPad til e-bøker, og synes det fungerer veldig bra, med unntak av ute i solen – men da kan man jo høre på lydbok med samme dings 8) Der er det lettere å få tilgang til norske bøker enn på en Kindle, siden iBooks kan kjøre hvilken som helst .epub-fil mens Kindle krever .mobi, men tror nok utvalget er begrenset også her. Konvertering til .mobi er for øvrig ikke noe problem, bare et ekstra steg man må gå gjennom. Var litt skeptisk til boklesing på vanlig skjerm, men konkluderte med at jeg sitter jo og leser på PC-skjerm hele dagen og trives med det, så hvorfor ikke? Denne studien fra i fjor er for øvrig ganske interessant. Den subjektive reaksjonen er selvfølgelig kjempeviktig, men lurer på om ikke den endrer seg hos de som vokser opp nå.

That said, så er det nok en viss mulighet for at jeg ender opp med å kjøpe en Kindle etter hvert for å leke meg. Og vil man ha bare en bokleser, så er den jo ganske mye billigere enn iPad.

Har for øvrig bare lest engelsk på iPaden, har ikke orket å betale for norsk e-bok ennå. Overpriset og knøvlete løsninger. Men så leser jeg lite norsk generelt, da.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Mammutsalget

Post by Glimt1916 »

Om norsk bokbransje og e-bøker i Aftenposten i dag :

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 2CCaRHa7Wc
Post Reply