Kommuniserende planter

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Kommuniserende planter

Post by Los-Loco »

Dagbladet kan fortelle at forskning viser at planter kan kommunisere med hverandre:

http://www.dagbladet.no/2012/03/13/nyhe ... /20674235/

Vi forbinder vanligvis oppfatning av signaler og evnen til å treffe beslutninger med å ha en hjerne og sentralnervesystem. Men evnen til å motta informasjon og viderekommunisere den er tilsynelatende også til stede i, unnskyld uttrykket, mer simple livsformer, sier Novoplansky til Weekendavisen.
Dette samsvarer bra med en observasjon jeg selv har gjort i løpet av to år med løvetannkrig i hagen. Løvetennene i plenen min er i stand til erfaringsbasert læring, hvilket i følge alt jeg har lært av naturfag ikke skal gå an. Dersom jeg klipper plenen, vil ikke de neste skuddene av løvetannblomster vokse rett opp slik de normalt gjør. De legger seg istedet horisontalt under gresshøyden helt til de er klare til å slippe frø, og "reiser" seg så opp i siste liten, antakelig for å oppnå best mulig spredning. Denne effekten oppstår imidlertid ikke hos de løvetannplantene som ikke blir klippet: der vokser blomstene rett opp, og gjerne så høyt som mulig før de slipper frø. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at dette må karakteriseres som læring, men uten et sentralnervesystem og et minste minimum av hjernefunksjon skulle ikke dette gå an. Nå viser kanskje forskningen at observasjonen min kanskje er riktig likevel?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Kommuniserende planter

Post by Boombadila »

jajonei, de kommuniserer jo via røttene, altså via et signalsystem...

ellers synes jeg abstracten til journalen var enklere å lese enn db.
Abstract Top

Recent evidence demonstrates that plants are able not only to perceive and adaptively respond to external information but also to anticipate forthcoming hazards and stresses. Here, we tested the hypothesis that unstressed plants are able to respond to stress cues emitted from their abiotically-stressed neighbors and in turn induce stress responses in additional unstressed plants located further away from the stressed plants. Pisum sativum plants were subjected to drought while neighboring rows of five unstressed plants on both sides, with which they could exchange different cue combinations. On one side, the stressed plant and its unstressed neighbors did not share their rooting volumes (UNSHARED) and thus were limited to shoot communication. On its other side, the stressed plant shared one of its rooting volumes with its nearest unstressed neighbor and all plants shared their rooting volumes with their immediate neighbors (SHARED), allowing both root and shoot communication. Fifteen minutes following drought induction, significant stomatal closure was observed in both the stressed plants and their nearest unstressed SHARED neighbors, and within one hour, all SHARED neighbors closed their stomata. Stomatal closure was not observed in the UNSHARED neighbors. The results demonstrate that unstressed plants are able to perceive and respond to stress cues emitted by the roots of their drought-stressed neighbors and, via ‘relay cuing’, elicit stress responses in further unstressed plants. Further work is underway to study the underlying mechanisms of this new mode of plant communication and its possible adaptive implications for the anticipation of forthcoming abiotic stresses by plants.
edit: hele rapporten her, http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0023625
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply