Hans Rotmo og Vi fra andre.

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Boombadila »

Med fare for å trøkke inn i et politisk minefelt:

Glimtforum.net har jo før vist at dette er et forum hvor det fremsettes fornuftige og rasjonelle argumenter for å belyse en sak. Derfor er det med stort pågangsmot at jeg utfordrer forumet angående den siste sangen til Hans Rotmo, og spør spørsmålet, er denne sangen rasistisk, eller er det bare dårlig satire?

Artisten sjølve har jo sine meninger, men hva mener forumet?
http://www.dagbladet.no/2012/05/02/kult ... /21404046/
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by ingen87 »

Går det an å bli provosert av Hans Rotmo? Svaret er nei.. Rasistisk, tja, hvis man vil ha det til å være rasistisk. Men jeg ser på det som morsomme gullkorn.

http://www.rotmomusikken.com/hv_afghanistan.htm
http://www.rotmomusikken.com/hr_dentrygdenarkomane.htm
http://www.rotmomusikken.com/hr_uteligg ... dervar.htm

Man kan finne mange sanger av Rotmo som er "støtende" for en eller annen gruppe mennesker.. Det er ikke før invandrene settes til livs at det skapes reaksjoner. Politisk satire er det Hans Rotmos musikk handler om, og jeg ser ingen grunn til at invandringspolitikken skal være bedre skånet enn feks samferdsel/disiktriktspolitikken.

La Hans Rotmo styre på! :)
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Cheese Smirnoff »

Forskjellen på sanger om samferdsel- og distriktspolitikk, og innvandrere, er at han på sistnevnte måte generaliserer en gruppe mennesker på en negativ måte. Fra før har Rotmo rettet satiren sin mot staten eller kirken, og da sparkes det oppover mot institusjoner og ikke enkeltmennesker. Da kan det være morsomt. Å sparke nedover og spre "de lukter hasj og løk"-oppgulp er ikke morsomt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by ingen87 »

Nei noe av ordleggingen i teksten kan man selvfølgelig sette spm ved.
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Cheese Smirnoff »

Med det sagt; at gud og hvermann går til avisen og roper rasist og Breivik-sympatisør etter Rotmo blir nesten like dumt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Boombadila »

Jeg klarer ikke, med den verste vilje lagt til, å se noe feil som skal være "rasistisk" i teksten.

Men så har jeg en mistanke om at dette handler om hvilke erfaringer man har gjort seg.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg bruker å kjøre min egen versjon av jøde-testen, kalt mongo-testen.

Kan man bytte muslim ut med mongo, og det fortsatt er morsomt, så er det ålreit. Hadde Tangerud-folket delt ut Spellemannsprisen til Plumbo, og de hadde sagt at Hans ser mer ut som en "mongomann" så hadde ingen kjøpt Plumbo-plater til gull etterpå. Hadde Rotmo laget en sang om at psykisk utviklingshemma folk stinket, så hadde ingen sagt at han traff spikern på hodet.

Så enkelt kan det gjøres. :wink:
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Boombadila »

Jeg ville vel faktisk si at om han gjorde det, så hadde han vel truffet blinken.

Særlig med tanke på kontroverset som har vært i forbindelse med en rettsak i oslo tinghus...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by mortsto »

Synes Rotmo har gjort dette på en særdeles smålig og uelegant måte. Jeg forventer rett og slett mer fra en mann som har bedrevet smart samfunnssatire gjennom flere tiår. Når det beste en kommer med er linjer hvor en sier at innvandrere lukter hvitløk og hasj, går på NAV, og planlegger revolusjon, så er det noe jeg heller hadde venta meg fra det gamle søppelbandet Luxus Leverpostei enn Hans Rotmo. I tillegg sender Rotmo ut særdeles blandede signaler på hva han mener med sangen. I det ene øyeblikket, skal han få oss til å tro at det er humor og satire, og i det andre øyeblikket kommer han med antydninger om at han har skrevet denne som et spark til en integrering som går dårlig. Det får meg virkelig til å tvile på hensiktene hans. Ser en på hvem det er som støtter ham i div kommentarfelt, så er det stort sett samme stutum-gjengen som mener at Norge er et kommunistdiktatur, og "Jensemann sier vi skulle ha mer åpenhet, menn vi får ikke låv til å si de såm de ær om innvandrerne såm vålltar og dreper åss vær dag!"
Min konklusjon: Lavmål fra Rotmo. Skuffende.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Boombadila »

Litterære kvaliteten var nå så som så, men om poenget var å fram grassrotholdninger, så var sangen særdeles vellykket.

Jeg tør påstå at 1 av 5 i Norge i dag synes denne sangen er sannheten sjølve.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Cheese Smirnoff »

Om Himmler hadde laget en sang om at jøder må brennes i 1939 så hadde det fortsatt vært forkastelig, selv om 4,7 av 5 av Tysklands befolkning delte hans meninger.

Hvis Hans Rotmo vil fronte "grasrotas" sak så får han stå for det. Men det nekter han å gjøre, og sender heller ut blandede signaler i hytt og pine.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Cheese Smirnoff »

Forøvrig er Hans Rotmo en tulling også på andre fronter: http://ivarbakke.blogspot.com/2012/05/s ... v-hat.html
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Boombadila »

Det er vel strengt tatt bare forkastelig fordi du mener det?

Blandede signaler? Jeg føler at sangen står for seg selv, og at reaksjonen tyder på det samme. Den fronter holdninger som finnes der ute, men som folk nekter å debattere. Hvis folk ikke vil debattere slike holdninger, hvordan skal man da bli kvitt dem?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Cheese Smirnoff »

Og dette bidrar til hvilken debatt?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by ingen87 »

Like mye debatt som å trekke inn Tyskland og Jødehat under andre verdenskrig ;)
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Boombadila »

Innvandrerdebattten.

Tro meg, hvis vi vil slike miljøer som ABB er en del av, så må vi tørre å debattere ting.

Det eneste som kan sikre et fordomsfritt samfunn er en absolutt ytringsfrihet.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Cheese Smirnoff »

Sangen til Hans Rotmo fører fokuset bort fra å ha en eventuell konstruktiv innvandringsdebatt. Skal man debattere problemer med integrering hjelper det ikke at man skjærer alle innvandrere i Norge under en kam med råtne karakteristikker. Hvis 1 av 5 nordmenn syns at det hjelper på innvandringsdebatten å kalle alle innvandrere for trygdesnyltere og overgripere så må vi sette vår lit til at de 4 andre er mer oppegående.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by ingen87 »

Konstruktiv innvandringsdebatt går omtrent ikke an å føre i Norge. Til det er begge leirene for hårsåre.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by mortsto »

Sier meg enig med Cheese her.
Og Boombadila, du sier: "Den fronter holdninger som finnes der ute, men som folk nekter å debattere. Hvis folk ikke vil debattere slike holdninger, hvordan skal man da bli kvitt dem?" og "Det eneste som kan sikre et fordomsfritt samfunn er en absolutt ytringsfrihet."

Dette er argumenter som jeg ofte ser, men som jeg ikke skjønner. Hvis du går inn på VG Debatt, eller et gjennomsnittlig kommentarfelt, så ser du at de verste blodrasistene har nesten helt fritt spillerom. Og at en absolutt ytringsfrihet skal sikre et fordomsfritt samfunn har jeg ingen tro på. Hvis en i utgangspunktet er en ung og lett påvirkelig person, så tror jeg heller en dras inn i rasistsuppa, når en til stadighet blir eksponert for de vanvittige argumentene som gjentas til det kjedsommelige i slike diskuajonsfora.
En kan gjerne ha et idealistisk utgangspunkt og tenke at det bare er å ha bedre argumenter enn de som fremsettes av den jevne VGD-bruker, men problemet er vel at sånne arenaer forlengst er overtatt av paranoide, kunnskapsløse tøvkuker, noe som fører til at vettuge folk rett og slett ikke gidder. Hvem gidder vel diskutere med en anonym vegg av idioter som sammenligner Norge med Nord-Korea og hyler om sensur, selv om de totalt dominerer foraene med tråder som hetser mørkhudede, muslimer, sosialister, kvinner, eller alle som ikke er som dem selv?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by bjornage »

Rotmo virker mest som en forvirret gammel mann som desperat forsøker å holde seg relevant. Ren kynisme.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Hans Rotmo og Vi fra andre.

Post by Mr Bean »

He he .. Rotmo skriver vel det han mener og det må han vel få lov til ....
I disse tider så skal det veeldig lite til før man blir kalt rasist ... Og kalle Rotmo for en gammel forvirret mann er sikkert en måte og skrive det på , men helt bak mål etter min mening !!
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
Post Reply