Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Moderators: Sulliken, Larsen

oj
Posts: 106
Joined: Thu Jul 14, 2005 4:50 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by oj »

Jeg bannet i stolen øyeblikket Berg ble byttet inn, og hans inntreden så vi veldig raskt resultatet av. Altfor veik, altfor treig og for unøyaktig i det defensive. Jeg vil gå så langt som å kalle ham en byrde og utrygghet for resten av laget når han kommer inn, alle rundt ham må opp 10% i sin prestasjon for å kompensere for tilstedeværelsen hans. Det hadde vært bedre med 10 mann i kveld enn med 11 mann inkludert stjernenevøen til Arild.

For all del, nå er jeg kanskje i overkant krass, det er nok en blanding av rasjonalitet og følelser. Jeg ønsker Patrick Berg alt godt og at han lykkes, men han har fått nok sjanser i Glimt akkurat denne gangen. Kanskje han kommer tilbake som en langt bedre, fysisk sterkere og hardtjobbende spiller om noen år.
Glimt e lage
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by mortsto »

Trist å se at nok en svak inngripen av PB blir avgjørende. Lurer også litt på hvorfor en spiller som er på vei bort settes i en så viktig posisjon i en kamp som denne. Hva med å flytte Saltnes eller Moberg ned, og la Konradsen få sjansen? Og hva er grunnen til at Tagbajumi og Evjen ikke er med i troppen? Kunne trengt Evjen når det åpna seg store rom på slutten. Og kunne trengt...hvem som helst andre enn Herrem på topp. Ikke akkurat coaching i verdensklasse i kveld.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Larsson »

Sven-Rune wrote: Sun Sep 16, 2018 8:33 pmEllers ser jeg at unge Berg har overtatt som hakkekylling her inne. Greit nok at han feila ved scoringa, men han hadde jaggu noen gode defensive involveringer også. Ser ikke bort fra at han hindra mål et par ganger.
"Greit nok"? Han kostet Glimt mest sannsynligvis to poeng i dag. Det er de harde fakta. To poeng som mer eller mindre kunne sikret plassen. Og som ecke skriver; det samme skjedde i Sogndal i 2016. Da kom han inn og hans frekvens på føttene sørget egenhendig til at Sogndal scoret to sene og tre poeng ble til ett. "Greit nok" det sikkert, men to poeng hadde sørget for at Glimt hadde berget plassen i 2016...
Og det kan godt tenke seg at du synes det er "greit nok", men se på frustrasjonen til Martin Bjørnbak i sekundene etter 1-1-scoringen. Det ser ikke ut til at Glimts forsvarsbauta er helt enig med deg...
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Sven-Rune »

Glimts forsvarsbauta var kanskje like frustrert på egen heading som ikke var outstanding den heller! Greit nok betyr ikke at jeg var fornøyd med unge Bergs inntreden der, men jeg prøver å påpeke at han også hadde flere gode defensive involveringer. Det er det mange som ikke evner å se.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Sulliken »

Kesseboy wrote: Sun Sep 16, 2018 6:16 pm Står virkelig GLIS og synger rykker ned-sangen? Hallo? Karma? Jinx?!?
Jepp. Det gjorde vi. Flere ganger. Etter kamp og.

I og med at småhvalene bare fikk 1 poeng i dag, skal det under til for at de ikke rykker ned. Vi trenger 4 små usle poeng til for å være mer eller mindre sikker. Det fikser vi på 8 kamper. En SÅ stor kollaps fra glimt samtidig som flere av lagene under oss plutselig skal bøtte innpå med poeng er noe jeg ikke tror på et sekund.

Det kom fra der Sullovic 8 kamper før slutt: Vi berger oss.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by liverglimt »

Der sullic har talt! Vi rykker ikke ned!?! Spennende jinx, men du har nok rett.

Håper jeg snart får sett en kamp...
@liverglimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Knuta »

Angel ble tatt av banen fordi han spilte en dårlig kamp og unødvendig gult kort og trenere var redd for født kort og karantene. Sandefjord hadde også de fleste store sjansene før byttet. Greit nok at Patrick i likhet med flere andre ikke gjorde noen god kamp . Ellers så la jeg merke til at Patrick hadde en del fine fremspill med totalt sett i likhet med hele laget ikke bra nok. Moberg skal avgjøre på den sjansen. Der gjør meg kvalm å påstå at en uheldig heading av Berg utenfor 16 meteren er avgjørende for kampen. Det var flere som ikke gjorde jobben sin her. En del av de siste innleggende betrakter jeg som mobbing.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Boombadila »

Jeg måtte se litt nærmere på målet i mot oss, og det er interessant av flere grunner.

Som de fleste her sikkert fikk med seg, så var situasjonen som følger: Sandefjord har en lang ball frem som Bjørnbakk header ut. Ikke en god heading, men den første ballen er slått ut og i bildet under ser vi ballen løs i luften og hvor Berg gjør seg klar til å heade.
Image

Det unge Berg gjør med ballen her kan man jo mene mye om, men resultatet er uansett en heading som går mot eget felt, og tilbake til Bjørnbakk. Heading nummer to fra han var heller ikke heldig, og se på hvor ballen er på vei nå. Legg også merke til hvor Sandefjordspilleren som skårer er på vei, og hvorfor han ikke blir fulgt av midtbanen vår.
Image

Og her er i fra da skuddet går av. Legg merke til at vi har 3 (tre ja) forsvarspillere på tur inn i blokk, og vi har 3 (hele midtbanen ja) stående på egen 16-meter. Dette er en situasjon hvor vi har spillere mer eller mindre i defensiv rett posisjon, men hvor motstanderen allikevel får et mål.
Image

Kunne dette målet ha vært stoppet? Helt klart, men det hadde fordret litt andre avgjørelser. Jeg mener det kritiske punktet her oppstår når Berg header ballen tilbake mot eget mål, i stedet for å forlenge den ut på siden eller mot resten av egen midtbane. Så kan man jo og spørre hvorfor ingen i midtbanen(ser ut som Saltnes på bildene) følger løpet til spissen, slik at han får fange opp ballen og skyte fra "ingenmannslandet" som faktisk er mellom forsvar og midtbane. Headingen til Bjørnbakk er heller ikke god, men den ballen faller da i en sone hvor glimt faktisk burde få tak i den først.


Hvilket da leder oss til et annet spørsmål; Det virket noe tamt det glimtlaget vi så i går, og det ser vi jo på antall sjanser vi laget. Vi har, i følge VG, to avslutninger på mål og en utenfor. Hvorfor er det ingen på Glimt som skyter fra distanse lengre, bortsett fra på faste situasjoner?

Hva er det med disse pausene og Glimt, vi trenger jo to-tre kamper for å faktisk komme i gang.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
perg1
Posts: 40
Joined: Wed Apr 06, 2016 10:19 am
Location: Røyken

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by perg1 »

Til de som sier det manglet innsats....det syns eg ikkje. Vi satt rett bak målet til Glimt i første omgang og SF i andre. Layouni løp og løp og kjempet og sloss og da han måtte byttes helt på slutten med Drage var det fordi han var helt pumpa.
Ser at det er flere som legger skylden på PB for baklengsmålet, eg tenkte med det samme Angel ble byttet ut...å nei nå får vi en i mot....eg satt for langt unna til å kunne se om det var hans feil så eg kan ikkje legge skylda på han så det får andre vurdere, men det er nå 11 gule spillere på banen.
Det her va en utrolig vanskelig kamp med mykje vann på banen kor ballen stoppa fleira ganga og noen ganga endra den retning pga vanndammer.
I tillegg hindret SF sine spillere Glimt spillerne heile tida ved å holde i armer og kropp uten at dommeren reagerte. Så fleire ganga en gul spiller som hadde runda SF spilleren, men som hang igjen etter armen....her va det mye sabotasje som normalt ville resultert i advarsel for usportslig opptreden. Spanderer gratis medlemsskap i blindeforbundet på den dommeren der....
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Knuta »

I følge VG. Banens beste Fellah. Glimts beste Layouni og Bjønbak. Banens dårligste Opseth, men det var ikke baneforhold som passet Opseth i det hele tatt. Litt rart at treneren ikke fokuserte mer på å droppe småspill på midtbanen slik forholdene var. I tillegg så baserte laget seg fortsatt med pasninger langs bakken som det var umulig å kontrollere både for avsender og mottaker. Slik forholdene var ville det vært perfekt for en lett og kjapp og lur spiller som Evjen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Novi »

Godkjent kamp, mest pga at vi ligger OK til poengmessig fra før.

P. Berg var uheldig én gang, ellers helt OK innhopp. Alt i alt gjør han som forventet, og flere her forventet tydeligvis en blunder? Om så er, så bør man vel heller være sint på trenerteamet som ikke evner ha bedre spillerlogistikk. Vi har jo en "svært lovende" Islandsk U-21-spiller som ble hentet hit, ikke fikk til noe, og lånt tilbake. Oliver må jo da være dårligere enn Berg, ellers ville han vel vært her?
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Larsson »

Sven-Rune wrote: Sun Sep 16, 2018 10:56 pm Glimts forsvarsbauta var kanskje like frustrert på egen heading som ikke var outstanding den heller! Greit nok betyr ikke at jeg var fornøyd med unge Bergs inntreden der, men jeg prøver å påpeke at han også hadde flere gode defensive involveringer. Det er det mange som ikke evner å se.
Det feil-som-fører-til-mål og inngrepen-som-forhindrer-mål-regnskapene til Bjørnbak skulle jeg gjerne sett, for det er ikke utall av situasjoner han rydder opp i. Og han stiller garantert tusen ganger sterkere enn Patrick Berg på en slik liste. Så de (små og få) feilene Bjørnbak foretar seg i løpet av en sesong skal jeg forhånd tilgi. Det samme kan jeg ikke si at Patrick Berg har gjort seg fortjent til.

Og jeg evner å se at Patrick Berg gjør andre OK involveringer (litt av en måte å ordlegge seg på, må jeg si). Problemet er juniorfeilene som til stadighet dukker opp fører til farlige situasjoner og som regel mål. Og da igjen poengtap. Og som i ytterste konsekvens i 2016 kunne berget Eliteserie-kontrakten. Jeg TROR ikke det vil være tilfellet når vi skriver siste serierunde 2018, men det er jo, dessverre, ikke helt utelukket.

Og jada, jeg ser jo også problemet med at det ikke finnes et bedre (eller annet) alternativ enn Berg. Verken Saltnes eller Moberg har ferdighetene som skal til for å kle den sentrale midtbanen i Glimt. Om det var noen i går som skulle kunne spilt der når Angel må gå ut er det Isodoro. Og det sier en hel del om stallsammensetning i Glimt hva angår den sentrale midtbanen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Garrincha »

Som jeg har skrevet tidligere så trenger vi to gode spillere i den posisjonen.

Denne posisjonen mener jeg man må ha litt mer erfaring for å bekle. Selvsagt, Sander Berge mestrer den og det samme gjorde M Normann og de er begge unge, men de er litt unntak da. Jeg synes Patrick har vært bedre som indreløper. Jeg synes byttet er snodig, men det hadde vel noe med at Angel fikk kort.

Men jeg må si jeg er litt skremt over krassheten i enkelte poster her på forumet. Jeg synes vi skal være litt mer var for de unge spillerne. Kritikk må de tåle, men vi publikum må være litt selvkritiske i måten vi ordlegger oss på og hvor mye trykk vi legger i kritikken.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Larsson »

For all del, men Patrick Berg har spilt 1546 Eliteserie-minutter (ifølge altomfotball.no) + 839 OBOS-minutter + mange cupkamper. Det er ikke akkurat Håkon Evjen eller andre som knapt har fått føle på Eliteserie-fotball det er snakk om.
Og når familiemedlemmer går knallhardt ut i lokalaviser og maner om at PB kan bli god nok til å spille i utlandet og det ene med det andre blir lista lagt deretter (nei, dette er naturligvis ikke noe Berg selv kan kontrollere). Den harde realitet: Han er ikke god nok. Jeg har vært veldig avventende, men jeg ser det ikke i han. Til det er det blitt for mange sjanser og for mange feil. Han er blitt 20 år gammel. Han fyller 21 i november. Han er ikke 17 lengre.

På generelt grunnlag er jeg veldig positiv til å gi unggutter tid. Fredrik Bjørkan kommer til å spille forferdelige kamper i nær framtid, men toppnivået - som han har vist flere ganger - bærer bud om at disse kampene vil komme sjeldnere og sjeldnere. Det samme har ikke Patrick Berg gjort. Dessverre.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by G-s-enz »

Siste innlegg støttes 100%!

Nå skal det sies at den kritikken Berg får er peanøtter ift hva Jonassen får høre. Og Jonassen har imotsetning til Berg spilt mange veldig bra kamper. Vet selvsagt at noe av årsaken er forventninger,tilhørighet og etternavn.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Knuta »

Og i fjor var det TJ som var skyteskiva uansett om han spilte bra eller dårlig. Ja både Jonassen og Opseth og Angel og flere har fått kritikk når de spiller dårlig, men har aldri opplevd nesten en hets som Patrick blir utsatt for. Det er en vesentlig forskjell og nå synes jeg vi skal stoppe med dette.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by J I P »

Patrick Berg skal ut av byen for å vokse og bli bedre.
Med mer spilletid i Obos så kan potensialet vi kanskje ikke ser i dag slå ut i full blomst. Og da er han velkommen tilbake.

Situasjonen jeg stadig tenker tilbake på var på slutten av kampen var når vi kom oss fram til 5-meteren til venstre.
Ballen ble slått igjenom til Zinkernagel.
Herrem er ledig og vinker at han vil ha ballen.
Og så kommer pasningen fra Zinkernagel 1 meter foran Herrem istedetfor å legge pasningen rett på som han da kunne ha smelt i mål (forutsetter at Herrem bruker høyrefoten mest)
Herrem strekker fortvilt fram en fot for å nå ballen.

Her føler jeg at vi hadde hatt en enorm mulighet til å avgjøre denne kampen.

Synd at baneforholdene gjorde det vanskelig for begge lag å spille fotball.

At Fellah ikke ble plukket opp av andre eliteserieklubber er - basert på de få kampene han har spilt etter returen - er et mysterium.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Novi »

Du har et poeng JIP, er flere situasjoner fremover hvor man velger dårlige løsninger, og Zinkernagel har ganske mange slike ila en kamp hvor han tråkler det til for seg selv. Men konsekvensen er jo at man ikke får en sjanse som kunne blitt mål, og ikke direkte mål imot. Likevel, hadde vi scoret 2 ville vi ikke snakket om P.Berg og målet i mot så mye.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Kesseboy »

Knuta wrote: Tue Sep 18, 2018 8:16 ammen har aldri opplevd nesten en hets som Patrick blir utsatt for
Har du gått glipp av behandlinga av Emil Jonassen, kanskje?

I motsetning til tilfellet Jonassen tror jeg ikke det er noen som har kalt Berg verken idiot, ubrukelig eller noe på det nivået. Men man er kritisk til prestasjonene hans, som dessverre har vært skuffende.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Larsson »

Enig med siste taler.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by ingen87 »

Jeg tror nok vi med sikkerhet kan si at det var synd Patrick Berg ikke gikk med på et utlån ifjor sommer, når klubben ønska det. Den der "brette opp ermene og kjempe for en plass på laget" har ikke fungert sånn alt for godt.
Førr Evig!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Garrincha »

Ja sett i ettertid burde han helt klart gjort det. Håper han finner seg en klubb som ønsker å satse på han. Han som alle andre unggutter trenger spilletid på rett nivå. Far Ørjan ble bare bedre og bedre med alderen og det er ikke ulogisk å tro at ikke Patrick også kan modnes med årene. Saltnes brukte også endel år på å finne sin plass, og pr i dag er han soleklar bankers på laget.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by gavharr »

Ulrik Saltnes er en annen som har fått uendelig mye mer dritt kastet etter seg enn Berg. Men det blir vel som med twistposen, man må værne om sine favoritter...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by mortsto »

Jeg tenker at det kritiske blikket Berg får her inne, står greit i motsetning til det onkelen og andre har pisket opp om at trenerteamet og klubben er dårlige på talentutvikling. En kjapp titt på statistikken på altomfotball viser at han har 24 kamper fra start på snart tre sesonger (ikke inkludert cupkamper). Det tenker jeg viser at han har fått mange muligheter til å vise at han er god nok. Måtte han være en late bloomer ala Saltnes, og returnere som en bedre spiller om noen år. :glimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien r22: Sandefjord - Bodø/Glimt søndag 16.09. kl. 18.

Post by Kesseboy »

For å styre oss inn på tråden igjen -- tror de fleste kan være med på at byttet med Angel og Berg ikke var noen suksess mot Sandefjord. Det understreker, som noen har vært inne på, utfordringa Glimt har med at man mangler en riktig backup/utfordrer til Angel. Dette må det jo tas høyde for i kampledelse. Det var et av de svake punktene mot Sandefjord. Kampplanen fungerte bare delvis, kanskje på grunn av spilleforholdene. Kompenserte man godt nok for dette?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply