Glimt-Molde

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Knuta wrote: Mon Oct 08, 2018 8:44 am Jeg synes egentlig at overskriften til Bodonu da vi tapte for Start var veldig god 'Glimt ble blåst ned i nedrykkstriden igjen'. Viste egentlig teamet hvor viktig den kampen var?, like viktig som bortekampen mot Stabæk i 2016 da heller ikke Glimt var påskrudd. Virker som laget ikke forstår når det brenner under føttene. I går var det direkte slett innsats fra flere spillere. En annen sak da Glimt ved en merkelig manøver kvittet seg med en så god keeper som Popovic og som sonderte markedet nøye før de hentet inn en polsk keeper, hvorfor får denne keeperen ikke sjansen når Ricardo i kamp etter kamp gjør store blemmer?. Hentet man også inn en ny spiss som kun har som oppgave å sitte på benken å småprate med Herrem og håpe at en av dem kommer inn i det 88 minutt. Vil Glimt forstå at det trenges flere endringer på laget snart og hvorfor ikke trene hardt i 4-5 dager nå. Ellers så har jeg påpekt at TJ burde spille ikke fordi som mange sier at det ikke er på høyreback problemet er, men fordi forsvaret totalt sett er bedre med TJ på banen.
Jau, mye å ta tak i får de som skal evaluere etter sesongen. Per nuh må man jo sørge for kortsiktige RESULTATER (og ikke "først og fremst en god prestasjon", som Kjetil sa før kampen). Men etter sesongen viser det totalt handlingssvikt hos Glimt om Åssa/Kjetil fortsatt er trenere. Uansett om vi spiller Obos eller ES neste år.

Og BodøNU som applauderte trenerteamet for noen kamper siden - hva sier dere nå??
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Glimt-Molde

Post by J I P »

Når man så på Start sin vinnerscoring mot Sarpsborg så håper jeg virkelig at flaksen jevner seg ut i løpet av de siste kampene.

Høydepunktene har vi her fra gårdagens kamp: https://www.an.no/hoydepunkter-bodo-gli ... 5-4-878227

Resultatene etter denne landskamppausen må jo ha vært noen av de dårligste vi noensinne har hatt etter en slik pause? Det føles sånn nu ihvertfall.
Derfor - Jo raskere vi får vår første 3-poenger på plass - jo tidligere kan vi få lov til puste litt ihvertfall.

Men, behøver vi egentlig et skikkelig braktap alle kampen mot Godset for at vi skal ta skikkelig tenning igjen?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Glimt-Molde

Post by Knuta »

Novi wrote: Mon Oct 08, 2018 9:46 am [
Jau, mye å ta tak i får de som skal evaluere etter sesongen. Per nuh må man jo sørge for kortsiktige RESULTATER (og ikke "først og fremst en god prestasjon", som Kjetil sa før kampen).
Minner vel litt om Høgmo på sitt verste. "Vi fikk ikke poeng men prestasjonan var bra og det er det som teller tilslutt".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Glimt-Molde

Post by Larsson »

Er det én ordentlig negativ greie med årets Glimt-utgave er det evnen til å snu kamper. Det har skjedd to ganger denne sesongen: borte mot Molde og Tromsø. Ellers har man ikke maktet å snu én eneste kamp fra å ligge under til å vinne.

Og hvorfor synes jeg ble veldig tydelig i går. Se matchene mot Start (h) og Molde - og du ser hvor panisk, platt og fritt for rytme man kan angripe. Den siste halvtimen i begge kampene er nesten identiske. Der man tidligere har forsøkt å kaste inn Herrem som en ekstra spiss (i noen tilfeller aaaaaltfor seint), slenger man han inn som ving i går. Geir André Herrem er sjanseløs som spiss i Eliteserien, men han er - om mulig - enda mer sjanseløs som ving i Eliteserien. Han har ikke én eneste ferdighet som tilsier at det skal bli bra. Ikke har han spesielt mye fart, ikke har han en spesielt god fot og ikke har han evnen til å dra av spillere. Hva har du da igjen som ving?
Jeg skjønner - og ser poenget - med at en offensiv Evjen skal komme til innleggsposisjonene fra venstre side. Det skjedde et par ganger i går, men det skjedde på langt nær ofte nok. Hva i all verden er poenget med Herrem? Skape bredde? Holde backen ærlig i presset? Og på benken har man en spiss på over 100 kg som i motsetning til Opseth og Herrem faktisk kan finne på å gi Sarr, Forren og Gabrielsen litt kamp i duellene inne foran mål. Jeg skjønner det ikke. Jeg begriper det ikke. Jeg er motstander av å slå langt i sluttminuttene, for hvis det funker så jævlig bra: Hvorfor gjør man ikke bare det fra minutt én istedet?

Jeg er fremst i korstoget mot kannibalismen i Glimt-rekkene. Og jeg har forsvart og forstått Knutsen flere ganger denne sesongen. Fotballsupportere er enkle sjeler. De vil ha reaksjonær ledelse. De vil ha Mourinho som gjør et dobbeltbytte i pausen. De vil ha en trener som står på sidelinjen og gauler instruksjoner til spillerne. Jeg liker å tro at jeg er litt forbi dette fotballfan-stadiet (for det er slett ikke eneste veien til Rom ettersom litt for mange trenere, både internasjonalt og kanskje spesielt nasjonalt har ett taktisk grep: Å rope "kom igjen!!!" litt høyere enn på stillingen 0-0 i første omgang). Men evnen til å gjøre taktiske grep som funker er ganske fraværende hos Knutsen. Han har verken timingen, punchen eller forståelsen. Jeg sier ikke at jeg har det. Men når du X antall ganger har prøvd variant A uten å være i nærheten av å lykkes, bør man se på alternativer. Så mange jevne kamper som Glimt har vært involvert i denne sesongen skulle man tro at man i det minste begynner å nærme seg et slags fasitsvar på hva som funker, men ikke faen. Istedet er det det samme greien hver gang. Og vi sitter igjen med et fasitsvar på hva som ikke funker. Og likevel er det en variant av dette vi får se i går. Coachingen i går er beyond me.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Knuta wrote: Mon Oct 08, 2018 9:57 am
Novi wrote: Mon Oct 08, 2018 9:46 am [
Jau, mye å ta tak i får de som skal evaluere etter sesongen. Per nuh må man jo sørge for kortsiktige RESULTATER (og ikke "først og fremst en god prestasjon", som Kjetil sa før kampen).
Minner vel litt om Høgmo på sitt verste. "Vi fikk ikke poeng men prestasjonan var bra og det er det som teller tilslutt".
Ja, kjente det lille av håp gikk ut av meg når han sa det der. Det blir komisk, når vi ligger der vi ligger. "Først og fremst en god prestasjon, så er det bra å få poeng også" :roll:

Det man vil høre er at vi har ikke prestert bra nok, og det som teller er poeng. Og at det selvsagt vises på banen også, med en fandenivoldsk innsats med enkle, men tydelige, bevegelser.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Glimt-Molde

Post by Larsson »

Akkurat dette med "gode prestasjoner" skal jeg forsvare Knutsen. Det er "gode prestasjoner" som gir poeng i lengden. Og det var det Nils Arne Eggen alltid snakket om - uavhengig av om de vant, tapte eller spilte U. Gode prestasjoner er fundamentalt.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Larsson wrote: Mon Oct 08, 2018 1:22 pm Er det én ordentlig negativ greie med årets Glimt-utgave er det evnen til å snu kamper. Det har skjedd to ganger denne sesongen: borte mot Molde og Tromsø. Ellers har man ikke maktet å snu én eneste kamp fra å ligge under til å vinne.

Og hvorfor synes jeg ble veldig tydelig i går. Se matchene mot Start (h) og Molde - og du ser hvor panisk, platt og fritt for rytme man kan angripe. Den siste halvtimen i begge kampene er nesten identiske. Der man tidligere har forsøkt å kaste inn Herrem som en ekstra spiss (i noen tilfeller aaaaaltfor seint), slenger man han inn som ving i går. Geir André Herrem er sjanseløs som spiss i Eliteserien, men han er - om mulig - enda mer sjanseløs som ving i Eliteserien. Han har ikke én eneste ferdighet som tilsier at det skal bli bra. Ikke har han spesielt mye fart, ikke har han en spesielt god fot og ikke har han evnen til å dra av spillere. Hva har du da igjen som ving?
Jeg skjønner - og ser poenget - med at en offensiv Evjen skal komme til innleggsposisjonene fra venstre side. Det skjedde et par ganger i går, men det skjedde på langt nær ofte nok. Hva i all verden er poenget med Herrem? Skape bredde? Holde backen ærlig i presset? Og på benken har man en spiss på over 100 kg som i motsetning til Opseth og Herrem faktisk kan finne på å gi Sarr, Forren og Gabrielsen litt kamp i duellene inne foran mål. Jeg skjønner det ikke. Jeg begriper det ikke. Jeg er motstander av å slå langt i sluttminuttene, for hvis det funker så jævlig bra: Hvorfor gjør man ikke bare det fra minutt én istedet?

Jeg er fremst i korstoget mot kannibalismen i Glimt-rekkene. Og jeg har forsvart og forstått Knutsen flere ganger denne sesongen. Fotballsupportere er enkle sjeler. De vil ha reaksjonær ledelse. De vil ha Mourinho som gjør et dobbeltbytte i pausen. De vil ha en trener som står på sidelinjen og gauler instruksjoner til spillerne. Jeg liker å tro at jeg er litt forbi dette fotballfan-stadiet (for det er slett ikke eneste veien til Rom ettersom litt for mange trenere, både internasjonalt og kanskje spesielt nasjonalt har ett taktisk grep: Å rope "kom igjen!!!" litt høyere enn på stillingen 0-0 i første omgang). Men evnen til å gjøre taktiske grep som funker er ganske fraværende hos Knutsen. Han har verken timingen, punchen eller forståelsen. Jeg sier ikke at jeg har det. Men når du X antall ganger har prøvd variant A uten å være i nærheten av å lykkes, bør man se på alternativer. Så mange jevne kamper som Glimt har vært involvert i denne sesongen skulle man tro at man i det minste begynner å nærme seg et slags fasitsvar på hva som funker, men ikke faen. Istedet er det det samme greien hver gang. Og vi sitter igjen med et fasitsvar på hva som ikke funker. Og likevel er det en variant av dette vi får se i går. Coachingen i går er beyond me.
Godt oppsummert. Jeg tar meg selv i å ønske de tydelige reaksjonære tiltakene fra trener i og rett etter kamp, men her inne hvor vi diskuterer i eningen mellom kampene klarer man jo å løfte hodet litt. Og nå i sesonginnspurten er det lov å dra noen konklusjoner, slik du her gjør veldig bra, og det er noen ting som går igjen og igjen. Det kan være enkelt-kamper hvor man roper på bytte etter 65 minutter, men så avgjør de som fikk være på banen etter 85 minutter likevel. Det tror jeg ikke ha skjedd i år, og istedet ser vi samme kampen om og om igjen. Nei, det er ikke dårlig nok til å rævslakte hele laget etter kampen, men det er akkurat dårlig nok til å ikke klare å kapre til seg 1 poeng, og egentlig ikke i nærheten av å få 3 (uten uhorvelig flaks).

Selv tror jeg Bjørkan og Knudsen er altfor like typer, og Knutsen var således et komfortabelt valg for Bjørkan. Men Åssa sitter så trygt hos resten av Glimt-folka, at man heller kvittet seg med en glitrende styreleder enn Åssa selv.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Glimt-Molde

Post by Knuta »

Vel enig at gode prestasjoner over en lang periode skaper resultater. Men av og til i kritiske faser på slutten av en serie kan 'drittfotball' ofte være det som skal til. Det finnes kun en fasit og det er seier, uavgjort eller tap. Jeg kom med masse innlegg på slutten av 2016-sesongen hvor jeg påpekte at ting ikke snur av seg selv. Får å få ting til å snu må det gjøres endringer, og er trenerteamet villig til å gjøre dette?. Nå fikk jeg kritikk som våget å kritisere Ricardo og Opseth i siste kamp, til og med et spørsmål hvorfor jeg gidder å følge med Glimt fordi jeg kom med et forsøk på å endre laget slik at Glimt kommer på vinnersporet igjen. Det er nok av folk i Bodø som ikke gidder å gå på kamp lengre og er det et ønske å få færre forumdeltakere også?. Jeg skrev tidligere at slår vi Ranheim og Stabæk er vi sikret. Spørsmålet er da hva gjøres inn mot de kampene. Hva er planen hvis man ligger under. Hva er planen hvis man leder. Hva er planen for å holde på en ledelse på slutten. Ser at KK sier at Glimt ikke fulgte planen etter at Molde scoret. Hva var planen og hva gikk galt og hva blir konsekvensen av at planen ikke ble fulgt?. Er det noen som stiller disse spørsmålene i Bodø-pressen.
Last edited by Knuta on Mon Oct 08, 2018 1:49 pm, edited 1 time in total.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Glimt-Molde

Post by Larsson »

...Og i forlengelsen av det jeg skrev om å slå langt de siste minuttene: Hvorfor skal Glimt spille drittfotball nå - og ikke gjøre det fra seriestarten hjemme mot LSK? Hva tilsier at det skal funke så bra nå? Hvorfor har de isåfall ikke gjort det hele veien?
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Fordi vi først og fremst skal være en fargeklatt med gode prestasjoner?

Poeng er secondary :roll:
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimt-Molde

Post by Kesseboy »

Man må jo spille på det man er god på. Er det noen som tror vi skal ta LSK på knokkelball med Evjen, Layouni og Berg?

Skjønner ikke skrikene etter kynisme og drittfotball, er på linje med Larsson — hvis dét er hva som funker burde vi jo gjøre det hele tida, da?

Det vi først og framst må gjøre er jo å flytte beina fortere, være tidlig inne i dueller i forsvar, bruke muskler, og mæle ballen i retning Sandhornet når vi er pressa og i ubalanse. Det er verken kynisk eller drittfotball, det er forsvarsspill.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Glimt-Molde

Post by Larsson »

Word. Mer av det samme er løsningen her.

Det er tross alt det som har gitt seks seire og ni uavgjorte (hvorav minst halvparten burde blitt seier). Av Glimts ti tap er det kun 3-4 hvor man ikke har vært med i det hele tatt (Brann b, FKH h, Godset b). Mager trøst, men det viser hvertfall tegn til at man er på riktig spor. Basert på dette skjønner jeg ikke hvorfor man skal begynne å spille drittfotball nå.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Glimt-Molde

Post by Knuta »

Det er vel ingen som sier at vi skal begynne å spille drittfotball igjen. Det var et uttrykk i parantes som jeg brukte for å få frem meningen at det viktigste er å vinne kamper og få nok poeng for å overleve. Alt annet er akkurat nå uvesentlig. Det er litt for mye jåleri uttalelser med at 'prestasjonene er bra, hederlige tap osv'. I kampene mot Ranheim og Stabæk er det liv og død som gjelder og hvordan vi vinner kampene i disse tilfellene er for meg ganske uvesentlig. Det vesentlige er at de vinnes. Vinnes de i kombinasjon sammen med fantastisk spill og gode prestasjoner så er jo det selvfølgelig enestående.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimt-Molde

Post by Kesseboy »

Det er jo ikke jåleri, det er den psykologien som normalt fungerer. Jeg håper virkelig ikke at "liv og død" er fokuset, for det har tendenser til å gjøre ting med spilleres psykologi som er ... ufordelaktige i de fleste tilfeller. Spillerne må faktisk prøve å koble vekk følelsene for å få framkalt en prestasjon. Så må de motiveres i forkant til å være spesielt fokuserte (her går det an å bruke liv og død, men du vil helst ikke gjøre spillerne redde for å feile).

Det vesentlige er at kampene vinnes, men du kan ikke vedta på forhånd at du skal vinne, du kan bare gjøre deg sjøl enda bedre på å gjøre de tingene som vinner kamper for deg.

Glimt er jo ikke et lag som spiller med overdrevet klikk-klakk og heimbrent tiki-taka uansett. Vi er ganske direkte, av og til alt for direkte, spesielt når vi ligger under. Så jåleriet er i hvert fall ikke på bana. Og det mange oppfatter som jåleri i uttalelser, vel, det er rett og slett bare personalledelse.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Ganske uenig med deg Kesse. Det er liv og død, det skjønner spillerne også selv om man kanskje velger å ikke snakke om det. Og det å stryke spillerne på pelsen har vi gjort nå i flere kamper hvor ting har gått skeis (om uttalelser i media reflekterer det som skjer i garderoben) - og det funker ikke. På tide at gutter blir til menn, og kjenner sin besøkelsestid for hva man skal gjøre og prestere på banen. Det er NÅ man skal løfte seg, nå kapteinen skal kjefte og slå fra seg, og nå man skal løpe til krampa setter inn etter 95 minutter. Norsk fotball er fortsatt der at innsats trumfer det meste, og det i kombinasjon med det bra trykkvariasjonen som Glimt tidvis har vist i år er det man må satse på i de neste kritiske kampene.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Glimt-Molde

Post by Knuta »

Vel det har vel vært litt for mange kamper hvor trenerteamet og spillerne ikke har forstått at 'det er liv eller dø' som teller, men dullet seg inn i et bilde og forståelse om at dette går greit(feil psykologi). Skal droppe eksempler denne gang men kommer gjerne tilbake til det dersom ønskelig. Det er dette som jeg mener Glimt må bli flinkere til. I 2016 fortsatte man i samme spor uten å forstå at skal kampene vinnes må inngangen til kampene være helt annerledes. Hvis trenerteamet tror at vi vinner de neste kampene bare vi fortsetter med å spille akkurat som det er blitt gjort i det siste ja da vet jeg at Obos er neste stopp.
Jeg gjentar gjerne; ting endres ikke av seg selv, ting endres dersom endringer gjennomføres.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimt-Molde

Post by Kesseboy »

Det er jo ikke sånn at du stryker spillerne med hårene bare fordi du ikke gjør full Arne Erlandsen. Det fint går an å framkalle den der lille jævelen som gjør at backen løper de ekstra stegene uten å true med å brenne mora hans. Men dette er ting som må gjøres internt. Som du sier, alle spillerne vet jo hva det dreier seg om, de kan jo lese tabellen. Men at treneren skal stå og måke kull på flammen i et intervju med media, det har man ingen garantier for at ikke slår feil.

Det ER på tide at gutter blir til menn, og kjenner sin besøkelsestid for hva man skal gjøre og prestere på banen, og det ER NÅ man skal løfte seg, kapteinen skal kjefte og slå fra seg, og man skal løpe til krampa setter inn etter 95 minutter -- vi er helt enige der. Men hvis spillerne skal nærmest trues med at hvis du ikke gjør dette, så går det ille med Glimt og hele Bodø by vil hate deg -- guess what -- da søker bare spillerne seg bort, fordi de fleste spillerne ikke gir seg en knapp fjert om sånt. Hvis du snakker for mye om liv og død så øker du innsatsen til det punktet at det ikke svarer til hånda man sitter på. Man må finne det spillerne bryr seg om (stort sett seg sjøl) og spille på det. Det gjør man ikke i media, og det er ikke før en halvtime før kamp man kan begynne å fyre opp spillerne om hva som skal skje på matta. Fram til da må man bygge inn i spillerne de riktige avgjørelsene, de riktige forståelsene, og deres del i det kollektive.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Du har sikkert rett. Men superenkel forskning viser at vi er på vei ned i Obos på samme måte som vi gjorde det i 2016, med samme "kaptein ved roret" og tilnærmet identisk jobbing mellom kamper. Så da gjør man noe nå igjen som ikke funker denne gangen heller, og jeg vil ta til takke med "no anna".

Og de skal ikke stå i media og kjefte og si mødre skal brennes. Men det er LOV å erkjenne at kamper må vinnes og å prate om poeng - gode prestasjoner er vi ferdige med (og det er Aspmyra også - kun 1,100 i Bodø som har noe trua på akkurat det der).
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimt-Molde

Post by Kesseboy »

Skjønner ikke hva du mener. Nå er det jo landslagspause, og gutta får noen dager fri. What could possibly go wrong ... :(
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Glimt-Molde

Post by Larsson »

Jeg tror det er å undervurdere spillerne om man ikke tror at spillerne vet hva som gjelder nå.

De fleste klubbene opererer dessuten med en klausul i kontrakten om at man går ned 25% i lønn om man rykker ned. Det vil jeg gå ut fra også finnes i Glimt - på enten noen, flere eller alle spillerne i klubben. Alle spillerne vet hva som gjelder. Man trenger bare ikke påpeke det hele tiden. Det er ikke oppskriften i en prestasjonskultur. Tom Nordlie hadde sikkert valgt denne taktikken, men han er heldigvis ikke Glimt-trener. Og det er en av grunnene til at Tom Nordlie trener 2. divisjon i dag - og ikke RBK, Godset eller Start.

Og som den nyere historien har vist oss: Glimt presterer på sitt aller dårligste under press. Det er når det er fulle tribuner og alle forventer seire at tapene og de elendige prestasjonene kommer. Jeg tror den taktikken mange av dere ønsker i større grad vil sørge for at vi får se Ull/Kisa, Jerv og Sandefjord på Aspmyra neste sesong.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Aha, så en nedadgående formkurve vil føre til færre tilskuere og ingen forventninger, slik at de kan vinne når ingen forventer det - siste runde på Lerkendal? Slik var det i 2016, funket kjempebra.

Nå vet vi ikke hvordan treningene drives og hva som sies i garderoben. Det vi vet er at man har hatt en del kommentarer fra spillere, og en oppvaskrunde etter at Olsen dro, hvor det kommer frem at fokus ikke har vært så langt unna det som kommer fram i media. Så med det som basis, tør jeg påstå at tiden er overmoden for å prate om POENG, og ikke "gode prestasjoner". Rekdal startet med det i Start, og der har man tålt den mentale belastningen det er å prate om at man skal prestere - i en prestasjonsgruppe...

Det er også et hav i mellom Knudsen/Åssa og Nordlie som trenere, så man trenger ikke trekke Nordlie-kortet hver gang man ønsker at noen døtter kæssa frem og sier det som det er.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Glimt-Molde

Post by Knuta »

Ja man burde vel vunnet klart mot Molde hjemme da det nesten ikke var tilskuere tilstede og hele laget virket som de var på søndagstur. Vet at Rekdal har kjørt et tøft regime i Start og der snakkes det kun om poeng og seier, det samme gjøres i LSK(uten Erlandsen). Det er litt merkelig at i en klubb som Glimt som ble startet i 1916 , så skal spillerne ikke tåle press?. Hvis det er tilfelle så bør man vel finne på noe annet å gjøre.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Glimt-Molde

Post by mortsto »

Det at spillerne ikke tåler press og forventninger er vel noe overtro her på Glimtforum som henger igjen fra to kamper i 2016 hvor det skulle settes publikumsrekord, og hvor Glimt tapte begge ganger. Det var jo bare to av 16 tapte kamper den sesongen, men jo flere ganger det gjentas her, jo sannere jo blir det for oss. Tror vel ikke resten av klubben er nevneverdig påvirket av dette.
Så forøvrig deler av RBK-RBL og S08-Gent forrige uke. Mens RBK-spillerne småløp på etterskudd gjennom mye av kampen og ikke så ut til å tro på seier, så var det utrolig morsomt å se hvilken innsats og fandenivolskhet S08 spilte med. Først på hver ball og 100% i alle dueller. Det er sånn vi redder plassen. Men nå møter vi snart Ranheim som har gjort dette hele sesongen (tror jeg).
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Glimt-Molde

Post by Novi »

Ranheim har hatt innsats, men har nok vunnet mest på at de har bygget et godt lag over tid, hvor spillermønster er tatovert inn i nakken på alle og enhver. Det klarer ikke Glimt å replikere denne eller neste sesong, men til gjengjeld har vi bedre spillere spiller for spiller. Så det + bra innsats kan være nok mot Ranheim - som begynner finne sin form igjen etter en litt slappere periode.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Glimt-Molde

Post by Larsson »

Løkberg & co møtte pressen etter Odd-kampen iført håndduker ettersom "de ble fullstendig avkledd". Så det tror jeg ikke er en riktig analyse.

I forlengelsen av det tror jeg det kan være et gunstig tidspunkt å møte Ranheim på. Sesongen er over (tapet mot Odd sørget nok for at de kan vinke Europa-kvalifisering adjø), de har hatt noen fridager og vil neppe være på stasjon fra start av
Post Reply