Tilbakemelding på forum og moderering.

Gode råd, tips, ris, ros osv.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by SH »

For å fortsette i det sporet det allerede ligger i: Går man tilbake til de første sidene på denne tråden ser man at samtalene bar preg av det samme som det slås ned på her. Man prater om hvor de er nå og framtidige Glimt-muligheter. Jeg synes ikke det å diskutere hvorfor ikke noen halvgode talenter ikke slo gjennom er veldig langt unna å være svært innenfor i "Hvor ble dem av?". For spørsmålet er jo; Hvor ble dem av?

Skal man fortsatt ha ønske om høy aktivitet tror jeg ikke det hjelper å være tyttebærpoliti (siden begrepet allerede er brukt). Da flytter diskusjonene til private Facebook-tråder, Twitterprofiler and such (slik jo trenden ble da Facebook og Twitter kom). For å si det på en annen måte: Jeg blir mer plaget av modereringen av sitering enn siteringen i seg selv. Da sier det seg selv at det har gått for langt. Og det er en av grunnene til at også jeg bruker Glimtforum.net mindre og mindre. Så jeg synes godt man oftere kan se mellom fingrene. Jeg tror bare man skal bare være sjelelglad for at noen gidder å diskutere på et nettforum i 2016. Det er ikke akkurat gitt.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Flyttet dette til tilbakemeldinger så kan det fortsette her. Der det var postet ble det bare out of range siden alle andre innlegg ble flyttet.
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Sulliken »

Vi griper aldri inn for å være slem. Vi er interessert i et levende og aktivt forum, men skal det virke så må det være regler _alle_ må følge.

Når det gjelder moderering av siteringer, så er det en veldig god grunn til det. Før vi innførte de reglene hendte det at man måtte skrolle seg igjennom 4-5 sitater av sitater i et enkeltinnlegg bara for å lese hivedposten som kunne være "enig". Det kunne til tider være et sant he***te. Hvis man ikke har strikte regler på det, så _vil_ det skli ut i kaos før eller siden. Det er ren empiri. Og det er et ubrukelig forum.

Joda. Det er greit at man diskuterer f.eks hvorfor enkelte ikke slo igjennom, men lange drøftelser om ståa i 2. og 3. div, har ingenting med saken å gjøre. Det morsomme er jo at de trådene som har sklidd ut har sklidd ut gradvis, så det kan være utfordrende for oss mod'er å peke konkret.

Når det er sagt så er dette et "problem" som blir gjenntatt stort sett av de samme 4-5 brukerne. Gjerne på tross av flere advarsler. Når det da fortsetter, er vi til slutt nødt å reagere med annet en strenge formaninger.

Som sagt, dette gjelder et fåtall aktive brukere, resten oppfører seg eksemplarisk.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by SH »

Et større problem enn de problemene du nevner er jo et dødt forum. Det er jo bare å ta turen inn på diverse nettfora som for 10 år siden flommet av aktivitet. Det er kirkegårder i dag. Folk har flyttet diskusjonene andre steder. Glimtforum.net er jo et av de mer sprudlende forumene som jeg fortsatt får noe igjen av.

De som er inne på dette forumet i dag er énprosten av énprosenten hva angår ivrige Glimt-fans. Jeg tipper det er rundt 50 aktive brukere her - det er ikke akkurat som om det florerer av feil. Trollene er forlengst borte og det meste foregår i sømmelige former - langt mindre enn hva moderatorene gir inntrykk av at det er. Som bruker er det ikke noe spesielt som irriterer meg, og det virker som at det eneste ønsket til folk er å diskutere Glimt. Men hvis dere har lyst at disse 50 heller skal ty til Facebook og Twitter synes jeg dere skal fortsette i det sporet dere har lagt dere i.

Og man kveler jo dessverre det som kunne vært en nyttig diskusjon med å flytte posten over i en del av forumet som overhodet ikke blir brukt. Det er max 4-5 tråder folk gidder å skrive/sjekke, og nederst på forumindeksen er ikke et slikt sted. To svar på 12 timer - begge av moderatorer som forsvarer sin egen praksis bør være et godt bilde på akkurat dét.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Cheese Smirnoff »

Én ting er en til tider overivrig moderering, men tonen og språkbruket syns jeg har vært litt i overkant. Det er ingen som driver med trolling eller skittkasting her, og alle utskeielser stammer fra ivrige, saklige diskusjoner. Å da be de involverte om å "se til helvete og følge reglene" er både unødvendig og drepende for den generelle skikken på forumet.

Som jeg skrev i et annet innlegg (som symptomatisk ble slettet) må det være bedre å flytte innlegg som er i feil tråd til riktig tråd, med en liten og vennlig notis. Hvis det er mer jobb enn å skrive en småfrekk irettesettelse bør man kanskje vurdere om moderator-stillingen bør sendes videre til noen andre.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Neko »

Jeg er overbevist om at hensikten med moderasjonen ikke er noe annet god - spørsmålet er om det virker etter hensikten. Og er helt sikker på at det ikke er vondt ment av de som synder mot reglene heller - folk er bare ivrige.

Jeg tror det er lettere for moderatorer å flytte poster enn for brukerne å gjøre det på eget initiativ, nettopp fordi det sklir ut gradvis. Men hvis jeg forstår dere rett, etterlyser dere at brukere på eget initiativ poster noe a la: "Nå ser jeg at dette begynner å fjerne seg langt fra tema, foreslår at vi fortsetter diskusjonen her" (med link til ny tråd), så kan den første posten i den nye tråden inneholde link til den gamle? (Da spiller det ikke så stor rolle hvilken del av forumet man er i, antar jeg.) Om man går foran med et godt eksempel og gjør dette et par ganger for å vise folk veien tror jeg det blir bedre mottatt enn å bare parkere diskusjonen uten at den kan fortsette et annet sted. Dvs. å fokusere på løsningen og ikke på problemet. Bonuspoeng om dere ikke mister glimten i øyet selv om det skjer noen ganger for mye. :)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Personangrep, utskjelling av forumister, til tider meget usaklige innlegg som er langt fra tema. Det er blitt hverdagen på glimtforum.net. Moderatorene og brukerne har alle ett ansvar for å holde forumet oversiktlig. Det er ikke meningen at moderatorene skal sile innlegg og flytte dem over i egnede tråder, eller opprette nye tråder der det trengs. Ett levende forum med flinke brukere fikser det selv.

Sletting av kommentarer gjøres med jevne mellomrom når de går direkte på moderering. Reglene for forumet er veldig få men klare. Les dem, dere har alle akseptert dem ved registrering. :LFC
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Cheese Smirnoff »

liverglimt wrote:Personangrep, utskjelling av forumister, til tider meget usaklige innlegg som er langt fra tema. Det er blitt hverdagen på glimtforum.net.
Jøss. Hvis det stemmer er det veldig effektiv moderering på forumet, for ingenting av dette har jeg sett på mange år, og jeg er innom flere ganger om dagen. Personlig syns jeg det er en særdeles høy grad av saklige og interessante poster, men det blir stadig færre aktive debattanter.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Da kan du gå i deg selv og se på hva du har postet siden du er så aktiv. :)

Sikkert bare missforståelser.
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Cheese Smirnoff »

I rest my case, your honor.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Hvordan skal jeg tolke det du skriver?
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Sulliken »

Re Neko

Vi moder har faktisk et liv vi og, og har lite lyst å bruke flere timer i uka på å flytte innlegg/splitte tråder osv. På Andoid er det dessuten nesten peise umulig pga en eller annen Bug. Så derfor, etter en rekke med rolige formaninger slår vi av og til litt hardere ned på ting.

Re Cheese Smirnoff
Når man har sagt i fra et tjuetalls ganger til de samme brukerne om de samme regelbruddene, blir man til slutt lei av å bruke fint språk. Når man fremdeles fortsetter med regelbruddene viser det mangel på respekt for forumets regler og for oss som skal håndheve disse. Da blir det litt mer irriterte tilbakemeldinger.
Og ja. I din tidlige "karriere" her inne var du en av de som ikke sto tilbake for slag under beltestedet. Når DET er sagt, så er det font lite sånt fra deg nå for tiden.

SH.
Jeg frykter ikke et dødt forum. Og selv om du ikke leser alle deler av forumet, så gjør faktisk veldig mange det.

Men uansett. Når en tråd glir ut, når mener dere vi skal sette grensen?
Siste tråden jeg reagerte på var som sagt når det ble diskutert 2. og 3.div og hva som skjer med de divisjonene neste år. Fint og flott det, men hører definitivt ikke under "hvor ble dem av"-tråden. Dere kan vel ikke være uenig i det?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by gavharr »

Hva er greia med at man kan legge til folk som uvenn?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by G-s-enz »

Samme her,Brutus og gjengen er jo ikke her lenger ;)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Det er en funksjon i forumet slik at du slipper å se vedkommendes innlegg. Fungerer ikke mot moderatorer. :LFC
@liverglimt
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Ville Lehtinen »

Tenk om det bare fantes noe tilsvarende for evigvarende tråder som man ikke har noen som helst interesse av! host host liverpooltråden host host.

Ikke at jeg hater Liverpool, men jeg synes bare tråden er uinteressant for meg, men likevel gir den "Nye innlegg"-beskjed på Fotball generelt-forumet. Står øverst på ønskelista mi.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Det kan jeg ikke skjønne, Ville, du må interessere deg for de rette lag. :D
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Sulliken »

Jeg er enig med Ville. Den Liverpooltråden er til tider irriterende :wink:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by ingen87 »

Liverpool-tråden gjør Glimtforum til et helårsforum når det er langt mellom serieslutt og seriestart i Norge ;)
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Noen er smartere enn andre. :)
@liverglimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by gavharr »

Greit å åpne kamptråden før dere stenger actiontråden. Ganske plagsomt når innlegget man prøver å poster blir borte :)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Det tar 10 sekunder å åpne/stenge, så du vil ikke merke om det gjøres motsatt.

Gå tilbake i nettleseren så er innlegget der om det ikke blir postet. :)
@liverglimt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by eidurgud »

Orker ikke lage en ny tråd.

Kanskje en tanke å gjøre noe med denne tråden?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Boombadila »

Vi tenkte vi skulle vente til Erna utnevnte en egen minister :)

Neida, fra spøk til alvor, så skal jeg sette det på lista.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by J I P »

Det er vel bare å løsne festet på den tråden - siden den heter spillertråder 2018.
Og kanskje noen da har/får lyst til å lage en ny tråd for 2020 som så kan "festes"?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply