Åpenhet og inklusjon

Gode råd, tips, ris, ros osv.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Åpenhet og inklusjon

Post by Kesseboy »

Dette har vært tatt opp før, men ut fra hva jeg har sett i det siste tror jeg at det er på sin plass å ta opp temaet på nytt.

Jeg har lagt merke til at det i det siste har kommet endel debattanter inn på glimtforum som holder til i andre supporterklubber enn DGH. Innslaget fra Tromsø er det mest notable, vi har en fra Fredrikstad og har hatt et par trefninger med noen fra Trondheim og Lillestrøm. Jeg er sterkt for at dette skal være et åpent forum for "hvem som helst", men jeg har i det siste sett en merkbar nedgang i kvaliteten på en hel del tråder. Det være seg tråder der trådstarter er en "ütlending", eller der innspillene fra slike stort sett ikke er egna til annet enn å provosere.

Redaksjonelt sett er det en vanskelig balansegang å bedrive sensur for å øke kvaliteten på et diskusjonsforum; det idelle vil være at diskusjonen flyter fritt og uavhengig, for derigjennom å få en mest mulig naturlig meningsbrytning. Diskusjonsfora på nett er imidlertid ikke utenfor samfunnet. Også her har åpenheten sin pris. Den er lett å utnytte her som ellers, og når så skjer, så faller diskursens kvalitet faretruende fort.

Hvilke muligheter har man for å kontrollere og begrense? Sensur er nevnt, altså konkret sletting av uønskede innlegg. Den mest framstående problematikken i den sammenhengen er hvor man skal sette grensene, og hvorvidt man ønsker at disse skal være rigide eller ikke. En annen og litt mildere form for kontroll er å legge føringer på brukerne og deres ytringer allerede fra det øyeblikket man registrerer seg. Dermed vil man kunne gå inn og eksempelvis slette innlegg uten at det blir sensur, men henvisning til et regelbrudd. Dette stiller imidlertid noen etiske spørsmål: skal man ha ett sett med regler for Glimt-tilhengere og ett sett for andre? Og igjen, hvor sterke føringer skal man legge på meningsytringene?

Det største problemet er imidlertid å karakterisere innleggene som anses som potensielt upassende. Er innlegget ment som en ren meningsytring, er det ment som en ren provokasjon, eller ligger det et sted mellom? Og hvor langt ønsker man å tillate innleggene å gå henimot provokasjoner? For å ta et eksempel, det gjelder FFK-supporteren: å skrive om at Glimt rykker ned i en tråd der temaet er hvem som kommer til å rykke ned, er mer mot meningsytring på skalaen, selv om det ikke trenger å være fritt for provokative hensikter. Å skrive inn "rykker ned"-sangen på en tråd som omhandler Glimt-sanger er vanskelig å beskrive som stort annet enn en provokasjon. Ikke bare framstår det som et tematisk avvik, men er også egna til å forsure tonen i tråden. Innlegget kan på den måten ses på som dobbelt destruktivt. Det er en krevende oppgave å skille mellom hva som er kritiske ytringer og hva som er provokativt motivert, men slett ikke umulig.

Sanksjoner noe man bør tenke gjennom etter å ha sett på de andre punktene mine (eller eventuelle andre, hvis flere har innspill å komme med). Hvordan skal man reagere på overtramp? De mest åpenbare sanksjonsmulighetene er sletting av innlegg og sletting av bruker. Det første kommer i konflikt med friheten i meningsytringene, det andre kommer i konflikt med åpenheten i hele forumet. Kan man komme på flere sanksjonsmuligheter? Jeg har et forslag:

Grunnen til at jeg ønsker at dette skal være et åpent forum, er at man derigjennom kan komme til å få verdifulle innspill angående klubben og supportervirksomheten utenfra. Et eksempel er Tifo-mannen fra Molde. En slik saklig og respekt-preget meningsytring kommer etter mitt syn alle til gode (og jeg forventer at vi også oppfører oss på samme måte på andre lags forum, men det er en annen sak). Derimot, dersom det kommer innspill som er usaklige eller lett egna til å provosere, så kommer de gjerne fordi vi (les: klubben) er i en situasjon der enkelte lett lar seg provosere. Enkelte blant andre lags supportere godter seg over tabellsituasjonen, og benytter anledningen til å hevde seg gjennom å sparke nedover. For å ha utvida muligheter til å begrense slike provokative og avsporende ytringer, foreslår jeg for eksempel at man innfører et system med gule og røde kort, dersom det lar seg gjøre. To gule gir rødt, som gir f.eks. noen dagers suspensjon e.l, dersom det er teknisk gjennomførbart uten for mye merinnsats. Eventuelt kan man la to gule medføre fullstendig utestengelse (sletting av profil etc.), men det gjør jo at nyansene i sanksjonsmulighetene ikke nødvendigvis blir ytterligere styrket. Det vil da være moderatorenes jobb å "straffe" en bruker som kommer med et tilstrekkelig provokativt og tematisk avsporende innlegg med å gi brukeren en slik advarsel, og dette må såklart gis til "våre" også, av samme grunn. Eksempelvis svar på slike innlegg med samme mynt, eller gravrerende personangrep. For forumets åpenhets del er det viktig at moderatorene da selv forsøker å holde seg sakligst mulig, for å ihvertfall gi inntrykk av at det eksisterer en reell og relativt upartisk forumstyring.

Vi ønsker selvfølgelig ikke å være hårsåre, og det er vi jo ikke, eller hva? :roll: Enkelte ytringer imidlertid er så provoserende og gjerne usaklige, at de ikke kan besvares på noen ordentlig måte. Likevel blir det ikke riktig å la disse stå ubesvart. Jeg tror et slikt mer formalisert sanksjonssystem vil være ideelt for å redusere mengden av slike. Alt i alt har jeg inntrykk av at tonen på glimtforum stort sett er god, og at saklighetsnivået for det meste er imponerende høyt. Aktiviteten er også stor i forhold til mange andre fora jeg har lest. Nettopp derfor tror jeg det er viktig med ei bevisst styring av og holdning til de elementene som kan ødelegge et forum.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
dr.mojo
Posts: 281
Joined: Mon Mar 28, 2005 7:25 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by dr.mojo »

Go ricki.. go ricki..kunne ikke vært mer enig.
Byråkratiets formål er å kompensere for inkompetanse og manglende disiplin. Et problem som forsvinner av seg selv hvis man har de rette personene om bord.
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

Det enkleste og muligens mest effektive hadde vært om man ganske enkelt ikke hadde svart på innlegg som er helt klart ment for og provosere. Det som hadde skjedd da er at de ikke hatt sin "gevinst" dette er i praksis umulig og gjennomføre da det alltid vil være noen som ønsker og svare på slike provokasjoner. Men en annen ting som muligens må gjøres er at moderatorer er strengere rett og slett. Sletter innlegg som "rykke ned" i sangtråden. Det at det er så mange som kommer "utenfra" kan faktisk fort ødelegge et forum slik at ingen orker og bruke det siden det bare er "tullprat" der. Dette er ting jeg ikke ønsker skal skjer her. Men fortsetter utviklingen slik den har vært den siste tiden kan det fort bli resultatet.
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Jeg har lagt merke til utviklingen og det er det tydeligvis flere som har hatt, nesten samtidig ble nesten samme nevnt av Knuta i en annen tråd, du starter denne tråden Kesseboy og i morges ventet en PM fra Los-Loco angående samme tema, nesten så jeg lurer på om dere tre har vært i kontakt :wink:

Når det gjelder åpenbare provokasjoner så er det ganske lett å ta seg av, jeg har ved flere anledninger slettet innlegg, tråder og brukere som har trått langt over streken.
Problemene oppstår med mer rutinerte forumbrukere som vet å holde seg i gråsonen der moderatorer ikke så lett når de.
Problemet man står overfor er at man gjerne oppfatter en situasjon forskjellig, noen blir voldsomt provosert mens andre tar det hele med et skuldertrekk.
Ofte kan dette også snu seg fra et fiktivt eksempel 1 der innlegget blir slettet og et fiktivt eksempel 2 der det ikke blir det, det kan være vanskelig å gi en god begrunnelse på hvorfor det ene blir slettet og det andre ikke.
Derfor er det lett å gjøre seg upopulær som den som skal avgjøre hvor grensen går.

Når det gjelder bruk av slike gule og røde kort så har jeg sett det i bruk på andre fora, selv er jeg litt i mot denne bruken her inne.
For det første medfører det litt tukling med filene i forumet, ikke store greiene men kan potensielt føre til nedetid over litt lengre perioder i forbindelse med sikkerhetsoppdateringer på forumet.
Jeg foretrekker å holde forumet så nært opp til standard som mulig for å gjøre slike oppdateringer så smerteløse som mulig.

Videre er jeg mer opptatt av at slike irettesettelser foregår via PM, altså mer "behind the scenes".

Litt av reglene går som følger:

Oppførsel:
Du skal oppføre deg som et medmenneske når du ferdes i forumet. Du skal ikke kritisere eller krenke andre uten grunn. Er du missfornøyd med andres oppførsel kan dette tas opp personlig med administratoren gjennom en e-post eller PM. Spamming aksepteres selvfølgelig ikke. Reklamering for kommersielle formål og andre tjenester er heller ikke lov.
Vær saklig når du poster noe, eller la vær å poste i det hele tatt.
Dette er langt på vei den viktigste regelen å følge her inne.

Utestengelse:
Brudd på gitte retningslinjer ovenfor vil i første rekke medføre advarsel. Gjentar dette seg kan du resikere å bli utestengt fra hele forumet. Dette er selvfølgelig avhengig av hvilke brudd som blir begått og i hvilket omfang. Respekter derfor hva administratoren (admin) sier.


Der finnes et grunnlag å vise til ved irettesettelser og jeg har henvist til hele regelsettet flere ganger, men det er muligens på tid å gå gjennom reglementet å se om det kan gjøres litt klarere.

Når det gjelder kvaliteten her inne så synes jeg den har dalt litt, det er forsåvidt naturlig når man når litt størrelse men det er på tide å stramme tøylene litt.
Jeg synes forøvrig også at det ikke bare er andre lags supportere som har skylden, enkelte tråder sklir litt vel mye ut og der tar jeg selvkritikk på at jeg har vært for sløv med å sørge for at man holder seg til emnet i tråden.

Et annen sak er at flere fra forumet har møttes og blitt kjent etterhvert, noe som selvsagt er veldig hyggelig.
Men ikke alt egner seg like godt i alle tråder, og mye pludring kunne med fordel holdes til smått og stort forumet lik det K1m og Nupi har gjort, det er i alle fall en tråd som er helt meningsløs for de fleste andre.
Poenget er at ikke alle har møtt noen fra forumet, flere skriver aldri noe på forumet men er kun inne å og leser, og disse har ingen interesse av masse småpludring brukerne i mellom.
Dette er ofte uinteressant og litt ekskluderende ovenfor andre som ikke er like godt kjent.
Post Reply