"Handlings modus ikke spesifisert"

Gode råd, tips, ris, ros osv.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

"Handlings modus ikke spesifisert"

Post by Ville Lehtinen »

Syns det har gått inflasjon i denne feilmeldingen de siste dagene når man prøver å poste, noe som fører til at man får masse dobbeltposter. I tillegg er det en stor stygg ord delings feil i setningen.

(Jeg vet egentlig ikke hva som irriterer meg mest. :mrgreen:)
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Får den meldingen i hvert tredje innlegg sånn ca...
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Jeg vet sannelig ikke hva som foregår, jeg har i alle fall ikke gjort noen endringer i det siste. Ei heller er jeg plaget med feilmeldinger men jeg registrer jo at antallet dobbelpost har gått opp.

Mulig det er noe funky som foregår hos webhosten.
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

har også merka at når man legger inn nye innlegg, så kan det plutselig stå "temaet finnes ikke" eller noe sånt når man trykk på siste side i tråden. Altså, det finnes ikke noe innlegg på siste side og det siste innlegget som er lagt inn, ligger på siden før liksom :?
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Post by Kesseboy »

Det innebærer som oftest at et innlegg i den aktuelle tråden har blitt slettet, slik at den siste sida framstår som tom.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Det skjedde med et innlegg jeg skrev for en time siden. Det var ikke slettet, men lå på siden foran da jeg så etter, slik Kenneth skriver ovenfor.
DIXI
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Post by Kesseboy »

Tenk på en diskusjonstråd som en stakk, for de som er kjent med begrepet. Jeg kan forsøke å illustrere grafisk. Vi "numererer" innleggene som bokstaver, det nederste er det første. Understrekingen illustrerer inndeling mellom sider Da kan vi få denne situasjonen:

H.....
G.....
G.....
F.....
E.....
D.....
C.....
B.....
A.....

Tar vi bort det dobbelpostede innlegget får vi

tom side
H.....
G.....
F.....
E.....
D.....
C.....
B.....
A.....

See?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Det er slik Kesse skriver, skjer oftere nå også siden vi rett som det er sletter dobbelposter.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Jeg skjønner. Men hvorfor finnes ikke muligheten for å slette egen post hvis den er den siste i en tråd (for eksempel en dobbeltpost) på glimtforumet? Det kan man gjøre på Isbergets forum, og mange andre steder også.
DIXI
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Hmm, kan man det?

Regner med at det er en modifikasjon gjort i filene, det er i det hele tatt en rekke ting man kan gjøre dersom man har tid og litt ferdigheter.
Jeg har ikke spesielt mye ferdigheter innen denslags, så selv om oppskriftene som regel er enkle tar det gjerne litt tid å gjennomføre siden jeg vil være sikker på å gjøre det rett første gangen.
Videre er den sterkeste grunnen til å ikke å gjøre endringer at det kan skape problemer når man må gjøre sikkerhetsoppgraderinger, derfor holder jeg forumfilene så "rene" som mulig.

Det har likevel blitt noen modifikasjoner etterhvert og jeg ønsker ikke å gjøre ytterligere med mindre det er tvingende nødvendig. :)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Larsen wrote:Hmm, kan man det?
Ja, man kan det. Når du poster et nytt innlegg, kommer det i tillegg til alternativene "sitér" og "endre" også opp en rute med en "x" i. Hvis du klikker på xen, får du spørsmål om du ønsker å slette innlegget. Jeg visste ikke at det var datateknisk komplisert å få til dette alternativet, men vi har et par veldig dyktige datafolk som jobber med Isbergets forum - som sikkert kan tipse deg om hvordan de har gjort dette. Send meg en PM hvis du vil vite hvem jeg tenker på.
DIXI
Mariasha
Posts: 2713
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Post by Mariasha »

Etter å ha forhørt meg litt, har jeg blitt fortalt at dette ikke er en mod, og at det skal være påslått som standard i phpBB, men at innstillingen finnes i tilleggsinnstillingene til de aktuelle underforumene, eller noe i den duren. Er ikke kjent i phpBB sitt adminpanel, men skal vel være en egen kategori for tilgang under forumadministrasjonen..

..blir jeg fortalt, i alle fall :p Har vel tilbragt tilsammen 5min i et phpBB-adminpanel, så aner ikke helt hva jeg prater om.
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

den fungsjonen finnes i diverse skjulte underforum her på forumet den er tilstede her ja.
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Da skulle det vel ikke være noe i veien for å legge inn funksjonen på de åpne forumene også?
DIXI
KristofferElvevoll
Posts: 454
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø/Grønnåsen

Post by KristofferElvevoll »

Jeg får feilmeldingen hver gang jeg prøver og poste ett innlegg. Vet ikke om det er utbredt eller om moderatorene ikke vil at jeg skal poste, men innleggene blir postet selv om det ikke står registrert noen plass at de er det.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Problemet har desverre ikke blitt noe mindre de siste dagene, når jeg om noen dager går ut i påskeferie så skal jeg sette meg ned og ta en grundig kikk på hva som kan være galt.
Dette problemet begynner å gå meg alvorlig på nervene :evil:
Mariasha
Posts: 2713
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Post by Mariasha »

Jeg lurer på om dette er noe som skjer hele tiden eller kun når man velger "Quick reply"? Tror det kun har skjedd med meg via QR, men vet ikke helt om det bare er tilfeldig eller ikke. Jeg bruker stort sett QR, så er litt usikker på om jeg bare ikke har brukt den vanlige formen nok til å merke det der.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Bateman26 wrote:den fungsjonen finnes i diverse skjulte underforum her på forumet den er tilstede her ja.
Ja takk - hvis denne funksjonen kan aktiveres også i de åpne forumene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Post by liverglimt »

Mariasha wrote:Jeg lurer på om dette er noe som skjer hele tiden eller kun når man velger "Quick reply"? Tror det kun har skjedd med meg via QR, men vet ikke helt om det bare er tilfeldig eller ikke. Jeg bruker stort sett QR, så er litt usikker på om jeg bare ikke har brukt den vanlige formen nok til å merke det der.

Jeg har begynt å bruke Quick Reply fordi den andre var superkjipdobbeltpostingstrollusfiliokus, opphøyd i andre! Puh, det var vanskelig å skrive. :lol: :lol:
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Hvis æ får feilmeldingen - da tar æ bare å bruke tilbakeknappen i nettleseren, for deretter å gå inn i tråden på nytt igjen for å sjekke om meldingen er registrert - og det er den som oftest - selv om den ikke står registrert på "forsiden".

Alternativt - kan man kopiere teksten i et annet dokument for å være sikker på at man beholder den i disse tilfellene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

J I P wrote:Hvis æ får feilmeldingen - da tar æ bare å bruke tilbakeknappen i nettleseren, for deretter å gå inn i tråden på nytt igjen for å sjekke om meldingen er registrert - og det er den som oftest - selv om den ikke står registrert på "forsiden".

Alternativt - kan man kopiere teksten i et annet dokument for å være sikker på at man beholder den i disse tilfellene.
For sikkerhets skyld forfatter jeg alltid mine meldinger på glimtforumet i ei word-fil, som jeg deretter limer inn i en email og sender til en av mine forbindelser i Tromsø (jeg bor p.t. i USA). Han tar først en backup som han lagrer på hovedserveren i den institusjonen der vi begge jobber, før han brenner en CD som han legger i den hemmelige safen i det hemmelige rommet. Deretter gir han meg klarsignal til å poste meldingen på glimtforumet. Det går som regel rett vest, så han må vanligvis sende meg en backup av meldingen et par ganger før alt er i orden. Men til slutt går det jo bra. Så dette er egentlig ikke noe problem i det hele tatt. :wink:
DIXI
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Post by Kesseboy »

Så lenge dette problemet vedvarer, vil jeg komme med et par henstillinger:

Dersom du får opp "Handlings modus ikke spesifisert" når du har trykket OK på et innlegg, bruk tilbake-knappen i nettleseren din, kopier teksten i innlegget ditt, og lim den inn i notisblokk, wordpad eller liknende. Deretter oppdaterer du tråden, enten via forumet, eller via trådtittelen (i standard-utforminga Artemis Orange står trådtittelen i et oransje felt i bunnen av tråden). Det er nemlig høyst sannsynlig at innlegget ditt er registrert selv om du får feilmeldinga, men det er også høyst sannsynlig at forummotoren ikke har fått med seg at innlegget er levert. Dersom litt oppdatering ikke viser at innlegget ditt har kommet med, kan du bruke teksten du kopierte til å skrive innlegget på nytt.

Og, som et tiltak for å høyne moralen ytterligere, så foreslår jeg at alle som poster dobbelinnlegg lar være å skrive sånt som "dobbel" eller "slett" eller noe slik, men rett og slett skriver "Heia Glimt!". Jeg så det var noen som hadde gjort det, men husker ikke hvem.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Gjør det noe om jeg skriver "heia TIL" i stedet? :wink:
Kesseboy wrote:...det er også høyst sannsynlig at forummotoren ikke har fått med seg at innlegget er levert.
Hva slags motor er det egentlig dere bruker? Hvis det er en gammel Wichmann glødehodemotor, kan jeg kanskje hjelpe, jeg er vokst opp med disse motorene. Hør den fantastiske motorlyden (og les og lær) i denne linken:

http://home.no.net/sresset/semidiesel/wichmann.htm
DIXI
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Post by Los-Loco »

brutus wrote:Gjør det noe om jeg skriver "heia TIL" i stedet? :wink:
JA! :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply