Tilbakemelding på moderering!

Gode råd, tips, ris, ros osv.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by MacDaddy »

supahman wrote:Jeg har surfet forum i 10-15 år fast. Og dette er første gang at noen velger å moderere bort på den måten.
Bruker flere forum der dette er vanlig praksis. Tok et kjapt søk på google etter "siteringsfunksjonen +forum" og 7 av 9 forum på første søkeside bruker tilnærmet samme regel.
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by tjongs »

Når dere modererer bort siteringer o.l, er det ikke da mulig å skrive at det er moderert med en liten diskret skrift nederst på innlegget, istedenfor å slå det opp i fargerike krigstyper som det er nå?

At siteringer fjernes er helt greit, men nå er det mye mer slitsomt og irriterende å lese alle moderatorboksene enn det er å lese siteringer...
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by liverglimt »

Vi endrer det etterhvert som brukerne ser at de ikke "slipper unna". Nå har vi snart kjørt denne linjen i en uke og enda er det mange som synder. Men VELDIG mange er blitt mye flinkere.
@liverglimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by FSHelgeland »

Vi i mod-teamet diskutere jevnlig hvordan dette skal utføres. Løsningen vi nå bruker er kommet etter ønske fra brukere om at man faktisk skal se at et innlegg er blitt moderert. Regner med at vi skal slippe mye av denne modereringen etterhvert.
Tippeliga 2015
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by tjongs »

Skjønner poenget med at det skal være synlig. Med å gjøre det på en mer diskret måte vil jo forumet bli mye mer ryddig, men dere vil nok kanskje få mer jobb med å moderere framover. Men, jeg tipper det uansett vil være et antall brukere som tvilsomt lar seg påvirke og opplære i spesielt stor grad, bl.a folk som ikke er her inne daglig. Helt kvitt siteringen blir dere nok aldri uansett.

Håper iallefall det er et tidsbegrenset eksperiment for å sette et eksempel, for forumet er mye mer rotete nå enn før all modereringen. Som sagt, å fjerne siteringer er helt greit, det er måten det vises på som gjør det uryddig.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by FSHelgeland »

Vi blir aldri kvitt siteringen, men får vi bort den unødvendige siteringen som de som frekventerer her ofte gjør så skulle vel det holde. Hvis det bare er de som stikker innom av og til som siterer så vil ikke dette bli noe problem. Vi moderatorene skal uansett ta opp debatten på nytt. Tilbakemelding på hva vi blir enige om vil bli gitt.
Tippeliga 2015
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by dalers »

FSHelgeland wrote:Vi moderatorene skal uansett ta opp debatten på nytt. Tilbakemelding på hva vi blir enige om vil bli gitt.
Følte for å sitere inne i siteringsdiskusjonen :lol: For DETTE var jammen meg ydmyke og kloke ord fra en "nyvalgt" moderator!!! Tar debatten på alvor OG lover å se fortløpende på problemet. Glimrende!

For meg personlig så er jeg helt på linje med moderatorene hva gjelder siteringer av hele og lange innlegg! Noe brukerne etter hvert ble flinkere til ikke å gjøre. Men når trådene blir lange og diskujonene på flere sider så føles det ganske nødvendig å se eksakt hva man svarer på. Hvis ikke så kan det bli veldig mye misforståelser. "Mente du mitt innlegg?" osv.

Så akkurat nå synes jeg de småe sitatene som klargjør egen kommentering må få livets rett. De forsøpler ikke forumet i det hele tatt.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by eidurgud »

Det er vel ikke de "små sitatene" de vil til livs heller, men den unødvendige siteringa av innlegget over. Å sitere deler av et innlegg, for å kommentere et poeng, har de jo sagt hele veien er greit.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by dalers »

eidurgud wrote:Det er vel ikke de "små sitatene" de vil til livs heller, men den unødvendige siteringa av innlegget over. Å sitere deler av et innlegg, for å kommentere et poeng, har de jo sagt hele veien er greit.
Da må de justere egen oppførsel for slik jeg oppfatter det nå blir også noen av de små sitater bedrevet moderering på...
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by eidurgud »

Slik som du nettopp gjorde, er et eksempel på totalt unødvendig sitering! Hvorfor sitere innlegget rett over..?
User avatar
Skriket
Posts: 3428
Joined: Fri May 06, 2005 12:27 pm

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by Skriket »

Har et spørsmål til noe jeg har sett de siste dagene.. Innlegget starter med "Moderert av ......... Tenker vi lar det passere denne gangen" og "Moderert av ................. iflg forumregler skal kan man ikke gjøre ......." men allikevel ser innlegget ikke ut som det har vært endret, annet enn at det har fått en tilleggstekst fra moderator øverst? Er det nødvendig?? Dersom man ikke gjør noe med innlegget allikevel, er det vel ikke noe poeng å skrive den teksten heller?
Ækte nordnorsk stolthet!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by liverglimt »

dalers wrote:Da må de justere egen oppførsel for slik jeg oppfatter det nå blir også noen av de små sitater bedrevet moderering på...
Det er veldig bra om du påpeker dette med eksempler. Så diskuterer vi det i moderatorteamet. Vi har løpende diskusjoner om hva og hvordan det skal være. Og alle innspill blir diskutert. Den måten du siterte på nå er f.eks. helt unødvendig. Men bidrar til en enkel oppklaring. Hvis du hadde dratt inn flere korte sitater eller utdrag som sitater og kommentert dem så passerer det. F.eks. slik som jeg gjør nå.

Ja jeg har moderert ett av dine innlegg en gang, og det vet du hvor det er. :twisted:

Skriket wrote:Dersom man ikke gjør noe med innlegget allikevel, er det vel ikke noe poeng å skrive den teksten heller
Hvis det ikke er endret så skriver vi ikke det. Men vi bruker konsekvent teksten Moderert av... for å presisere. Moderering trenger ikke å være at vi endrer det. Det kan være så enkelt som å klargjøre ovenfor brukeren at nå er streken nådd.

Hvis vi har endret teksten så ser ingen brukere det. Men det er uhyre sjelden vi endrer ordlyd, setninger osv. Det blir som regel tatt på PM med den aktuelle brukeren.

Den hyppigste modereringen er sitater. Der sletter vi bare de sitater som er unødige.

Det beste måten å unngå bruk av sitater er om alle bruker litt tid på å kommentere det de ønsker å få fram. Da kan det være helt unødvendig med bruk av sitat. Men vi har alle lagt oss til denne uvanen fordi det tidligere har vært vanskeligere å se om noen poster i mellom. Nå ser man det og kan ta sitt inlegg og endre det om det skulle være behøvelig. Jeg vet at jeg selv har trykket igjennom innlegg som burde vært endret fordi det har kommet andre i mellom, alternativt på det gamle forumet så kunne jeg ha endret. Dette har noe med måten jeg har brukt forumet på. Det prøver jeg å endre på. Jeg trykker veldig ofte sitat knappen når jeg skal svare, men nå blir de fleste ting slettet. Eller at jeg tar ut en liten del og bruker som sitat.

Når det gjelder reglene så er dette forumet relativt rundhåndet når det gjelder brukernes oppførsel, språkbruk og generell væremåte. Det er stor takhøyde og gode rom for diskusjoner. Det som er utfordringen framover er å holde på dette for dessto flere brukere dessto mer utfordrende blir det å holde balansen. Vi jobber med dette og vår jobb er enklere om dere er flinke til å rapportere ting som dere men er gode eller dårlige.

Det finnes en rapporteringsknapp over alle innlegg. Bruk den om dere ser noe som dere mener er mindre bra eller kjempebra. Det kan være greit å få gode tilbakemeldinger også. Vi er alle lutter øre. :)

Har alle brukerne god forumsoppførsel så vises ikke administratorer og moderatorer.
@liverglimt
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by Snorreth »

Fordi han forteller til deg..?

- Dessuten kan siteringer være meget kjekt når man skal svare på mange spm :wink:
Blir bare rot hvis jeg skal svare LiverGlimt og deg uten å bruke quote akkurat nå.
- Syntes at moderator som bruker blå skrift gjør det så forferdelig "passpåikkegjørdetigjen-overdramatisere" eller hva man kan si. Har jo vært på et forum hvor man ikke fikk skrive mindre enn tre ord i innleggene, da endte det med at jeg slutta fordi jeg var lei strenge advarslser for så lite. :tenk
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by FSHelgeland »

Jeg refererer til reglene angående siteringer. Siteringsfunksjonen skal brukes med omhu
Siteringsfunksjonen skal bare brukes dersom det er helt nødvendig å gjenta det en annen bruker har skrevet, for at innlegget skal forstås riktig. Siteringsfunksjonen skal ikke brukes når man svarer på det siste innlegget i tråden. Man bør redigere sitatet slik at bare det man svarer direkte på vises, og man bør unngå å sitere bilder, slik at bildet vises flere ganger i tråden. Dette vil bidra til et mer ryddig og oversiktlig forum samt spare båndbredde.


Når det gjelder modereringen vår så er det fint med tilbakemeldinger, og vi tar opp til diskusjon alle innsigelser som kommer. Jeg tror at hvis vi alle prøver å følge regelverket så vil forumet bli et hyggeliger og ryddigere sted å besøke. Å som det er sagt flere ganger før, siteringsfunksjonen ødelegger mulighetene for å gjøre gode søk. Mange som klaget på søkemulighetene på den gamle plattformen, la oss nå ikke ødelegge den her også.

Vi har også en enighet om at all moderering skal utføres med blå skrift, og at det skal vises at innlegget er moderert, hvem som har gjort det og hvorfor.
Tippeliga 2015
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by eidurgud »

liverglimt wrote:Den hyppigste modereringen er sitater. Der sletter vi bare de sitater som er unødige.
Hvorfor ikke ta bort hele quote'en, istedet for å skrive "moderert av.." inni i den? Syns kanskje det er like rotete uansett hva som står inni "boksen", så kanskje dere kan fjerne hele quoten, og skrive UNDER innlegget som blir moderert, at det er moderert..?
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by FSHelgeland »

Ja akkurat det poenget har vi tatt, og sitatboksen kommer nok til å bli borte i fremtidige modereringer. Vi håper også at det ikke skal bli så mange slike modereringer i tiden fremover. Brukerne har jo allerede begynt å tenke seg om så bruken av sitater har gått veldig nedover.
Tippeliga 2015
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by poteten »

Dere har lite å krangle om. ;)
Kritisk
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by FSHelgeland »

Ja er det ikke herlig?
Tippeliga 2015
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by NupiSnowJog »

Det tar jo dessuten lengre tid å skrive i bunnen av ett innlegg, enn det gjør å skrive det øverst mens man først er igang. Jeg har ikke noe imot denne modereringen, fordi jeg selv irriterer meg over idiotisk sitering.
ARGH!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by Boombadila »

Jeg synes at modereringen fungerer greit.
Sitering er ikke altid nødvendig, og det er også uklart hvor mye menning man får fram ved å sitere et innlegg for så å skrive støttes. word ol under.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by poteten »

Å sitere et innlegg må jo være lov så lenge det ikke blir to hundre innlegg i alle.

Denne diktatormodereringa som foregår av Liverglimt (sikkert flere også) er i beste fall barnslig, men det nærmer seg veldig det å være sjefete på en meget nedlatende og lite smakfull måte.

Skjerpings, moddiser. Greit å moderere innlegg som har fire-fem-seks unødvendige sitater, men å moderere ett innlegg ofrdi det det er svar og dermed sitert?

Velvel, er det sånn at dere som moderatorere har så lite å gjøre at dere finner på nye ting? Herregud.

Min ref:
viewtopic.php?f=1&t=8422" onclick="window.open(this.href);return false;
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by liverglimt »

Takk for tilbakemelding Poteten.

Vi noterer ditt innspill og tar det med i det videre arbeidet. Vi jobber hele tiden for å forbedre oss selv og forumet.


Viser samtidig til den oppfriskingen av reglene som er gjort. I dette tilfellet var det både bilde og sitering.

Retningslinjer for forumet
@liverglimt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by poteten »

Ja, men, jeg er jo enig i reglene, men det er liksom litt overkill å ikke kunne sitere ett innlegg.

Jeg siterer ikke bare innlegget, men også brukeren som har skrevet det. Det er ikke bare et svar i debatten, men et svar til brukeren også. Det håper jeg det tas høyde for, da flere diskusjoner gjerne er uenighetutvekslinger mellom brukerne.

Moderer gjerne bildesitat og ikke minst innlegg som har mer enn ett sitat, men ett sitat, liksom? ;)
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by liverglimt »

poteten wrote:Ja, men, jeg er jo enig i reglene, men det er liksom litt overkill å ikke kunne sitere ett innlegg.
Du kan gjerne sitere, men ikke nødvendig å sitere det som står rett i nærheten. Vi merker oss at enkelte brukere konsekvent bruker sitatknappen i svar og det vil verken du eller jeg. Derfor ser du min kjedelige modererring. Jeg vil aller nødigst gjøre dette. Brukerne får også PM, men mange leser ikke dette før vi purrer gjennom forumet.
poteten wrote:Jeg siterer ikke bare innlegget, men også brukeren som har skrevet det. Det er ikke bare et svar i debatten, men et svar til brukeren også. Det håper jeg det tas høyde for, da flere diskusjoner gjerne er uenighetutvekslinger mellom brukerne.
Dette er en vane vi alle har lagt oss til, å sitere for å svare. Det er i veldig mange tilfeller ikke nødvendig. Nå med nytt forum så ser du om noen har lagt inn noe mens du har skrevet. Vi i moderator teamet sliter akkurat med den sammen vanen/uvanen, så vi må skjerpe oss også.
poteten wrote:Moderer gjerne bildesitat og ikke minst innlegg som har mer enn ett sitat, men ett sitat, liksom? ;)
Denne svarsiteringen er med på å ødelegge en ekstremt god søkefunksjon fordi din tekst kommer flere ganger i ett søk. Om en annen bruker også skal sitere deg direkte så blir det 3 innlegg med samme tekst. Ønsker brukerne en søkefunksjon som virker eller skal vi bare glemme den?

Dette er ett eksempel på hvordan man kan bruke sitering. Selv om jeg egentlig ikke hadde hatt behov for det. Jeg kunne f.eks. åpnet med dette:

Poteten; jeg har noen kommentarer...

Som er en bedre måte enn å sitere hele. Både for lesbarhet og søkfunksjonen.
@liverglimt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Tilbakemelding på moderering!

Post by poteten »

Igjen; jeg er enig i tankegangen, men la oss si at vi har en diskusjon mellom fire stykker. A, B, C og D

A skriver ett innlegg.
B kommenterer det uten å sitere..
C vil svare A, og siterer.
D vil svare B og siterer.
A svarer D og siterer ikke.
B svarer A men siterer ikke.

Går det greit?
Kritisk
Post Reply