Norsk toppfotball har et alkoholproblem!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Norsk toppfotball har et alkoholproblem!

Post by Los-Loco »

http://www.dagbladet.no/sport/2007/02/26/493325.html

Så greit at noen med en viss autoritet kan si det, slik at det slipper å bli ledd vekk og latterliggjort som når det kommer fra "forståsegpåere" som DGH!!!


EDIT: Før noen hevder at tråden burde stå under fotball generelt; den står her under Glimt helt bevisst, ettersom det gjelder oss i minst like stor grad som andre!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Calle Manøver
Posts: 832
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:24 am
Location: Midt i Bodø, midt i verden!

Post by Calle Manøver »

heltenjohn wrote::klapp :klapp :klapp
herved kan det gamle styret i DGH si:
Hva var det vi sa?
:wink:
Egentlig ikke. Diskusjonen har gått på om DGH skal ramme klubben ut i media, eller om de skal ta dette opp med klubben. Jeg står fortsatt på at det var en feilvurdering. Men at det ble tatt opp som en del av flere tema (kosthold, treningsiver etc.) er på sin plass når man ser at det ikke er nok sprut i spillerne. Det er bare så mye bedre å ta utenom alle de andre menneskene i Norge.

Når det gjelder Solér så tar han opp et generelt problem og går dermed ikke til bakholdsangrep på noen.
"Sakariassen for President!"
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Hm, håpet var jo Glimt skulle skjerpe seg mens resten gjorde som før. Da hadde vi fått et fortrinn, men nå blir det kansje større fokus på dette slik at alle skjerper seg. Hysj Soler, Hysj.

Det passer perfekt å ta opp denne problemstillinga på La manga.
Jeg håper og tror at trenerne har satt opp klare retningslinjer for alkoholbruk i spillergruppen. Selv om styret tydeligvis ikke har tatt tak i ballen. Kan Locoen si noe om dette har vært behandlet i styret?
I medgang og motgang
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Norsk toppfotball har et alkoholproblem!

Post by liverglimt »

Her er ett sitat fra en kommentar skrevet av den ikke ukjente Robert Veiåker Johansen. Såvidt meg bekjent så er det fra bodøfotballen.
Aftenposten wrote:Det var andre tider, og andre summer involvert, men da jeg spilte nordnorsk 2. divisjonsfotball tidlig på 1990-tallet, måtte vi en gang plukke opp den festglade stjernespissen vår på et nachspiel. Han sov seg gjennom en lang busstur nordover, ble vekket rett før kampstart, og scoret to mål. Etterpå var det vanskelig å overbevise ham om at fotball og alkohol ikke hører sammen.
http://fotball.aftenposten.no/kommentar ... e75615.ece
@liverglimt
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Calle Manøver wrote:Diskusjonen har gått på om DGH skal ramme klubben ut i media, eller om de skal ta dette opp med klubben...
Internt er dette blitt behandlet i Glimt også, så vidt meg bekjent, uten at en noen gang så den virelige effekten dette hadde på enkelte spillere. Kanskje det spillerne trengte var et signal om at ens egne supportere ikke satte dem så høyt at de ble hengende over en hver kritikk? Jeg vet ikke fasitsvaret der.
Og så kan en diskutere om DGH sprang til media eller om media sprang etter DGH etter at en la ut et brev på egen hjemmeside.. 8)
Calle Manøver wrote:Når det gjelder Solér så tar han opp et generelt problem og går dermed ikke til bakholdsangrep på noen.
Og en supporterklubb ønsker jo virkelig å ramme sin egen klubb 8) Bakholdsangrep :wink: jaja.... Skal være enig at namedropping sjelden fører noe bra med seg. Nå blir det jo spennende å se hva den høgskoleoppgaven på journalistutdanninga kommer fram til. Vet at noen der forsker på AN's behandling av saken og enkeltspillere i miljøet rundt Glimts A-lag.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Veiåker Johansen wrote: Hva er egentlig poenget med å avslutte en knallhard treningsleir med en fest?
Dette er nå et svært betimelig spørsmål ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Begod wrote:Selv om styret tydeligvis ikke har tatt tak i ballen. Kan Locoen si noe om dette har vært behandlet i styret?
Locoen kan si at det langt fra har vært behandlet på den måten jeg helst skulle sett det!

Og nå som Locoen kan uttale seg mere fritt: Debatten om hvorvidt DGH skulle ha tatt problemet opp internt først, har en side til som ikke har vært tatt hensyn til:

DGH hadde faktisk, gjennom "sin" representant i Glimt-styret, reist problemstillingen både før sesongen, og på nytt i mai. Uten gjennomslag for holdningsendring. Hvor mye mer skal forlanges før man kan heise rødflagget?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Norsk toppfotball har et alkoholproblem!

Post by Trapattoni »

Los-Loco wrote:Så greit at noen med en viss autoritet kan si det, slik at det slipper å bli ledd vekk og latterliggjort som når det kommer fra "forståsegpåere" som DGH!!!
Jeg skal ha rimelig mange øl innabords før jeg vil være i stand til å påstå at Solér har en viss autoritet.... :wink:
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Fra db.no:
Det aller største
- Er dette det største du har opplevd?

- Ja, det er større enn seier i verdenscuprenn.

Men fest blir det ikke i kveld. Når Northug får spørsmål om det blir skaffet til veie typisk trøndersk fluidium i Japan, griper sportssjef Åge Skinstad inn.

Og forteller at han som reserve på femmila må nøye seg med vafler i sjømannskirken på utøverhotellet.
Godt å se at noen idrettsledere skjønner poenget!


http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/02/493752.html
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Mendi wrote:Jeg må si at jeg blir betenkt når jeg ser treningsprogrammet til Glimt som blir presentert ukentlig på glimt.no. Det trenes jaggu ikke mye. Ligner på treningsprogrammet til en 14 år gammel langrennsløper. Når det i tillegg er akseptert å drikke relativt ofte er det ikke mye som ligner på toppidrett.
Diskuterte treningsmengder litt med folk fra treningsapparatet. Nå har jo ikke jeg mye å fare med av formell kompetanse innen treningsteori (bortsett fra en svært anstendig gymkarakter på videregående :lol: ), så i slike diskusjoner må jeg nesten stole på at folk vet hva de snakker om. Men jeg får det likevel ikke til å stemme at fotballtreningene i sin karakter er så mye tøffere enn hvordan individuelle idrettsutøvere trener, at det ikke er forsvarlig å trene særlig mer enn to-tre timer om dagen, i motsetning til opptil 8-9 timer for de mest ekstreme individualistene.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Calle Manøver
Posts: 832
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:24 am
Location: Midt i Bodø, midt i verden!

Post by Calle Manøver »

Los-Loco wrote:
Mendi wrote:Jeg må si at jeg blir betenkt når jeg ser treningsprogrammet til Glimt som blir presentert ukentlig på glimt.no. Det trenes jaggu ikke mye. Ligner på treningsprogrammet til en 14 år gammel langrennsløper. Når det i tillegg er akseptert å drikke relativt ofte er det ikke mye som ligner på toppidrett.
Diskuterte treningsmengder litt med folk fra treningsapparatet. Nå har jo ikke jeg mye å fare med av formell kompetanse innen treningsteori (bortsett fra en svært anstendig gymkarakter på videregående :lol: ), så i slike diskusjoner må jeg nesten stole på at folk vet hva de snakker om. Men jeg får det likevel ikke til å stemme at fotballtreningene i sin karakter er så mye tøffere enn hvordan individuelle idrettsutøvere trener, at det ikke er forsvarlig å trene særlig mer enn to-tre timer om dagen, i motsetning til opptil 8-9 timer for de mest ekstreme individualistene.
Det er dog viktig å merke seg at de treningene som står på glimt.no kun er fellestreninger. All individuell trening kommer i tillegg. Det skal godt gjøres å gå på Spenst på Myra på kveldstid, og ikke treffe Glimt-spillere der. Jeg var der selv en kveld for noen dager siden, og da var det 10-12 spillere der.
"Sakariassen for President!"
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Lyns trener Henning Berg bekrefter at Macallister havnet i krangel med vaktene etter en fuktig kveld på byen

- Det skal ikke skje. Spillerne hadde frikveld, men får ikke lov å drikke seg så fulle, sier Berg til NRK.
Link:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168612
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

Har selv sett en drita full spiss, fra et nyopprykket lag fra østlandet, fullstendig dumme seg ut på en fotballpub i Oslo. På en søndag!

--------------------------------
Apu: Tonight I’m going to party like it’s on sale for $19.99!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Larsen wrote:
Spillerne hadde frikveld, men får ikke lov å drikke seg så fulle, sier Berg til NRK.
Ikke lov å drikke seg så fulle.... :roll:
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

- Jeg satt ensom i den svenske hovedstaden, og hadde det kjedelig, sier Nannskog om sin tid i Djurgården i begynnelsen av 20-årene.

- Jeg var ikke så fokusert i den tiden, og da kompisene mine ringte og inviterte til fest, var jeg med. Vi drakk, festet, og hadde det moro, forteller fjorårets skytterkonge, og mener han var som folk flest på sin alder.
http://www.fxt.no/article918672.ece

Hvordan sørger Glimt for et nettverk for sine unge fremadstormende spillere?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Vi drakk, festet, og hadde det moro, forteller fjorårets skytterkonge, og mener han var som folk flest på sin alder.
Merker meg at denne uttalelsen fra Nannskog likner noe av det Råstad presenterte i fjor høst som;
"Vi er jo tross alt bare vanlige mennesker!"
og det er nok sant det....
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Post by Los-Loco »

"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
EngSte-lig
Posts: 1110
Joined: Tue Mar 22, 2005 11:38 am

Post by EngSte-lig »

Det er langt fra ei øl til dritings (for de fleste)
EngSte-lig
Medlem av supporterklubben 1974-2022
Familie med medlemmer i 4 generasjoner!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Vel, jeg registrerer at dette mer og mer blir et tema i norsk media.

Spørs hvor lang tid det tar nå før det kommer en større artikkel med Kjetil Rekdal og hans opplevelser med Vålerenga...
DonCato
Posts: 557
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:18 pm
Location: Rælingen

Post by DonCato »

EngSte-lig wrote:Det er langt fra ei øl til dritings (for de fleste)
Det har med skillelinjer å gjøre. Det er enklere å la være å drikke noe som helst dersom det ligger et totalforbud mot alkohol i bunnen.
Dersom det er en skreven/uskreven regel som sier at spillere kan ta seg noen få øl innimellom er muligheten for at det sklir ut ofte til stede.
Post Reply