Er Ronaldo verdens beste?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply

Hvem er best?

Ronaldo
6
30%
Torres
2
10%
Pirlo
0
No votes
Káká
0
No votes
Gerrard
1
5%
Lampard
1
5%
Ballack
0
No votes
Messi
5
25%
Fabregas
2
10%
Zlatan
1
5%
Buffon
0
No votes
Casillas
0
No votes
Reina
0
No votes
Van der Saar
0
No votes
Pyol
0
No votes
Ferdinand
1
5%
En annen
1
5%
 
Total votes: 20

Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Er Ronaldo verdens beste?

Post by Parelius »

Er det flere enn meg selv som undrer litt over at Ronaldo ble kåret til verdens beste spiller?
Har en samling argumenter jeg har fått fra Man U supportere som jeg skal skrive noen tanker om.

Antall mål. Greit han skårte mange mål, men Torres skårte 31 mål for Liverpool i debutsesongen. Er ikke det en like stor bragd som å skåre 42 i sin 4/5 sesong på toppnivå?

Han var dominerende. Greit nok han var dominerende og skårte mange viktige mål. Men man kommer ikke unna Gerrard og Fabregas når man snakker om dominerende spillere, Gerrard skårer også mange mål til å være en sentral midtbanespiller. Torres var også dominerende i Liverpool.

Han har teknikken og rykket. Messi har også teknikken og rykket, kanskje bedre teknikk en Ronaldo? Mange vil kanskje hevde Ronaldo var best forrige sesong, men at ingen kan nærme seg Messi i år. Jeg vil si at Messi var like briljant i fjor, eneste er at han har blitt enda viktigere for laget nå som Ronaldinho er borte. Torres har også en god teknikk og et fantastisk rykk, hva er det som gjør Ronaldo så mye bedre?

Den "fantastiske skuddfoten". Messi skyter like godt med begge bein, Messi skyter hardt og lavt like ofte som han klistrer ballen i vinkelen. Hva tilsier at han ikke har en like god skuddfot som Ronaldo?

Frisparkene. OK? Han skårte en del mål på frispark, men er ikke Pirlo minst like god til å ta frispark? Pirlo er også dominerende i AC. Milan, han har også en ok teknikk. Gerrard tar også gode frispark.

For ikke å nevne Káká, han er jo også en fantastik spiller!

Keepere, hvorfor kan ikke de være verdens beste fotballspillere?

Så summasumarum kan man si at Ronaldo er en dominerende spiller, besitter en ok skuddfot, skårer mange mål og har en fantastik teknikk. Men er det ikke flere spillere som også er dominerende for sitt lag, besitter en god skuddfot, som skårer mange mål og har en ok teknikk?

Hva tilsier at Ronaldo er best?
Vær så snill, ikke kom med de originale "han skårte flest mål" argumentene, ønsker en seriøs debatt rundt dette!
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Boombadila »

Hvilket kriterium tillegger du det å være best?
Er det av avgjørende betydning det han har bidratt med for laget, eller som invidualist?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Parelius »

Kanksje et lite hint av begge deler?
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1076 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Kesseboy »

Parelius wrote:Antall mål. Greit han skårte mange mål, men Torres skårte 31 mål for Liverpool i debutsesongen. Er ikke det en like stor bragd som å skåre 42 i sin 4/5 sesong på toppnivå?
Nei. 42 mål er mer enn 31 :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Boombadila »

Tja, han var jo god i fjor, på samme måte som flere andre var gode. Men forskjellen på for eksempel Torres er jo det at han ofte blir brukt som en ren spiss, mens Ronaldo blir brukt som ving/ytre-/indreløper, og det er således ikke forventet at han skal skåre så mange mål som han gjorde. Derfor sier vel en del at det i seg selv var imponerende. På samme måte som at liverpool i alle år har slitt med at de har skapt sjanser, men ingen har puttet dem i mål. Når det da endelig kom en spiller som klarte å stokke beina såpass at det ble mange mål, er det imponerdene, samtidig som det var på høy tide. Når det gjelder spillere som spiller i andre ligaer er det vanskelig å sammenligne, men jeg vil jo anta at antatt komparativt nivå på ligaene spiller inn i vurderingen om hvilken spiller som er best. Det vil si at en må imponere mer i for eksempel Fransk ligue 1 for å komme høyt i en slik kåring, enn om man imponerer i Premier league.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Parelius »

Hvorfor det?
Man kan jo ha akkurat de samme ferdighetene å imponere i en "dårlig liga"? Eller ha de samme ferdighetene, men spiller på et dårlig lag. Slik at man ikke kan skåre som mange mål, Ronaldo hadde ikke skårt 42 mål hvis det ikke var fordi at han spilte på det beste laget (ja, jeg inrømmer det.. United var best i fjor. Selv om det sårer mitt hjerte å si det)
EDIT: Selv synes jeg ikke at Torres er verdens beste spiller, selv om han gjorde det aldri så bra i Liverpool
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Boombadila »

Parelius, nå høres du ut som Semb på amfetamin når han omtaler Alanzino. Selv om en spiller imponerer i en liga, er det ikke sikkert at han vil gjøre det i en annen liga. Det har vi jo desverre alt for mange eksempler på, men bunnlinja blir den at de fleste anser det for mer imponerende å briljere i Premier League i forhold til Premiera division eller Tippeligaen. Og for å ta dette ett skritt videre, selv om Ronaldo til tider har vært dårligere i år i forhold til fjor, så har ikke dette noe å si på fjorårets utmerkelse. Det vil være det samme som å si at hvis TO blir solgt fra oss nå, så er han ikke lenger blant forårets beste spillere til glimt. Det vil han alltid være, spørsmålet er jo om han kommer til å fortsette å være en av våre beste spillere.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Parelius »

Greit, greit.. jeg har kanskje ikke så gode argumenter.
Men jeg undres, hvorfor skal ikke det å dominere i Italia eller Spania sidestilles å dominere i Premier League?
At Kaka ikke har dominert i PL gjør han jo ikke til en dårligere spiller?
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2219 times
Been thanked: 366 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by liverglimt »

Fordi at Premier League har høyere status og dannelse blant folket. Enig at det er forskjell på å dominere i forskjellige ligaer, men PL har noe ufortjent fått rykte på seg for å være den "ærligste" ligaen. Nå er det til tider drittkjedelig å se spansk fotball, de legger seg for ting som Carragher hadde røyst seg opp og løpt etter med en gang på. :lol:
@liverglimt
Sebulba
Posts: 540
Joined: Thu May 18, 2006 8:35 pm
Location: Bodø

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Sebulba »

Premier League er uten tvil den beste ligaen i Europa. 3 av 4 lag i fjordårets CL semi var fra PL
«Fotball er en sport der 22 spillere løper etter en ball, og til slutt vinner Tyskland!». Gary Lineker
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2219 times
Been thanked: 366 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by liverglimt »

Og for få sesonger siden hadde ikke PL noen lag. Da var det Spania som regjerte.

Dette bølger og er ingen eksakt vitenskap. Totalt sett er det uansett ett faktum at Spanske og Italienske lag har herjet i alle europacuper igjennom mange tiår.
@liverglimt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by eidurgud »

De siste to kåringene C. Ronaldo har vunnet, er for 2008. Det er ingen som helst tvil om at han var verdens beste spiller gjennom hele 2008.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Cheese Smirnoff »

Nåh, han har ikke vært verdens beste fotballspiller gjennom høstsesongen 2008.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by eidurgud »

Leste du hva jeg skrev, egentlig?
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Parelius »

Hvis man ser på året 2008 har ikke Ronaldo vært like dominerende som han var i 2007/2008 sesongen, han spilte jo en del kamper i 2007. Gjorde han ikke? Derfor må man se på våren og høsten 2008, ikke det han gjorde hele 2007/2008. Var Ronaldo da så dominerende som man skal ha det til? :tenk
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Cheese Smirnoff »

eidurgud wrote:Leste du hva jeg skrev, egentlig?
Ja, du skrev:
Det er ingen som helst tvil om at han var verdens beste spiller gjennom hele 2008.
Hvorpå jeg fremmer påstanden :
han har ikke vært verdens beste fotballspiller gjennom høstsesongen 2008.
Og høstsesongen 2008 er da vitterlig en del av resten av 2008. Aner ikke hva du prøver å hinte om, men at jeg er uenig med deg er jeg rimelig sikker på.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by eidurgud »

Det ble ikke delt ut premie for verdens beste spiller for høstsesongen, men for hele 2008. Han var ikke så dominerende i begynnelsen av sesongen 2008/2009 som han var på slutten av 2007/2008-sesongen - men han var så overlegen i slutten av forrige sesong, at han overgikk alle andre, selv med en treg start på inneværende sesong.
User avatar
Vassvik
Posts: 1407
Joined: Fri Jan 28, 2005 12:16 pm
Location: Narvik

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Vassvik »

Hehe, for min del høres det ut som dere er enige uten at dere vet det. :mrgreen:

Men må vel nesten være helt ærlig og si det som det er; Ronaldo i forrige sesong var til tider uvirkelig. Og man må vel bare unne guttungen utnevnelsen som verdens beste spiller...

...Til tross for at han er en selvgod klyse.
Andres meninger støter meg.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Er Ronaldo verdens beste?

Post by Parelius »

Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Post Reply