Glimt ut i Europa?

Moderators: Sulliken, Larsen

Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Glimt ut i Europa?

Post by Johansen »

Bodø/Glimt kan rykke ned, men likevel spille europacup neste sesong
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 720860.ece

http://www.an.no/glimt/article4620651.ece

Fair Play-lista etter 26 kamper:
1. Rosenborg
2. Bodø/Glimt
3. Stabæk
4. ODD Grenland
5. Vålerenga
6. Tromsø
7. Start
8. Brann
9. Fredrikstad
10. Aalesund
11. Sandefjord
12. Viking
13. Lyn
14.Strømsgodset
15. Molde
16. Lillestrøm
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Snorreth »

*fniz*
Men jeg vil vite poengsummene. Skjønner ikke hvorfor vi er så langt oppe i år i forhold til i fjor, men jeg skal ikke klage.
Håber vi unngår unødvendige kort fra enkelte spillere jeg ikke skal nevne navn på.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Josse »

Dette blir jo kjempespennende! :D Men kan vi være med i Europa-Ligaen uansett om vi er adeccolag eller tippeligalag?
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Glimt ut i Europa?

Post by tomath »

Egentlig helt latterlig, men med tanke på at vi ble snytt i fjor så trenger vi ikke ha dårlig samvittighet om dette kommer til vår fordel denne gangen.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Snorreth »

Josse wrote:Dette blir jo kjempespennende! :D Men kan vi være med i Europa-Ligaen uansett om vi er adeccolag eller tippeligalag?
Jeg tror ikke det skal være problem med mindre NFF lager nytt kriterie som sier at vinneren må være Tippeligalag.
Jeg tror ikke de har FP-tabell i Adeccoligaen.

Uansett kan vi ikke ta seieren på forskudd. Først må vi vinne sluttabellen der Stabæk kanskje kan fyke fort forbi. Deretter på de norske landslagene spille fair.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Los-Loco »

Med fare for å bli beskyldt for konspirasjonsteorier og påstander om ikke helt upartiske dommere, så vil ikke jeg bli nevneverdig overrasket dersom vi nå plutselig får et lite ras med kort på slutten av sesongen. Men det kan jo hende at det i så fall bare dreier seg om tingenes iboende faenskap! :tenk

Anyway, skulle vi få e-cup, så er jo det genialt på mange måter. Glimt har vel aldri klart å følge opp en god sesong med en ny god sesong, så e-cup har aldri vært vår greie. Men etter en ræva sesong som i år er det i allefall en viss mulighet for at vi kan være et bra lag neste år, og da skulle e-cup passe bra!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Crazy horse »

Her var det både konspirasjonsteorier og andre teorier. Jeg lar meg villig friste til å følge tankegangen.
Fotball er nesten alltid morsomt
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Snorreth »

Mounir og Oduro er på vei til å gi Stabæk andreplassen.
Hvis vi er heldig kan Stabæk kvalifisere seg via 2/3.plassen...
Pirlo
Posts: 99
Joined: Wed Apr 15, 2009 12:12 pm

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Pirlo »

Håper virkelig ikke Glimt får denne plassen og er delaktig i å gjøre at Norge mister sin Champions League kvalifiserings plass!

Budsjettet er uansett så lite at hvis Glimt må til f.eks Istanbul så må de ta inn på et vandrerhjem og pådra seg diarè før kampen, som de elgant taper 5-0 med "vilje" for å spare fremtidige reiseutgifter.

Spar oss. La klubbene med ambisjoner spille europacup (RBK, Stabæk)
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Snorreth »

Håper virkelig ikke Glimt får denne plassen og er delaktig i å gjøre at Norge mister sin Champions League kvalifiserings plass!

- Que?
Tror du har misforstått accesslist.
Det er bare Liechstenstein som ikke får lov til å delta i CL-kvalikk.
Pirlo
Posts: 99
Joined: Wed Apr 15, 2009 12:12 pm

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Pirlo »

Ja, faen. Reglene ble jo lagt om nå nylig. Stemmer det, mange mindre lag med i årets CL så. Uansett vil det bidra til en lavere poengsum for ligaen totalt og bedriten seeding for de seriøse aktørene i Norge.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Mendi »

Å være redd for at Glimt skal ødelegge for Norge ved å spille e-cup er jo det reneste dritpratet. Det er vel svært liten fare for at noen lag skal gjøre det dårligere enn de som er der fra før. Når rbk ryker mot et lag som lå på femteplass i aserbadjansk liga trenger ikke Glimt være redd for noe som helst. Faktisk kan det være en genial mulighet for klubben, med noen gode kamper og litt flaks kan vi tjene store penger på dette.
Mr.North
Posts: 417
Joined: Thu Apr 03, 2008 6:16 pm
Location: TROMSØ, selvfølgelig!

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Mr.North »

Faktisk helt fantastisk dersom Bodø/Glimt skulle få en europacupplass neste år, samtidig som det trolig ender med nedrykk i år, og langt fra noen cupfinale. Det vil være fantastisk. Og temmelig sjukt og på trynet. Men det er nå så.
NFF er helt på trynet uansett.
Men, ingen bør vel bli særlig overrasket om plassen ikke går til Glimt uansett om de topper denne Fair Play-lista, en liste som NFF endrer på etter eget forgodtbefinnende slik at de får med det laget som de selv ønsker med. At de kommer med en endring som sier at FP-plass ikke kan gå til ett lag som rykker ned til 1.divisjon vil ikke overraske meg ett brøkdel av ett sekund. Tilliten til denne FP-lista og NFF ble om mulig enda mindre etter at de klarte å snike RBK inn i turneringa i år. At RBK tryna ut mot ett lag verden aldri har hørt om før var i alle fall årets definitivt mest fortjente utfall av en kamp.
At Glimt skal ødelegge for noen om de får sjansen tror jeg derimot ikke. Som det nevnes tapte RBK mot ett lag fra Aserbadsjan, fra det vi vel vil kalle fotballens bakgård i Europa. Glimt kommer definitivt ikke til å kunne dumme seg noe mere ut enn det RBK gjorde i år, og er Glimt heldige med trekninga kan det fort bli avansement til 2. eller 3.kvallikrunde. Om Glimt deltar neste år som adeccolag vil vel ingen ha noen forventninger til laget, slik tilfellet har vært med "storklubber" som Rosenborg, Brann, LSK, Viking og Vålerenga som alle de senere årene har gått på skreller mot lag "alle" hadde forventet at de skulle slå. Som med Brann mot Åtvidaberg, LSK mot laget fra Luxembourg, Viking mot finske Honka, og RBK mot "Karabak"(husker ikke stavemåten på laget).
Tromsø IL: Flaggskipet i Nord
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Thomas Andersen »

Du har gode argumenter og analyse, og jeg er helt enig i det meste.

Bortsett fra at det er "sjukt" om Glimt får Europa-spill, og samtidig rykker ned. Det er ikke sjukere enn at LSK og FFK nettopp har vært ute i Europa pga tidligere gode prestasjoner, og iår spiller i nedrykksstriden.

Om det finnes en Fair Play-"pris", som gir Europaspill, og Glimt kvalifiserer seg til denne prisen, er det bare slik.
Gult er kult!
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Glenn P »

Korriger meg om jeg tar feil, men Millwall FC fikk vel delta i UEFA etter deres 2.plass i FA cupen selv om de rykket ned til Championship? Dersom Glimt får Fair-Play plassen og rykker ned, får de være med i UEFA, ingenting annet er mulig.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Glimt ut i Europa?

Post by ingen87 »

Mr.North wrote: Men, ingen bør vel bli særlig overrasket om plassen ikke går til Glimt uansett om de topper denne Fair Play-lista, en liste som NFF endrer på etter eget forgodtbefinnende slik at de får med det laget som de selv ønsker med. At de kommer med en endring som sier at FP-plass ikke kan gå til ett lag som rykker ned til 1.divisjon vil ikke overraske meg ett brøkdel av ett sekund. Tilliten til denne FP-lista og NFF ble om mulig enda mindre etter at de klarte å snike RBK inn i turneringa i år.
Deler denne oppfatninga til FairPlay lista.. Har ikke noe tiltro til den etter at RBK fikk plassen ifjor. Regner med det blir Odd i år..
Førr Evig!
Mr.North
Posts: 417
Joined: Thu Apr 03, 2008 6:16 pm
Location: TROMSØ, selvfølgelig!

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Mr.North »

Glenn P wrote:Korriger meg om jeg tar feil, men Millwall FC fikk vel delta i UEFA etter deres 2.plass i FA cupen selv om de rykket ned til Championship? Dersom Glimt får Fair-Play plassen og rykker ned, får de være med i UEFA, ingenting annet er mulig.
Det heter Europa League da, så det er kvallikken til den Glimt da eventuelt vil kunne delta i, og gå inn i 1.kvallikrunde i, slik RBK gjorde i år. Selvsagt er det ikke CL det dreier seg om 8)

At lag får en plass som tapende cupfinalist er vel vanlig, dersom laget som vinner er kvalifisert fra før. Millwall møtte Man U som allerede var kvalifisert for Europa, og dermed fikk Millwall plassen. Den ville de fått om så de spilte i 3.divisjon ;)
Thomas Andersen wrote:Du har gode argumenter og analyse, og jeg er helt enig i det meste.

Bortsett fra at det er "sjukt" om Glimt får Europa-spill, og samtidig rykker ned. Det er ikke sjukere enn at LSK og FFK nettopp har vært ute i Europa pga tidligere gode prestasjoner, og iår spiller i nedrykksstriden.

Om det finnes en Fair Play-"pris", som gir Europaspill, og Glimt kvalifiserer seg til denne prisen, er det bare slik.


Ja, slik er det da ja, men likevel synes JEG at det er litt sjukt, eller absurd. Det er fordi jeg ikke synes ett lag som rykker ned skal belønnes med E-cup når de ikke har vært i nærheten av å kvalifisere seg via resultater på banen. Hadde Glimt kommet til en cupfinale og tapt mot seriemester RBK, og dermed fått e-cupplass hadde saken vært en annen. Og så er det jo det at jeg fester null tiltro til denne lista fra NFF. LSK og FFK fikk sine E-cupplasser etter gode prestasjoner (cupgull/seriesølv), mens Glimt kan få det etter å ha rykket ned. Er bare det jeg personlig synes er litt sykt. Men nå er lista der, og det gjør meg ikke noe særlig om Glimt får delta, selv om jeg er en ikke-så-glad-i-glimt-type. Og selv om det stort sett vil være overraskende om Glimt kommer seg videre fra første runde, og hvertfall fra andre, så er det jo ikke umulig over to kamper forutsatt at trekninga er heldig for deres del.

Husker dårlig. Har Glimt klart å gå videre i E-cupen før?
Tromsø IL: Flaggskipet i Nord
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Kesseboy »

Mr.North wrote:Ja, slik er det da ja, men likevel synes JEG at det er litt sjukt, eller absurd. Det er fordi jeg ikke synes ett lag som rykker ned skal belønnes med E-cup når de ikke har vært i nærheten av å kvalifisere seg via resultater på banen.
Ikke for å understreke det åpenbare, men det er vel dét som er nettopp poenget med FP-plassen, at man skal kunne berømme andre kvaliteter enn kun de som framskaffer poeng. At dét prinsippet kan diskuteres, skal jeg si meg fullstendig enig i.

En annen kritikk mot plassen er jo den som har blitt framført tidligere, at kriteriene for tildelinga er så uklare. Det finnes jo ingen som helst åpenhet i hva som ligger til grunn for plasseringene, utenom at det er noe med kort og noe med oppførsel og stemning på stadion.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Aspmyra
Posts: 142
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:33 pm

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Aspmyra »

Hva er det som skal til for at Glimt kan få en Europalig plass til neste år? Vi "vann" jo fairplass lista i Norge.
http://www.altomfotball.no/element.do?c ... asonId=331
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Snorreth »

1# Det er ikke offenlitggjort at vi har vunnet. Det var bare en slags tabell før sluttspurten vi har fått servert.

2# Det som skal til for at Glimt får E-cupplass er at Norge havner på topp 3 i den europeiske FP-tabellen.
Norge bruker å havne langt opp, men det bruker å være tett.
Sluttabellen for den europeiske FP-tabellen offentliggjøres til sommeren.

Linken virker forresten ikke. Dessuten viser den neppe nyeste oppdatering av FP-tabellen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Los-Loco »

Er villig til å vedde nokså mye på at Nøff har fikset det til slik at noen har gått forbi oss på den lista på slutten av sesongen. Hele det systemet med poenggiving er ufattelig tvilsomt, så lenge det ikke er transparent i det hele tatt. Umulig å ha noen idé om hva som vektlegges forutenom kortene, når man ikke får fortløpende tabell. Kan aldri tenke meg at Nøff vil gi Glimt en E-cup-plass dersom de kan unngå det.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
RS2-Gti

Re: Glimt ut i Europa?

Post by RS2-Gti »

For Glimt sin deler håper jeg de kommer med, for ekstrainntektene.
For min egen del håper jeg virkelig virkelig virkelig ikke dem kommer med, jeg har sett Glimt drite seg ut i 40ish uker i strekk. Nok er nok.

All in all .. ingen e-cup = :skål

Heller bruk vintern på å gi halve troppen antabus, og den andre halvdelen en bok forfattet av en norsktalende greker. Visst da ved sesongstart har 11 spillere som gidder å møte opp på trening, og en trener som har en viss formening om hvor mange kanter en fotball har, ja da har vi i allefall mer å bygge på enn i år.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Glimt ut i Europa?

Post by brutus »

Det overordnede prinsippet for Fair play-plassen er å berge europacup for RBK de sesongene de ikke klarer å kvalifisere seg gjennom sportslige prestasjoner. Ettersom de har klart det i år må NFF finne en ny kandidat. Mye taler nok for at den fintspillende gentlemansklubben Brann plutselig vil få en sjanse i Europaligaen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt ut i Europa?

Post by Glimtfan »

Tror mye skal til for at glimt ikke får plassen.
Når det gjelder "teorien" din om RBK, så ville det vært fornuftig av NFF. RBK er jo eneste laget som jevnt over presterer i Europa (årets deltagelse var et unntak).
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Glimt ut i Europa?

Post by eidurgud »

Jeg kan nesten garantere at vi ikke får den plassen.
Post Reply