Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by liverglimt »

Skifte karrierespor betyr å gjøre noe annet. Ikke sparke ball...
@liverglimt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Har som sagt full forståelse for Bjørdal, men denne oppsigelsen ble nok levert inn før SKS-nyheten ble kjent. Han har uansett sine rettigheter som arbeidstaker og de har ikke arbeidsgiveren Bodø/Glimt klart å overholde. Det er ikke hans skyld at arbeidsgiveren ikke klarer å betale lønna til han og er på randen av å gå under, så hvis hele fotballen plutselig skulle holde seg til den "virkelige verden" ville han vært arbeidsledig for lenge siden og Glimt ville vært konkurs. Blir stadig forbløffet over hva folk her lirer av seg, klart det er kjipt at vi mister kapteinen vår men hva annet kan vi forvente? Bjørdal er ikke bodøgutt eller glimtpatriot, han kom til Bodø for å spille fotball, utvikle seg og bli bedre og ikke minst leve av fotballen og når Glimt nå ender opp med enda et år i adeccoligaen, mindre budsjett og satsning og usikre lønnsbetingelser (husk at de allerede har gått ned...hva, 20% nå?) så kan vi ikke forvente at våre beste spillere skal holde seg her.

Når det er sagt så tror jeg nok han kommer ut i avisa med en uttalelse, han har alltid fremstått som en ærlig og redelig kar og jeg tror ikke han vil ha noe usagt med oss supportere nå når han forlater oss.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 35 times
Been thanked: 23 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Thomas Andersen »

Kesseboy wrote:
Thomas Andersen wrote:Hater dere snyltere - grav i NAVs arkiver istedet for...
Er du seriøs?
Nei ;) Setningen kan nok leses på to måter, og jeg mente den varianten som kan leses "hvis dere hater snyltere, så..."

Faktum er at jeg ikke engang fikk med meg at han vil bli løst fra kontrakten før jeg skrev dette. Trodde det var mer "rambling" om at en spiller vil bort, og det mener jeg fortsatt profesjonelle yrkesutøvere må få lov til. Enig i at hans forsøk på å bli løst fra kontrakten er feil måte å forholde seg til arbeidsgiver på. Men det mener nok ikke fagforeningen - som kanskje har interesse i å bruke sine muskler og midler til å kjøre slike saker i fotballverden. Kan skape presedens, oppklare og endre styrkebalansen mellom klubber og spillere/"facken".

Ang. Nav. Det er sikkert noe å grave frem der. Mener ikke stigmatisere noen. Vi Glimt-supportere er vel nok stigmatisert ;)
Gult er kult!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimt1916 »

Æ har selvfølgelig full forståelse for at Bjørdal vil bort. Det e måten han gjør det på æ ikke lika.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Frodo Baggins »

Selv om jeg beskyldes for å svartmale alt så våger jeg meg utpå med noen ord. Jeg kan godt forstå at Bjørdal sier opp kontrakten. Og den oppsigelsen ble nok levert før SKS nyheten kom i går.
Men sett fra Bjørdals side:
- Han har gått ned i lønn i 2 omganger 10 % hver gang. Etter forespørsel fra klubben.
- Lønna for September ble for sent betalt ut
- Lønna for oktober ble for sent betalt ut, og delt opp i 2 utbetalinger.
- Og på ett infomøte i forrige uke så kunne ikke ledelsen garantere noe som helt vedrørende novemberlønna.

Tror nok mange av oss hadde ville sagt opp hvis vi jobbet i en bedrift hvor slike tilstander rådet, hvis vi viste at det var null og niks problem å skaffe seg en ny og kanskje bedre jobb.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Helt enig. Det er lett å ha et litt i overkant romantisk syn på fotballspillere og klubbfølelsen deres, men til syvende og sist er det jobben deres og levebrødet de har. De er ikke Premier League-stjerner med millioner på bok, men norske spillere med høyst ordinære norske årslønner, som de allerede har gått med på å kutte vekk 20% av, med ingen garantier om at de i det hele tatt vil få mer penger. Klart det må være utrolig frustrerende å gå igjennom.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

Vil gjerne vite hva folk mener med å gå ned i lønn 10% 2 ganger...
Har sett dette har blitt nevnt mange ganger..

Den første varte da bare ut året? Og den som går på prestasjon og nedrykk ser jeg ikke på som noe reduksjon.. Det er lønna di hvis gruppen ikke presterer bedre, og den står i kontrakten som spilleren selv har gått med på..

I min verden så har dem iallefall bare hatt en lønnsreduksjon på 10% etter forespørsel fra klubben og det skulle jaggu bare mangle slik dem har underprestert.. Hadde jeg prestert like dårlig på det jeg holder på med så hadde jeg iallefall tjent veldig mye mindre..
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

Disse spillerne har stort sett relativt normale lønner, så det å gå ned 10% to ganger er mye, selv om siste runden bare gjaldt for noen måneder. Tror mange glemmer at spillerne faktisk har et liv hvor de skal bidra til å forsørge familie, betale lån etc. En nedgang på 10% er faktisk mye i så måte, når ser man tilsvarende skje i næringslivet?
Jeg tror det er viktig å ha respekt for at spillerne ikke er/har vært spesielt fornøyd med den prosessen de har vært gjennom siste året.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

10 + 10 - 10 er fortsatt -10 da...
Relativt normal lønn? Skal vi snakke relativt så må man vel kanskje samenligne med dem som presterer på samme nivå??

Hvis man jobber i et prestasjonsrettet yrke så skjer dette hele tiden i næringslivet.
Presterer man ikke så er det en selvfølge at man ikke er fornøyd med prosessen som skjer rundt en da, løsningen burde jo være å jobbe hardere for å kunne prestere.
Last edited by Taskeladdn on Fri Nov 12, 2010 3:29 pm, edited 1 time in total.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Prestasjonsrettet lønn er ikke en dårlig ide, vi ser det ofte i større ligaer, men det vil aldri fungere på det lønnsnivået og økonomiske klimaet norsk fotball ligger på nå. Kanskje de store klubbene her på bjerget kan få det til, men i små klubber som Glimt vil det ikke være mulig å tiltrekke seg spillere dessverre.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

Er jo nettopp dette glimt har hatt da.. Men folk snakker om det som en nedgang i lønn..
At di fleste glimtspillerene har skrevet under en kontrakt som sier at dem går ned 10% i lønn når dem ikke presterer synes jeg ikke i det hele tatt skal brukes som et argument om at man har gått ned 10% 2 ganger... Dem har gått ned 10% nå di siste mnd etter forespørsel fra klubben, all ære for det.. Men er stor forskjell på 10 og 20%
Last edited by liverglimt on Fri Nov 12, 2010 4:12 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av forrige innlegg
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Men hva er "ikke prestert"? De gikk vel ned i lønn som følge av nedrykket - naturlig nok - men de har i etterkant også gått med på å si fra seg lønn for å ha råd til å drifte videre. Det er jo ikke så mange ukene sine 9 av 10 i Glimt gikk med på å gå ned i lønn enda en gang. Og det er vel ikke som følge av prestasjonene deres, ikke direkte ihvertfall.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

I ettertid gått ned 10% på forespøsel fra klubben ja.. Ikke 20 som så mange skal ha det til å være...
Den nedgangen som er via nedrykket er bare rett å rimelig og burde ikke nevnes i denne sammenhengen, en prestasjonsrettet nedgang..
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Jeg tviler ikke ikke på at enkelte har avtaler angående nedrykk og opprykk og justeringer deretter, men utover det er det vel ingenting prestasjonsrettet som er avtalefestet?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Frodo Baggins »

Nå tviler jeg på at noen spillere har en konrakt som sier at de går ned 10 % hvis de ikke presterer eller laget rykker ned.

Når en klubb signerer en spiller så får han en lønn i kontraktsperioden ferdig med det. Det vil si at det ikke er normal lønnsøkning hvert år, som de fleste av oss andre har. Med andre ord, signerer en spiller en kontrakt på 30000.- i måneden over 3 år, så har han den lønna, såfremst kontrakten ikke reforhandles.

Nå aner jeg ikke hva gjennomsnittslønna for en Glimtspiller er, men sett at du i utgangspunktet tjener 400 000 .- i året. Så har du en månedslønn på 33333.- en reduksjon på 10% gjør at du har 30 000.- i måneden. En ny reduskjon på 10 % gjør at du er på 27000.- i måneden i brutto lønn. Så skal man betale skatt. Dette er litt individuelt, men la oss anslå at man betaler 28 %, da har man utbetalt 19440.-. Dette er ikke spesielt mye, og med hus, bil, og alle andre utgifter så sitter man ikke spesielt godt i det.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

Re Taskeladn

Jeg tror du må se litt på hva spillerne i Glimt faktisk tjener. Ja man har Martins, Kåre og et par til, men spillerne generelt tjener rundt eller under snittet for en arbeidstaker i Norge (ligger vel på 350.000). En nedgang i lønn på 19% er ganske dramatisk for en arbeidstaker, det er også dramatisk når lønnsutbetaling uteblir i 3 uker 2 ganger på rad. Mange har forpliktelser i forhold til lån etc og kan i verste fall måtte risikere at de ikke klarer å faste forpliktelser.
Jeg er ikke i mot prestasjonsbasert lønn, men det blir feil å trekke det inn her. Du vil aldri i verden få spillere med så lav lønn som i Glimt til å gå med på prestasjonsrettet lønn. Skal spillerne i Glimt gå vesentlig ned fra dagens nivå, så kan vi ikke ha profesjonelle spillere i det hele tatt. Spillerne lever som normale mennesker og har gjerne kone, barn, huslån, bilån etc. Dette er ikke spillere som tjener 7-800.000 i året, de fleste tjener halvparten og under det.
Det er viktig å se vekke fra unntakene med Martins og et par andre her, for de er ikke representative for Glimt-stallen.

Det er også noe merkelig at du sier at man ikke bør nevne at de har gått ned 19%, fordi det første kuttet var "prestasjonsbasert"? Glimt-spillerne har sagt fra seg bonus og fått flere lønnskutt, Runar Berg har spilt gratis. Er det noen som har ofret seg økonomisk for klubben så er det faktisk spillerne. Jeg blir litt provosert av hva du skriver, for du får det til å høres ut som om spillerne er overbetalte spillere med millionlønn. Jeg tror også du har litt kort hukommelse vedrørende lønnskutt, Les:

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... tid=541301
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 998876.ece
Last edited by Glimtfan on Fri Nov 12, 2010 4:29 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

Nok en gang så taes det to reduksjoner med i regnestykket.. HVORFOR????????????
Og du får tvile så mye du vil Frodo, men du tviler feil :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Kesseboy »

Thomas Andersen wrote:Nei ;) Setningen kan nok leses på to måter, og jeg mente den varianten som kan leses "hvis dere hater snyltere, så..."
Godt, jeg forstod det litt annerledes først :wink:
Glimt1916 wrote:Æ har selvfølgelig full forståelse for at Bjørdal vil bort. Det e måten han gjør det på æ ikke lika.
Her er jeg òg. Har også sympati for at det dersom han ønsker å bli løst fra kontrakten all den tid lønna ikke har vært stabil, og har blitt redusert. Men siden det finnes litt andre verdier i livet enn de reint økonomiske, så hadde i hvert fall jeg satt pris på om han venta litt med oppsigelsen til det kanskje blir avklart om klubben, som har gitt ham sjanser og støtta ham gjennom skader og sjukdom, kan få noe igjen. Jeg tviler på at klubben vil legge mange hindringer i vegen for ham.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

Glimtfan wrote: Det er viktig å se vekke fra unntakene med Martins og et par andre her, for de er ikke representative for Glimt-stallen.
åsså dette i samme skrivet :P
Glimtfan wrote: Runar Berg har spilt gratis.
Den første lønnsreduksjonen som kom ifjor, den varte ut året.. Dvs lønnsreduksjon -10 % ut året vil være 0 % nå fordi det året er OVER!!!

At lønnen ble anneledes som kom som følge av nedrykket er kontraktsfestet.
Jeg anser ikke den som en reduksjon fordi det er noe som faktisk er kontraktsfestet..

Hvis jeg har en kontrakt med jobb som sier at. Gjør du dette og dette så tjener du dette.. Så er det lønna mi jeg får..

All ære til at spillerene gikk ned 10% på slutten nå.. Dem skal ha skryt for det.. Men 10% lønnsreduksjon etter forespørsel fra klubben er fortsatt ikke 20%..
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Frodo Baggins »

Med fare for å virke som en grinebiter: Jeg tviler sterkt på at det er lov å kontraktsfeste lønnsreduksjon på grunn av nedrykk.
Prestasjonsrettet lønn ja, men da med en fast lønn + bonuser for e-cup, cupfinale etc...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

RE Taskeladn

En lønnsreduksjon er en lønnsreduksjon om den er avtalt ved kontrakt p.g.a variabler (nedrykk) eller om den kommer som følge av en enighet. Så selvfølgelig snakker vi om 2 reduksjoner og vi snakker om en nedgang på 19% (ikke 20%).

Forstår jeg deg rett om du påstår at Runar ikke sa fra seg lønn og dermed spilte gratis?

Jeg støtte meg forøvrig til frodo sitt spørsmål vedrørende lovlighet av en "kontraktfestet" lønnsreduksjon som følge av nedrykk.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Cheese Smirnoff »

Kesseboy wrote: Men siden det finnes litt andre verdier i livet enn de reint økonomiske, så hadde i hvert fall jeg satt pris på om han venta litt med oppsigelsen til det kanskje blir avklart om klubben, som har gitt ham sjanser og støtta ham gjennom skader og sjukdom, kan få noe igjen. Jeg tviler på at klubben vil legge mange hindringer i vegen for ham.
Måtte bare påpeke den der. :wink:

Det må da være Nordlands dårligst bevarte hemmelighet at Lædre Bjørdal er en av dem som står først i køen når stallen skal tynnes ut. At han nå ber om å få gå for verken en slikk eller ingenting sårer meg litt i Glimt-hjertet. Jeg unner Lædre spill på høyere nivå, og jeg ønsker at han unner Glimt å få betalt tilbake litt av den innsatsen de har lagt i for å få han opp og frem som spiller.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

Men så er spørsmålet om han ba om å bli løst fra kontrakten under siste periode hvor lønna uteble eller om det har skjedd nå sist uke. Meg bekjent har ikke informasjon rundt det kommet frem. Hvis det skjedde før sist lønn ble utbetalt, så har jeg full forståelse for avgjørelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Kesseboy »

Man kan, i noen tilfeller, konvertere sosial kapital til økonomisk kapital :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by eidurgud »

Taskeladdn wrote:Nok en gang så taes det to reduksjoner med i regnestykket.. HVORFOR????????????
Fordi de har gått ned i lønn to ganger, kanskje? En gang i fjor, etter klubbens ønske - og en gang i år, etter "ønske" fra spillerne. Først sa spillerne nei, når klubben spurte, men de kom tilbake senere og tilbød seg å gå ned i lønn på nytt.

Johan var ikke en av de tre som sa nei til å gå ned i lønn på nytt.

Forstår forsåvidt at Johan ikke vil være i en klubb som er såpass ustabil som Glimt, men jeg syns han er feig som vil ha kontrakten annulert.
Post Reply