Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
RS2-Gti

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by RS2-Gti »

Det virker å råde full forståelse for at Johan ønsker seg bort i fra Glimt, ankerpunktet jo dette ønsket om å fristilles i fra kontrakten, og at det er illojalt mot Glimt, siden de har satset år etter år på en syk spiller.

Nå sitter hele fotballnorge i økonomisk ruin, og spesiellt for Glimt vil den ene millionen være gull verdt. Men samtidig er dette et tema også for f.eks Start, og behovet for å spare den ene millionen i andre klubber er også viktig. Derfor skjønner jeg Johan godt, og mener fremdeles at det er fair av han å tenke at salgssummen kan sette en stopper for en overgang, med alle de gode bosmanspillerene som finnes.

Og ikke minst; Johan kan i langt større grad velge den klubben som har de sportslige ambisjonene han søker, fremfor å måtte velge den klubben som har råd til å betale den millionen. Johan kan bli en ny Hangeland, men det er knapt med tid til det, og det vet Johan selv også.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by J I P »

Det virker som om NISO kjører en Ja-takk - begge deler politikk.

I dette tilfellet har de gitt råd til Lædre om å si opp kontrakten sin. Grunnlaget for dette skriver de om i følgende artikkel:
http://www.niso.no/index.php?mod=one&id=2822

På den andre siden - så har nå Notodden fått medhold i Tingretten i at spillere kan sies opp med kort varsel på grunn av den økonomiske situasjonen: Link:
http://www.niso.no/index.php?mod=one&id=17417

La oss se litt på NISO sine argumenter: når de nå skal anke.
Hvis norske fotballklubber nå skal få adgang til å si opp spillere med én måneds varsel i slike situasjoner, vil dette gjøre hverdagen til mange spillere i Norge svært utrygg, sier NISOs forbundsleder Joachim Walltin.
.....
Spillernes kontrakter gir den ansatte meget begrenset mulighet til selv å si opp, mens klubbene i større grad kan si opp spilleren ved sviktende økonomi, dersom denne dommen skaper presedens.
- NISO krever at det skal være balanse i adgangen til oppsigelse, og vi vet at dette er et krav spillerne er villig til strekke seg svært langt for å vinne fram med.
NISO: Her snakker Dere om Balanse i kontraktene - men jeg ser svært lite til den aktuelle balansen hvis Lædre har anledning til å si opp kontrakten på grunn av forsinket lønnsutbetaling i et par måneder.

Som jeg tidligere har nevnt i denne saken Lædre - din stjerne har falt til jorden - med det jeg betrakter som illojalitet mot både klubb, medspillere og supportere.

Hvorfor betrakter jeg Lære som illojal også mot medspillere?
Jo fordi han delvis fratar klubben muligheten til å etablere et Nordlandsglimt fordi en spillere med lang kontrakt på denne lettvinte måten frigir seg fra kontrakten. Og feiler denne etableringen av NordlandsGlimt, da fører det til svært usikre arbeidsplasser for de andre spillerne - som ikke er like attraktive som deg - Lædre. Du berger deg selv og klarer å svømme til land - mens de andre kaver på dypt vann.

Balanse NISO - balanse!
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Sven-Rune »

Og hvis RS tror Lædre gjør dette pga de andre klubbenes økonomi tror jeg RS må tro om igjen; her handler det nok om sign on fee eller høyere lønn.

Det er vel bare en nporsk spiller som har vist at klubben kommer først, og Lædre er milevis unna Runar!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Novi »

Vil være litt forsiktig med å kritisere Lædre siden vi ikke vet akkurat hva som er gjort og sagt, men jeg er enig med JIP her. At Lædre ønsker seg til en større klubb er greit, men han bør også vite at Glimt ikke vil sette en stopper for det. Klubben har brukt mye tid på ham, og vil naturlig nok ha noe igjen. Om det skulle bli forhandlinger så bør Lædre vite at Glimt ikke vil sette seg på bakbena og holde ham tilbake pga 2-300.000.

Videre er det jo viden kjent at det er flere TL-klubber som har ham i kikkerten, så skjønner ikke helt det ønske om å fristille seg.
Una mas cerveza.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

eidurgud wrote:
Taskeladdn wrote:Nok en gang så taes det to reduksjoner med i regnestykket.. HVORFOR????????????
Fordi de har gått ned i lønn to ganger, kanskje? En gang i fjor, etter klubbens ønske - og en gang i år, etter "ønske" fra spillerne. Først sa spillerne nei, når klubben spurte, men de kom tilbake senere og tilbød seg å gå ned i lønn på nytt.
Du vet at den reduksjonen ifjor som var etter klubbens ønske kun varte ut året ja?
Er nettopp dette jeg prøver å påpeke i denne debatten, fatter ikke at folk skal ta med den reduksjonen som var etter klubbens ønske ifjor for å kunne skrive 20% når dette ikke er sannt...
RS2-Gti

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by RS2-Gti »

Jeg tror nok ikke Bjørdal får noen sign on fee nei, det kan jeg ikke fantasere om i dagens marked. Da er nok årslønnen mere det som brukes til å lokke spilleren, og den er på tur ned i fotballnorge.

Men jeg skjønner ikke helt dette kravet om lojalitet i fra en spiller fra Rogaland. Gutter har jo terpet hardt på alt mulig siden han sikkert var 10 år gammel, det er ikke Glimt sin fortjeneste at han er en god fotballspiller. Og om Glimt ikke hadde satset på han, ville garantert noen andre gjort det.

Det er sikkert noen av skribentene her som har vært lærling; dersom dere fikk en god lærlingeperiode, føler dere da at det er galt å bytte jobb om dere får et bedre tilbud? Det er vel den nærmeste sammenligningen jeg kommer på for mannen i gata.

Hadde jeg vært Lædre hadde jeg reist. Dersom han ikke fristilles kan han jo bli kjøpt av en annen klubb, men da bestemmer Glimt i stor grad hvilken pga salgssum. Men samtidig har han ikke blitt solgt hittill, og mannen har vært i bedre form enn i det siste halve året. Dersom han skulle bli fristillt vil han garantert kunne velge å vrake i klubber.

Dersom han skulle ende opp et til år i Glimt, så blir det med en tulling som trener, et lag rundt seg som svekkes på alle kanter og bauger og han vil selv spille på et lavere nivå og ikke utvikle seg godt. Det kan ha mye å si for karriæren. Veldig mye.

Lædre var en ettertraktet kar når han kom til Bodø. Jeg syntes vi skal takke han for tiden han har brukt i håpløse Glimt, og ønske han lykke til videre.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Krølle »

RS2-Gti wrote:Lædre var en ettertraktet kar når han kom til Bodø. Jeg syntes vi skal takke han for tiden han har brukt i håpløse Glimt, og ønske han lykke til videre.
Faktisk så ettertraktet at han gikk fra Viking til Adeccoklubben Glimt...
RS2-Gti

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by RS2-Gti »

Kverrulerer du nå, eller bestrider du faktisk talt at Lædre ikke var ansett som et stort talent på dette tidspunktet? Lædre har landskamper på U16, U17, U18, U19 og U21. Om du bare kommer med sure oppstøt, så slutt med det! Om ikke, så skyt gjerne med argumenter hvorfor.

Glimt var perfekt for Lædre. Spillende trener var en levende norsk midtstopperlegende som definitivt hadde tenkt til å gi seg i løped av et par sesonger. Lædre trengte ikke å være noe mattegeni for å legge to og to i hop for at han ville gå i skole hos den perfekte midtstopper, hvor det også snart ble en plass ledig i laget.

Generellt er det lov å være skuffet over at vi mister gode spillere, men vi har sterke behov for å kutte lønnskostnader. Lædre fortjener bedre enn Glimt, og Alo er ikke veldig salgbar samtidig som han holder bra Adecconivå. Det er en vinn situasjon for alle parter om Lædre drar, desverre. Alo har vel 2011 igjen av kontrakten, som igjen gir tid til å etablere et ungt talent for å ta over når Alo drar.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Krølle »

Du kan sikkert liste opp alle de attraktive tilbudene han takket nei til da han kom til Glimt foran 06-sesongen?
RS2-Gti

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by RS2-Gti »

Blir ikke det retorisk, siden det mest sannsynelig vil være kun agenten og Lædre selv som kan svare på det? Men på generellt grunnlag kan jeg vel si at jeg tror ikke Lædre ville hatt problemer med å finne seg en klubb i de to øverste divisjonene dersom han ikke valgte Glimt.

Har du flere usakligheter, så kan vi ta alle på en gang?
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Novi »

Oh, snappy. Det kan nok diskuterest hvem som har mest goodwill - Johan hos Glimt eller Glimt hos Johan. Men Glimt har en historie for å være veldig greie med spillere som vil bort, og legger svært sjelden noen kjepper i hjulene for en spiller som ønsker seg til en spesifikk klubb. Om det skulle bli en situasjon hvor to klubber byr mot hverandre for å få Lædre, så vet alle at Glimt vil jobbe hardt for at Johan skal få signere for den klubben han vil spille for. Ellers er det liten sjanse for at det blir flere klubber i budkrangel, og mest sannsynlig blir det at en klubb prater med Lædre, han ønsker seg dit, og så blir Glimt og den klubben enig om en pris.

MAO, Lædre's brev/søknad om å fristille sin kontrakt er totalt unødvendig, og han fortjener den lille pepper'n han får.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Knuta »

Novi wrote: MAO, Lædre's brev/søknad om å fristille sin kontrakt er totalt unødvendig, og han fortjener den lille pepper'n han får.
Nå er det vel strengt tatt han agent som står bak brevet, og prøver å utnytte Glimt's situasjon
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Novi »

Se der ja - sa jo tidligere at man må være forsiktig med å henge ut spillere basert på lite info. Bør ta mitt eget råd ;)
Una mas cerveza.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

RE JIP

Jeg får bare opp en gammel sak om Rune Lange i den første linken din, har du en ny link?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by J I P »

Linken refererer til det juridiske grunnlaget for å kunne si opp en kontrakt på basis av uteblitt lønn - ikke denne spesielle saken.

Agent versus spiller: Jeg antar at spilleren har signert brevet med ønske om fristillelse fra kontrakten? Dermed antar jeg at spilleren har lest hva han signerer på - så å legge alt ansvar over på agenten - det går jeg ikke med på.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Knuta »

J I P wrote: Jeg antar at spilleren har signert brevet med ønske om fristillelse fra kontrakten? Dermed antar jeg at spilleren har lest hva han signerer på - så å legge alt ansvar over på agenten - det går jeg ikke med på.
Delvis enig, men siden agenten er Tore Pedersen som i to år nå har førsøkt å få Bjørdal vekk fra Glimt så vet jeg at her har det vært sterke føringer.
Pipp
Posts: 65
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:49 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Pipp »

Ikke godt å vite hva som er sagt og gjort mellom klubb og spiller. Det er i saker som dette man skulle ønske at byen hadde en oppegående avis som kunne drive noe undersøkende journalistikk for å belyse saken.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Start har hentet Birger Madsen fra VIF (og Aleksander Lund Hansen fra OB) gratis og har erklært seg ferdig med spillerkjøp foran neste sesong, så da blir nok ikke Johan å dra dit.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by J I P »

Kanskje VIF henter Lædre? Eller kanskje de henter tilbake Wæhler?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
stensland
Posts: 134
Joined: Tue Aug 31, 2010 5:34 pm
Location: Trondheim

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by stensland »

Håper Lædre Bjørdal drar og at vi får penger for han. Han er ikke det han en gang var, og ifjor var han dårlig.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Kesseboy »

I dagens papir-AN tilbakeviser JLB på det sterkeste at han skal ha levert inn krav om overgang til klubben da lønna uteble. Han "leverte en skriftlig advarsel til klubben om at de måtte overholde betingelsene i forhold til [sin] kontrakt", etter anbefaling fra NISO.

Han sier også at det ikke er noen nedtur å være i Glimt, og at en klubb på nedre halvdel i Tippeligaen ikke er interessant nok til å lokke ham bort fra Glimt. Han ser lyst på mulighetene til Glimt, og understreker at ambisjonene for året er opprykk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Oi, det var godt å høre. Spesielt etter alle spekulasjonene rundt oppsigelsen. Han er kapteinen vår og jeg håper han holder seg skadefri og tar virkelig tak denne sesongen. Vi trenger skikkelig ledere ute på banen, tror det ofte kan gjøre en stor forskjell i kamper der vi mer eller mindre roter vekk poeng mot antatt dårligere lag.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by mortsto »

Ah. Utrolig godt å høre. :klapp
Nå mangler det bare at Kåre offentliggjør samme mål for sesongen!
Gvandreassen

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Gvandreassen »

Dette er bra! Har sansen for Johan.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Vegard »

Post Reply