Vel talt-tråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

Det er vel for lenge siden bevist at politikk ikke kan være moralsk?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Frodo Baggins wrote:
Jeg forsvarer ikke han, men jeg forsvarer heller ikke det syn at tre millioner hodeskaller er Pol Pots verk alene, når vi vet at amerikanerne teppebombet landet i fire år.
Samme link som det du la ut. Sitatet fra VGD er hentet fra en dokumentar som gikk på TV2, for 8 år siden. At du og AKP'ere ikke synes hverken Stalin, Mao eller Pol Pot var spesielt grusomme sett i forhold til USA, er helt greit. Men det forsvaret som bl.a Gert gjør av Pol Pot er på nivået, joda USA bombet Kambodsja i 4 åa, derfor er det ikke så ille det Pol Pot gjorde. Og jeg tror ikke han tok livet av 2 millioner mennesker, eller cirka 17-21 % av befolkningen, selv om dette er tall som regnes som troverdige av det internasjonale samfunn.

At du publiserer meningene til AKP'ere som forherliger Stalin og Mao's samfunn som de rette får stå for stå fro din mening. Jeg forbeholder meg retten til å skyte inn din skryt av Gert N. bør ses i hvem som er hans politiske forbilder.
Fremdeles strør du om deg med udokumenterte påstander om hva folk har sagt. At en anonym fyr på vgd påstår at dette har noen sagt på tv, det er så lite troverdig kilde som det er mulig å få. At Gert Nygårdshaug har vært AKPer er en kjent sak, men man behøver ikke tillegge ham meninger og sitater etter eget forgodtbefinnende av den grunn.

Du søpler til debatten med den type debatteknikk, og jeg vil vennligst ha meg frabedt at du tillegger også meg meninger som det der! Den form for debattering hører hjemme nettopp på VGD, så siden du tydeligvis frekventerer der for å finne støtte for meningene dine så kan du likegodt holde deg der.

Forøvrig er det for alt både du og jeg vet mulig at det blant skallene i Choeung Ek ikke bare ligger Pol-Pot-ofre, men også ligger noen som falt for amerikanske bomber. For min del er det strengt tatt uinteressant; Pol-Pot var rablende gal uavhengig av om sannheten om antall ofre er én eller tre millioner. Og Richard Nixon og Henry Kissinger som autoriserte teppebombingen var ikke helt i vater de heller!
Last edited by Los-Loco on Mon Sep 12, 2011 7:44 pm, edited 1 time in total.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Vel talt-tråden

Post by Frodo Baggins »

Los-Loco wrote: Fremdeles strør du om deg med udokumenterte påstander om hva folk har sagt.
Så når jeg henter ett sitat fra ett intevju med Gert Nygårdshaug, som du linker til så er det en udokumentert påstand? Og stort sett så sier han det samme i intevjuet som i sitatet fra VGD.
Har desverre ikke snakket med Gert selv, og siden jeg ikke har gjort det, men er nødt til å hente sitater fra bl.a ett intervju som er gjort med han, og referert ordrett derifra så kaster jeg ut udokumenterte påstander ? I såfall beklager jeg dette, og skal ikke motsi deg når du henter sitater fra diverse personer.

Men det kan være greit å vite at f.eks GN utaler seg, så er ikke han en nøytral politisk person, men en person som har vært medlem av AKP-ML en bevegelse som hadde Stalin, Mao, PolPot og Hoxha som politiske forbilder.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Du kan altså ikke levere en link til en eneste troverdig nettside hvor dette står gjengitt. Du siterer istedet ordrett fra et TV-program, som du ikke har tittel på, som du sier gikk på TV for 8 år siden.

Ja, dette er faktisk et stjerne-eksempel på hva som er en udokumentert påstand. Og det grenser nesten til komisk at du gir deg ut for å ha så perfekt hukommelse at du kan ordrett sitere en person du har sett intervjuet på TV for åtte år siden, men tittelen på programmet husker du altså ikke.

Du mister troverdighet så det holder. Jeg finner det bent fram usannsynlig at ikke den type nokså drøye og kontroversielle uttalelser fra en av Norges mest ansette forfattere ikke skulle vært kommentert andre steder enn på vgd (og nå altså på glimtforum.net).

Frodo Baggins wrote:Men det kan være greit å vite at f.eks GN utaler seg, så er ikke han en nøytral politisk person, men en person som har vært medlem av AKP-ML en bevegelse som hadde Stalin, Mao, PolPot og Hoxha som politiske forbilder.
Kan du være så snill å gi meg ett eneste eksempel på en "nøytral politisk person"?

Forøvrig er jeg glad for at du i det minste får verb-bøyningen riktig når du skriver "...har vært medlem..." og "...bevegelse som hadde Stalin..." Kudos for det!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Vel talt-tråden

Post by Frodo Baggins »

Nå sier han vel sånn stort sett det samme i det intevjuet du linker til, så jeg ser ikke helt greia med at du tar så totalt av..

Og at AKP var store beundrere av Pol Pot kan ikke legges skjul på, og når folkemordet ble kjent så vridde AKP saken over mot USA's teppebombing. Og leder Pål Steigan sådde tvil om omfanget av folkemordet.

http://no.wikipedia.org/wiki/AKP-ml

Kilder som brukes av wikipedia:
1.^ Skjønsberg, Harald "På parti med Stalin?", Gyldendal 1990.
2.^ Marianne Gullestad: Ml-ernes sjølproletarisering, 2004. Nettversjon på samfunnsforskning.no [1]
3.^ Courtois, Stéphane (red.) (1997). Le Livre noir du communisme ; crimes, terreur, répression. Éditions Robert Laffont, Paris.
4.^ (no) Pål Steigan slår tilbake mot folkemord-anklager. Dagbladet (17. juli 2003). Besøkt 19. mars 2009.
5.^ (no) Røde Khmers ideologi og terroren i Kambodsja. Dagbladet (31. juli 2003). Besøkt 19. mars 2009.
6.^ (no) Tone Beate Windingstad, leder i Fredrikstad AKP og medlem av sentralstyret i AKP (25. juli 2003). Agurktida er over oss. Demokraten. Besøkt 19. mars 2009.
7.^ (no) Kenneth Fuglemsmo, ungkommunist fra Trondheim (27. juli 2003). Viktige spørsmål?. Dagbladet. Besøkt 19. mars 2009.
8.^ (no) Jorun Gulbrandsen, leder av AKP (30. juli 2003). AKP støtta aldri folkemord. Dagens mening på AKPs hjemmeside. Besøkt 19. mars 2009.

Men igjen, så siterer jeg bare, har ikke snakket med neon av de impliserte i AKP. Så det kan godt hende at de stod for helt andre meninger enn det som kommer fram i bl.a Wikipedia og andre kilder om det partiet.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Vel talt-tråden

Post by Frodo Baggins »

Los-Loco wrote:
Forøvrig er jeg glad for at du i det minste får verb-bøyningen riktig når du skriver "...har vært medlem..." og "...bevegelse som hadde Stalin..." Kudos for det!
I og med at AKP er historie, så er det vel riktig å skrive dette i fortid, altså har vært og som hadde...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Frodo Baggins wrote:Nå sier han vel sånn stort sett det samme i det intevjuet du linker til, så jeg ser ikke helt greia med at du tar så totalt av..
Nei, han sier ikke "stort sett det samme", det er helt avgjørende forskjeller.

Og du sier at du har hentet sitatet fra den linken jeg la ut. Hvilken link? Det står ikke i dagbladet-intervjuet, det står ikke i Aftenposten-intervjuet og det står ikke på wikipedia. Flere linker har jeg ikke lagt ut.

Kan du være grei å oppgi nøyaktig link på det du siterer fra, slik at jeg slipper å stemple deg som ren sitatsvindler? Når du mener jeg "tar av" så skyldes altså min indignasjon at det framstår som om du henter ting ut fra lufta og presenterer det som en sannhet, og ikke minst at du presenterer galskapen som mine meninger. Sånt bør du holde deg for god til.

Historikken til AKP er kjent, men det betyr ikke at alt en hvilkensomhelst AKP-er har sagt eller gjort kan overføres til absolutt alle AKP-medlemmene. Dette handlet om Gert Nygårdshaug, og jeg kan ikke se at han nevnes i den wiki-artikkelen du lenket til nå sist i det hele tatt.

Som et apropos til ditt behov for å dra opp AKP-historikken:
De fleste sentrale AKP-ere har tatt et oppgjør med sin fortid og tatt avstand fra den støtte de i sin tid ga til Pol Pot og Mao. Jeg har imidlertid tilgode å se noen fra norsk politikks høyreside eller Arbeiderpartiet for den del, på samme måte har tatt avstand fra og innrømmet egen feilbedømmelse i forhold til diktaturer som Norge og vesten samhandlet (og samhandler) med, som Egypt, Saudi-Arabia, Kuwait, Jordan, Libya, Zimbabwe m.fl.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Vel talt-tråden

Post by Frodo Baggins »

Beklager så på feil link, her er min link : http://www.pvv.ntnu.no/~terjeros/gert/senhor.html
Men for å ta Pol Pot. Jeg forsvarer ikke han, men jeg forsvarer heller ikke det syn at tre millioner hodeskaller er Pol Pots verk alene, når vi vet at amerikanerne teppebombet landet i fire år.
Når det gjelder oppgjør med tidligere støtte, så er det vel svært få av de sentrale i AKp som har stått frem som angrende syndere.

Og angående støtte til diverse regimer; Jeg har ikke sagt noe som helst om støtte til de du nevner. Ikke nevnt det med ett ord. Jeg tok opp at det kan være greit å vite litt om det polistiske ståstedet til GN, når han kommer med slike uttalelser.
At Høyre, Arbeiderpartiet, og stort sett hele det etablerte politiske Norge har støttet og samhandlet med diverse regimer er da ingen hemmelighet. Og at USA har sine svin på skogen er helt rett. Men de gutta som var politiske forbilder til AKP-ML så fremstår de som historiens verste despoter og massemordere ( + Hitler)

Men jeg synes personlig det er greit å vite hvilken politisk bakgrunn og hvilket ståsted kjendiser, forfattere etc. har når de kommer med politiske ytringer. Og det er akkurat det GN kommer med her, og da kan det være fint å vite at han befinner seg på den ytterste venstrefløy.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Frodo Baggins wrote:Men jeg synes personlig det er greit å vite hvilken politisk bakgrunn og hvilket ståsted kjendiser, forfattere etc. har når de kommer med politiske ytringer. Og det er akkurat det GN kommer med her, og da kan det være fint å vite at han befinner seg på den ytterste venstrefløy.
Det skulle være fullt mulig å påpeke Nygårdshaugs politiske tilhørighet (og historie siden du også mener dét er viktig) på en ryddig måte uten å komme med høyst tvilsomme sitater for å diskreditere ham. Det er en debatteknikk som er like uakseptabel som trøyeholding og truserøsk og andre skitne triks på fotballbanen, men dessverre også like effektiv. Cheese og Kesseboy, og kanskje også andre lesere som ikke har kommentert det, biter på med søkke og snøre i første omgang.

Hadde ingen stanset deg ville disse sitatene blitt stående som en "sannhet" på nettet til evig tid, søkbar for alle og en hver som leter etter hva Gert Nygårdshaug har sagt. Smørja di begrenser seg altså ikke til en liten politisk meningsutveksling mellom deg og meg, men handler om langt mer. Og hovedpersonen, Nygårdshaug selv, er maktesløs i forhold til slike sitatforfalskninger.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Sulliken »

Når så du sist en hijab på rockekonsert?
Her: http://thepiratebay.org/torrent/4482803
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Ville Lehtinen »

http://www.youtube.com/watch?v=FzqRvaO2PdE

Ei ny tid kommer sjøl om fjellan står, og det blir like fint å jobbe som danse!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

Når det gjelder Trygve Hoff og vel talt!

Nødutgangene er merket med exitskilt!
http://open.spotify.com/track/08r7m6JwyDE4yValmFAfl7
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Parelius »

Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

Skjønte ikke helt den der. Artikkelen er publisert i 2010, og viser til Kato-Airsaken "denne uka", men Brahim Boutaraa ble da vitterlig dømt i den saken i 2005?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

tror det er reprise av en tidligere artikkel.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Ville Lehtinen »

... ei t-skjorte signert og velsignet av tidligere fotballspiller og for alltid Bodø-legende Jahn Ivar «Mini» Jacobsen.
Bodø-legenden som snakker trøndersk til vanlig og nordlending kun når han er på TV? :?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

han er vel legendarisk for å kaste stein i glasshus(et).
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Parelius »

Selve artikkelen er kanskje ikke så bra, og noe rotete. Men samtidig er konklusjonen rundt nordlendingers dømmekraft nok til at jeg er solgt. Selv om den like godt kunne vært flyttet til spam of the night.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

http://www.dagbladet.no/2011/11/30/kult ... /19227456/

Jon Rognlien skriver om sivil ulydighet. Verdt å få med seg.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Boombadila »

Sniker inn denne her jeg, en meget god bok!
http://www.akademika.no/ondskapens-filo ... 8215007151
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Ville Lehtinen »

http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article640451.ece - Østfold-L inntar Oslo

Jeg siterer fra kommentarfeltet:
Denne snik- østfoldiseringen av Hovedstaden har jeg visst ville komme! Snart blir vi tvunget å gå med nedbrettede gummistøvler, hvis ikke politikerne gjør noe!! De forbannede hjernevaskede saueflokken av noen Oslo- velgere ser ikke at vår fantastiske urbane kultur er i ferd med å bli utvannet av østlands harry- mentalitet. Disse respekterer ingenting! Snart er gatene våre fylt med senkede volvoer med sotet bakrute og kofferten full av ribbe fra Svinesund. Hva skjer med vår vakre by?

Dette er bare begynnelsen. Bare vent, de kommer til å kreve pølse med vaffel i kantina på arbeidsplassen. Vi vil bli tvunget til å heie på det byfolk- undertrykkende FFK, som synger sanger på et språk vi ikke forstår. Politikerne juger så det renner av dem og alle tallene er falske. Jeg har hørt et sted at det bor 800 000 østfoldinger i Oslo. Ettersom dem får så mange barn (har jeg hørt) som i tillegg hjernevasker våre barn til å snakke "grilldress- norsk" så sier det seg selv at oslokulturen kommer til å være borte innen 30 år.

Men men her i det "politisk korrekte" Oslo kan man selvsagt ikke si sånt høyt for da er man liksom anti- østfolk, liksom!!
:lol: :mrgreen:
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Vel talt-tråden

Post by mortsto »

Fantastisk! :D
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Vel talt-tråden

Post by Los-Loco »

http://tjomlid.com/2013/04/28/jeg-eier- ... alfolelse/

Gunnar Tjomlid om Nasjonalfølelse, i en kommentar inspirert av flaggdebatten:
Nasjonalfølelse er egentlig bare et retorisk grep som brukes for å forsvare egoisme. For å forsvare murer mellom dem og oss. For å forsvare min rett fremfor andres rett. Bare norske flagg skal være lov på nasjonaldagen, fordi… nasjonalfølelse. Det gir ingen mening. Nasjonalfølelse betyr ingenting. Det er ikke et gyldig argument for noe som helst. Det er et subsitutt for reelle argumenter. Noe man sier når man ikke egentlig kan forsvare sin sak. Bruker du nasjonalfølelse som argument har du allerede tapt debatten.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Vel talt-tråden

Post by Kesseboy »

Ikke at jeg er spesielt uenig, men Tjomland gjørnpå samme vis som når han argumenterer med/mot religiøse; han forkaster hovedprinsippet til motparten og påfører logikk. Det ser kraftig og solid ut, men han har jo egentlig bare overført problemstillinga fra en konservativ kontekst der problemet er reelt (det handler om følelser og abstrakte ideer) til en slags postmoderne liberal kontekst der følelser er irrelevante for alt og den eneste abstrakte øvelsen som gir noen slags forankring er matematikk. Som sagt er jeg enig langt på veg, men opplever litt at Tjomland ikke "ser" motparten. Han er egentlig like kategorisk som flaggfundamentalistene.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Vel talt-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Tjomlid gir som oftest alternative/hyklere/religiøse tilbake med samme mynt. Det er ikke vakker argumentasjon, men jeg tror den er nødvendig, slik at vi andre kan plassere oss i midten. Det er igrunn urettferdig at de som ikke har bevisene på sin side skal kunne argumentere på grunnlag av tro og følelser og at vi andre skal kunne godta det. Jeg liker ikke silkehanskene som alternative og religiøse mennesker blir behandlet med, de får enten bidra til å dokumentere sine uttalelser eller så får de unngå å prakke sine meninger på oss andre.
Post Reply