Fredsprisen 2011

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Fredsprisen 2011

Post by Los-Loco »

I dag blir det altså offentliggjort hvem som får prisen i år. Med fjorårets katastrofale utdeling friskt i minne, så må jeg ærlig talt si jeg er pessimistisk til om dette blir bra. Særlig etter å ha sett en entusiastisk Jagland på TV som erklærte at han bestemte seg svært tidlig for hvem som var den beste kandidaten.

Jeg tror ikke prisen tåler en ny tulletildeling, da flytter den seg selv ned fra å være verdens mest prestisjefylte pris til å være langt mer annenrangs.
Sulliken wrote:Jeg bare endret årstallet til 2011 =)
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fredsprisen 2010

Post by Masinga »

Enig, Los-Loco! Jeg sitter med hjertet i halsen hver gang Jagland er i manesjen. Den mannen har verken god timing eller sosiale antenner. Skal vi le eller gråte i år? Om en time vet vi mer.
Masinga
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2010

Post by Sulliken »

Stille det ble her, da..

Kinas reaksjon bare understreker poenget.

Og at utdelerne er uavhengig av staten Norge er visst et konsept de ikke kan "wrap their head around".
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2010

Post by Los-Loco »

De skal ha kred denne gangen, det er vanskelig å være uenig i denne utdelingen, med mindre man er kinesisk politiker.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Fredsprisen 2010

Post by Frodo Baggins »

Kinsesisk politiker, eller professor på NTNU : Totalt misforstått fredspris
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2010

Post by Los-Loco »

Jagland varsler "interessant" fredspris:

http://www.dagbladet.no/2011/09/30/nyhe ... /18366782/

Akkurat det lover ikke spesielt godt.

Med fjorårets fredspris litt på avstand, så er jeg blitt litt usikker på hva jeg egentlig mener om den. Liu Xiaobo er en urettmessig fengslet politisk fange, og det er selvsagt viktig å sette fokus på slike overgrep fra myndigheters side, enten det nå er i Kina, Iran, Storbrittannia, USA eller Norge det foregår. Men hvorvidt Liu egentlig står for noe som fortjente fredsprisen, det framstår strengt tatt som litt uklart.

Anyway, ryktene sier jo at årets pris går til noen av initiativtakerne til opprørene i Nord-Afrika. Jeg må virkelig si at jeg frykter at Nobel-komitéen da velger noen fra Libya, framfor Egypt eller Tunisia. Men man kan jo håpe...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Fredsprisen 2010

Post by Parelius »

Jeg vet ikke helt hvem jeg håper på. Men jeg hadde vært veldig imponert om Nobelkomiteen feks turte å sende et lite politisk spark i ræva på Obama.

Ellers er jo bloggeren fra Tunisia en kandidat, Lina Ben Mhenni?

EDIT: Korte spekulasjoner om hvem som fortjener prisen. http://www.prio.no/About/PeacePrize/PRI ... ions-2011/
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Fredsprisen 2010

Post by Boombadila »

Kan vi ikke frata Jagland statsborgerskapet, eller i det minste sende han på en lengre ferie i fjellheimen?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Fredsprisen 2010

Post by Trapattoni »

Los-Loco wrote:Jagland varsler "interessant" fredspris:
http://www.dagbladet.no/2011/09/30/nyhe ... /18366782/
Akkurat det lover ikke spesielt godt.
Det hadde dog vært litt oppsiktsvekkende om det ble meldt om en helt uinteressant prisvinner.... :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Fredsprisen 2011

Post by Kesseboy »

Selv om også Israels president, og tidligere fredsprisvinner, Shimon Peres fredag sa at han tror at Israel og andre verdensmakter snart kan måtte gå til angrep på Iran, tror ikke Midtøsten- forsker Hilde Henriksen Waage hos fredsforskningsinstituttet Prio at verken Israel eller USA tør det.
Hvordan er praksisen på å tilbakekalle fredsprisen?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2011

Post by Los-Loco »

No can do, dessverre. Perez står vel heller ikke først i køen hvis man skulle starte en slik praksis. Det var skandlaøst nok at han fikk den tildelt i utgangspunktet, men til hans forsvar skal det sies at han faktisk har utviklet seg positivt sett i et "fredsperspektiv" etter at han fikk prisen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fredsprisen 2011

Post by Cheese Smirnoff »

Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Post Reply