Meningsløst?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Meningsløst?

Post by Kesseboy »

Nå sitter jeg og kikker på Fulham-Chelsea, en kamp jeg er bare sånn måtelig interessert i, etter å ha fått med meg deler av Villa-Stoke, forgjeves forsøkt å få sett litt av Bærum-Glimt, har sett Spurs-Norwich og kunne ha sett Molde-Brann ... og i går var det å forsøke å sno seg hjem fra familiemiddag tidsnok til å se Arsenal-City. I morra blir det sikkert Blackburn-Liverpool, og sånn går nu dagan. Gleder meg til EM. Men av og til, og dette er et av de øyeblikkene, så blir jeg slått av en tanke: Hva er egentlig vitsen?

Uten å henfalle til "kan man ikke gi hver av dem en ball"-retorikk, så blir man jo litt overvelda over tanken. Hele greia er jo meningsløs. Det er et spill, som det kastes uhorvelige mengder penger inn i. Det skapes fiender, vold og generelt dårlig stemning på mange nivåer på grunn av det som i bunn og grunn er en lek, og hvis vi tok et års pengebruk fra Premier League aleine kunne det nok sikkert utrydda en alvorlig sjukdom eller to ...

Så. Hvorfor?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Meningsløst?

Post by Ville Lehtinen »

Fotballeksistensialisme?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Meningsløst?

Post by Cheese Smirnoff »

Fotball er fantastisk underholdning som har hevet seg på pengegaloppen.

Det som slår meg er hvor meningsløs for eksempel Villa - Stoke blir om to-tre år. OK underholdning, men om noen år er spillerne glemt, kampen totalt uviktig og man innser at 90 minutter forsvant fra livet for praktisk talt ingenting. Men jeg ser det med glede allikevel. :tenk
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Meningsløst?

Post by Boombadila »

Sosiologer mener jo ofte at fotball er for publikum en ufarlig måte å leve ut et krigsepos på.
Fra en annen vinkel, men underbygger poenget:
Fotball var maskulin kultur

I følge Laila Ottesen trimmer jenter og kvinner for å være sunne. Menn og gutter trener fordi det er morsomt og på grunn av konkurranseaspektet. Men det er vanskelig å si om det er kvinners oppdragelse som gjør at de ikke tenner på konkurranse.

- Fotball er en mannekultur, som mange gutter får i vuggegave, bokstavelig talt. Det er ikke uvanlig at engelske gutter får stamkort til den lokale stadionen i dåpsgave, forteller Laila Ottesen.

- Fotball er et maskulint fellesskap der guttene lukkes inn.

Dette vil altså si, at for å kunne verdsette fotball og ha lyst til å se det på tv, er det en god ide å ha spilt selv.

Men hvorfor har jenter først nå begynt å like ballsparking?

- Vi må ikke glemme at i mange, mange år måtte kvinner kjempe for i det hele tatt få lov til å drive med sport, inkludert fotball, forklarer Gertrud Pfister, som er professor i sosiologi på Institut for Idræt på Københavns Universitet.


- Fotball var en maskulin sport, som iscenesatte mannlige dyder som styrke, kampvilje og utholdenhet. Det var ikke noe man forbandt med kvinnelighet, sier Pfister.
http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184970
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Meningsløst?

Post by Kesseboy »

Selvsagt skal sosiologene redusere det til en maskulin aggresjonsgreie og påføre et forvorpent kjønnsmaktperspektiv. Heldigvis har noen, som Franklin Foer og Richard Gulianotti litt mer interessante perspektiver (har ikke lest sistnevnte ennå, dog).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Meningsløst?

Post by bjornage »

Virkelighetsflukt. Stammementalitet. Uforutsigbarhet.

Siste punktet kan dog diskuteres, det er ikke akkurat uforutsigbart at Glimt ender opp med 3-3 når de leder 3-1 frem til det 85. minutt :D
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Meningsløst?

Post by liverglimt »

Jeg har sett en del timer med fotball i mitt liv. Men jeg må innrømme at det tilbringes mindre og mindre tid foran TV-skjermen for å bivåne dette morsomme spillet. Etterhvert som årene går, så blir det liksom litt hakk i plata, samme greia opp igjen. Jeg gleder meg med å se noen gode kamper innimellom, men f.eks. her i spania så er det utrolig mange kjedelige oppgjør, selv "El classico" er ikke alltid så mye mer enn nerver for å unngå tap. Det blir fort kjedelig. Så mitt fokus for tiden er litt tv-fotball og litt forum for å følge med.

Jeg blir vel sikkert å gjøre neste gang som forrige gang når jeg drar til Bodø, og heller spille golf enn å gå på kamp. Trist men sant. :roll:
@liverglimt
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Meningsløst?

Post by brutus »

Det er alltid veldig givende å lese innlegg på fotballfora av folk som har mistet interessen for fotball.
DIXI
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Meningsløst?

Post by Boombadila »

Tilskuere ja, det er jo litt morsomt. I England ser man en forgubbing på stadion, ofte korrelert til høye bilettpriser, samtidig som man ser at det lokale engasjementet for storklubbene er, skal vi si, ikke så sterkt som det en gang var. Samtidig ser man fortsatt kamper hvor publikum greier å engasjere seg, slik som hos AFC Wimbeldon. Men det kommer samtidig av at supporterene føles at klubben styres på deres premisser, i og med at de da er inne i styre og stell.

Men ja, jeg er enig med liverglimt i at flere av de såkalte toppkampene i forskjellige ligaer er hauset opp. Sånn sett var det morsomere på Bærum i går, selv om resultatet ikke var det store. 300 glimtsupportere som synger i kor er gøy!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Meningsløst?

Post by liverglimt »

Glimt på bortekamp er mye morsommere enn på hjemmekamp.

Brutus, du tar feil, interessen er ikke "mistet", den er kvestet. Jeg får med meg like mye som før ifht mine to klubber som jeg følger. Leser det meste hver dag om begge to. Forum og fotballsider av forskjellig art. Jeg er like engasjert når jeg tar meg tid til å se en kamp, som jeg jo ofte gjøre, men det er lettere å riste av seg enn før. Mulig det er fordelen med å bli voksen, eller fosil som ungene sier! :lol:
@liverglimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Meningsløst?

Post by MhepA »

liverglimt wrote: Jeg blir vel sikkert å gjøre neste gang som forrige gang når jeg drar til Bodø, og heller spille golf enn å gå på kamp. Trist men sant. :roll:

Kom kamplyst og treng deg på, her skal du motstand finne!
Engasjement skaper engasjement. Dette er helt feil måte å skaffe seg interessen igjen.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Meningsløst?

Post by liverglimt »

Sitter nå og ser på Lfc, så det er ikke helt fritt for interesse. Likevel, interessen for golf er nok atskillig større enn for fotball. 8)
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Meningsløst?

Post by Kesseboy »

Sitter også og ser den. Den er jo ikke uinteressant, i hvert fall ikke så lenge jeg klarer å holde unna spørsmålene om hva vitsen er. Hvorfor har så mange investert så mye engasjement i dette framfor noe annet?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Meningsløst?

Post by bjornage »

"Meningsløst" er ikke akkurat ordet jeg tenkte mens jeg så Liverpool mot Blackburn. Den kampen hadde vel egentlig alt? Stor, stor underholdning ihvertfall.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Meningsløst?

Post by Shredd »

Men hva skjedde i bakgrunnen på 3-2 målet? Står Skrtel å banker opp en liggende blackburn spiller?
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Meningsløst?

Post by eidurgud »

Manglet kun et selvmål! Carroll prøvde så godt han kunne å levere det også :D


Skertl og Hanley ruller litt rundt etter corneren. Ser ut som at han er på vei til å slå, men besinner seg i siste sekund!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Meningsløst?

Post by Boombadila »

Kesse, har du noe litteratur fra de herrene du nevnte tidligere?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Meningsløst?

Post by Kesseboy »

Foer har en bok, "Fotball forklarer verden", i norsk oversettelse hvis jeg ikke husker feil. Giulianotti har "A Sociology of the Global Game". Virker lovende, om enn litt tung.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Meningsløst?

Post by Boombadila »

Ah, den foer ja. Den boka har jeg jo faktisk lest, blir en del av bakgrunnspensumet til masteren.

Har forsåvidt lest en del bøker nå om fotball, men de som kanskje er mest aktuell for deg er følgende:
Målvaktsfilosofi av Øvind Kvalnes
Verdas viktigste bagatell av Johannes Nymark
The beautiful game; searching for the soul of football av David Conn.

Ellers er det noen småartikkeler jeg kanskje kan legge ut, hvis det er stemming for det.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Meningsløst?

Post by Kesseboy »

Kjør på, hvis de er offentlig tilgjengelige.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Meningsløst?

Post by Boombadila »

Kom forresten på at det ligger mange artikler ute på jstor.org som omhandler fotball(samt mye annet).

Nå er det ikke alt som er tilgjengelig om du enten ikke abonnerer eller ser gjennom et bibliotek eller skole med tilgang.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply