Trening & fysikk

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Trening & fysikk

Post by Cheese Smirnoff »

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... d=10114665
- Norsk fotball er veldig gammeldags. Moderne topplag løper ikke rundt banen mer. Det er historie, sier Verheijen
Samtidig mener Mohammed Fellah at Vålerenga ikke var topptrente ifjor, når de brukte Verheijen-metoden (selv om det i ettertid har kommet fram at Martin Andresen & co kanskje ikke forsto helt hva metoden gikk ut på):

http://www.dagbladet.no/2013/01/25/spor ... /25430977/

Er norske fotballspillere for lat/uprofesjonell til å ha noen effekt av Verheijen-filosofien, slik at den ikke har noen hensikt og lagene må trene gammeldags, eller er det bare kompetansen blant norske trenere/treningsapparatet som er for dårlig?

Kjør debatt!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by ingen87 »

Det som står i artikkelen er relativt tynt, og kan ikke si at jeg er veldig belest på denne metoden. Likevel synes jeg han har et viktig poeng med 4 vs 4.. Som keeper elsker jeg treningene der man spiller på bane a 20 meter, og med få spillere. Da er man ihvertfall involvert hele tiden. Alle spillerne er i konstant skuddposisjon, og man har egentlig null tid til å hvile.

Kan noen utdype mer hva hans metoder går ut på? Er enig i at løping har lite for seg, det må i såfall gå under kategorien egentrening..
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trening & fysikk

Post by Cheese Smirnoff »

Verheijen mener vel at fotballspilleres trening skal foregå mest mulig på fotballbanen med intensive balløvelser, og at løping/jogging ikke har noe for seg. Det er en hel masse detaljer som jeg ikke har peiling på, men følger man Frank Rizzo (og Verheijen selvfølgelig) på Twitter får man litt input. Virker som om Verheijen er hans gud.

Nøkkelen, som du sier, i 4v4 og lignende er å holde intensiteten oppe og det kan virke som om det er problemet i norsk fotball. Cato og Tom Kåre fikk jo kritikk for å ha altfor dårlig intensivitet, og det kan se ut som om Martin Andresen hadde samme problemet i VIF. Og da dukker spørsmålet opp igjen: hva er grunnen til at norske spillere er dårligere trent enn spillerene i de store ligaene? Trening (og intensitet på trening) er jo gratis.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by ingen87 »

Vanskelig å si egentlig, men man ser på aldersbestemte landslag at vi har tatt igjen mange nasjoner rent teknisk. Blant annet U21 landskampen mot Frankrike (kvalifisering til Em) imponerte meg stort. Tror mye av dette skyldes kunstgressbanene, som gjør tekniske spillere bedre rustet til å møte fysiske spillere. Derfor er det nå større og større fordel å være god teknisk, med god ballbehandling, men man må ned på <U21 for at de tekniske spillerne kommer til uttrykk. Hvorfor vi gjør det dårlig på kondisjon (fysisk tror jeg ikke vi står tilbake - muskler) og utholdenhet er vanskelig å si, som du sier er det ingen grunn til at den skal stå tilbake fra resten av verden.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trening & fysikk

Post by Cheese Smirnoff »

http://fotball.adressa.no/eliteserien/article276336.ece

Svært interessant artikkel om fotball og trening. Mange gode poenger, men jeg savner spørsmålet om hvorfor norske spillere som drar til utlandet møter høyere tempo og intensitet, og må trene seg opp før de får spilletid. Pettersen mener det beror på talent, men det fins flere eksempler på spillere som har talentet, men ikke umiddelbart fysikken, til å spille rett etter en overgang til utlandet. For eksempel Per Ciljan Skjelbred som nå får mye spilletid i Bundesliga, men som fikk treningssjokk da han ankom Hamburg.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Trening & fysikk

Post by Shredd »

Det er nok spesielt de som drar til England og Tyskland som får treningssjokk. Der er det mye beinhard grunntrening i bunn, spesielt i Tyskland er de knallharde på oppkjøring og fysisk form, noe som en del er uenig i nytten med. Tror det trenes mindre i Spania og Italia f.eks, men på en helt annen måte, f.eks ekstrem høy intensitet i øktene.
Men jeg tror den store faktoren er at norske spillere ikke er 24timers utøvere. Jeg tror det trenes bortimot like mye i Norge som i England og Tyskland, ihvertfall i noen klubber. Men intensiteten er lavere, og spesielt kosthold og hvile har vært fraværende elementer lenge, slik at spillerne ikke har nådd sine potensialer.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trening & fysikk

Post by Cheese Smirnoff »

Shredd wrote:Der er det mye beinhard grunntrening i bunn, spesielt i Tyskland er de knallharde på oppkjøring og fysisk form, noe som en del er uenig i nytten med. Tror det trenes mindre i Spania og Italia f.eks, men på en helt annen måte, f.eks ekstrem høy intensitet i øktene.
I disse dager ser man vel mot de to mest suksessrike nasjonene i fotball; Tyskland og Spania. Spesielt at de har forskjellige treningsfilosofier, og det kan vel peke på at det er flere andre faktorer enn bare fysisk trening som ligger i bunnen for suksess.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Trening & fysikk

Post by Shredd »

Jeg kan ikke alt for mye om det, men i sesong tror jeg det er ganske like prinsipper. Men du har jo mange trenere i Tyskland som sverger til motbakkeløp, trapper og spinnville kondisøkter i oppkjøringen. Alt fra Magath til Klopp har jo drevet med den slags. Kunne vært interessant å se statistikker på skader i oppkjøringen i de forskjellige landene.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trening & fysikk

Post by Cheese Smirnoff »

Frank Rizzo på Twitter wrote:Dortmund and Münich towards the CL finals..the "new" versions of Barcelona and Madrid will for sure be at the top of European football

the upcoming years. I'm most curious about knowing more how both this teams trains. Some are saying up to 70% of Dortmund running is done

without using the ball. This is not new in NOR & SWE, the difference is WHAT & HOW we run LDS or HIIT? LDS has dominated NOR & SWE for ages
(LDS står for Long Distance Sessions og HIIT står for High-Intensity Interval Training.)

Er ikke 70% trening uten ball det totalt motsatte av hva Verheijen preker, og som blant andre mange spanske lag praktiserer?
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by ingen87 »

En uke til seriestart og jeg får beskjed at jeg blir satset på på midtbanen i år.. Må kanskje sette meg litt inn i disse modellene.. Liker denne HIIT, da jeg synes lange løpeøkter er forferdelig KJEDELIG! Bor på toppen av Helgeland så motbakkeløp HIIT må jo passe bra?
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by Ville Lehtinen »

Jeg har løpt en god del langkjøring det siste året, trener tre dager i uka og er i nokså god form. På tirsdag ble jeg satt rett inn på høyreving i studentligaen uten å ha spilt mye utendørsfotball de siste årene, og etter tre-fire løp langs linja var jeg helt tom, god langskjøringsform hjalp meg salig lite. Man må trene på det man vil bli god til, skal man springe mange korte og intensive løp langs linja er det det man må gjøre utenfor banen også.

Det understreker hvorfor riksveiløp ala Haldorsen er særs lite effektiv trening for fotball.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by ingen87 »

Ja jeg har gått mye på ski i vinter, og jeg holdt 80 minutter på sentral midt forrige kamp. Da løp jeg relativt jevnt gjennom hele kampen. På treningene derimot hvor vi spiller på 7'er bane og jeg skal prøve meg på sentral midt, holder jeg maks 5-10 minutt før jeg er dausliten. Akkurat som om langrennsformen ikke merker sin besøkelsestid.. Derfor har jeg, idag, kjørt ganske steinhard intervalløkt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by J I P »

Jeg likte dette sitatet
La derfor Johan Cruyffs visdomsord peke ut retning: «Den som spurter på en fotballbane gjør det fordi han har oppfattet ting for sent».
Hurtighet i fotball handler ikke om 40 meter sprint

http://www.aftenposten.no/100Sport/meni ... 8763_1.snd
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Trening & fysikk

Post by Shredd »

Og her er studiet som Tjærnås henter tall fra:

http://fotballviten.no/fysisk-prestasjo ... -de-beste/

30 % færre akselerasjoner i norsk fotball kontra toppligaene i Europa. Det er her vi blir "fraløpt" og taper kamper. Hvor vi ikke vinner dueller og skaper plass for spillere med god avslutningsteknikk og ballferdigheter.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Trening & fysikk

Post by Shredd »

Merk også at en av ekspertene på temaet og som har flere forskningsartikler på temaet er Jørgen Ingebrigtsen, tidligere ungdomslagstrener i Glimt.
Nå fysisk trener i Strømsgodset. En ressurs man overhode ikke klarte å utnytte i Glimt, selv om han allerede da var godt i gang med doktorgraden sin på temaet og hadde gitt ut artikler med essensiell informasjon.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trening & fysikk

Post by Cheese Smirnoff »

Hjelper det med mange akselerasjoner og høy hastighet når ballferdighetene ikke følger med? Moderne, europeisk fotball består av 11 spillere på et lag som kan bevege seg raskt med ball. I Norge virker det som om man har sett dette og har begynt å trene mye utholdenhet og fart, uten å ta med ballkontrollen i regnestykket. Martin Ødegaard ble jo en sensasjon i Norge fordi han klarte begge deler.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Trening & fysikk

Post by Kesseboy »

Det er vel i hovedsak i det defensive posisjonsspillet norske lag nå har veldig nye å gå på. Det er der man virkelig blir avslørt. Og der er det med hurtig og riktig forflytning virkelig sentralt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Trening & fysikk

Post by Kesseboy »

Vet ikke helt om dette er helt on-topic, men her er en forsker som advarer mot ukritisk talentjakt: http://www.universitetsavisa.no/forskni ... e50372.ece.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by J I P »

Klipper dette første sitatet fra den generelle tråden
Crazy horse wrote:Jeg har alltid tenkt at Glimt er veldig dyktige på talentutvikling, og at de kan produsere spillere til eget bruk på A-laget. Men i de senere årene virker det som talentutviklingen stopper ved 16-17 årsalderen og at altfor få tar steget helt opp. Det tror jeg nettopp kommer av at de skal "ventes ut" yurchenko skriver. I stedet kjøper/henter Glimt spillere av nokså middelmådig kvalitet fra andre steder.

Særlig de fire årene på nivå to burde vært brukt til å dyrke fram og slippe til egenproduserte spillere som ville fått en kjempearena å utvikle seg på. Dagens glimttalenter sliter i en middelmådig 3. divisjon og bare en sjelden gang får de prøve seg noen minutter på a-laget, gjerne i en cupkamp mot 3. divisjonsmotstand.
Det må skikkelig mentalitetsendring til på ledersida i Glimt, før det blir endringer på talentutnyttinga.
Kanskje Glimt sine talenter tror at de er så gode at de ikke behøver å legge ned den egeninnsatsen som kreves?
- Det hjelper ikke å være et talent og bare ha trent 5000 timer i en alder av 16 år, dersom du ikke er villig til å trene de siste 5000 timene. Det kommer alltid nye spillere inn fra sidelinjen som trener de 10 000 timene uavhengig av om de ble oppfattet som talent tidlig.
http://forskning.no/menneskekroppen-hje ... re-en-myte

Heldigvis kommer ikke alle fremtidige toppspillere fra de store klubbene.

For å overleve på nivå 2 så må man ta nok poeng til at man beholder plassen. Det er ikke nødvendigvis gitt at gutter klarer å slå menn i den ligaen.

Kom over en masteroppgave om talentutvikling hvor det står følgende avsnitt
Flere av utøverne og foreldrene nevner spesielt alderen 15-19 år som en tøff periode fysisk og
psykisk. I denne perioden har spillerne gått gjennom et skifte fra gutte- og junior-fotball til
seniorfotball og fra breddeklubbmiljøer til toppklubbmiljøer. I denne perioden har alle
utøverne også begynt på idrettslinjer, noe som også har betydd en markant økning i
treningsmengde. Å gå fra å spille med barndomsvennene i moderklubben, til å trene med
voksne menn som til daglig spiller i Tippeligaen, opplevdes som mentalt tøft for flere av
utøverne. Å gå fra å alltid være sterkest, til plutselig å være blant de svakeste, var tøft både
psykisk og fysisk.
Brede Hangeland er sitert i avslutningen av oppgaven med følgende
Jeg treffer mange som sier at de også kunne vært så gode, men da tenker jeg i mitt stille
sinn; Det var jeg som stod igjen på banen etter treningen, for å øve litt mer"
Se også figuren på side 19 - som jeg likte

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/ ... 20Lund.pdf
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by J I P »

Glimt har gjort egne undersøkelser om hva som kjennetegner lagene I 2. Divisjon
I den samme analysen Glimt gjorde av 2. divisjonslag, var snittalderen på startelleveren til de forskjellige klubbene 24,1 år.
Det var stort sett kun én juniorspiller som startet kamper, per lag.
Med andre ord, 2. divisjon er en seniorarena
http://www.an.no/sport/debatt/opprykkst ... 5-4-103587
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Trening & fysikk

Post by poteten »

Det som forundrer meg, er at de lokale rikingene, Kolstad og co, ikke investerer mer i idretten fotball enn som så.

Å bruke 3 millioner i året på en nummer 2-klubb i Bodø er ikke bare god pr, men det er også fradragsberettiget :P
Kritisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trening & fysikk

Post by Cheese Smirnoff »

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 5407_1.snd

En 17-åring er best trent i Start. Fint for han, men må være bekymringsfullt for spillerne i 20-årene som burde ha det beste utgangspunktet og trenings-kunnskapen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by J I P »

Jeg syns artikkelen om Glimt sin nye fysiske trener - Ørjan Nygaard hører hjemme også i denne artikkelen

http://www.an.no/glimt/fotball/bodo/han ... 5-4-375706

På spørsmål om hvor stor innflytelse hans fagfelt kan ha i toppfotballen, svarer Nygård:

- Hva er fotballutholdenhet? Jo, det er å kunne opprettholde spillestilen i 90 minutter pluss tillegg. Hva man presterer på tester viser først og fremst hvor flinke man er til å utføre slike tester. Det viktige er hvordan man greier å implementerer styrke, spenst og hurtighetstrening i treningsuka.

Til syvende og sist handler det om hva man vil at spillerne i de ulike posisjonene på banen skal kunne gjennomføre med kvalitet i 90 minutter.

- Det er det til slutt hovedtreneren som avgjør. Og så får man prøve å legge til rette for at man er innom alle disse elementene i løpet av uka, sier Nygård.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Trening & fysikk

Post by J I P »

Nøkkelen til færre skader er styrketrening i forkant av hver trening, påstår Brann
http://www.bt.no/100Sport/fotball/elite ... 9990_1.snd
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Trening & fysikk

Post by Kesseboy »

Styrketrening, ja, men i forkant av hver trening? Veldig spesielt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply