http://bodonu.no/kampanjebloffen/
Bra sak, eller spekulativt?
Bodø i Svindelen
Moderators: Larsen, Mod-gruppen.
Re: Bodø i Svindelen
Har litt blandede følelser rundt denne saken og kampanjen. Jeg har en god del venner fra rundt om i landet som har lagt merke til kampanjen det er snakk om, og jeg tror den kan ha noe for seg. Samtidig er det vel ingen tvil om at folkene som står bak den har målt dens suksess på svært tvilsomme måter.
-
- Posts: 7117
- Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
- Location: Saltdal
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 197 times
- Contact:
Re: Bodø i Svindelen
Rent spekulativ; men i etterkant av denne kampanjen har Bodø blitt lansert som et av verdens mest spennende reisemål av blant andre National Geographic. Er vel helt sikkert ingen sammenheng her, men synes det er morsomt at Bodø rangeres så høyt
-
- Posts: 5822
- Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
- Location: Steigen, eksil i Trondheim
Re: Bodø i Svindelen
At folka bak kampanjen vil legge frem best mulig tall, og dermed benytter seg av de høyeste tallene de kan få tak, er da vel ikke svindel. Ja, de burde nok ha nevnt på en eller annen måte at dette ikke er eksakte tall, men man skal ha bra lite kunnskap om hvordan reklame og PR fungerer hvis man leser slike tall bokstavelig.
Her syns jeg faktisk Bodø Nu opptrer spekulativt og anklager mennesker for svindel i en fillesak. Skal man ettergå alle "ufarlige" tall PR-byråer legger fram får man det travelt.
Her syns jeg faktisk Bodø Nu opptrer spekulativt og anklager mennesker for svindel i en fillesak. Skal man ettergå alle "ufarlige" tall PR-byråer legger fram får man det travelt.
Re: Bodø i Svindelen
Jeg syns i stor grad artikkelen er saklig og god, selv om den gjør veldig lite for vise det som er bra med kampanjen m.m. (f.x. må antall klikk i riksdekkende avis forventes å ha en mye lavere treffprosent for en slik kampanje, sammenlignet med for en bank).
De som kommer ut av dette uten ære er oppdragsgiverne. Hvor er de objektive målekriteriene, hvorfor er det ikke noen utenfor med kompetanse som måler effektene. Hvordan i svarteste kan man gi mer penger til dette etter at man lar dem evaluere seg selv???
De som kommer ut av dette uten ære er oppdragsgiverne. Hvor er de objektive målekriteriene, hvorfor er det ikke noen utenfor med kompetanse som måler effektene. Hvordan i svarteste kan man gi mer penger til dette etter at man lar dem evaluere seg selv???
- Los-Loco
- Posts: 7363
- Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
- Location: Bodø
- Has thanked: 479 times
- Been thanked: 914 times
- Contact:
Re: Bodø i Svindelen
Fullstendig lavmål av Bodø Nu! Selvsagt vil Bodø i vinden evaluere seg selv positivt. Dette er en omdømme/brandingkampanje, og Bodø i vindens egen evaluering må sees i forlengelsen av selve kampanjen - en positiv omtale forsterker et allerede godt resultat.
Wendigo kommenterer oppdragsigverne: De har naturligvis sin egen evaluering av kampanjen, men har ingen interesse av å legge dette fram på en pressekonferanse fordi dette i motsetning til Bodø i Vindens evaluering ikke er en del av selve kampanjen. Hvilke konklusjoner de enkelte bidragsyterne har trukket vet vi ikke, annet enn at de antakelig er litt forskjellige. Noen av bedriftsfilmene fikk betydelig mer oppmerksomhet enn de andre.
Det Bodø Nu gjør er å regne som ren gjørmeroting, helt uten fornuftig mål og mening. Det eneste de oppnår er å rakke ned på en kampanje som både har gitt Bodø nasjonal oppmerksomhet, og som har gjort Bodøværingene (i alle fall noen av dem) stolte av egen by.
Dette føyer seg bare inn i rekken av patetiske forsøk på kritisk journalistikk som Bodø Nu har bedrevet. De bør ta inn over seg at de er et månedsmagasin, og holde seg til uproblematisk stoff som kultur og reportasjer uten "edge".
Wendigo kommenterer oppdragsigverne: De har naturligvis sin egen evaluering av kampanjen, men har ingen interesse av å legge dette fram på en pressekonferanse fordi dette i motsetning til Bodø i Vindens evaluering ikke er en del av selve kampanjen. Hvilke konklusjoner de enkelte bidragsyterne har trukket vet vi ikke, annet enn at de antakelig er litt forskjellige. Noen av bedriftsfilmene fikk betydelig mer oppmerksomhet enn de andre.
Det Bodø Nu gjør er å regne som ren gjørmeroting, helt uten fornuftig mål og mening. Det eneste de oppnår er å rakke ned på en kampanje som både har gitt Bodø nasjonal oppmerksomhet, og som har gjort Bodøværingene (i alle fall noen av dem) stolte av egen by.
Dette føyer seg bare inn i rekken av patetiske forsøk på kritisk journalistikk som Bodø Nu har bedrevet. De bør ta inn over seg at de er et månedsmagasin, og holde seg til uproblematisk stoff som kultur og reportasjer uten "edge".
Re: Bodø i Svindelen
BodøNU har med kritisk blikk evaluert en kampanje som kommunen har finansiert. Det bør være en selvfølge at dette også evalueres av folk utenfra, og ikke bare de som har gjennomført den. BodøNU viser at halleluja-stemningen som de involverte har fått til, ikke umiddelbart kan måles i tall. "Selvsagt vil Bodø i vinden evaluere seg selv positivt" Eeeh. Ja, de fleste vil vel det. Hva om Glimt i fjor hadde kjørt en hurra-kampanje, og etter sesongen evaluert seg selv slik Bodø i vinden gjør? Som en stor suksess? Og hvor de attpåtil hadde jukset med tallene?
Jeg setter pris på jobben Bodø i vinden har gjort, og tror som sagt på at den har profilert Bodø bra for utenforstående. Jeg tror allikevel de hadde profittert på å være ærlig på at det er vanskelig å måle suksess, istedet for å regelrett jukse med tall for å få de resultatene de ønsket.
BodøNU har gjort en god ny gravesak, og jeg synes de fyller månedsmagasin-formatet bra. De kan bruke lang tid på å jobbe med saker, istedet for at de må levere dagsaktuelle saker som vanlige nyhetsaviser må.
Jeg setter pris på jobben Bodø i vinden har gjort, og tror som sagt på at den har profilert Bodø bra for utenforstående. Jeg tror allikevel de hadde profittert på å være ærlig på at det er vanskelig å måle suksess, istedet for å regelrett jukse med tall for å få de resultatene de ønsket.
BodøNU har gjort en god ny gravesak, og jeg synes de fyller månedsmagasin-formatet bra. De kan bruke lang tid på å jobbe med saker, istedet for at de må levere dagsaktuelle saker som vanlige nyhetsaviser må.
- poteten
- Moderator
- Posts: 5661
- Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
- Location: Trondheim
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 361 times
Re: Bodø i Svindelen
Jeg er litt sånn både/og. Det faktum at det er skattepenger i potten gjør saken i høyst grad interessant for offentligheten, spesielt når man har brukt tallene som man har brukt dem. I tillegg synes jeg det er bra at det settes på plass det jeg lenge undret over; at 50.000 besøkende på en side ikke nødvendigvis er så bra og at de har trikset i overkant med tallene når det kom til filmvisningene.
Dog, dette er uansett for tidlig å slakte. SLik merkevarbygging tar flere år. Derfor synes jeg kritikken kanskje er noe lavmål, med tanke på at den hadde vært mer på sin plass om tre-fire år.
Then again, 2,2 millioner i bidrag er massivt for en slik aktør i næringslivet.
Dog, dette er uansett for tidlig å slakte. SLik merkevarbygging tar flere år. Derfor synes jeg kritikken kanskje er noe lavmål, med tanke på at den hadde vært mer på sin plass om tre-fire år.
Then again, 2,2 millioner i bidrag er massivt for en slik aktør i næringslivet.