Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Vi har en del modeller i tippeligaen:
1. Godset-modellen. Basert på fornuftig budsjett og fin blanding av ungt og erfaring. Lag som Godset, Sogndal, Sandnes, Odd, Haugesund, Viking, AAFK.
2. Molde-modellen. Basert på stadig kjøp(feilkjøp). Mye penger men veldig sårbar økonomi. Basert på en rik onkel. Lag som Molde, Brann, VIF, LSK.
3. RBK-modellen. Basert på solid budsjett, men desverre kjøp uten mål og mening og som ikke passer til spillestilen. Sårbart fordi publikum forlanger mer enn laget leverer. Lag RBK.
5. TIL-modellen. Budsjett som ikke samsvarer med inntekt. (Tidligere Glimt). Avhengig av rik onkel. Sårbar. Lag TIL, Start.
6. Hønefoss-modellen. For dårlig stall, uklar spillestil. Lag som Hønefoss, Sarpsborg.

Er ikke i tvil om at Godset-modellen er det som passer Glimt. Jeg mener også at Glimt faktisk pr.dato har et lag som er topp 6 i Norge. Det mener også Adecco-spesialist Thomas Berntsen som også poenterer at Glimt har 2-3 spillere som vil gjøre furore i tippeligaen, samt et helt gjeng med unge meget gode talenter.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Men da må det prioriteres å beholde de som gjør oss gode. Forsvinner Badou før han i det hele tatt får prøvd seg i Tippeligaen, så er ting langt værre. Det er forskjellen på 6. Plass og 14. Plass.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Selvfølgelig. Forsvinner Badou og hvis Glimt fornuftig nok har satt en prislapp på 10.mill, så har laget råd til å forsterke stallen med med tilsvarende beløp. Man kan ikke kjøpe gode spillere nå som blir sittende på benken fordi man forventer at noen blir solgt. Det ville vært dårlig økonomistyring.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Nesten all forskning viser at de grupper som presterer best er de gruppene som er satt sammen med rutine og unge. De unge vil sloss for plassen og de rutinerte må stå på for å beholde den, samtidig så lærer de av hverandre. I dagens tropp har vi en utmerket blanding. Vi har unge talenter som vil frem.

Berglann, Saltnes, Pedersen, Konradsen, Valentin med flere.

Vi har rutinerte spillere som Londak, Berg, Richards, Ibba, Braaten*2, Jacobsen og Imingen. Alle disse har ikke tippeligaerfaring, men flere har det og Richards har erfaring fra MLS jeg mener at MLS ikke står noe tilbake for tippeligaen, heller tvert i mot.

Så har vi spillere som Badou og Sane som ikke bare holder tippeliganivå, men som kanskje allerede er blant de beste i landet i sine posisjoner, samtidig så er begge i en rivende utvikling og kommer til å bli enda bedre neste år.

Klarer vi å beholde alle spillerne som vi har i laget nå så holder det veldig langt.

Jeg har også et spørsmål, er det noen som vet hvor mange nye spillere som kom inn i laget fra 92-93 sesongen? I 92 dominerte vi 1.divisjon og i 93 ble det sølv med mer ;-)
Tippeliga 2015
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Denne var litt tricky. Har en formening om at Glimt gjorde mange forsterkninger før opprykksesongen i 1992, og litt færre før 1993. Brattbakk, R Berg og Staurvik var med opp, samt Normark og T Hansen, men jeg må sjekke litt mer i noen gamle aviser jeg har liggende. Og så glemte jeg vel nesten Bjørkan. Han var også med på opprykket.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by poteten »

Ronny Westad ble hentet inn.
Charles Berstad kom fra Kongsvinger. (Tok vel sølv med KOngsvinger i 92?)
Usikker på Petter Solli, om han kom fra Trelleborg da, eller.

Ellers var Brattbakk i Glimt i 92 iallefall.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by eiriksin »

Petter Solli spilte jo i Trelleborg først sesongen 1998-1999. Han var i Glimt i 92 om jeg ikke tar fullstendig feil.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Solli ble vel hentet fra Moss, og mener han spilte stopper med Sollied i Nordlandshallen i 92. Han avsluttet vel toppfotballen i Trelleborg.

http://www.an.no/sport/article6837511.ece
AN skriver om kontratksituasjonen i Glimt. Åtte er på kontrakter som går ut.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Vi kan da vel allerede slå fast at det ikke var veldig mange forsterkninger mellom sesongen 92 og 93. Gitt at vi får beholde årets signeringer så tror jeg ikke vi trenger mange forsterkninger før neste sesong heller for å kunne etablere oss i tippeligaen. Hvis vi ser artikkelen på AN i dag så har vi åtte kontrakter som løper ut denne sesongen. http://www.an.no/sport/article6837511.ece

Av disse så håper jeg vi signerer kontrakt med Dane, Zarek, CB, Noring og Antwi. Jeg ser kanskje for meg at Saltnes finner seg en adeccoklubb, Jonas legger vel opp nå? JJ har jo xfactor og putter mye mål men holder han nivået i tippeligaen? Hvis disse tre forsvinner så kan vi forsterke med 2-3 spillere, og hva skjer med Knarvik? Skulle vi miste alle eller de fleste av disse så må jo mange spillere hentes... håper som sagt at det ikke skjer da jeg tror de holder godt eliteserienivå. Ser jo etterhvert for meg at Sane og Badou forsvinner, burde klubben hentet nye talenter fra Diambars allerede nå som kunne lette overgangen og integreringen for de nye før Badou og Sane forsvinner?
Tippeliga 2015
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Det som bekymrer meg mer enn å ta nivået angående Jim Johansen så er det om kroppen hans holder. Han kan jo ikke spille 90 minutter to kamper på rad nå, og det blir vel neppe bedre med årene.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg synes ikke vi skal kvitte oss med Jim, han er ustabil men når han har rette ånden over seg kan han avgjøre en kamp helt på egenhånd.
Nsbtoget
Posts: 21
Joined: Sun Aug 28, 2011 5:31 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nsbtoget »

Vi må forlenge med JJ, han sliter med akillesen og den har han vel slitt med et par sesonger. Bortsett fra det så hadde han et benbrudd, så å si at han sliter med kroppen er vel å ta hardt i. Dessuten han leverer mål og slik som Ibba har spilt i det siste så tar både JJ og Badou han i gjen på antall mål. Hadde JJ fått tatt begge straffene som Ibba har bommet på, og hvor han
ranet til seg ballen.Så hadde det bare skilt 2 mål mellom Ibba og Jim.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Oliver Berg. Født 1993 og spiller for Raufoss. Løp og kjøp sier jeg bare. Midtbanespiller med 14 mål på 20 kamper i 2.divisjon. Landslagsspiller om noen år.

Mark my words folkens!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Etternavnet ga meg ihvertfall veldig gode assosiasjoner!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Cheese Smirnoff wrote:Etternavnet ga meg ihvertfall veldig gode assosiasjoner!

Hehe! Kan ta med noen sitater fra livereporter Tore Opjordsmoen under dagens kamp mot SIF 2, som forøvrig endte 9-1 til Raufoss.

"Oliver Berg er spillbar i alle posisjoner, et stadig uromoment for enhver motstander."

"Oliver Berg viser klasse på nytt i forkant av corneren, drar med seg ballen på hælen og finner nesten Lekaj foran mål."

"For en fantastisk spiller Oliver Berg er, tar ned ballen nydelig på brystet og banker ballen forbi Gundersen. Denne gutten er moden for større oppgaver, og det er helt utrolig hvis ikke noen prøver å kapre denne gutten."
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Shredd »

Var vel flere tippeligaklubber ute etter Oliver Berg før sesongstart. Odd blant annet mener jeg å huske.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Playmaker wrote: Kan ta med noen sitater fra livereporter Tore Opjordsmoen
Dèt etternavnet, derimot... 8)

Tror, og håper, at Glimt har kjennskap til de største talentene i østlandsområdet. Kanskje denne Oliver Berg kunne passet inn i Badou-rollen, hvis det er slik at han er spillbar i alle posisjoner og har slepen teknikk.
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by PEMA »

Glimt hentet Charles Berstad, Rhonny Westad og Bent Inge Johnsen til sesongen 1993.
Så det var i 1992 det ble hentet mest og best spillere som:
Runar, Brattbakk, Tommy Hanssen og ikke minst Trond selv.
I tillegg slo jo både Tom Kåre og Aasa igjennom.
Ivar Morten mista spissplassen til Bent Inge i 1993.

Laget i år virker å ligne på det som skjedde i 92.
Er ikke sikkert at laget trenger å forsterkes nevneverdig neste år om vi beholder de vi har i dag.
Hvor vil dere eventuelt at Glimt skal forsterke?
Eneste jeg ville sett på er muligens en ny ving og kanskje erstatter for CB, men vi har jo både AK og Goodwin...
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Bodø/Glimt har ett godt lag pr i dag, men jeg har lenge sagt at 3-5 spillere må inn for å styrke førstelaget (som i 1993). Forsvarets venstreside må bli bedre, midtbanen trenger enda mer muskler og ekstra spiss/kant er et klart ønske. JHH har ikke tatt noen sjanser denne sesongen, alltid en ny spiller der det er svakheter eller kan bli svakheter, og det tror jeg han vil fortsette med.

Bakenga valgte dansk klubb i dette vinduet, og Håvard Nielsen fra Salzburg er sikkert på vei tilbake, til VIF? Det er gode spillere der ute, men trolig for dyr for B/G. Kanskje en Thomas Sørum fra Godset?
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Komla meg endelig til å se på lagoppstillinga til Glimt (se min post ovenfor) i kampen mot Eik-Tønsberg i den 17. serierunden i 1992. Den så slik ut:
TA Aga (i mål) - Haldorsen - Sollied - Solli - BT Hansen - Staurvik - Thor Mikalsen - Bjørkan - Runar Berg - Normark - Brattbakk. Børre Lekang kom inn som innbytter for Bjørkan de siste 16 min.

Glimt var klar for opprykk etter 19. runde, og begynte allerede å snakke om forsterkninger. En de hadde i kikkerten var Jan Harald Forsmo fra Bryne.

To andre som spilte kamp mot VIF i den 19. serierunden var Jan Bjerk og Thomas Evjen (som vel måtte gi seg med fotballen senere pga dårlig rygg?) De grusa VIF som slet mot nedrykksspøkelset.

Charles Berstad, ser jeg, spilte for Kongsvinger i 1992. Når var det han kom til Glimt? Poteten sier -92, ser jeg, så det er sikkert sant. Pussig at han forlot sølvvinneren fra 1992, for så å bli sølvvinner i 1993 med sin nye klubb.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Kampen mot Hødd avslørte "alle" svakhetene i dagens B/G-lag. Mangelen på hodestyrke og duellkraft hos Thomas Braaten. Imingen har en kald høyrefot og veik i duellene også han. Med en omskolert Jacobsen og en urutinert Konradsen blir midtbanen for lett til og med mot "amatører" fra Ullsteinvik. Vegard Braaten er veik, uten hodestyrke og mangler hurtighet. Dane Richards blir kanskje også for enkel. Det er bare å begynne å lete etter nye.

Jeg ville forlenget Noring, Valentin, Godwin, CBerg, Richards (?), og sagt takk for kampen til Saltnes, Knarvik, VBraaten, JJohansen, VNordberg - salg eller utleie. Hentet Ødegaard, Molde, Aleesami, FFK, Jørgensen, Elfsborg, Francis Kone fra fransk fotball, og Thomas Drage, TIL. Kanskje skulle man ønsket seg enda mer, f.eks Mikael Dyrestam, IFK Gøteborg (vback og midtstopper) og Håvard Nielsen, Salzburg.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Blir litt for enkelt å skrike etter forsterkninger etter et tap på Høddvoll. En kamp som var veldig viktig for Hødd. Det er mange storlag som har gått tapende ut fra Høddvoll de siste årene. I tillegg når våre to beste ikke spilte. I mine tips for sesongen var dette en kamp jeg hadde tippet at Glimt ville tape. Men jeg er enig at vi trenger en backup for Ibba. Det er her vi har størst problemer.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

En som gir Ibba skikkelig konkurranse. Braaten er alt for opp og ned i prestasjonene. Ingen av oss har vel vært i tvil om at forsterkningene må komme og at de kommer. Da er det viktig å prioritere de posisjonene som er mest sårbare. Vi merker jo at når Ibba er ute så sliter vi med å score. Badou må beholdes, ellers så er der rett ned igjen i sumpa.

Londak
Valentin - Godwin - Sané - Imingen

Dette er et greit forsvar synes jeg, som et utgangspkt. Trengs det backup kan dette hentes, hvis ikke så er det kun bedre spillere som skal hentes.

Jacobsen - Berg - Badou

Denne delen av laget må klart forsterkes. Backupen er i grunn ikke god nok for Tippeligaen og da kan skader og karantener bli meget kritisk. Vi vet ikke om Berg holder ut i Tippeligaen heller. Men her trengs det bedre konkurranse.

Richards - Ibba - Berglann

Her trengs det bedre backup på spissplass, Richards bør forlenges med og med en ekstra høyrekant som kan utfordre Richards. Da tror jeg vi har et lag som kan imponere og prestere i Tippeligaen. Vi må bire oss fast nå.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Må si meg veldig enig i den analysen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Gjermund Åsen må da vel være interessert i å spille Tippeliga-fotball?
Post Reply