Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Aspmyra stadion

Post by poteten »

6500 holder i massevis. Glimt snitter rundt 2,4k i Adecco og øker til 4,1k maks i Tippeligaen.

Men da har man en flott, intim stadion som holder for Bodø.

Håper dette blir noe av til 2015! :klapp
Kritisk
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Aspmyra stadion

Post by Shredd »

Nesten litt synd at de planlegger en ny etasje på diadoratribunen. Blir alltid like glad når jeg ser tv bilder fra Aspmyra og ser Børrvasstindan stikker opp bak diadora.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Noen som har sett om det er mye sutring i Åpen Linje/leserbrev i dagens AN?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra stadion

Post by MhepA »

Samtidig som at dette er bra, så kan jeg ikke noe for at jeg er litt småskuffa. Det kan ha noe med at siden Molde Stadion ble bygd på 90-tallet så har jeg alltid drømt om at Glimt skulle få en topp moderne arena som var innelukka (uten tak selvfølgelig) og med et flott utseende. Og ettersom at vi har ventet såppass lenge med å gjøre noe, så er det igjen skuffende at de planene som var satt utgangspunktet i (hva var det?) 2001 ikke engang blir reell. Hadde vi bare hatt Røkke :roll:

Aspmyra har blitt så stykkevis og halveis hver gang det har blitt gjort noe. Se på Brann Stadion f.eks. Det som ihvertfall ifjor het Nextgentel-tribunen har tre generasjoner stolper og tak på seg. Frydenbøfasaden krasjer totalt med den nye Sparebank-fasaden.

Image

Hamarsingene er på flott vei de :lol: :

Image
Last edited by MhepA on Sun Dec 01, 2013 3:23 pm, edited 1 time in total.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Nilzo »

bjornage wrote:Noen som har sett om det er mye sutring i Åpen Linje/leserbrev i dagens AN?
Ingenting :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Kesseboy »

Var endel i kommentarfeltet på AN. Stormen, gamle og syke, helvetes rødgrønne, osv.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Aspmyra stadion

Post by FSHelgeland »

Klagerne klager vel uansett, men er litt morsomt at de skylder dette på de rødgrønne. Det er privat kapital som står bak denne forestående utbyggingen av Aspmyra og således er det vel mer i gata til de blå som tradisjonelt sett vel står på den siden...
Tippeliga 2015
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Aspmyra slik det kan se ut som den blir etter utbyggingen, tror jeg blir en helt grei stadion. Hvor sjarmerende er egentlig disse sterile bollene de har bygget f.eks. i Stavanger? Har du sett en sånn stadion, så har du sett dem alle. Nei, kjør på med en utbygging der vi får en god arena uten å knekke ryggen økonomisk.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Crazy horse »

Det viktigste får være økonomien, der er jeg helt enig, og at man klarer å få en litt mer helhetlig stadion. Klarer vi et snitt på 4000+ så blir i alle fall jeg svært fornøyd. Kjemper vi på øvre halvdel neste sesong så kan det godt skje.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Aspmyra stadion

Post by FSHelgeland »

Dagens Diadora og Toyotatribune tar til sammen 4350 tilskuere (kilde:glimt.no) Det vil si at det planlegges en tribune bak Rimi og en erstatning for Nordmegler som tar tilsammen 2150 tilskuere. Toyotatribunen tar 1250 tilskuere og Diadora 3100 hvis vi tenker oss at De får på plass en tribune mot Rimi som tar kanskje så mye som 650 tilskuere så blir erstatningen for Nordmegler en tribune som tar 1500 tilskuere altså ca det halve av dagens Diadora. Jeg hadde gjerne sett at de hadde bygd en tribune som ble noenlunde lik Diadora i størrelse og at de hadde fått til å lage en litt helhetlig stadion. Med 3100 på en ny Nordmegler og kanskje så mye som 650 på en Rimitribune så hadde vi fått en stadion med en kapasitet på 8100. Bodø er en by som vokser og som kommer til å fortsette med det. Jeg ser det ikke som utenkelig at man kunne solgt ut et slikt antall billetter en 3-4 ganger på år. Uansett, det er bra at det skjer noe og jeg ser med spenning og interesse frem til at det kommer noen skisser på bordet som viser hvordan dette kan bli seende ut.
Tippeliga 2015
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra stadion

Post by liverglimt »

Jeg foretrekker at det blir utsolgt alle kamper med 6500 enn at det skal stå 2k-3k ledig 80% av kampene. Det er veldig lite intimt. Det som er bra på nye nordtribunen er at de planlegger skikkelige losjer, det tar plass og derfor går nok tilskuertallet noe ned.

Se til England, en klubb som Liverpool kunne fyllt 80k 3-10 kamper i året, men planlegger å utvide til ca 60K. Fornuftig og helt sikkert mer økonomisk enn å makse.
@liverglimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra stadion

Post by MhepA »

Folk tenker alltid dagens situasjon når det kommer til slike prosjekter føler jeg. Når det skal sies så er jeg selvfølgelig enig i at økonomien må prioriteres i første rekke. Men komforten blant publikum bør også være av høy prioritet. Bygg nå for guds skyld slik at man kan bygge videre om kort tid denne gangen. Av alle klubber i Tippeligaen så er Bodø/Glimt den som aller helst hadde trengt en innelukka stadion med hjørner. Det er ikke så voldsomt nøye hvor mange det er plass til der, men det hadde hjulpet på alle mulige måter når det kommer til komfort og trivsel. Lurer på hvor mye det ville kostet å ordnet til hjørner på Aspmyra.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Tror ikke det nødvendigvis kommer til å gå noe særlig ut over Glimts økonomi - det er såvidt jeg har skjønt meningen at dette skal være et privat finansiert prosjekt. Med utleie av nye næringslokaler, leie av tribune til Glimt og "ny giv" på stadion og byen kan dette bli en gunstig utbygging for alle.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Og nettopp derfor tror jeg vi skal være fornøyd med at det faktisk skjer noe. Aspmyra blir ikke noe perfekt stadion, men jeg tror vi kan få en intim og fin arena med det grepene som tydeligvis planlegges. Jeg er kjempehappy med det.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Aspmyra stadion

Post by Masinga »

Prøver å finne noe rundt budsjett. Har kommunen nevnt et tall?
Masinga
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Kesseboy »

Kommunen er vel etter det jeg forstår svært lite involvert?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

I det utbyggingsprosjektet vi nå snakker om vil jeg tro kommunen er lite involvert, bortsett fra reguleringsplanen. Men Masinga tenkte kanskje på kommunen og de oppgraderingene som må gjøres mht. kunstgress, lys og lydanlegg?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Fra artikkelen:
Stadioneierne har også mer i jakkeermet enn nye tribuner.

Tribunen mot sør skal også bygges ut med ca. 2.000 kvadratmeter. I praksis skal det skje ved å øke dagens 3. etasje samt bygge på en ny fjerde etasje.

Blant annet skal det gi Bodø Glimt muligheten til å samle alt av sine aktivitet i denne delen av anlegget.

– Vi må finne en forretningsmessig lønnsom måte å bygge ut på, poengterer Lorentsen om regnestykkene for nye etasjer og tribuner.

Om mulighetene for om det offentlige kan bidra sier han det er for tidlig å kommentere.
Dette er et privat finansiert prosjekt som dere kan se. Merk at det ikke stilles noe krav til bidrag fra det offentlige. Det er nok for tidlig til å begynne å lete etter et budsjett. Pr nå har ikke kommunen noe å gjøre med dette, selv om veldig mange tror det. Skulle ønske noen kunne lage et digert innrykk med presisering om at dette ikke er et kommunalt prosjekt sånn at vi hadde sluppet den debatten igjen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Aspmyra stadion

Post by Masinga »

Beklager at jeg blir litt forvirret.
Bodø kommune eier 100% av Aspmyra Stadion AS, som har som formål "drift og utvikling av idrettsanlegg til allmenn/idrettslige formål".
Aspmyra AS, som eies av private (Gigante Havbruk AS og Gunvald Johansen Holding AS), har som formål å "utvikle og bygge forretningsarealer og boliger for utleie og salg".
Er det slik at tribunene blir betraktet som "forretningsareal" og at det er Aspmyra AS som er utbygger?
Er det slik at "idrettsanlegget" bare er den grønne matta, hjørneflagg og lys og sånt?
Masinga
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Masinga wrote:Aspmyra AS, som eies av private (Gigante Havbruk AS og Gunvald Johansen Holding AS), har som formål å "utvikle og bygge forretningsarealer og boliger for utleie og salg".
Så vidt jeg har forstått, så er det altså Aspmyra AS (Lorentzen og Gunvald Johansen) som eier gammeltribunen og grunnen på hele den siden av anlegget.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Aspmyra stadion

Post by Masinga »

Ja, Gigante Havbruk AS eier 100% av Lorentsen Holding AS. Da stemmer dette med Lorentsen. Vanligvis vil jeg, som kan titulere meg som filolog, anse en tribune som en del av et idrettsanlegg. Her virker det som tribunen er et forretningsareal. Noen bygger et næringsbygg inkl. en tribune og leier ut tribunen, mot en "billig penge", til de som ønsker?
Masinga
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Sven-Rune »

Dette er en modell som er benyttet ved flere anlegg.
Her i Tønsberg var det et firma som fikk byttet til seg et areal for å bygge leiligheter mot å bygge en ny fotballstadion med tribuner på den ene langsiden. I tribunen er det også et forretningsareal med Stamina, fysio samt en mengde kontorer. Det er utbygger som eier og drifter forretningsdelen, tribundedelen er jeg usikker på hvem som eier. Tønsberg kommune står som eier av idrettsanlegget. :tenk
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Masinga wrote:Beklager at jeg blir litt forvirret.
Er det slik at tribunene blir betraktet som "forretningsareal" og at det er Aspmyra AS som er utbygger?

Er det slik at "idrettsanlegget" bare er den grønne matta, hjørneflagg og lys og sånt?
Det er sånn jeg har tolket det, ja. Det er blant annet derfor denne diskusjonen rundt finansieringen til å bytte ut kunstgressbana og flomlysene har dukket opp igjen siden Bodø Kommune eier de.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by J I P »

Glimt har med vilje sørget for å ikke få kunstgresset godkjent, da det skal skiftes ut i Juni.

Dagen før Tippeligaen sparkes i gang viser det seg at halvparten av kunstgressanleggene som skal brukes sesongen 2014, ennå ikke er godkjent for bruk av det internasjonale fotballforbundet (FIFA), slik NFF krever i sitt reglement.

Også Bodø/Glimt vil skifte ut underlaget i sommerpausen.

– Etter Molde-kampen den 12. juni vil det byttes, sier Bjørn Tore Hansen i Glimt.

Han forteller videre at klubben bevisst ikke kjørt en test i fjor da de kom til å bytte nytt underlag sommeren 2014.

– Testene er ganske dyre og det var ingen vits i å gjennomføre en slik en da vi visste at vi kom til å bytte det senere. NFF ble informert om saken.

– Hva koster det å gjennomføre en slik test?

– I størrelsesorden 50-60.000 kroner, sier Hansen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

Hva skjer med utbyggingsplanene? Nå er det gått halvannet år, og det snakkes om å reparere ståtribunen for hundretusener?
Post Reply