Bursdagsmobbing

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Bursdagsmobbing

Post by Los-Loco »

Saken om de to kompisene som skulle feire 8-årsdag uten at noen dukket opp, har fått stor oppmerksomhet i media de siste dagene:

http://www.side2.no/aktuelt/article3723932.ece

Som far til to gutter på samme alder føler jeg meg meningsberettiget i debatten, og har noen betraktninger. Enkelte av de som har slengt seg på i diskusjonen har framstilt det som en "plikt" å stille opp i klassebursdager, og at det er foreldrenes ansvar å sørge for at så skjer.

Dette er selvsagt sludder. Klart nok bør det ikke være slik at ungene selv kan velge bort enkelte bursdager fordi de av ulike årsaker ikke liker bursdagsbarnet. Men for å ta min egen familie som eksempel: med to unger i to klasser med 25 elever i hver, så har de potensielt 48 barnebursdager å delta på gjennom et år, pluss våre egne. Det sier seg selv at vi ikke får med oss alle dersom vi også skal kunne reise bort noen helger, eller delta på andre arrangementer på ettermiddagene. Det bør imidlertid kunne kreves innenfor rammene av normal folkeskikk at man gir beskjed om at man dessverre er forhindret fra å komme, dersom det er tilfelle.

Og det bringer meg over på et annet poeng, noe som har irritert meg med disse bursdagsinvitasjonene. Mange deler ut invitasjoner hvor det står "gi beskjed om du ikke kan komme", andre skriver "gi beskjed om du kan komme", og atter andre skriver ingenting. Hva er egentlig galt med gode, gamle "svar utbes innen..."? Dersom foreldrene i den omtalte saken hadde bedt om tilbakemelding både fra de som kunne komme og de som eventuelt hadde en unnskyldning for ikke å komme, så ville de dagen i forveien hatt full kontroll på situasjonen. Hvis tilfellet da var slik at ingen hadde mulighet den aktuelle kvelden, så kunne man helt enkelt forklare ungene dette, og replanlegge bursdagsfeiringen til et tidspunkt hvor det passet for flere. Unger flest er svært forståelsesfulle, og med en god forklaring på hvorfor det ikke lot seg gjøre med fest denne kvelden hadde de helt sikkert akseptert dette greit.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5572
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Bursdagsmobbing

Post by poteten »

Gode poeng der.
Kritisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bursdagsmobbing

Post by Cheese Smirnoff »

Og til sist: Slutt å bruk begrepet mobbing om ALT her i livet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Bursdagsmobbing

Post by Sulliken »

Fire av guttenes klassekamerater foreldre hadde gitt beskjed om at de ikke kunne komme.
(...) Det viste seg også at mange av foreldrene ikke hadde sett noen invitasjon til selskapet, sier Gundersen.
At nesten ingen unger gir foreldrene invitasjonen.. Tilfeldig?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Bursdagsmobbing

Post by liverglimt »

Ja langt på vei. Har erfaring med en del unger i forskjellig alder og de er rett og slett svimete mange av dem. Foreldrene må sjekke sekken for å finne ut hva som er der. Ungene husker knapt fra tolv til halv ett. :lol:
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Bursdagsmobbing

Post by Sulliken »

at ALLE "glemte" det. no effings way.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5572
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Bursdagsmobbing

Post by poteten »

Selvsagt er det mobbing her. Ellers ville det aldri blitt en slik sak.
Kritisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bursdagsmobbing

Post by Cheese Smirnoff »

Hørte intervjuer på radioen hvor de snakket med ungdom som hadde opplevd at ingen kom i bursdagen deres, ingen mente mobbing var grunnen. Såvidt jeg ser påstår ikke foreldrene at dette var et resultat av mobbing heller. Media er dessverre så trigger happy at de utvanner begrepet og ødelegger for de som faktisk er utsatt for det.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Bursdagsmobbing

Post by Los-Loco »

Jeg synes forsåvidt diskusjonen rundt probematikken er viktig, og det kan vel vanskelig utelukkes at upopulære unge/mobbeofre kan oppleve at få eller ingen dukker opp i bursdagene deres. Uavhengig av årsak så er det en trist ting å oppleve, og noe vi foreldre bør forsøke unngå så langt det går.

Våre unger har bursdagene i juli, og det er jo alltid en utfordring ifht å få gjester til å komme. Jeg ville aldri funnet på å sette mine unger (eller meg selv for den del) i den situasjonen at vi hadde rigget til bursdag uten å være sikker på at et minste minimum av gjester ville komme. Så slikt bør man sikre seg mot.

Og er det mobbing/upopularitet som er årsaken til forfall fra gjestene, så er det forferdelig drøyt, men samtidig tross alt et takknemlig utgangspunkt for å adressere problematikken, fordi det er så konkret og lett for alle å forstå. Dette i motsetning til andre og langt mer infame mobbetekninkker unger bruker som er vanskeligere for voksne både å oppdage og tak tak i.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Bursdagsmobbing

Post by ingen87 »

Skjønner det ikke. Gratis pizza og godteri smaker jo akkurat like godt hos de upopulære som hos de populære. Jeg var så priviligert at jeg hadde bursdag midt i fellesferien, så jeg hadde alltid små selskap, men det gjorde det mulig å finne på noe ekstra. Den bursdagen jeg husker best var vel 9-10 årsdagen (husker ikke helt året), da var jeg oppriktig kjempe lei meg fordi alle kompissene mine var bortreist. Mamma og pappa klarte å skrape sammen 6 stk, som jeg ellers ikke hengte så mye ilag med på den tida, og dro på Pizzakjelleren med påfølgende bowling. De seks er blant mine aller beste venner den dagen idag, og den bursdagen kommer jeg aldri til å glemme :)
Førr Evig!
Post Reply