1916

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: 1916

Post by ingen87 »

Velger å sitere et innlegg jeg skrev som PM til styret i DGH, i god tid FØR 1916 var påtenkt. Tror dette var i 2013.
"Skjønner veldig godt situasjonen, til både deg og de øvrige som ønsker å starte opp ting. Selvfølgelig tar det mye, for mye tid når man må gjøre alt selv. Det er her jeg mener DGH svikter litt. Det blir litt for mye meg og deg, og litt for lite oss. Hva med dugnader der man lager tifo? Istedefor en tifo-gruppe. Disse må jo selvfølgelig være morsomme, som gjør at folk ønsker å stille opp flere ganger :) Et enkelt tiltak som gjør det lettere for dere som alt hviler på.


Jeg er helt sikker på at man kunne fått folk til å møtt et kvarter før kamp, hvis det hadde skjedd noe et kvarter før kamp. Nå skjer det ingenting før kampen er i gang med å starte. De siste kampene var det problem med å finne folk til å holde flagg, det var vanskelig å få folk nede på indre bane når lagene kommer inn. Fortsetter utivklinga med at folk kommer 5 min før start vil det forværre situasjon for dere som skal delegere og fordele disse oppgavene.

I forhold til sangene; hva så om sangene synges i feil toneleie? De eneste som klager er jentene på fremste rad. (Dere synger for mørkt..).. En annen ting er at man må ha flere sanger. Variasjonen er lavmål, spesielt på spillersanger! Det er nesten ingen spillere i dagens stall som har egen sang. Her kunne man satt ned et utvalg før første kamp, og diktet sammen sanger. Husker enda tilbake på sangene om Theting, Iversen, Sannes, Runar Berg, Lædre Bjørdal, Trond Olsen.. Idag er det vel bare Londak? som har sang.. Dette gjør at man må repetere de standard supportersangene opp og i mente.

Hadde man også fått samlet DGH enten tidligere søndag, eventuelt på lørdagskveld (Forslag: Dugnad med pils og bytur?). Vil man fort få nye sanger. Dette er erfaringer fra GLIS. Nå skal jeg ikke oppfordre til alkohol, men terskelen for å synge/dikte nye sanger får KRAFTIG ned når man får i seg noen pils ;)

Hvorfor er det ikke mulig å få til samling før kamp? Fordi dere i styret ikke har mulighet eller fordi at medlemmene ikke ønsker det? Det er snakk om å dra ned til byen 17 istedefor 18.. Jeg tror ikke dette er umulig! Nok en gang mener jeg at dette kunne hjulpet VELDIG ovenfor de problemene DGH står ovenfor idag.
Merk de punktene som er skrevet i uthevet skrift.. Disse punktene etterspurte jeg allerede i 2013. Skal ikke skrive svaret jeg fikk fra ledelsen i DGH, men man kan si at ingen av de utheva punktene ble tatt tak i..

Så hva skjer når 1916 kommer på banen, jo samtlige av disse punktene er oppfyllt.. Allerede i 2015 har man hatt dugnader (ikke fått deltatt, enda), man har møttes på Smiths før TRENINGSKAMP mot Levanger (slike møter var for DGH vanskelig å få til), og det er allerede laget nye sanger for den nye sesongen..

1916 står for noe som DGH har gitt f i å bry seg om. Hvorfor slå seg sammen når supporterklubbene har så ulik oppfatning av hva det vil si å være en supporterklubb.
Førr Evig!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: 1916

Post by MhepA »

Jeg ble svært fornøyd den dagen jeg så at det skulle komme en ny supporterklubb. Konkurransen var utvilsomt bra for begge supporterklubbene, eller? For min del så virker det som om at den gode gamle supporterklubben som ble startet på 70-tallet er på vei til å dø ut hvis man ikke setter igang litt tiltak for å skyte liv i den igjen. Jeg er av den generasjonen som vokste opp med å stå på trebenker for å se fotballkamper, og tilbake da var supporterkulturen super. Man møttes før kamp, man gikk i tog opp til stadion, vi som var barn hadde underholdningstilbud før kamp, sanger ble skrevet, CD ble spilt inn. Havørnan ble drevet på en veldig sunn og god måte mener jeg, ihvertfall med tanke på supporterkultur. Etter nedrykket i 2009 så halverte DGH seg for hvert år som gikk og i fjor var det til tider flere bortesupportere enn hjemmesupportere. For å være helt ærlig, så er 1916 noe av det beste som kunne hent DGH. Det er noe å leve opp til og sammenligne seg med.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: 1916

Post by kimbo »

Kan si så mye at jeg ble valgt inn i styret i 2013 og har aldri hørt om denne meldingen før nå Ingen87, vi har nå etter hva jeg har forstått en avtale med Smiths like etter de åpnet, å ja det har vært et tydelig problem for DGH å få folk til å stille frivillig vi fikk heldigvis inn nye folk i 2014 som gjorde manns jobb den siste sesongen og vi går for å bli enda bedre i år.

Kan også nevne at det ble lagd sanger for både Ibba, Richards, og Badou i fjor, desværre var det litt vanskelig å få folk med på disse når det til tider bare ble 3-4 stykker på feltet som synger disse.
Positivitetsmafian
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: 1916

Post by ingen87 »

Eidurgud kan bekrefte at vi har pratet en del om det.. Var han jeg vekslet meldinger med, var en god tone, men skapte kanskje noen forventninger hos meg om at det kom til å skje litt i DGH. Har ikke sett at det har skjedd stort siden 2013. Bortsett fra at det har kommet en ny supporterklubb som innfrir til mine ønsker :)

Spent på å se hvor mange som møter på Smiths da :)
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 1916

Post by eidurgud »

Jeg husker vagt at vi snakket om det der, ingen87 - men jeg kan ikke påstå at jeg husker hva som ble svart. Jeg gikk selv ut av styret før sesongen startet i 2013, uten at jeg skal gå noe mer inn på grunnene til det. Forventninger hadde vi nok begge to, men når ting ble som de ble var det ekstremt vanskelig å oppfylle de.

De ønskene du hadde var slettes ikke urimelige eller uoppnåelige og burde definitivt vært realisert i en eller annen form. Man trenger ikke nødvendigvis slå sammen DGH og 1916, men å stå sammen under kamper virker å ha vært positivt i forrige sesong. Aner ikke hva som skjer fremover, men et samarbeid burde virkelig være mulig.
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: 1916

Post by kimbo »

Er definitivt enig om at det ikke blir mulig med en sammenslåing vil samarbeid være den beste løsningen for begge parter, personelig blir jeg å flytte fra Bodø til sommeren å blir borte noen år, så går ut av styret denne sesongen, men kommer til å jobbe som en hest frem mot da for å få DGH opp å gå for full maskin igjen.
Positivitetsmafian
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: 1916

Post by ingen87 »

Du svarte godt for deg eidurgud :) Var ganske positiv etter den meldings-vekslinga som vi hadde :) Men de ideene du hadde, ble ikke tatt med videre i det nye styret. Det var veldig synd.

Vi får se i år, 1916 fortsetter garantert som før med samling før kamp, om DGH gjør det samme kan det bli meget bra samarbeid! Jeg mener at det er viktig å ha andre arena enn bare 90 min. på Aspmyra for at man skal få den gode supporterfølelsen.

Alle som har vært med GLIS på tur skjønner nok hva jeg mener :) Med buss, pub, allsang i gatene og såklart selve kampen.
Førr Evig!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: 1916

Post by gavharr »

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: 1916

Post by Cheese Smirnoff »

Det er så alvorlig blåst i hodet å holde på sånn der. Hvorfor skal man bli voldelig eller truende over en fotballkamp? Og spar meg for unnskyldninger som "TIL-fansen begynte" osv osv. Å drive med hat-rop, trusler og vold har ingenting med tribunekultur å gjøre. Det er bare et tegn på at man selv har issues av en eller annen form. Regner med 1916 tar avstand fra dette og ordner opp innad.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: 1916

Post by Trapattoni »

Nå var jeg ikke til stede, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om det som skjedde i byen før kampen. Men hva er egentlig greia med et sånt felles supporterarrangement med en representant for hver supporterklubb på ei scene? Jeg er sikkert for gammel og grinete, men for meg høres det bare tøvete ut.
mikk
Posts: 23
Joined: Mon Nov 25, 2013 9:20 pm

Re: 1916

Post by mikk »

mange som vil mein mye om ingenting før tia, bodønu prøva lag sak av et oppblåst blogginnlegg fra alta.
1. det va jævla dårlig planlagt arrangement da vi blei ståanes rett bak de
2. muligens ampert i 1 min så blei det ordna opp internt på stedet
3. http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 947621.ece <- her e fyren, så vis alle bare kan stay calm and forza Bodø/Glimt så e man ferdig med det her
Post Reply