Glimts spillerlogistikk 2000-2020

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Glimts spillerlogistikk 2000-2020

Post by G-s-enz »

Som sagt i forsterke laget tråden så har jeg gått gjennom Glimts spillerlogistikk siden 2000. Jeg baserer det på altomfotballs registrering av stallene. Den har registrert samtlige spillere som i løpet av sesong har vært på banen/benk for ett lag. Mao kan en spiller som ble solgt i 2008 kan være registrert som "spiller ut" i 2009. Derfor vurderer jeg år for år. Vurderingene under for hvert år er ment som mitt notat underveis. Nederst vil jeg vise til litt statistikk basert på funnene jeg fant.

Glimts spillerlogistikk fra 2000-2015

2000:

Inn: Rohnny Westad, Helge Aune,Håvard Halvorsen, Kristoffer Paulsen Vatshaug
Bjørn-Arve Lund,Eirik Dybendal,Thomas Jakobsen,Erling Kjøen,Ørjan Støaksnes,

Ut: Vebjørn Hagen,Odd Karl Stangnes,Trond Vidar Hansen,Lee Robertson,Brage Andre Artnzen,Robert Skavhaug, Håvard Sakkariasen

Et år Glimt kom godt utav,det ble hentet spillere som preget laget senere i f.eks Kristoffer Paulsen. De som forsvant var vel ikke store tap heller. En del navn som nok var ungutter som aldri slo gjennom som jeg aldri har hørt om.

2001:

Inn: Vegard Sannes, Mike Peltola, Fredrik Kjølner,Chad Gibson,Stig Johansen,Trond Olsen,

Ut: Erling Bakkemo, Clas Andre Guttulsrød, Helge Aune, Thomas Jakobsen,Erling Kjøen,Ørjan Støaksnes.

Også et år der vi får inn en del spillere som preger laget i flere år. Merker meg at utenlandsimporten Chad Gibson bidro med svært lite. De som forsvant var heller ikke store tap kanskje bortsett fra Helge Aune som riktig nok var på slutten av sin karriere.

2002:

Inn: Roy Are Iversen, Karim Essidiri, Runar Berg, Olav Råstad,Sami
Sakka, Ville Lethinen, Jonas Kolstad, Aasmund Bjørkan.

Ut: Andreas Evjen,Thomas Breivik, Chad Gibson, Arild Berg, Thor Mikalsen, Tom-Kåre Staurvik, Eivind Eriksen, Trond Fredrik Ludvigsen.

På tross av at klubben mister Ludde(i hans velmaktsdager) og Staurvik så gjør klubben ett veldig bra år i mine øyne. Flere av de som ble hentet dette året jobber i klubben i dag. For tredje år på rad henter klubben gamle kjente,begynner en rød tråd å vise seg?.


2003:

Inn: Ole Arvid Langnes, Hans Jørgen Andersen, Tom Høgli, Jan Egil Brekke, Per- Ivar
Steinbakk,Trond Fredrik Ludvigsen.

Ut: Christian Steen, Karim Essidiri, Eirik Dybendal, Bjørn-Arve Lund,Sami Sakka, Bengt Sæternes.

Nok ett ok år der Sæternes ble det store tapet. Ludde kom tilbake. Ser også at den røde tråden i år hente gamle helter fortsetter. Ser også at mange som hentes er nordlendinger, dette er også noen som har gått igjen sålangt.

2004:

Inn: David Torvik, Stian Theting, Titten Stensland,

Ut: Mike Peltola,

Skjedde lite dette året,Peltola hadde (overraskende) mange kamper for klubben men forlot dette året. Theting kom inn og reddet i mine øyne laget fra nedrykk. Likevel,tenker man på hva som skjedde året før burde man kanskje fått inn mer friskt blod i spillergruppa og bygge videre på cup-og seriesølv.

2005:

Inn: Erik Hoftun, Roy Miller, Ruben Imingen, Håvard Sakkariasen, Stig-Arild Råket, Randall Brenes,Harald-Martin Brattbakk.

Ut: Roy Are Iversen, Hans Jørgen Andersen, Andre Hansen, Ville Lethinen,Titten Stensland,

Mistet Andre Hansen,han ble ikke erstattet. Hoftun ble hentet for å redde klubben fra nedrykk midtveis,det gikk ikke. Miller og Brenes kom vel også midt i sesongen og fikk ikke bidratt med stort. Mener klubben traff på de langsiktige signeringene dette året,bare synd de bommet med de kortsiktige. Råket,Sakk,Hoftun bidro med lite,Brattbakk putta dog 11 mål og det er bra. IGJEN hentes det gamle kjenninger.

2006:

Inn: Erling Bakkemo,Alexander Vangen, Mounir Hamoud, Even Iversen, Anders Karlsen, Thomas Jakobsen, Tani Stafsula, Olav Tuelo Johanessen, Kim Nysted

Ut: Fredrik Kjølner, Kristoffer Paulsen Vatshaug,Jan-Egil Brekke,David Torvik, Per- Ivar Steinbakk, Christian Berg, Trond Fredrik Ludvigsen.

Naturlig nok forsvant det mange sentrale brikker etter at klubben rykket ned. Selvsagt ble det vanskelig å erstatte disse,men synes klubben gjorde en relativt slett jobb. Mounir Hamoud signeringen som skiller seg ut som meget bra. Kim Nysted, Olav Tuelo, Tani Stafsula står til stryk. Even Iversen bidro litt men kan ikke sies å ha erstattet Kjølner på noe måte. Jakobsen ble hentet tilbake og var fast på laget,visste seg å være en okay signering. Alt i alt ble klubben mer svekket enn nødvendig.


2007:

Inn: Pavel Londak, Kenneth Høie, Johan Lædre Bjørdal, Daniel Blomgren, Andreas Aakre.Anders Konradsen, Stefan Johansen, Thiago Martins, Glenn Andre Pedersen, Olof Hvidten Watson.

Ut: Ole Arvid Langnes, Tor Egil Horn, Cato Hansen, Håvard Halvorsen, Tom Høgli, Aasmund Bjørkan, Kim Nysted, Håvard Sakkariasen, Olaf Tuelo Johannesen,Stig-Arild Råket

Dette må sies å være et veldig bra år for Glimt tiltross for at de som dro var spillere med mange år i klubben. Dog var mange av dem på slutten av karrieren. Inn fikk man kvalitet. Londak er i dag en legende i klubben. Lædre Bjørdal & Thiago Martins gikk rett inn å forsterket laget. Høie var veldig bra når han kom på kriselån. Blomgren var ekstremt uheldig og ble skadet. Konradsen ble senere veldig bra, noe som også kan sies om S.Johansen selv om vi ikke fikk gleden av det her. Godt år for spillerlogistikken=opprykk.

2008:

Inn: Ivar Andreas Forn, Per Verner Rønning, Willis Forko, Alo Bärengrub,Christian Berg, Birkir Bjarnarson, Thomas Rønning,Jan Derek Sørensen, Håvard Sakkariasen, Robert Vikestad.

Ut: Roy Miller, Glenn Andre Pedersen, Olof Widten Watson, Kenneth Høie,Alexander Vangen

Vi gjør jo ett veldig bra år både på banen og kvalitetsmessig med stallen. Økonomisk not so much. Vi får inn Verner Rønning,C.Berg, Bjarnarson og Jan Derek Sørensen som går rett inn å forsterker laget. Forko,Bärengrub og T.Rønning stallspillere som bidro bra når de var i aksjon. Vi får tilogmed fjerdeplassen i ligaen. Samtidig er dette et vindu som viser litt hvordan Glimt kunne bruke endel penger på å hente spillere som ikke ga Glimt profitt i form av overgangssummer senere. Kommer tilbake til dette senere.

2009:

Inn: Karl Morten Eek,Kristian Nikolaisen, Akwasi Oduro, Morten Bjørnskau Johanessen, Daniel Stensland, Andre Hansen, Trond Fredrik Ludvigsen.

Ut: Trond Olsen,Vegard Sannes, Andreas Aakre, Daniel Blomgren, Birkir Bjarnarson, Anders Karlsen, Olav Råstad, Thomas Jakobsen.

Ganske tungt år for Glimt både økonomisk og sportslig. Mister Bjarnarson og Olsen som dominerte sesongen før. Får inn INGEN som bidrar i stor grad,Andre Hansen ble ikke den redningsmannen man hadde håpet på. Ludde hadde en bra kamp,samme med Stensland. Oduro fikk kort og dro hjem. De andre spilte ikke.

2010:

Inn: Emil Resulbegovic, Michael Haukås, Daniel Berntsen, Ruben Want

Ut: Oduro,Karl Morten Eek(lån?), Even Iversen, Andre Hansen, Jan Derek Sørensen, Stig Johansen,

Tiltross for økonomisk uføre er ikke dette året helkrise selv om Sørensen og Johansen legger opp. Sportslig var det krise og Kåre fikk fyken. Når man ser stallen er ikke det rart. Haukås og Berntsen skulle senere prege laget en del.

2011:

Inn: Karl Morten Eek(tilbake fra lån), Martin Bjørnbak,Tobias Skovgaard,Ulrik Saltnes,Tom Erik Nordberg, Torgeir Dahle, Jim Johansen, Aram Khalili,Erlend Robertsen,Viljar Nordberg,Ulrik Berglann,Stig Johansen

Ut: Johan Lædre Bjørdal, Alo Bärengrub, Willis Forko, Anders Konradsen, Runar Berg, Thiago Martins, Stefan Johansen,

Ett år Glimt gikk med store tap spillermessig,Konradsen,Berg,Bjørdal,Martins,alle fast på laget. Av de vi fikk inn var det vel Jim Johansen, Ulrik Berglann og Martin Bjørnbak som gikk rett inn å gjorde en forskjell(Nordberg skadet i starten). Ble hentet veldig mye dette året,bare å tenne ett lys for de som hentet Torgeir Dahle og Skovgaard.

2012:

Inn: Adrian Mikkelsen, Krister Wemberg, Thomas Braathen, Bjørn-Otto Willansen, Martin Pedersen, Vieux Sane, Papa Badou Ndiaye, Tommy Knarvik,Morten Konradsen, Vegard Braathen, Vebjørn Grunnvoll,Magnus Edvardsen,Vini Dantas, Magnus Sylling Olsen.

Ut: Per Verner Rønning, Morten Bjørnskau Johanessen,Karl Morten Eek, Mounir Hamoud, Michael Haukås, Torgeir Dahle, Trond Fredrik Ludvigsen, Stig Johansen, Thomas Rønning, Anders Karlsen,

Et år som kan klassifiseres som blandet drops. Sane og Badou høyt oppe på lista over beste spillere i klubben noensinne. Dantas og Wemberg skrot.

2013:

Inn: Victor Nordling, Zarek Valentin, Goodwin Antwi, Anders Karlsen, Mathias Normann, Dane Richards,Ibba Lajaab,

Ut: Krister Wemberg, Daniel Berntsen, Magnus Sylling Olsen,Bjørn Otto Willansen,Vini Dantas

Bra år for Glimt,minus at Berntsen er borte,dog for gode penger. Vil påstå at alle bortsett fra Normann som er talent og Antwi spilte en rolle i opprykket. Fikk bort litt dødkjøtt som ble hentet året før.

2014:

Inn: Lasse Staw,Brede Moe,Kristian Brix,Vebjørn Vinje,Daniel Berntsen(lån),Dominic Chatto, Daniel Edvardsen,Patrick Berg,Moustapha Ndiaye,Trond Olsen.

Ut: Goodwin Antwi,Viktor Nordling,Tom Erik Nordberg,Tommy Knarvik,Christian Berg.Erlend Robertsen,Vegard Braathen.

Glimt forsterket litt etter opprykket,likevel føler jeg nok engang at det er mye middelmådig som blir hentet. Mister C.Berg som var kaptein,ingen har helt fylt rollen siden,selv om det ikke bare er spillerene som har spilt det sin skyld.

2015:

Inn: Joshua Silva,Henrik Furebotn,Fitim Azemi,Aleksander Sørloth,Danny Cruz

Ut: Dane Richards,Ibba Laajab,Moustapha Ndiaye,Daniel Berntsen,

Ibba og Berntsen tap. Ibba dog solgt for uforskammet mye penger,forsterkningene har dog spilt seg varm etterhvert. Furebotn grei,både Sørloth og Fitim Azemi har vært toneangivende i enkelte kamper. Cruz varierende,sinnsvakt dårlig balanse dog. Joshua Silva fortjener å lages statue av frem til Glimt henter en speider.

2016

Inn: Fredrik Andre Bjørkan, William Arne Hansen, Ruslan Babenko, Mathias Normann(tilbake fra lån), Milan Jevtovic(lån), Martin Wiig, Emil Jonassen,Martin Bjørnbak, Simon Thomas,Sergey Pogorily,Sascha Mockenhaupt(lån), Alexander Jakobsen, Ole Jørgen Halvorsen(lån),Joachim Osvold,Vadim Manzon(lån), Jens Petter Hauge & Hannes Haldorsson(lån).

Ut: Badou(dro vel egentlig siste del av 2015,Henrik Furebotn,Vieux Sané, Dominic Chatto, Alexander Sørloth, Danny Cruz, Jim Johansen,Pavel Londak,Lasse Staw, Erik Tønne, Kristian Brix, Zarek Valentin.

17 inn og 12 ut er enorme tall,greit nok at 4 av de 17 er hentet fra b-laget,men alle untatt Hansen har bidratt i løpet av sesongen. Vi mistet toppscoreren,assisstkongen,ett halvt forsvar og ankeret. Føler vi klarte å erstatte Sane med Bjørnbak og Azemi har tatt Sørloths plass. Normann har løst Chattos rolle utmerket. Furebotn forsvant midtveis å ble på ingen måte erstattet,samme med Valentin. Badou har vi selvsagt ikke erstattet,ikke i nærheten engang. Men det kan man forstå,enestående spiller.

Statistikk

* Glimt har hentet/signert 144 spillere siden 2000.

* Av alle overgangene siden 2000 har 13,88% vært tidligere Glimtspillere som vi har hentet hjem. Mye.

* Trekker man fra en lønn på 350 000xantall kontraktsår har Glimt tjent penger på 11,8% av spillerene de har hentet.

* Er jeg snill teller jeg at 52 av de som har blitt hentet har bidratt godt for laget. Det betyr at 36,11%. Altså ca 1/3. Lavt.

* Av disse 36,11% er 43,23% av dem tidligere spillere som returnerer eller ungutter som kommer opp gjennom ungdomsavdelingen vår.

* Mao har 2/3 av de som blir hentet ikke forsterket laget. Mange blir ofte shippet videre i løpet av de to neste årene for lommerusk eller gratis.

* Vi har totalt hentet 91 spillere utenfra(ikke tildigere spillere eller fra eget juniorlag). Av disse er det 30 som har forsterket. 30% treffer altså.

* 61 spillere av disse har altså ikke forsterket laget. La oss si at disse i snitt hadde 300 000 kr i årslønn og var i snitt her i 2 år. (61X300 000) X 2 = 36 600 000. Altså har vi kastet bort ett års budsjett på feilsigneringer,og da tar jeg ikke med sign on fees og bonuser.

Konklusjon

Dere kan sikkert leke dere mer med tall enn meg å regne ut flere ting. Jeg trodde før jeg startet på dette at Glimt var relativt dårlig på spillerlogistikk. At det viser seg at de er så dårlig som tallene viser kunne jeg ikke se for meg. Det bommes på mer enn 2/3 når det skal hentes spillere som vi ikke henter opp fra eget juniorlag eller er gamle kjente. Jeg skjønner jo godt at det blir hentet gamle kjente når man har elendig oversikt over spillerne som finnes der ute. Samtidig er det sjeldent god butikk å hente gamle kjente,unntaket er selvsagt R.Berg og Olsen som hever laget veldig mye.

Det blir stadig uttalt når det vises interesse for spillerene at Glimt er en klubb som utvikler å selger spillerene videre. Om dette skal være realiteten til Glimt må de rett å slett bli bedre å hente spillere med videresalg-og utviklingspotensiale. De spillerene vi har tjent penger på er stortsett unggutter vi enten har utviklet selv eller hentet ekstremt ungt(Olsen,Berntsen,Konradsen,Ludde). Vi har altså kastet bort sånn ca ett års budsjett på spillere,hva kunne skjedd om vi hadde en speider her? La oss si en speider koster en million i kostnader i året(reise,lønn m.m). Da har vi brukt under 50% av pengene som har blitt kastet bort på skrotspillere. Om speideren i tillegg begrenser tapene ved spillerkjøp så kan dette fort være veldig mange utgifter spart og faktisk etterhvert en inntektskilde. Jeg lurer på når Glimt skal få hodet ut av ræva og skjønne dette?

Blir det ikke hentet speider håper jeg virkelig ungdomsarbeidet blir bedre enn selv Glimt hadde forventet. De spillerene vi har fått opp derifra de siste årene har vært med på å spille en rolle tidlig(A.Konradsen,Berntsen og nå M. Konradsen).

Kjør diskusjon! Har sikkert gjort noen feil her og der,mange tall å holde styr på etterhvert. Og sikkert ikke alle som er enig i konklusjonen heller.

Edit: Oppdatert med tall fra 2016 og statistikken. Ser også en tydeligere tendens til at vi tyr til lånespillere,får se om tendens fortsetter før jeg regner noe tall på det.
Last edited by Sulliken on Sun Feb 02, 2020 6:14 pm, edited 3 times in total.
Reason: Endret årstall
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by ecke »

Unge, norske og nord-norske spillere med åpenbart potensiale, har alltid vært sportslig og økonomisk vellykket. Du konkluderer riktig med at B/G har brukt veldig mye penger over tid på spillere som ikke har gitt noe tilbake sportslig eller økonomisk. Det handler kanskje ikke om speiding, tror jeg, men om innkjøpstrategi. Over mange år har man hentet spillere som bare "kanskje" holder mål, som du viser, kanskje billig, men dyrt over tid. Det har vært et bevisst valg. Man må velge å hente færre nesten gode spillere. men noen åpenbart bedre spillere, som koster litt mer, i innkjøp og lønn. Det er en rekke spillere og klubber som hadde blitt overtalt av mer enn de fikk tilbud om. Lundamo kom nesten, kanskje ville det fristet med litt mer, og han har spilt fast på LSK siden han gikk dit. Mine "favoritter" Trondsen til Sarpsborg og Heltne Nilsen til Brann, og ikke minst Lædre Bjørdal (før jul), tror jeg det hadde vært mulig å hente penger til. Azemi kostet 0,8 mill, og mange norske kvalitetsspillere har de siste årene kostet fra 1-2 mill. B/G vil har en ny venstreback, en gratis Tønne eller en spennende Emil Jonassen, Odd, som vil koste litt. Jeg hadde valgt Jonassen.
ballack1981
Posts: 43
Joined: Mon Jun 29, 2015 10:48 am

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by ballack1981 »

Imponerende arbeid du har lagt ned her. Jeg må si meg enig i veldig mye av det du skriver. Samtidig så kan det være veldig vanskelig og vite hvem som vil slå til. Det er ikke gitt at en spiller som er god i en klubb, fungerer i en annen. Også motsatt. Det kan nesten virke som om Glimt tenker litt slik noen ganger, mtp signeringene som de gjør. Samtidig må vi ikke glemme at Glimt er en liten klubb i norsk målestokk. Ja, vi har godt rykte på oss i fht å la unge spillere bruke oss som springbrett. Det er klart det kan friste, men og hente gode spillere som vi skal konkurrere med andre klubber om blir vrient. Da velger sågar noen topp adecco, pga reisevei, familie, venner. For mange er det et ganske drastisk steg å flytte helt opp til kalde nord.

Kanskje burde man se over til naboene i BHK de har jo virkelig fått i orden i sysakene. Hvordan klarer de og hente profilerte spillere til klubben. Jo,de lykkes veldig ofte med at gutta skaffer seg kjærester fra Bodø. Skjer ikke dette på fotballsiden også? Burde være mulig dra noen sammenligninger. BHK har beholdt eliteseriens beste keeper over tre sesonger. Hvorfor? Hva er det Glimt mangler som BHK har?

Samtidig er det kanskje mye bedre at de nå avventer noen signerinnger,nettopp fordi de er usikker på spillerne inneholder i de kvalitetene som Glimt trenger nå!
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by Taskeladdn »

2003 viste seg å være en suksess oppskrift da.
Kvittet seg med noen søringer og utlendinger. Erstattet dem med hardtarbeidende nordlenninger.
Det var oppskriften på å skape gull av gråstein :)
ballack1981
Posts: 43
Joined: Mon Jun 29, 2015 10:48 am

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by ballack1981 »

Du etterspurte noen lokale gutter i ditt tidligere innlegg. Erling Kjøren og Ørjan Strøksnes meldte overgang fra IIL til Glimt i 16-17 årsalderen, (tror jeg). De var med og spilte finale mot Brann i junior NM omjeg ikke husker helt feil. Fra det laget var det skremmende få som tok steget opp. Hva skjedde egentlig alle de som var så lovende? Her kan det hende at jeg bommer litt på årstalll.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by Shredd »

Spilte ikke både Høgli, Olsen og Jakobsen den finalen? Det var vel i 02?
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by Mr Bean »

Flott stykke arbeid som er lagt ned G-s-enz :klapp

Og interesant :D
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by G-s-enz »

Enig meg deg om mye der Ecke men jeg mener en speider vil være med å kvalitetssikre signeringene. Han vil også kunne brukes til å speide på lokale unge spillere også.

Og for å ta den vanskelig å få folk opp nordover,vær kynisk,send en speider til markeder der lønna er mye lavere enn Norge. Vi fikk Badou og Sane hit,vel å merke var de uferdig men det vil alle unge talenter vi henter være. Money talks og mulighet til å dra videre å tjene mer penger. Får vi opp treffprosenten på signeringene ett par prosent årlig har vi tjent inn lønna til speidern lett :)

Jupp Taskeladden,men var suksess før 2008 med en kombinasjon av de to.

Også enig med dere om at å hente spillere aldri er lett og man vet aldri 100%

Takk for ros forøvrig :D
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
delfagro
Posts: 154
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:05 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by delfagro »

Her har du gjort en ryddig og systematisk fremstilling- fantastisk jobb!

I konstnadsberegningene er de reelle personellutgiftene høyere enn du legger til grunn.
Som utbetalt lønn er antakelig 350.000 et greit estimat for hele perioden sett under ett, høyt for 2000, lavt for 2015, også om man korrigerer for uteliggere slik som at Jan Derek vel hadde ganske fet lønnspose, og Martins vel tippa millionen i 2009. Tar man med at noen av spillerne aldri kom over ungdomskontrakt tror jeg 350 er et rimelig utgangspunkt.

Faste sosiale utgidter (arbeidsgiveravgift m.m.) er minst 30% på toppen av lønna. For fotballspillere tilkommer det også tilleggsutgifter slik som treningsleir, div. behandling utenom sykelønn, bolig og utgifter ifm flytting etc. Jeg tror man i sum kan legge til 40% på utbetalt lønn + sign on og bonuser, og det vil fortsatt være et konservativt estimat.

Dette underbygger bare argumentet ditt. Det er brukt mye penger på spillere som ikke har bidratt.

Jeg tror imidlertid dette er noe vi deler med mange fotballklubber, og spesielt de som magler likvide midler til overganger. En spillerovergang inn vil alltid ivolvere risiko. De kan rett og slett vise seg å være dårlige i rammene av den nye klubben! Til og med internasjonale storklubber som disponerer speidere med tilnærmet professorkomeptanse gjør bomsignereringer.

Jeg tør påstå at om man ikke har penger eller attraktiv beliggenhet er det nesten umulig å hente spillere som innbærer lav risiko. Man vil nesten alltid måtte trekke lodd fra hatten, spesielt om man ønsker umiddelbar kvalitet.
Alltid gul!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by Kesseboy »

Er spørsmål tvinger seg fram: Har Glimt egentlig en strategi for spillerlogistikken?

Spillere som Badou og Sane er åpenbart henta med tanke på videresalg. Spillere som Konradsen (Morten) og Patrik Berg skrytes voldsomt av, men utvikles tilsynelatende sakte. Så hva med overganger som Knarvik, Dantas, Furebotn, eller prosjekterte Tønne? Sistnevnte er spillere som nok hever laget med rutine og pondus, men det virker nesten som de fortrenger talentene. Det virker for meg litt som om spillerlogistikken bærer litt preg av tilfeldigheter, i hvert fall delvis.

Kan det være at man bare har en løs idé om hvordan man burde løse ting, men mangler detaljerte planer for hvordan løse det? Og er planen god nok for de etablerte spillerne man henter? Det kan være gull verdt med mer voksne, rutinerte spillere som hever nivået på trening, men for meg virker det som om etablerte spillere får mer spilletid enn prospektene.

Flere spørsmål:
:!: Hvorfor produserer ikke Glimt defensive spillere fra egen avdeling? Utenom M. Pedersen, når var sist en stopper fra egne rekker spilte for A-laget? En liten edit: Etter å ha tenkt meg om kommer jeg på at Andreas Aakre la opp i ung alder, Even Iversen trappa ned, mens lovende Thomas Bremnes aldri fikk kontrakt (metarsalbrudd?). Det virker jo som om råemnene kanskje har vært der?

:!: Har Glimt uforholdsmessig stor turnover av unge spillere? Jeg teller 18 spillere på de 15 årene som går under kategorien "unge spillere" som "forsvant" uten å sette sitt preg på klubben. Og da har jeg utelatt f.eks. Daniel Stensland. Tallet blir noe høyt ettersom man har lett etter reservekeeper med finmaska nett, men poenget står. Er klubben for snar til å spytte ut potensielle nye André Hanssener eller Trond Olsener?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by bjornage »

Det siste punktet har sikkert mange forklaringer. Jeg ser en del spillere forsvinner både nordover og sørover, til steder det er enklere å kombinere f.eks studier med spill i 2. divisjon/OBOSligaen. I Bodø er ikke dette så enkelt. TIL kan bruke TUIL, Finnsnes, Senja og til en viss grad Alta (og Harstad?) som "mellomstasjon" for de som ikke klarer å komme seg videre fra 2.laget til A-laget og havner i en alder der man må begynne å gjøre noe fornuftig utover fotballen. Sånt er ikke like enkelt å få til her. Da blir det talentlekkasje til f.eks Tromsø og Trondheim der det er langt flere lag på et brukbart nivå i tillegg til at man har gode studie- og jobbmuligheter utenfor banen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by Crazy horse »

Hadde vært utrolig fint, og viktig for Glimt, om Nordland/Bodø hadde klart å stable opp et stabilt 1. divisjonslag (altså ikke Glimt, da) eller et par-tre 2. divisjonslag. Nå er det vel kun Mjølner og de er i ferd med å rykke ned igjen. Jeg savner et fokus i media på akkurat det. Hvorfor er nordlandsfotballen så svak?
Fotball er nesten alltid morsomt
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2015

Post by G-s-enz »

Oppdatert
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2016

Post by mortsto »

Fun fact: Norsk og Engelsk Wiki samt over 500 google-treff sier Rhonny Westad. Men de fleste treffene pluss det som ser ut som en ekte Facebook-profil sier Rohnny.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2016

Post by gavharr »

Det er uansett f****d up å skrive Ronny med H
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2016

Post by Garrincha »

:klapp Imponerende oversikt!
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2016

Post by Mjh »

Konklusjonen må jo være at man kan spare penger langvarig på å ansette speider, redusere antall spillere som ikke bidrar(2/3 er mye) og få flere spillere man kan tjene på i framtiden. Underskriftskampanje?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2016

Post by J I P »

Veldig bra oversikt over spilleroverganger i den første tråden her.
Og hvis G-s-enz har litt (eller mye) ledig tid så......
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2016

Post by ecke »

2016 Vindu 1 - Wiig, Babenko, Thomas, Jevtovic, Haldorsson, Jonassen, Bjørnbak
2016 Vindu 2 - Manzon, Halvorsen, Jakobsen, Mockenhaupt, Pogorelji, Osvold

2017 Vindu 1 - Opseth, Moberg, Ricardo, Mladenovic, Kachi, Drage, Angel, Lode
2017 Vindu 2 - Layouni, Reitan, Sigurjonsson

2018 Vindu 1 - Popovic, Kupen, Herrem, Steen, Isidoro, Zinckernagel
2018 Vindu 2 - Krysiak, Konradsen, Tagbajumi

2019 Vindu 1 - Boniface, Konate, Bergan, Reitan
2019 Vindu 2 - Sveen

2020 Vindu 1 - Junker, Solbakken, Foosnæs

* 20 utenlandske av 41 spillere i denne perioden
* Få spillere i aldersgruppen 20-22
* Bare halvparten av spillerne har vært "førstelagsmateriale"
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2016

Post by G-s-enz »

Skal se på det etter dette vinduet er stengt,litt letter før når man jobbet turnus samt gikk enkelte nattevakter 🤷‍♂️
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2020

Post by ingen87 »

Morsomt å se hva de mer eller mindre ukjente utenlandske spillerne gjør idag.

Det er ikke så veldig mange på denne lista (overganger 2016-2020) Glimt kan ergre seg over at de lot gå. Flere er klubbløse og mange har havnet langt nede i divisjonene i ulike østeuropeiske ligaer. Er vel bare Sascha Mockenhaupt på nivå 2 i Tyskland, og Popovic (er på vei til Levski Sofia etter sesongen) Røde Stjerne, som er på relativt høyt nivå fremdeles.
Førr Evig!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2020

Post by gavharr »

Mockenhaupt likte jeg. Han har vi vel råd til nå?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2020

Post by Kesseboy »

Råd til, kanskje. Men er det verdt det? Neppe. Har vi bruk for ham? Nææ, tror KK ønsker seg andre spillertyper.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Glimts spillerlogistikk 2000-2020

Post by G-s-enz »

Sascha Mockenhaupt var åpenbart en bra spiller men feil som førte til mål annenhver kamp. Var riktignok noe hele laget slet med den høsten.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Post Reply