Supporterkrisen ingen snakker om

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Supporterkrisen ingen snakker om

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by G-s-enz »

Synes 1916 svarer godt for seg her. Det første innlegget til han fyren viser mest av alt mangel på kunnskap om supporterkultur. (Som f.eks vissvasset om tyveri av sanger).

Forøvrig ett typisk innlegg fra en som bare kritiserer istedet for å prøve å bidra selv.

Sto på bortefeltet på Alfheim i år og der var 1916 både innkluderende,trivelig og hadde varierte sanger. Mer innkluderende enn DGH de siste årene jeg bodde i Bodø (5-6 år siden)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Neko »

Synes sånne ting ødelegger mye mer enn en og annen RBK-sang*: http://www.itromso.no/100Sport/fotball/ ... 791802.snd

Det står altså ikke direkte at 1916 er involvert ("alternativ gruppering" og "ikke den Gule Horde" er passe vagt), så det kan ha vært noen random tullinger som ikke bryr seg om fotball overhodet for alt jeg vet. Men når man etterpå lager et banner hvor man er stolt over at gjestene får politieskorte, så er det ikke det jeg vil assosieres med når jeg er på Myra. Det virker lite gjennomtenkt og går på stoltheten over byen og klubben løs. Jeg er helt overbevist om at vi er bedre enn dette.

Kjenner meg mye mer igjen i beskrivelsen av det som skjedde tidligere - spandering av øl, synging og fleiping. Det er sånn jeg kjenner de TIL- og Glimt-supporterne jeg har møtt i min tid. Dét er noe å være stolt av. :LFC Uttalt og tydelig nulltoleranse for bråk og slossing som følges opp i handling ville gjort meg kjempestolt.

(*: selv om de har de mest slitsomme supportersangene jeg kjenner til, bevares)
Last edited by Neko on Mon Aug 01, 2016 2:49 pm, edited 1 time in total.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by J I P »

Image
http://www.an.no/sport/nyhet/bodo-glimt ... 5-4-358867

Etter at TIL hadde hentet med seg en knallsterk 3-0-seier hjem begynte det også å sirkulere noen bilder fra tribunen der Glimts supporteravdeling 1916 samler seg.

Der hadde de flere banner oppe, og spesielt ett av dem fikk flere negative reaksjoner.

Det viser den gamle ordleken Hangman, der man mangler noen vokaler for å stave Forza Tromsø (TILs ferskeste supporterklubb) – og det henger en person i TIL-drakt fra galgen.

– Håper dere er stolte
Forza Tromsø skrev søndag kveld følgende melding til Bodø/Glimts offisielle profil på Twitter, der bildet var vedlagt:
– Håpe dokker e stolt av å tillate slikt! Lykke til videre.
Deres leder Morten Killingberg har også lagt ut bildet med den sarkastiske kommentaren «voksen gjeng».
Tidligere TIL-junior Vegard Emaus la ut en melding med bilde av banneret, der han skrev at både supporterne og laget hadde dummet seg ut, og slo fast at det ble en blåmandag i Bodø.

Forza Tromsø får også støtte fra TILs offisielle supporterklubb Isberget.
– Det som er med denne typen stikk til hverandre, er hvor går grensa for hva som er greit eller ikke? Akkurat galger og sånt, det er ikke innenfor, mener leder Alf Edvard Masternes.
– De mangler vel litt kreativitet, da – for å finne den gode måten å terge hverandre på. Det er en vanskelig balansegang, mener Isberget-lederen.

– Selvfølgelig er det innenfor
Leder for Bodø/Glimts alternative supportergruppering 1916, Johnny Tøkk Johansen, ser ingen problemer med banneret med Hangman-galgen.
– Selvfølgelig er det innenfor, det er et stikk til Forza Tromsø, sier Johansen.
– Er det en spiller eller supporter dere vil illustrere?
– Det taler vel for seg selv. Det er en TIFO (synlige supportereffekter, fra italiensk tifosi, som betyr supportere), og det er vel ikke noe å lage en sak om.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Wendigo »

Det er vel litt barnslig, men så er det da f... ikke bokbadet heller. Men jeg reagerer på at man skryter av den politieskortesaken...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Kesseboy »

Jeg reagerer mye mer på banneret til høyre enn hangman-greia.

Men det som i utgangspunktet kanskje var småteit blir veldig teit når laget blir så til de grader utdriti.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Neko »

Jeg synes hangman-greia er over streken - først og fremst fordi jeg ikke ser hvordan man skal tolke noe humoristisk inn i det. Siden når er å henge noen en metafor for at laget vårt spiller laget deres i senk? Virker som om det banneret der bare handler om ting utenfor banen, sett fra et perspektiv jeg ikke kjenner meg igjen i.

Tramp på en polkagris ville vært litt teit-artig til vanlig, I guess - men i konteksten at noen få prøver å starte bråk med Tromsø-supportere kvelden før kampen, så vet jeg ikke helt. Hvis folk oppfører seg ordentlig mot gjestene våre, så tror jeg man kan gå en god del lenger i metaforbruken, fordi det er 110% underforstått (for begge parter og utenforstående) at det ikke menes bokstavelig. Hvis det oppstår tvil om det, blir ting tolket annerledes. At det stilles ved siden av politieskorte-banneret hjelper heller ikke på sammenhengen det ses i.

Som moteksempel hadde jeg mer sans for DGH sitt facebook-påfunn med havørn og polkagris, og GLIS sitt med ho Mossa. De er herlig respektløse uten at man hinter til å skade noen, og treffer derfor mye mer den gode måten å terge hverandre på som Isberget-mannen etterlyser (uten at det på noen måte hindret Tromsøværingene i å hisse seg opp over det, så klart :lol: ).

Bannere om egen klubb/egen by er ikke dumt, det heller - det har vi sett mange flotte eksempler på tidligere.
Last edited by Neko on Thu Aug 04, 2016 12:36 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Sulliken »

Sorry, men storm i vannglass. Bannerne er helt innafor. Fugla og klanen har til tider drøyere TIFOer mot hverandre. Det skal være litt "hat" i sånne oppgjør.

De jeg snakket med om lørdagskvelden har (selvfølgelig) HELT annen versjon enn Forza Tromsø om hva som, og hvem som startet knuffingen. Så da regner jeg med at sannheten var et sted midt i mellom.

Og ryktet om at det kom til å bli bråk kampdag ble sannsynligvis satt ut av en eller annen i stripete drakt. Ingen i 1916 eller andre Glimtsupportere skjønte noeting av de ryktene. Og det viste seg jo og å bare være tull.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by kimbo »

Liten rettelse Neko, ørna og polkagrisen var DGH sin, mens Mossa var GLIS
Positivitetsmafian
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Novi »

Jeg forstår de som mener 1916 fremstår som en pøbelgjeng, men det er vel relativt til den gjengen som i gamle dager satt i sydvester på Nordmegler. I det hele tatt er jeg fan av at ting blir gjort, og det 1916 gjør er å skape liv, lyd, sang og engasjement når DGH totalt har mistet evnen til det. Man trenger ikke like alt de foretar seg, men så er ikke det oppgaven deres heller.

Jeg var skeptisk til 1916 når de startet, men ser at de leverer som supportere på J-feltet og er en trivelig gjeng på bortekamp. Skjønner at de kan fremstå som ekskluderende for enkelte, noe DGH også var. Min erfaring er uansett at det er trivelige folk som man kan prate, synge og skåle med! Så spiser gjerne i meg min tidlige skepsis :-)
Una mas cerveza.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Ville Lehtinen »

Jeg liker 1916, de lagde et helsikes liv på bortefeltet i Drammen i vår. Det eneste jeg håper på, er at de holder seg langt unna wannabe-ultras-tendenser. Jeg har alltid vært stolt over å være fan av en klubb som har fans som holder seg langt unna den typen aggressiv hat-basert supporterkultur som f.eks de verste grupperingene rundt Vålerenga. Det hangman-banneret er (ETTER MIN MENING) helt på grensen til hva som er morsomt eller ikke.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by J I P »

Jeg tar gjerne turen innom 1916 sin stampub før kamp og har ingen dårlige erfaringer med det.
Under kamp i Bodø da stiller jeg nok meg ikke midt i 1916.
Gleder meg til jubileumshelgen i Bodø og håper på et J-felt fylt til randen da.

Så, de hadde krysset av for blussing i Tromsø, på et banner, så da antar jeg at Glimt forstår at GLIS ikke var involvert i dette i forfjor selv om noen fra andre grupperinger hadde ymtet frempå om det.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by kimbo »

Ville Lehtinen wrote:Jeg liker 1916, de lagde et helsikes liv på bortefeltet i Drammen i vår. Det eneste jeg håper på, er at de holder seg langt unna wannabe-ultras-tendenser. Jeg har alltid vært stolt over å være fan av en klubb som har fans som holder seg langt unna den typen aggressiv hat-basert supporterkultur som f.eks de verste grupperingene rundt Vålerenga. Det hangman-banneret er (ETTER MIN MENING) helt på grensen til hva som er morsomt eller ikke.
Wannabe ultras tendenser? Tenker du mer i rettning hooligan firms og casuals nå?
Positivitetsmafian
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Ville Lehtinen »

Da tenker jeg på ultras i betydningen "se så skummel og aggressive vi er og se hvor mye vi hater andre lag". Jeg sier ikke på noen måte at 1916 representerer noe av dette, bare at jeg håper Glimt fortsetter å være en klubb uten den typen supporterkultur.

Jeg er en stor tilhenger av at man synger og lager TIFO først og fremst om eget lag. Man kan selvsagt lage noen "stikk" til f.eks TIL, men selv da gjøre det med humor og Glimt i øyet, ikke ala Kjernens hjernedøde "Molde by er søppel"-barnsligheter.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by Neko »

I forbindelse med ultrasbegrepet synes jeg denne masteroppgaven var interessant lesning (bl.a. forholdet til den moderne fotballen og andre supportere), uten at det på noen måte skal være et eksempel til etterfølgelse: http://www.fotballsupporter.no/images/S ... fossum.pdf

Tribuneliv og skepsis til pengenes rolle i fotballen liker jeg - det virker samlende. Macho-kultur og "hat" av motstanderlag/andre supportergrupper er jeg helt imot - det virker bare splittende, etter min mening. Mitt ideal er å synge seg hes for å støtte eget lag, og så kan man ta en øl med de som holder med mostanderen før og/eller etterpå.

Jeg så også litt diskusjon på DGH sine facebook-sider angående forholdet til 1916 (https://www.facebook.com/dengulehorde/p ... 7148446193). Det virker som om en del er misfornøyde med hvordan 1916 håndterer forsanger-ansvaret de har tatt på seg (valg av sanger). At folk ikke synger med på "vi er 1916 og stolt av det" er forståelig siden det ikke inkluderer alle på J-feltet, og likeså at man synger med på "Bodø by er nydelig" men dropper det helt unødvendige andreverset om at motstandernes by er full av dritt. Kanskje trengs det mer dialog (mellom DGH og 1916, for eksempel) med hvilke sanger folk vil synge med på - formodentlig er det et felles mål å få med flest mulig.

Å uttrykke misnøye over at andre ikke synger med (om det i det hele tatt skjer), tror jeg vil ha helt motsatt effekt.

"Dæven steike, du e dårlig", synes jeg definerer hva som er innenfor når man fokuserer på motstanderen. Det går dessuten en rød tråd tilbake til etablerte tribunerop ("<motstanderlaget/dommeren> e dårlig - ELENDIG"), sånn at folk kjenner seg igjen i det. Viser jo at potensialet til å treffe et bredere segment av J-feltet er der.

Jeg har hørt mye som tyder på at 1916, til tross for "uniformen", er inkluderende overfor alle som støtter Glimt, og håper det inntrykket er riktig. Ingen tjener på et (reelt eller misforstått) skille mellom supportergruppene. Lurer på om det ideelle hadde vært at 1916-medlemmer også var med i DGH, slik som masteroppgaven skriver om hvordan de gjør det i Trondheim (der har de som sagt den mest tonedøve supportergruppen i det ganske land, men det virker som om samholdet gjør at ting ikke sklir så lett ut der, slik vi har sett i Vålerenga, for eksempel).
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Supporterkrisen ingen snakker om

Post by J I P »

Norsk Supporterallianse har publisert anbefalinger om "God supporterskikk"
http://fotballsupporter.no/index.php/su ... orterskikk

Hvis man forholder seg noenlunde til disse, da bør det ikke oppstå store problemer hverken mellom egne eller motstandernes supportere
-- --- -----
God supporterskikk

Det er delte meninger om hva som er god supporterskikk. Dette har vært diskutert i NSA siden starten. Det er laget et forslag som mange synes er nyttig. Det er ikke "regler" man må følge for å være en del av NSA, men anbefalinger vi vet har vært ålreit.

Før kamp:
Ta kontakt med motstanders supporterklubb før kamp, avtal utesteder, plassering på tribune, evt. nachspiel og evt. fellesarrangementer (f. eks. fotballkamp mellom supportere før kamp).
Møt opp i god tid før kampstart og gi laget ditt en god velkomst under oppvarmingen.

På kamp:
Du er på fotballkamp for å se fotball, ikke for å sette ny personlig rekord i promille.

Din rolle som supporter er å støtte ditt lag - uansett. Konsentrer deg om å rope fram ditt lag, i medgang og motgang.

Hetsing av egne spillere godtas ikke. Det er i motgang laget ditt trenger mest støtte! Hetsing av dommer og motstandere kan være morsomt, men glem aldri at du er der for å gi dine egne støtte.

Uansett er utfall med rasistiske utsagn og voldstrusler ikke akseptabelt. Homohetsing, vitsing på folks handicap, familie osv. bør unngås. Unngå meningsløse provokasjoner som å gi andre supportere finger´n osv.

Hetsing må ha et snev av saklighet og ta utgangspunkt i hva folk selv har valgt å være eller gjøre.

All bruk av fysisk vold, spytting, kasting av ting på dommere, spillere, andre supportere eller tilskuere er uakseptabelt. Hvis noen av dine supportere gjør dette, få dem vekk fra tribunen.

Etter kampen:

Forlat ikke banen før kampen er slutt og ditt lags spillere har forlatt banen. Takk laget ditt for innsatsen, uansett kamputfall. Vær god vinner og la det tapende lags supportere i fred. Hvis dere taper, ikke gjør dere til de dårligste supporterne også ved å lage bråk på vei hjem.

Generelt:

Hold deg sammen med dine egne supportere, før, under og etter kampen, samt inn og ut av tribunen.
Alle fotballsupportere har én ting felles: fotballinteressen. Uten supportere på andre lag forsvinner all moroa på tribunen og utenfor.
En kamp er 2x45 minutter med "hat". Ellers er vi venner, med helt ulik oppfatning av hvilket lag som er Norges beste og hvilket lag som har de beste supporterne.

Norgesflagget skal ikke ligge på bakken, ei heller supporterflagg. Alt supporterutstyr, uansett lag skal behandles med respekt.

Opplever du bråk eller unødige provokasjoner, si fra til din supporterklubb, som tar det opp med motstandernes supporterklubb. Hvis det ikke hjelper, bruk SupporterAlliansen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply