Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Kesseboy »

Jeg nærmer meg en boycott av Jonsson. Det er ikke akkurat dyptpløyende greier, dette her ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by bjornage »

Ville Lehtinen wrote:
Larsson wrote:Nei, få inn Julian Madsen. Det er sikkert der svaret ligger. Da han måtte gå var det bare én vei det kunne gå.
Julian Madsen rykket ned fra 2. divisjon med Førde og fikk sparken/trakk seg deretter...
Og har nå tatt over Lørenskogs A-lag.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Kesseboy wrote:Jeg nærmer meg en boycott av Jonsson. Det er ikke akkurat dyptpløyende greier, dette her ...
Ganske merkelig type,virker jo å ha bra oversikt over lagene,men analysene er skrekkelig. Synes han var meget sterkt det året han jobbet for cmore,da var han ett friskt pust. Nå virker det som om han går for enkle løsninger,svææært enkle
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

bjornage wrote:
Ville Lehtinen wrote: Julian Madsen rykket ned fra 2. divisjon med Førde og fikk sparken/trakk seg deretter...
Og har nå tatt over Lørenskogs A-lag.
Faen, da var han ute av sportslig leder-bildet!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Lørenskog rykket vel ned til 3.div i år. Forstår sarkasmen Larsson.:-)
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Litt synd om denne skulle gå under radaren for flere, så tar meg friheten til å ctrl c + v fra DGHs Facebook-side.

Q DGH:
Vi i Den Gule Horde har stilt sjefen Aasmund Bjørkan noen spørsmål:
Hvorfor rykket Glimt ned? Hvor mye trener Glimt sammenlignet med andre klubber? RBK mener di trener voldsom mye frem til sesongstart, trener Glimt like mye? Når sesongoppkjøringen starter igjen, hvordan blir treningene lagt opp sammenlignet med i år? Klarer du å overbevise di unge tallentene til å bli værende i Glimt også i 2017? Hva skjer med di med låneavtale? Glimt driver ofte med korte kontrakter om man ser bort fra blandt annet Mathias og dermed mange som kommer å går iløpet av ett år, blir det ikke vanskelig å få samspill, når det hele tiden blir skiftet ut spillere? Ellers var det litt kritikk på at ganske mange ikke var å takket Supporterne på Lerkendal, hva kan du si om det. Til slutt, vil du sende en hilsen til DGH?

A Bjørkan:
For det første må jeg si at jeg er utrolig lei meg for at det endte med nedrykk i 2016. Det er utrolig smertefullt for både oss og dere og ingen er mer lei seg enn spillerne og vi som er tett på laget.
Vi rykket ned fordi vi alt i alt ikke var gode nok. Det var selvfølgelig helt marginalt, hadde vi tatt ett poeng i en av de mange nøkkelkampene vi hadde mot stabæk, viking, ålesund eller andre hadde det gått helt fint. Vi var bare under streken en time hele sesongen, desverre var det den siste og avgjørende timen. De punktene vi har vært innom i vår evaluering er mange av de du selv er inne på: Utskiftningen ble litt for stor. Vi er og var veldig godt fornøyd med de spillerne vi hentet inn, men det tar litt tid for oss å bli kjent med dem og det tar litt tid for de å bli kjent med de andre spillerne. Slik klarte vi ikke å få maks ut av dem desverre. Særlig tydelig ble dette i den siste perioden. Vi har også satset veldig ungt, og det kommer klubben til å nyte godt at på lang sikt, men akkurat i år ble vi litt for lette når det kom til stykket desverre. Ellers er det jo særlig to perioder i sesongen som dreper oss: Det er rekken med 6 kamper på rad der vi nok kunne rullert mer på laget mens cupkampene kom på toppen av et ellers tett kampprogram. Det andre er den siste perioden, der vi tapte de fire siste kampene på rad pluss cupen. I denne perioden må vi bare erkjenne at vi gjorde noen feil og en for dårlig jobb.
Vi har gjennom to år hatt kjempesuksess med å ta noen dager fri i internasjonal periode (landskamp), men inn mot ålesund kampen ble det bare feil. Desverre. Og det er det som kanskje svir mest i dag. I tillegg må vi nok innrømme at vi ikke har fått 100 prosent ut av hverandre også i trenerteamet. Det er mitt ansvar, Jeg burde vært tøffere og stilt enda tøffere krav til alle rundt meg for å få ting 100 prosent slik jeg ville ha de. Det er en viktig læring for meg, og kommer ikke til å gjenta seg, det kan jeg love deg!. Når det gjelder treningsdoser trener vi nok omtrent det samme som de andre lagene. RBK er flinke til å fortelle alle at de trener så mye mer enn de andre, uten at jeg tror du skal høre så veldig mye på det. Vi har mange unge spillere som var oppe på et nytt nivå, vi visste at vi hadde en sårbar stall og slik ønsket vi ikke å trene så mye at vi pådro oss mye skader. Vi trente sånn hovedsaklig ei økt på 90 min til 2 timer hver dag med fotballspill, pluss at spillerne har 45 minutter satt av til fysisk prep (styrke/tøying i forkant). I tillegg trener så godt som alle spillerne ei nr 2 økt hver dag. At vi underveis i sesongen også har ansatt en fysisk trener som kan følge spillerne opp utenom fotballøktene håper og tror vi at vi vil se effekten av etterhvert. Jeg skal samtidig komme med en innrømmelse: Selv om spillerne alt i alt var meget godt trent og sto kampene godt, er det mulig å "lure seg unna" i og med at vi i utgangspunktet bare har en fellesøkt pr dag. Dette smutthullet vil vi ha dekket inn mot neste sesong og vår målsetning er å ha to-tre felles dobbeltøkter i uka. Samtidig er det viktigste vi gjør å ha en voldsom intensitet på treningene våre så vi må vokte oss vel for å gjøre noe som gjør at fotballtreningskvaliteten ikke blir god nok.
Det skal vi legge en god plan for og vi skal ha et bedre mer helhetlig opplegg inn mot neste sesong enn det vi har i dag! Vi har denne sesongen hatt en tydelig strategi om å bruke egne unge spillere alla Mathias, Jp,Patrik,Fredrik og William Arne. Flere av disse har tatt kjempesteg, og planen var å være i toppen av norsk fotball neste sesong! At vi rykker ned er jo således forferdelig trist, men poenget er at dette fundamentet fortsatt ligger der! Vi har pr nå 6 spillere på u19 landslag og opp (mathias, morten kon på u21, Patrik, Fredrik, William og JP på u19). Det har aldri skjedd før i glimts historie, og er et resultat av at de unge spillerne aldri har spilt så mye og fått så mye ansvar som de fikk denne sesongen. I tillegg kommer det flere utrolig spennende spillere opp undenifra.
I forhold til kontrakter er det slik at min strategi er at de vi skal bygge laget rundt langsiktig skal ha lange kontrakter. De som kommer utenfra skal være så gode at de er faste og bortimot stjerner på laget! Å finne disse er ikke enkelt, og slik må vi av og til ta noen på korte kontrakter fordi vi ikke er sikre på om de er så gode som vi håper. Poenget er likevel av vi nå, sammenlignet med i fjor er i en helt annen situasjon: I fjor var de eneste som hadde kontrakt fra første 11 Trond, Thomas, Henrik og Fitim som da spilte kant. Slik måtte vi bygge et helt lag, noe som slik du selv beskriver har gått ut over samhandlingen. Foran neste sesong har altså Simon Thomas, Thomas Jakobsen og Daniel, Bjørnbakk, Emil, Fredrik Andre, Mathias, Morten, Aleksander, Patrik, Trond, Jens Petter, Fitim kontrakt. Det vil si at så godt som alle som har spilt mye i det siste er med oss også neste sesong. Slik skal vi bli bedre neste sesong, og ta med oss det vi har lært om opplegget og spillerne og bruke det for å slå grusomt tilbake.
Det skal utrolig mye til for at vi skal slippe noen av spillerne våre, selv om det sikkert kommer et visst trykk rundt særlig Mathias, Fitim og kanskje JP. Men de kommer til å lære mye også av å spille på det beste laget i obos, og som sagt, vi kommer til å være bedre neste sesong enn denne. At det skrives at Mathias er verdt 20 millioner er jo utrolig hyggelig, og det forteller jo også noe for meg om at strategien vi har valgt har vært riktig! Men som sagt, det skal utrolig mye til at vi skal slippe noen av spillerne våre nå! Vi kan bruke dette som er god, men brutal lærepenge, men da er det utrolig viktig at vi rykker rett opp igjen! Poenget er jo nettopp at vi nå har det laget vi vil ha, og kontinuitet og utvikling blir slik et nøkkelord.

Av de andre spillerne på lån er det nok mulig å få forlenget med vadim hvis vi ønsker. ole jørgen har en familiesituasjon som gjør at han er litt usikker, selv om han har trivdes veldig godt. sasha blir nok vanskelig på grunn av lønnskrav pluss familiesituasjon, vi får håpe at brede kommer snart tilbake.
Når det gjelder at jeg og kanskje endel av spillerne ikke var borte å takket etter kampen legger jeg meg helt flat. For det første var jeg og vi helt knust og langt nede, for det andre var det et voldsomt mediaoppbud og trøkk. Slik gikk det rett og slett helt i glemmeboken. Dere har gjort en fantastisk jobb for oss hele sesongen, ikke minst i kampene mot rbk, og støttet oss og klubben i tykt og tynt og det setter jeg og vi utrolig pris på. Jeg og vi er glade i dere og setter pris på dere og jeg håper at dere skjønner det og at jeg klarer å formidle det godt nok.

Oppsummert til slutt: Å rykke ned i en marginal sesong er utrolig smertfullt for oss alle. Vi må erkjenne at vi må jobbe enda bedre neste sesong, selv om det fundamentet og det at vi har brukt historisk mange unge lokale spillere kommer til å bli utrolig bra for klubben på litt (forhåpentligvis 1 års) sikt. Det skal utrolig mye til at noen av spillerne skal forlate oss nå, og vi skal bygge på, forsterke oss med den stammen vi har nå og rykke rett opp igjen i 2017. 2017 skal bli et gult og fantastisk år, og vi skal betale tilbake med mange gledestunder neste sesong for dere i DGH som har støttet oss i tykt og tynt i 2016. Jeg og vi setter utrolig pris på dere, og planen er ikke forandret: Vi skal bygge et topplag, selv om vi desverre nå må vente et år ekstra før vi kan være i toppen av norsk fotball. Igjen takk for god støtte. Og beklager at vi har skuffet dere og oss selv i 2016. Mvh Aasmund Bjørkan
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Jeg sier bare en ting respekt.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Trapattoni »

Utrolig...
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Kesseboy »

Liker å lese at man skal ta tak i treningsarbeidet.

Ut over det er det jo mye "sorry, vi var ikke bra nok"-selvfølgeligheter. Ei blanding av beklagelser og bortforklaringer. Ikke sikkert det kunne vært noe annet, men jeg venter til fem-seks kamper inn i neste sesong for å se om jeg stiger på prosjekt Bjørkan igjen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Synes det er meget bra av Aasmund å ta seg tiden til å svare supportere på denne måten. Og synes også han svarer godt for seg. Noen er sikkert sure fordi de ikke får de svarene de "vil" høre, men personlig synes jeg dette lover godt for fremtiden. Har fortsatt troa på Aasmund.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by bjornage »

Veldig fint at han tok seg tid til å skrive såpass ærlige og oppriktige svar. Man ønsker jo veldig at han skal lykkes.

Syns å huske hadde en blogg i Ranheim-tiden også, skulle gjerne sett noe slikt igjen. Ellers urovekkende med interesse rundt JP Hauge, der har vi en som vi absolutt ikke kan slippe.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Sven-Rune »

Det er flere måter å se det på bjornage og jeg for min del velger å se det sånn at det er positivt at det er interesse "førr vårres kara" det tyder på at det jobbes godt i klubben. Vi får også håpe på at det blir som Aasmund sier at det skal mye til for at vi slipper spillere foran neste sesong.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Nydelig at Bjørkan tar seg tid til å svare skikkelig :)
Synd man ikke klarte å fange opp en del av punktene han nevner tidligere,da ville nok ting sett annerledes ut. Også leser man jo mellom linjene at det kan virke som om enkelte sluntret unna en del egentrening.

Håper forøvrig vi ikke signerer Manzon. Hauge må aldri glippe,ser på han som bankers på høyrevingen neste år.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by mortsto »

Det står respekt av det svaret. Og det er interessant at jeg får mer ut av et trenerintervju hos DGH enn jeg har fått i AN i løpet av en hel sesong.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Crazy horse »

Bjørkan kommer med en kraftig underdrivelse når han sier: Utskiftningene ble litt for store. De ble altfor store, og det tror jeg godt kan være hovedårsaken til nedrykket. Spillerne var gode nok til å overleve i tippeligaen, både de vi startet sesongen med, og de som var med og avsluttet den, men laget var ikke godt nok.
Fotball handler om å bli samspilte, om relasjoner mellom spillerne, både på banen og utenfor. Det handler også om skifte av spillere innenfor posisjoner på banen, og spillere som spiller i uvante posisjoner. Særlig det siste har Glimt aldri lyktes noe godt med. De som skulle løfte laget etter sommeren var gode nok de også, men de rekker ikke å få til gode relasjoner med de andre spillerne. De trenger jo heller ikke å være med på et nedrykk, og "blør" kanskje ikke nødvendigvis nok (selv om jeg synes Mockenhaupt virket som en av de aller ivrigste i de to siste kampene).

Nye Glimt bør ha en nærmest fast førsteellever. Laget bør bestå av fast ansatte spillere, som alle er på plass i god tid før sesongen starter. Sommervinduet bør man slippe å være svært aktiv i. Klubben bør sette seg klare målsettinger, som man uttaler høyt.
Fotball er nesten alltid morsomt
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by jendoriluka »

Respekt av Bjørkan. Men noen av hans kommentarer gir meg inntrykk av at han ikke har forberedt seg nok på jobben. Les forresten Børres kommentar. Som vanlig balansert.

http://www.arntzen.info/2016/11/10/hold ... mt-trener/
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Wendigo »

Det er en del bra her, og han sier at det er viktig at vi rykker opp igjen, men jeg savner at han sier at vi SKAL rykke opp igjen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by jendoriluka »

Nettopp. Bjørkan må være tydeligere. Dette påvirker garantert spillerne, slik Børre A påpeker. Selv om ingen av spillerne tror at Glimt skal vinne tippeligaen, kan man tro på en sesong på øvre halvdel. Da er ikke "fargeklatt" noe særlig motiverende. Her var for så vidt JHH kanskje dårligere, med sine utspill om å "holde plassen".
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Trapattoni »

Jeg for min del foretrekker en trener som sier "holde plassen" og faktisk gjør det, fremfor en som sier "fargeklatt" og rykker rett ned. Men jeg er bare en enkel sjel da.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Aasmund sier jo at de skal rykke rett opp igjen i 2017. I tillegg applaudert både jeg, og mange andre med meg da Aasmund var tøff etter de 3 første kampene og sa at vi ledet fordi vi var best. Og på det tidspunktet var vi jo også det.... Men summa summarum, når sesongen var over, hadde vi bare vært det 15.de beste laget.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Mye enig i det Børre skriver. Fint at han er på linje med meg og mange når det gjelder Furebotn. Årets tabbe i Glimt. Ellers så ville det vært tøft at Bjørkan allerede nå proklamerte at den klare målsetting er opprykk og cupfinale i 2017. Vi var kun en uheldig trekning fra å nå cupfinalen i år. I 2017 er vi på Ullevål. Jeg er optimist.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Crazy horse »

Jeg er enig i forhold til Furebotn, men jeg vet ikke hvor stort press han la på klubben for at de skulle slippe ham. Hadde han hatt motivasjon til å gi jernet for klubben under tvang?
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Er faktisk ikke heeelt usannsynlig. Hvis vi beholder "stjernene" våre, og gjennom en sesong i Obos får spilt på oss selvtillit, og evnen til å angripe også mot etablert, så er vi fort fullt på høyde med mange tippeligalag. Da er ikke cupfinale noen umulighet.
Etter å ha sett et par kamper med Kongsvinger i år, og samtidig sett de siste RBK-kampene, så tipper jeg faktisk at RBK'rne, helt rettmessig, er ganske urolige for den cupfinalen. Hadde ikke vært meg imot, om det heslige sutretrynet Helland og gjengen får seg en på kjeften i årets siste kamp.
Hvis KIL slår Jerv eller Mjøndalen da.....
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Crazy horse wrote:Jeg er enig i forhold til Furebotn, men jeg vet ikke hvor stort press han la på klubben for at de skulle slippe ham. Hadde han hatt motivasjon til å gi jernet for klubben under tvang?
Dama skulle vel føde, og jeg tipper at han som er fra Sogn og Fjordane, og sikkert vil slå seg ned der, tenkte at det var greit å ha ting klart FØR ungen kom.
Full forståelse for det, og skjønner at Glimt ikke vil være vanskelige på det planet. Da er det værre at man gir etter fordi unge spiller syter og vil bort.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Neko »

Gode spørsmål fra DGH, og respekt for svarene fra Aasmund. Om han følger opp dette i handling gleder jeg meg til kommende sesong!

Synes han avfeier noe lett treningskulturen til RBK, når man ser hvordan Gytkjær utviklet seg med treningsopplegget der. Betviler at Haugesund var helt elendige på dette i fjor. Men samtidig tas det grep og ting går i riktig retning, og det er positivt.

Arntzen har noen gode poenger, men jeg klarer å glemme denne sesongen hvis vi virkelig lærer av den.
Post Reply