Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Å vite om en spiller passer inn i en klubb er minst like vanskelig for en speider som for en trener. En speider er ingen garanti for at man treffer blink.
Tulleartikkel..
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ecke »

Jeg synes faktisk Bjørkan har vært rimelig god til å finne nye spillere. Thomas, Bjørnbak, Jonassen og Jakobsen er spillere som kommer til å bli gode for B/G i 2017. Haldorsson var fantastisk, Pogorelji akseptabel. Jevtovic er god også for RBK, Halvorsen med ny kontrakt for S08, og Sascha med ny kontrakt i Tyskland, alle viste nok kvalitet i B/G. Mer spørrende er en til vurderingen av Manson, men U21-aktuell for Russland er i utgangspunkt et positiv argument. Osvold er et sjansespill, det visste også Bjørkan. Når jeg hører fra treningene i Nordlandshallen, har vi kanskje ikke sett alt ennå. Det var likevel to avgjørende feil for årets lag, midtbanesentralen Babenko, og feilvurderingene i og rundt muligheten for kjøp av midtstopper Liverstam. Den avgjørende feilen for 2016 av Bjørkan, sportslig utvalg og klubbledelsen var likevel å kaste "hele" Tippeligalaget fra 2015. det var et sjansespill som grenser til det meningsløse.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Enig med ecke. Og dette har jeg tenkt hele veien. Jeg presenterte Lars Tjærnås' ratio i Brann for noen uker siden. Bjørkan har truffet med flere av sine signeringer enn Tjærnås har gjort for Brann.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ingen87 »

Salg av Furebotn er i mine øyne den største feilen som ble gjort i 2016.
Førr Evig!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tomath »

Litt av poenget med en speider er vel at denne også vil ha mere tid til å se spillere og dermed danne et bedre vurderingsgrunnlag før man avgjør om man skal signere spilleren eller ikke, sammenlignet med en trener som jo også har en rekke andre arbeidsoppgaver. Sånn sett må det jo også være positivt at Bjørkan får frigjort tid, blant annet til speiding. Selv om det optimale selvfølgelig hadde vært å knytte til seg en speider på heltid. I hvert fall om man skal tro på folk som nevner dette i annenhvert innlegg ;-)
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Hvorfor skal man ansette folk som beviselig har mindre peiling/treffprosent enn en som bruker litt av hverdagen sin på det - og som i tillegg til dette kan gjøre en annen jobb? Jeg skjønner ikke økonomien eller tankegangen. Hadde Glimt hatt for eksempel Lars Tjærnås ville man hatt en ekstra lønningspose I TILLEGG til at man traff dårligere på spillerlogistikken. Høres ikke ut som noe jeg vil ha i min klubb.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ingen87 »

ecke wrote:Haldorsson, Pogorelji, Jevtovic, Halvorsen, Sascha og Manson
Hvor er disse nå? Jeg er ikke uenig i at disse ikke er gode fotballspillere. Alle løfta laget, men vi kan ikke belage oss på halvårskontrakter. Det at vi har hentet to keepere etter at vi signerte Simon Thomas tyder vel ikke helt på "bulls eye" der.

Thomas, Bjørnbak, Jonassen og Jakobsen er enda i klubben, men ingen av disse løftet laget nevneverdig. Håper alle bidrar mer i 2017, spesielt denne Jakobsen som ble hauset noe sinnsykt opp håper jeg vi får se mer av. Har vært glimtvis meget spennende ihvertfall. Jonassen har fått sin del kjeft gjennom 2016, men i mine øyne har vi ikke annen venstreback. Thomas, tjaaa, sikkert helt grei for oss i OBOS, men ikke overrasket om han er 2. keeper denne sesongen og. Bjørnbakk er den eneste av disse signeringene som hadde en solid sesong i 2016. Jeg tror alle disse holder greit Obos-nivå.

I tillegg var det Manson, Osvold og Babenko. Som ikke løftet klubben et spøtt. Osvold er for tidlig å avskrive, kan enda overraske.

Jeg synes ikke signeringene har vært gode nok. Da hadde vi fremdeles spilt i Tippeligaen.
Førr Evig!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tomath »

Re Larsson

Hvorfor setter du likhetstegn mellom Tjærnås og absolutt alle speidere? Uten at jeg har noen mening om Tjærnås sin jobb i Brann, så må jo litt av poenget være å ansette en som er god i jobben, akkurat som i alle andre stillinger som skal fylles. Eller mener du at det ikke finnes gode speidere?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Det finnes gode speidere, men av de jeg kan se for meg som aktuelle kandidater er det ingen som er flinke nok til å få carte blanche på spillerrekruttering i Glimt. Og neida, jeg vet det sannsynligvis ikke vil være carte blanche, men vedkommende ville hatt MYE å si.

Lars Tjærnås er en av de mer profilerte speiderne i Norge - derav sammenligningen. Og han har av flere blitt presentert som en kandidat til en slik jobb i Glimt. Stig Thorbjørnsen en annen. Også han har presentert veldig mye rart - og han ligger langt over det vedkommende kan vente seg i lønn i et Glimt-samarbeid. Så at det beviselig skal bli så forbanna mye bedre bare man bruker 600-700.000 på en speider går jeg ikke med på. Det må være riktige kandidaten. Og jeg ser ikke hvem det skal være.

Jeg kunne gjerne tenkt meg Piet de Visser eller Gwyn Williams som speidere i Glimt, men jeg har evnen til å stikke fingeren i jorden.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Poenget er vel heller det samme som jeg hadde. Man får ingen garantier, og siden Åsmund nå får mer tid til dette, og i tillegg traff minst like godt som en som er godt aktet og ansett i fotballmiljøet som gjorde BARE denne jobben for Brann. Så tror jeg mtp. Glimts økonomi at dette er et lurt trekke, heller enn et dårlig ett. Men men, time will show...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by ingen87 »

Var innne på hjemmeisda: http://www.glimt.no/om-klubben/ansatte

Vi har 7 spillreutviklere om man regner med Ørjan Berg og Øyvind Iversen. Håper ikke alle disse hever 100 % lønn i klubben. Da er det vanskelig å forsvare at vi ikke tar oss råd til én speider.
Jeg har ikke hatt noe imot at denne "utviklingsavdelinga" kunne hatt et større ansvar i forbindelse med speiding / spillerkjøp. For alt jeg vet har de en rolle allerede.
Førr Evig!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Playmaker »

Foreslår Joacim Jonsson jeg!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Har veldig sans for Jonsson som type. Kanskje litt tabloid, men trivelig allikevel. Men ikke alltid han har truffet helt med disse spådommene sine. Heldigvis er det sikkert en relativt spuriøs sammenheng mellom tippetips og spillerspeiding ;)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tomath »

Re Larsson

Jeg ser poenget ditt, og det kan godt hende at det er vanskelig å finne gode speidere til en realistisk lønn, men at Lars Tjærnås er en av de mest profilerte speiderne i Norge har vel å gjøre med hans bakgrunn som trener og TV-ekspert, samt hvilken klubb han er ansatt i. Han har, i hvert fall så vidt jeg vet, ingen bakgrunn som speider og da synes jeg det blir feil å trekke frem ham som en slags mal for alle potensielle speidere.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Nå er ikke speider noen beskyttet tittel. Og hvilken fotballfaglig bakgrunn tror du at den gjengse fotballspeider besitter som ikke Tjærnås gjør?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Trapattoni »

Jeg tipper feks. en type som Stig Thorbjørnsen har betydelig flere kontakter i Øst-Europa og Afrika enn Tjærnås har. Rett og slett fordi han har reist mer i de områdene. Rent fotballfaglig står Tjærnås uhyre sterkt, liten tvil om det. Men et bredt kontaktnett av folk du stoler 100% på er også en vesentlig del av den jobben.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by tomath »

Det kan være så mangt. Poenget mitt er ikke at det er en beskyttet tittel, men at Tjærnås ikke er en profilert speider i kraft av hans prestasjoner som speider. Det er derfor ikke noen grunn til at hans track record skal være utslagsgivende i diskusjonen.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Jeg har nevnt det tidligere. De beste lagene i tippeligaen til å finne spillere er Sogndal, Haugesund og Sarpsborg. Alle 3 lag har en sportsdirektør som tar seg av den jobben. 'speidingen' er en del av jobben samt masse andre oppgaver det er å lede klubben. Jeg mener Glimt godt kunne droppe daglig leder stillingen og ansatt en sportsdirektør som er fotballfaglig i toppklasse, samt hatt gode folk ellers i adminitsrasjonen som tar seg av det som sportsdirektøren ikke kan.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Jeg prøver bare å løfte diskusjonen litt fra "VI MÅ ANSETTE EN SPEIDER FOR DA SLIPPER VI Å HENTE DÅRLIGE FOTBALLSPILLERE"-debatten som jeg synes verserer litt for ofte her inne. Det er opplagt at speiderfunksjonen er en kjempefin ordning når man har den riktige fyren til å gjøre jobben. Det er det overhodet INGEN som kan eller vil bestride. Men flytt fokuset litt bort fra om det er bra eller dårlig med en speider. Det er for det meste oppegående mennesker her inne som skjønner dette.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by G-s-enz »

Greit nok Larsson,men du mener fortsatt vi ikke trenger sportsdirektør?

Vi har skiftet en hel stall utallige ganger de siste årene,det burde være ett rødt varsellys for de fleste. Det er ekstremt dårlig planlegging av stall.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Kesseboy »

ingen87 wrote:Var innne på hjemmeisda: http://www.glimt.no/om-klubben/ansatte

Vi har 7 spillreutviklere om man regner med Ørjan Berg og Øyvind Iversen. Håper ikke alle disse hever 100 % lønn i klubben. Da er det vanskelig å forsvare at vi ikke tar oss råd til én speider.
Dette er vel noe forbundssponsa, Grasrot-midler, osv.? Innbiller meg at dette er kostnader klubben har ganske god dekning for.

Når det gjelder utskiftning osv., enhver bedrift på Glimts størrelse, uansett sektor, ville kunne fått problemer med den gjennomtrekken Glimt har hatt de siste årene.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Selvsagt trenger klubben en sportsdirektør. Men igjen: Hvem skal det være? Jeg hadde jo tatt Thomas Berntsen uten å tenke meg om, men jeg ser jo ikke for meg det er spesielt mulig å få til.

Alle moderne fotballklubber bør jo bygge opp fotballklubben sin etter Borussia Dortmund-modellen. Det sier seg selv at dette er den mest bærekraftige måten å gjøre det på. Det var jo et av mine store ankepunkt rundt Oddleiv Olafsen. Hva f*** vet han om hvordan en moderne fotballklubb ser ut på innsiden?
Men i fraværet av gode diktatorkandidater har vi demokrati i Norge. På samme måte tenker jeg rundt fotballklubber. I fraværet av en god sportsdirektør eller speider synes jeg det er helt greit at Aasmund Bjørkan ansvaret for spillerlogistikken. For han er like flink, om ikke bedre, enn mange av de kandidatene som gjør seg gjeldende.

Og hvis Joachim Jonsson er et så fantastisk alternativ - hvorfor har han vært utenom toppfotballstillinger de siste årene? Hva er det som gjør han så forlokkende annet enn at han er tilgjengelig?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

JJ tror jeg var en fleip. Betrakter han som ganske udugelig. Mulig at det blir Bjørkan som går inn i en slik rolle når Knutsen overtar treneransvaret.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Playmaker »

Du virker smått hissig Larsson ;)

Ingen påstår vel at Jonsson er fantastisk, men at han sitter på kompetanse, kunnskap og et nettverk Glimt kunne fått godt nytte av, er det for meg, ingen som helst tvil om.

Der det virker som at Bjørkan nesten kun tar i mot tips fra bekjente og Kevin Ingebrigtsen, har Jonsson kontakter overalt. Celso Borges og Cristian Gamboa er vel eksempler på noe av det bedre han har hentet.

Ellers har forresten Tjærnås truffet bedre enn det Bjørkan har gjort imo!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Jeg var også usikker på Jonsson var ment som fleip (og det sier jo det meste), men det viser seg jo at det var 100% seriøst.
Celso Borges er det vel soleklart Tor Kristian Karlsen som skal ha æren for. Og Jonsson benyttet seg av denne åpningen til å dra på kamp i Costa Rica noen år senere: http://www.f-b.no/sport/jokkes-fotballb ... -1.8472892
Så jeg tror du skal kreditere de to spillerne den kommende sjefen til Azemi.

Og hvilke Brann-signeringer mener du Tjærnås har truffet på? Storscorer Hvilsom med sitt ene mål på ti kamper? Børven med sine null? Rolandsson med sine syv kamper? Remi Johansen som nå har fått beskjed om å finne seg en ny arbeidsgiver?
Post Reply